Announcement

Collapse
No announcement yet.

Goodyear RF sivutaitteen repeytyminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juster
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 624

    #31
    Niin faktat vielä:

    – auto on uusi, oletettavasti ei ole alustassa väljää.
    – Autolla on ajettu näillä renkailla 50 tkm. Kyseessä ei ole vähäisillä kilometreillä pilalle
    menneet renkaat.
    – renkaat ovat automallin vakiokoko, kapeimmat mitä on tehtaalta saatavissa.
    – Renkaiden kulutuspinta on kulunut tasaisesti. Olettavasti pinta-paine on tasainen
    – Auton Camber arvot ovat (50 000 km. ajetussa autossa):
    Camber takana vasen -2°19', tavoitearvo -2°13
    Camber takana oikea -1°46', tavoitearvo -1°50.
    Toleranssi edellisissä +0°05'/-0°05'

    Toinen toleranssi arvojen sisällä toinen -0°01' ulkopuolella.

    Renkaat ovat kuluneet huolimatta vasemman ja oikeanpuolen erilaisesta Camber arvosta täysin tasaisesti, myös repeytyneen alueen molemmilta puolin. Jos Camper on ollut tälle auto ja rengas yhdistelmälle liian negatiivinen, pitäisi renkaan kulutuspinnan kulua kiilamaisesti. Kuten on nähtävillä Hemin esimerkeissä.

    Itse veikkaan syyksi kumin hystereesi-ilmiötä, joka on saanut renkaan kulutuspinnan suikaleen irtoamaan runkorakenteesta. Enemminkin kuin sitä, että sadat BMW-insinöörit olisivat väärässä (sarkasmia) pyöränkulmien suhteen. 50 tkm. ajetut renkaat ovat jo muutenkin ehtoopuolella, joten ei varmaankaan tarvitse yöunia niiden takia menettää.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #32
      Originally posted by juster View Post
      Niin faktat vielä:

      – auto on uusi, oletettavasti ei ole alustassa väljää.
      – Autolla on ajettu näillä renkailla 50 tkm. Kyseessä ei ole vähäisillä kilometreillä pilalle
      menneet renkaat.
      – renkaat ovat automallin vakiokoko, kapeimmat mitä on tehtaalta saatavissa.
      – Renkaiden kulutuspinta on kulunut tasaisesti. Olettavasti pinta-paine on tasainen
      – Auton Camber arvot ovat (50 000 km. ajetussa autossa):
      Camber takana vasen -2°19', tavoitearvo -2°13
      Camber takana oikea -1°46', tavoitearvo -1°50.
      Toleranssi edellisissä +0°05'/-0°05'

      Toinen toleranssi arvojen sisällä toinen -0°01' ulkopuolella.

      Renkaat ovat kuluneet huolimatta vasemman ja oikeanpuolen erilaisesta Camber arvosta täysin tasaisesti, myös repeytyneen alueen molemmilta puolin. Jos Camper on ollut tälle auto ja rengas yhdistelmälle liian negatiivinen, pitäisi renkaan kulutuspinnan kulua kiilamaisesti. Kuten on nähtävillä Hemin esimerkeissä.

      Itse veikkaan syyksi kumin hystereesi-ilmiötä, joka on saanut renkaan kulutuspinnan suikaleen irtoamaan runkorakenteesta. Enemminkin kuin sitä, että sadat BMW-insinöörit olisivat väärässä (sarkasmia) pyöränkulmien suhteen. 50 tkm. ajetut renkaat ovat jo muutenkin ehtoopuolella, joten ei varmaankaan tarvitse yöunia niiden takia menettää.
      Tämähän on sitten ihan selvä asia.
      Siis että syynä on "hystereesi": http://fi.wikipedia.org/wiki/Hystereesi

      ...eikä siis se että tämä olisi maailman ensimmäinen auto joka EI syö 19" rengasta yli -2.00" cambereilla sisärunkoa ja sitä kautta aiheita ko.ilmiötä.

      ...selvähän se, "hystereesi"....
      Tätähän "tieteellistä" teoriaa voi sitte esittää ko.rengasvalistajalle ja BMW:lle ko.ongelmaan.

      Samaa "Hystereesiä" on kuitenkin maailmalla monessa muussakin vastaavan 19" kokoluokan BMW pyörissä ja sen tiedetään nimenomaan johtuvan liiallisesta negatiivisesta camberista?
      Eli mm.tuossa vastaava 19" e90 tapaus hieman ennen totaalirepeytymistä(huom.kulutuspinta ihan ok, muokkautuminen kapealla olka-alueella ja HUOM. tässä näkee kuinka rengas seisoo pelkän sisärungon varassa ja näin muodostaen terävän 90-asteen kulman kulutuspinnan kanssa):
      Last edited by Hemi; 11-12-2013, 13:53.

      Comment

      • Tenox
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 1732

        #33
        Mites Hemi sitten selittää tuon vakiorengaskoon ja camberin tavoitearvon, joka siis on yli -2? Onko tehtaalla tavoitteena, että rengas kuluu väärin? :think
        Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

        Comment

        • icecold
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2009
          • 2341
          • 🌍

          #34
          .......
          Last edited by icecold; 31-10-2014, 03:44.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #35
            Originally posted by Tenox View Post
            Mites Hemi sitten selittää tuon vakiorengaskoon ja camberin tavoitearvon, joka siis on yli -2? Onko tehtaalla tavoitteena, että rengas kuluu väärin? :think
            Ei se annettu keskiarvo ole mikään "tavoitearvo", vaan annetun kokonaistoleranssialueen keskiarvo.
            Kaikissa muissakin bemareissa toleranssialue yltää yli -2.00-asteen camberarvoihin ja me kaikki kuitenkin tiedämme mitä ne arvot tekee 19" renkaalle.
            Tässä nyt vain hämää tuo RF renkaan rakenne joka aiheuttaa sen että itse kulutuspinta kuluu näennäisen tasaisesti koska renkaan sisärunko ei myötää joka pyörähdyksellä kuten normirenkaalla.
            Tällöin muokkaituminen tapahtuu tuolla 20mm leveällä alueella jossa kulutuspinnan ja sisärunko yhtyvät(kun tätä oikeasti vähänkin funtsii niin kyse on ihan päivänselvästä asiasta).

            Myös siinä vastaava BMW:n alta otettu "hysteesi" Runflat(jossa sivurunko ei ole antanut periksi, vaan muokkaus on tapahtunut kapealla olka-alueella ja itse kulutuspinta on vasta puolessa?!):

            Eli tässä näkee hyvin ko.ilmiön vaikutuksen kun renkaan kulutuspinta ikäänkuin "tunkeutuu" sisäänpäin ja sisärunko ei.
            Tällöin muokkaus tapahtuu hyvin kapealla alueella kulutuspinnan ja sisärungon raja-alueella.
            opputulos on AINA kuvatunlainen ja ainoa...huom.AINOA korjauskeino on vähentää negatiivista camberia 19" kokoluokassa
            -1.25-1.35" haarukkaan, eli sinne annetun toleranssialueen minimiin.

            Tuossa BMW:n alta otettu RF jota on ajettu hieman maltillisemmilla n-1.40-1.50"-cambereilla, jolloin sisäkulma on lähtenyt/pyöristynyt ja runko takuulla saanut jo kipeää, mutta tällä cambertasolla ei ihan totaalirepeämistä, sori ..."hysteesiä" ole vielä tapahtunut:


            Näitä BMW/Runflat ongelmia löytyy kyllä googlttamallakin ihan loputtomasti joissa itse tarina on ihan sama ja se ainoa korjauskeinokin tiedossa(tämä "hysteesi" on kyllä nyt maailman ensi-illassa).
            mm.Tuosta "...check your runflats" topikista vaikka aloittaa ko.ongelmasta:

            Last edited by Hemi; 11-12-2013, 14:29.

            Comment

            • Tenox
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2006
              • 1732

              #36
              OK, selvensi asiaa.
              Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

              Comment

              • touring39
                BTCF Member
                • May 2005
                • 3901
                • Kaarina

                #37
                Tuoreemmille forumin käyttäjille tiedoksi (vanhemmat taitaa jo tietääkin, vaikkei uskois...):

                On asia mikä tahansa, Hemin ensimmäisen viestin jälkeen kannattaa lopettaa vääntö heti. Sen jälkeiset viestit ovat kaikki väärässä. Aina.

                Tässä keississä tilanne taitaa kyllä jopa olla noin kun Hemi sanoo.
                Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                Ex:
                e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #38
                  Originally posted by touring39 View Post
                  Tuoreemmille forumin käyttäjille tiedoksi (vanhemmat taitaa jo tietääkin, vaikkei uskois...):

                  On asia mikä tahansa, Hemin ensimmäisen viestin jälkeen kannattaa lopettaa vääntö heti. Sen jälkeiset viestit ovat kaikki väärässä. Aina.

                  Tässä keississä tilanne taitaa kyllä jopa olla noin kun Hemi sanoo.
                  Oliko sinulla jokin oma kommentti/pointti itse aiheeseen(vai se "Hemikortti" nousi jo nyt?)?
                  Siis jokin muu kuin kommentoida minua taas henkilönä...vai oletko sitä mieltä että minulla ei ole oikeutta puolustaa perustellen tässä asiassa näkemystäni?

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #39
                    Eli kaivetaan nyt vielä hieman "rautalankaa" ja otetaan tuo kuva lähempään tarkasteluun, joka kuitenkin kertoo mistä nimenomaan on kyse on 19" Runflat/BMW tapauksessa:



                    Kun tarkastelemme kuinka rf renkaan tyypillinen jäykkä=muokkautumaton sisärunko ei anna lainkaan periksi akselimassan alla(huom.kuvan renkaan sisärunko täysin muokkautumaton vaikka täysi akselimassa päällä), tapahtuu kaikki muokkautuminen tuolla 20mm leveällä olka-alueella.
                    Kun verrataan tilannetta sisä ja ulkorungon välillä ko.olka-alueella, löytyy syy miksi näin tapahtuu juuri sisärungon olka-alueella(ulkopuoli ei kosketa edes maata).
                    Renkaan sisärunko on päin maata, josta itse kulutuspinta-alue jatkuu 90-asteen kulman jälkeen.
                    Itse runkorakenne joutuu todellisuudessa painumaan jokaisella renkaan pyörähdyksellä voimakkaasti sisäänpäin ja tämä tapahtuu nyt huomattavan kapealla alueella(toinin kuin tavallisella renkaalla jossa sisärunko antaa periksi).
                    Kaikki on ok siihen asti kun kulutuspintaa ja siis olka-alueella on vielä vahvuutta.
                    Kun kuitenkin tullaan jossain kohtaa alueelle että pintaa on niin vähän että se ei enään jaksa pitää olka-aluetta pyöreänä, putoaa kylki ikäänkuin alas, jolloin muodostuu tuo hyvin jyrkkä "taitos" sisärunkoon joka lopulta repäisee koko renkaan sisäreunan halki.
                    Näin toki tapahtuu tavallisellakin renkaalla, mutta lopputulos mm.kulutuspinnan kulumisen suhteen on hieman erilainen, koska normirenkaassa sen sisärunko muokkautuu jokaisella pyörähdyksellä paljon enemmän kuin rf:llä.
                    Last edited by Hemi; 11-12-2013, 14:10.

                    Comment

                    • Vilikki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 6309
                      • Raahe

                      #40
                      Täysin on kyllä hemi tässä oikeassa. Mites painojakauma tuossa m550d:ssä, lienekkö siinä, tai kaltevissa teissä syytä tuohon eri kulmaan toisella puolella?
                      BMW e36 316i Turbo Compact

                      Comment

                      • Nettipepe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1341
                        • Kajaani

                        #41
                        +1

                        Saman ominaisuuden kokeneena...

                        Oma rengas teki viime kesänä saman...
                        Edellisen kesän ajelin ongelmitta, mutta kun kulutuspinta saavutti kriittisen pisteen renkaan syrjä katosi muutaman tuhannen kilometrin aikana... luulin osuneeni johonkin myyränkoloon ja kulmien menneen vinoon mutta kohdallaan ne kuulemma on.
                        Talvirenkaat alle vaihdettua vastaavaa kulumista ei ole ilmennyt... joten renkaan ominaisuudeksi se sitten jäi.
                        tosin nyt alla pehmeät suomikitkat ja ei runflatit.
                        F30 320xia
                        Ex E90 325da
                        Ex E90 320da
                        Ex E46 330D

                        Comment

                        • touring39
                          BTCF Member
                          • May 2005
                          • 3901
                          • Kaarina

                          #42
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Oliko sinulla jokin oma kommentti/pointti itse aiheeseen(vai se "Hemikortti" nousi jo nyt?)?
                          Siis jokin muu kuin kommentoida minua taas henkilönä...vai oletko sitä mieltä että minulla ei ole oikeutta puolustaa perustellen tässä asiassa näkemystäni?
                          Totesin kyllä tästä aiheesta, että olet varmaankin oikeassa. OT:stä pahoittelut muuten.

                          Piti vaan kuitata, että esim. kun kerroin lopettaneeni tupakanpolton, sun piti siihenkin tulla sanomaan, että "väärin lopetettu"... Ehkä sun kannattaa pitäytyä tekniikassa eikä pokkaripsykologiassa
                          Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                          Ex:
                          e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #43
                            Originally posted by touring39 View Post
                            Totesin kyllä tästä aiheesta, että olet varmaankin oikeassa. OT:stä pahoittelut muuten.

                            Piti vaan kuitata, että esim. kun kerroin lopettaneeni tupakanpolton, sun piti siihenkin tulla sanomaan, että "väärin lopetettu"... Ehkä sun kannattaa pitäytyä tekniikassa eikä pokkaripsykologiassa
                            Miten tämä topikki nyt liittyy tupakin polttamiseen?
                            Tai siihen että olen ollut jossain muussa keskusteluaiheessa mielestäni väärässä...tai "julma" sinua kohtaan?
                            Mitäpä jos me kaikki alettaisiin suoltamaan henkilöön kohdistuvaa sontaa ympäri BTCF topikkeja, jos/kun koku on ollut joskus meidän mielestä väärässä?
                            Olisit kommentoinut silloin siinä topikissa itse aiheesta ja oltaisiin se asia keskusteltu siellä loppuun, eikä tarvitsisi tällaista henkilöön kohdistuvaa bs:ää/selkään puukotusta harrastaa ympäri BTCF topikkeja?

                            Että pitikin "tulla sanomaan"....ja tästä jäi sitten sinulle vakavia traumoja(kuitenkin tämä on lääkärilehdestä lähes suora poiminta, ei minun ideani)?

                            Originally posted by Hemi
                            Ne "tabut" auttaakin sinua vasta vuosien päästä pysymään 100% savuttomuudessa, koska niillä pyritään muutamaan aivojen kemiallista toimintaa(sitä tupakan himon syntymisen prosessia).
                            Eli kaikki nämä vieroituskuurit kannattaa oikeasti syödä loppuun, koska täysi savuttomuus on paaaljon pidempi prosessi kuin hetkellinen irtiotto.
                            ...mutta sehän jää vielä nähtäväksi kuka siinä kohtaa oli oikeassa...
                            Last edited by Hemi; 11-12-2013, 14:57.

                            Comment

                            • juster
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 624

                              #44
                              Ei kai nyt sentään tarvitse puolustella näkemystä, pelkkä asiallinen esittäminen riittää. Varmasti jonkun autohajoittamon perältä löytyy kasapäin kiilamaisesti kuluneita renkaita väärien rengaskulmien takia. Tässä on kuitenkin uusi auto, jonka renkaat ovat kuluneet tasaisesti 50 000 km. matkalla.

                              Kun rengas osuu ajoalustaan niin liike-energian ja massan takia sen muoto muuttuu ja kun rengas pyörii edelleen sen muoto palaa ennalleen. Muodon muutos ja palautuminen eivät tapahdu samalla tavalla sisäisen kitkan takia. Tätä kutsutaan kumin hystereesi-ilmiöksi. Tämä ilmiö irrottaa renkaan kulutuspinnan rungosta esim. rengastehtaiden rummuilla tehtävissä nopeuskestävyyttä mittaavissa kokeissa.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #45
                                Originally posted by juster View Post
                                Ei kai nyt sentään tarvitse puolustella näkemystä, pelkkä asiallinen esittäminen riittää. Varmasti jonkun autohajoittamon perältä löytyy kasapäin kiilamaisesti kuluneita renkaita väärien rengaskulmien takia. Tässä on kuitenkin uusi auto, jonka renkaat ovat kuluneet tasaisesti 50 000 km. matkalla.

                                Kun rengas osuu ajoalustaan niin liike-energian ja massan takia sen muoto muuttuu ja kun rengas pyörii edelleen sen muoto palaa ennalleen. Muodon muutos ja palautuminen eivät tapahdu samalla tavalla sisäisen kitkan takia. Tätä kutsutaan kumin hystereesi-ilmiöksi. Tämä ilmiö irrottaa renkaan kulutuspinnan rungosta esim. rengastehtaiden rummuilla tehtävissä nopeuskestävyyttä mittaavissa kokeissa.
                                Ei se auton "uutuus" muuta sitä tosiasiaa yhtään miksikään, että tämä ihan sama lopputulos toistuu niin Suomessa kuin ympäri maailmankin 19" RF renkailla jos/kun negatiivista camberia on liikaa.
                                Eli tässä ei missään tapauksessa ole kysymys mistään "pinnan irtoamisesta", vaan nimenomaan ihan puhtaasta kulumisesta(ok, sekin on toki "pinnan irtoamista"), joka voidaan välttää vähenytämällä negatiivista camberia.
                                Korostan nyt voimakkaasti sitä että tämä on ihan arkipäiväinen ilmiö, eikä tässä ole minkään vertaa mitään epäselvää tai "arvuuttelua".
                                Toisaalta, jos nyt vedotaan "auton uutuuteen" ja siihen että kulmat ovat oikeat, niin mitä jää jäljelle?
                                siinä tapauksessa ne sadat rengasinsinöörit ovat "väärässä", varsinkin kun ko.ilmiö toteutuu 100% varmuudella autosta tai renkaan valmistajasta riippumatta mikäli 19" kokoluokan Rf renkaalla on yli -2.00 negatiivista camberia.
                                Kulumisnopeus ja aavistuksen lopputuloskin vaihtelee riippuen autosta(=lähinnä vetotavasta) ja käytetyistä ilmanpaineista, mutta perustaltaan lopputulos näillä on AINA tismalleen sama.
                                Tosin, tätähän ei tavallaan voi edes pitää mitenkään "epänormaalina", vaan se nyt vain on rf renkaiden tapa kulua tehtaan antaman toleranssialueen negatiivisen pään cambereilla.
                                Eli renkaan kulutusta vain pitää tarkkailla ja mikäli tästä ilmiöstä halutaan eroon, on ainoa käytännön mahdollisuus siinä tapauksessa vähentää negatiivista camberia.
                                Ei tästä nyt tarvitse tehdä niin ihmeellistä asiaa, varsinkin kun hiemankin aiheeseen googlettamalla perustuen asia kyllä aukeaa ihan ilman mitään "hystereesiteorioita".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎