Niin faktat vielä:
– auto on uusi, oletettavasti ei ole alustassa väljää.
– Autolla on ajettu näillä renkailla 50 tkm. Kyseessä ei ole vähäisillä kilometreillä pilalle
menneet renkaat.
– renkaat ovat automallin vakiokoko, kapeimmat mitä on tehtaalta saatavissa.
– Renkaiden kulutuspinta on kulunut tasaisesti. Olettavasti pinta-paine on tasainen
– Auton Camber arvot ovat (50 000 km. ajetussa autossa):
Camber takana vasen -2°19', tavoitearvo -2°13
Camber takana oikea -1°46', tavoitearvo -1°50.
Toleranssi edellisissä +0°05'/-0°05'
Toinen toleranssi arvojen sisällä toinen -0°01' ulkopuolella.
Renkaat ovat kuluneet huolimatta vasemman ja oikeanpuolen erilaisesta Camber arvosta täysin tasaisesti, myös repeytyneen alueen molemmilta puolin. Jos Camper on ollut tälle auto ja rengas yhdistelmälle liian negatiivinen, pitäisi renkaan kulutuspinnan kulua kiilamaisesti. Kuten on nähtävillä Hemin esimerkeissä.
Itse veikkaan syyksi kumin hystereesi-ilmiötä, joka on saanut renkaan kulutuspinnan suikaleen irtoamaan runkorakenteesta. Enemminkin kuin sitä, että sadat BMW-insinöörit olisivat väärässä (sarkasmia) pyöränkulmien suhteen. 50 tkm. ajetut renkaat ovat jo muutenkin ehtoopuolella, joten ei varmaankaan tarvitse yöunia niiden takia menettää.
– auto on uusi, oletettavasti ei ole alustassa väljää.
– Autolla on ajettu näillä renkailla 50 tkm. Kyseessä ei ole vähäisillä kilometreillä pilalle
menneet renkaat.
– renkaat ovat automallin vakiokoko, kapeimmat mitä on tehtaalta saatavissa.
– Renkaiden kulutuspinta on kulunut tasaisesti. Olettavasti pinta-paine on tasainen
– Auton Camber arvot ovat (50 000 km. ajetussa autossa):
Camber takana vasen -2°19', tavoitearvo -2°13
Camber takana oikea -1°46', tavoitearvo -1°50.
Toleranssi edellisissä +0°05'/-0°05'
Toinen toleranssi arvojen sisällä toinen -0°01' ulkopuolella.
Renkaat ovat kuluneet huolimatta vasemman ja oikeanpuolen erilaisesta Camber arvosta täysin tasaisesti, myös repeytyneen alueen molemmilta puolin. Jos Camper on ollut tälle auto ja rengas yhdistelmälle liian negatiivinen, pitäisi renkaan kulutuspinnan kulua kiilamaisesti. Kuten on nähtävillä Hemin esimerkeissä.
Itse veikkaan syyksi kumin hystereesi-ilmiötä, joka on saanut renkaan kulutuspinnan suikaleen irtoamaan runkorakenteesta. Enemminkin kuin sitä, että sadat BMW-insinöörit olisivat väärässä (sarkasmia) pyöränkulmien suhteen. 50 tkm. ajetut renkaat ovat jo muutenkin ehtoopuolella, joten ei varmaankaan tarvitse yöunia niiden takia menettää.
Comment