memebuy23buy

Goodyear RF sivutaitteen repeytyminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #46
    Tuo merkkiliikkeen ohjearvo on jokin kämmi koska bemarin ohjeistaa kyllä kummallekkin puolelle samanverran camberia taakse.
    Tässä mustaa valkoisella, autoksi valittu 8/2013 M550xD Touring.

    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #47
      Originally posted by Supa View Post
      Tuo merkkiliikkeen ohjearvo on jokin kämmi koska bemarin ohjeistaa kyllä kummallekkin puolelle samanverran camberia taakse.
      Tässä mustaa valkoisella, autoksi valittu 8/2013 M550xD Touring.

      Mikä erityisen huomattavaa, takacamber toleranssi mahdollistaa nimenomaan tuon -1.25"-asteen camberin joka on hyvin lähellä 19" renkaan optimia, jolla ko.kuluminen/sisärungon hajoaminenkin loppuu (keskiarvo siis -1.50 ja siihen+/- 0.25").

      Suomessa suositaan usein hieman epäsuhtaisia cambereita varsinkin takana, juuri teiden kallistuksen vuoksi, varsinkin näillä ura/kallistusherkillä 19" rf ensiasennusrenkailla(siis maahantuojan suositus).
      Last edited by Hemi; 11-12-2013, 15:57.

      Comment

      • Vilikki
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 6309
        • Raahe

        #48
        Originally posted by Supa View Post
        Tuo merkkiliikkeen ohjearvo on jokin kämmi koska bemarin ohjeistaa kyllä kummallekkin puolelle samanverran camberia taakse.
        Tässä mustaa valkoisella, autoksi valittu 8/2013 M550xD Touring.

        Varmaan jonkin hyvän selityksen kuulis tuon lapun kanssa mennessä marmoritiskille ja vaatiessa korvausta renkaista ellei jopa meriselityksen
        BMW e36 316i Turbo Compact

        Comment

        • Fabsu
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 1754

          #49
          Se on vaan semmonen juttu, että se -2.00 negatiivistä camberia on myös se -2.00 negatiivistä camberia, eikä muuksi muutu. Se on vaan liikaa ainakin näihin Bemareihin. Tuossa vielä pari kuvaa oman nelikon alla olleista renkaista. Rengaskoko pikkasen muhkeempi eli 285/25/20, mutta lopputulema melkein sama. Mentiin siis viime keväästä lähtien Bemarin suositus cambereilla, eli takana oli n. -1.50 negatiivistä camberia. Arvatkaapa korjaanko noita pystympään ennen uusia renkaita? Ainiin ja paineet pidin koko kesän 3,3 baria.
          Attached Files
          AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

          ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
          e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
          e30 318i -88

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16590
            • Asikkala

            #50
            Originally posted by KariFi View Post
            Ohjeena oli että vain maahantuojalla onnistuu, joten menin sinne.
            Tämä on lainaus post #13 ja silloin jo tuli mieleen että mitähän tästä seuraa...

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #51
              Originally posted by Fabsu View Post
              Se on vaan semmonen juttu, että se -2.00 negatiivistä camberia on myös se -2.00 negatiivistä camberia, eikä muuksi muutu. Se on vaan liikaa ainakin näihin Bemareihin. Tuossa vielä pari kuvaa oman nelikon alla olleista renkaista. Rengaskoko pikkasen muhkeempi eli 285/25/20, mutta lopputulema melkein sama. Mentiin siis viime keväästä lähtien Bemarin suositus cambereilla, eli takana oli n. -1.50 negatiivistä camberia. Arvatkaapa korjaanko noita pystympään ennen uusia renkaita? Ainiin ja paineet pidin koko kesän 3,3 baria.
              joo, eli tässä lopputulema on taasen ihan tyypillinen 19"-20" ei RF renkaan kuluma/hajoaminen jos=kun negatiivista camberia on yli -1.30"-astetta.
              Eli tässä näkee että sivurunko on kuitenkin antanut joka pyörähdyksellä hieman anteeksi, jolloin koko kulutuspinta on kulunut jonkin verran "lintaan" ja tuo kovimman muokkakuksen olkapääalue on jonkin verran leveämpi kuin RF renkaissa.
              Tässäkään ei käytetyllä rengaspaineilla ole juurikaan merkitystä lopputulokseen, vaan pääosin ainoa seikka mikä tähän vaikuttaa, on nimenomaan käytetty negatiivinen camber.
              Itsellä on pyörinyt jo pari/kolme kesää sama 285/25-20" rengaskoko parilla eri merkkisellä renkaalla ja kun eka kesä mentiin -.1.28" vasen ja -1.30"-astetta oikea kului ko.rengas vieläkin aavistuksen enemmän sisäpuolelta, mutta nyt kun yksi kesä mentiin -1.15-1.20"-asteen haarukassa, kului ko.kokoluokan rengas +15tkm siivulla jo kutakuinkin tasaisesti.
              Tosin tämä nyt on muutenkin muuta kautta tiedossa, mutta näin ihan omakohtaisella "road testillä".

              Comment

              • Fabsu
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 1754

                #52
                Hemi: Lainataan nyt tätä topiikkia, vaikka hieman sivuraiteelle ajauduttiinkin. Eli jos tuon takapään laittaisi tässä talven aikana tuohon mainitsemaasi -1.15-1.20" arvoon, paljonko etupään camberin pitäisi olla? Tällä hetkellä edessä oli muistaakseni -0.40", eikä sitä pystympään saanut. Auto siis sigun auto, jossa H&R -35 mm madallus.
                AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                e30 318i -88

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #53
                  Originally posted by Fabsu View Post
                  Hemi: Lainataan nyt tätä topiikkia, vaikka hieman sivuraiteelle ajauduttiinkin. Eli jos tuon takapään laittaisi tässä talven aikana tuohon mainitsemaasi -1.15-1.20" arvoon, paljonko etupään camberin pitäisi olla? Tällä hetkellä edessä oli muistaakseni -0.40", eikä sitä pystympään saanut. Auto siis sigun auto, jossa H&R -35 mm madallus.
                  Siitä tulee kyllä ongelma, mikäli etupää jää -0.40"-asteeseen.
                  Nimittäin se on jo itsessään ihan liikaa negatiivista mille tahansa vannekoolle, mutta erityisesti siksi että etu ja takapään välillä pitää olla vähintään se asteen ero negatiivisessa camberissa.
                  Eli mikäli eroa on vähemmän, muuttuu ajokäytös suunnitellusta lievästi aliohjaavasta yliohjaavaksi ja se ei kyllä ole varsinkaan nykyisillä ajonhallintajärjestelmillä toivottavaa.
                  Eli sitä etupäätä pitäisi saada ainakin hieman pystympään ja vaikka optimi olisikin jossakin nollan ja -0.15"-asteen välissä, niin se auttaisi jo paljon jos päästäisiin johonkin -0.25"-asteen kantturoihin, jolloin takapään voisi hyvin mielin asettaa siihen jo välttävään 20" pyörien camberarvoon, eli
                  -1.25"-asteeseen.
                  Onko etupäässä perssonien yläkiinnityksiin koskettu?

                  Comment

                  • KariFi
                    Newbiemmer
                    • Dec 2012
                    • 29
                    • Janakkala

                    #54
                    Originally posted by Supa View Post
                    Tuo merkkiliikkeen ohjearvo on jokin kämmi koska bemarin ohjeistaa kyllä kummallekkin puolelle samanverran camberia taakse.
                    Tässä mustaa valkoisella, autoksi valittu 8/2013 M550xD Touring.
                    Tämä olikin mielenkiintoista tietoa, kiitoksia. Kovasti on tavoitearvoissa (tai -tiedoissa) eroa Autokeskuksen antamaan raporttiin. Tätä pitää selvitellä enemmän.
                    Attached Files
                    F11 M550d -13

                    Comment

                    • Fabsu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 1754

                      #55
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Siitä tulee kyllä ongelma, mikäli etupää jää -0.40"-asteeseen.
                      Nimittäin se on jo itsessään ihan liikaa negatiivista mille tahansa vannekoolle, mutta erityisesti siksi että etu ja takapään välillä pitää olla vähintään se asteen ero negatiivisessa camberissa.
                      Eli mikäli eroa on vähemmän, muuttuu ajokäytös suunnitellusta lievästi aliohjaavasta yliohjaavaksi ja se ei kyllä ole varsinkaan nykyisillä ajonhallintajärjestelmillä toivottavaa.
                      Eli sitä etupäätä pitäisi saada ainakin hieman pystympään ja vaikka optimi olisikin jossakin nollan ja -0.15"-asteen välissä, niin se auttaisi jo paljon jos päästäisiin johonkin -0.25"-asteen kantturoihin, jolloin takapään voisi hyvin mielin asettaa siihen jo välttävään 20" pyörien camberarvoon, eli
                      -1.25"-asteeseen.
                      Onko etupäässä perssonien yläkiinnityksiin koskettu?
                      Muistaakseni kuskin puolella oli jotain reikää suurennettu, ilmeisesti jotta tuota iskarin kiinnitystä olisi saatu siirrettyä. Voisiko tuo sitten olla ajettu johonkin ja tuon "pusun" jäljiltä sitten jouduttu reikää suurentamaan, jotta saa kulmat kohdilleen?
                      AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                      ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                      e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                      e30 318i -88

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #56
                        Originally posted by Fabsu View Post
                        Muistaakseni kuskin puolella oli jotain reikää suurennettu, ilmeisesti jotta tuota iskarin kiinnitystä olisi saatu siirrettyä. Voisiko tuo sitten olla ajettu johonkin ja tuon "pusun" jäljiltä sitten jouduttu reikää suurentamaan, jotta saa kulmat kohdilleen?
                        Vai onko edessä "tarviketuning" tolpat?

                        Comment

                        • Fabsu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 1754

                          #57
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Vai onko edessä "tarviketuning" tolpat?
                          Vakioiskarit siellä on paikoillaan.
                          AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                          ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                          e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                          e30 318i -88

                          Comment

                          • Fabsu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 1754

                            #58
                            Originally posted by KariFi View Post
                            Tämä olikin mielenkiintoista tietoa, kiitoksia. Kovasti on tavoitearvoissa (tai -tiedoissa) eroa Autokeskuksen antamaan raporttiin. Tätä pitää selvitellä enemmän.
                            Itse olen kyllä sitä mieltä, että ne camberit pitäisi Bmw:n mukaan asettua noiden kahden luvun väliin, siis molemmilla puolilla sama luku. Eli siis takacamber pitäisi asettua lukujen -1.50 ja -2.13 välille.
                            AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                            ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                            e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                            e30 318i -88

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #59
                              Originally posted by Fabsu View Post
                              Vakioiskarit siellä on paikoillaan.
                              Sitten on jotakin pielessä, koska pitäisi kyllä saada madalletussakin ainakin jonkin verran pystympään.

                              Comment

                              • juster
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2003
                                • 624

                                #60
                                Totta kai negatiivinen Camber kuluttaa renkaan sisäreunaa. Ja BMW:ssä on perinteisesti takarenkaiden kanssa aina näin ollut. Ohjekirjassa on myös yleensä maininta, ettei renkaiden kiertoa edestä taakse suositella.

                                F10 ohjekirjassa tästä on pelkkä maininta, ja joissain vanhemmissa tähän suositteluun on kerrottu myös syy (takarenkaiden kiilamainen kuluminen).

                                Mutta tässä nimenomaisessa tapauksessa on pari seikkaa, jotka eivät sovi perinteiseen negatiivisen Camberin aiheuttamaan sisäreunan kulumaan.

                                – Renkailla on ajettu paljon 50 000 Km.

                                – Kulutuspinta on tasaisesti kulunut suuresta kilometrimäärästä huolimatta, ei kiilamaisesti kuten negatiivisen Camperin vaikutuksesta pitäisi.

                                Jostain syystä en aikaisemmin saanut ensimmäisen postauksen viimeistä kuvaa aukeamaan. Nyt sitä katsoessa on selvästi havaittavissa kohta missä renkaan runko on antanut periksi RF vahvistuksen vierestä. Jos tämä ei ole aiheutunut tyhjänä ajamisesta, on löytynyt kulutuspinnan suikalemaiseen irtoamiseen syy.

                                Comment

                                Working...
                                X