Jos auto on 2013 vuosimallia ja se syö renkaat paskaksi tuollalailla, onko tämä asia nyt periaatteessa sinun huolesi vai myyjän/valmistajan ? Tuonhintaisessa autossa luulisi olevan jonkinlainen takuu kyllä, mikä kattaa tälläiset asiat ?
^^ Mielenkiintoinen pointti. Tässä tapauksessa vaan ei mitään vahinkoa käynyt: en tykkää RFfistä, uudet kesärenkaat olivat jo tilauksessa eikä M-vanteetkaan ottaneet osumaa joten ei tässä mullakaan sen kummempaa huolta ole. Virittelin keskustelua vain ymmärtääkseni tapahtuman syyn, jotta välttyis vastaavalta jatkossa.
Ja toisekseen, rengasvaurioiden takuukäsittelykään ei taida olla sieltä selkeimmästä päästä. Autonvalmistaja voi aina syyttää rengasvalmistajaa ja toistapäin ja molemmat lisäksi auton käyttäjää. Tuskinpa rengaspaineetkaan mihinkään lokiin jää, joten millä todistat että ne on olleet kohdillaan? Ei maksa vaivaa alkaa tohon vääntöön, kun 50 tkm ehti jo tulla mittariin noilla renkailla.
Mulla oli aika varattuna Autokeskukseen parin pienen takuujutun takia kun rengas meni. Ilmotin että kulmat pitää tsekata myös, kysyin tietty että meneekö ne myös takuuseen. Ei menneet, 6 kk on raja kuulemma. Vastaus rengasasiaan oli kuitenkin selkeä: kulmaheitot ovat olleet niin pieniä, että ne eivät ole aiheuttaneet vaurioita. Säätökin tehtiin puoleen hintaan kun oli niin pienet heitot ja mutterit herkässä. Vinkattiin rengasvalmistajan suuntaan ja moitiskeltiin liian pieniä paineita (jotka tosiaan on olleet ohjearvoa suuremmat).
Sattui sitten silmään Goodyearin sivuilta kissankokoset mainokset "turvallisuus on meille ykkösasia" tai vastaavaa. Niinpä laitoin vastaavan stoorin ja vähän parempiresoset valokuvat sekä raportin kulmien suuntauksesta sinnekin ja kyselin, josko tapaus kiinnostaisi ja olisiko tietoa syystä. Vastaus oli niin ennakkoon arvattavissa että oikein nauratti. "Hyvinkin pienet poikkeamat" kulmien ohjearvoista ja ilmanpaineista aiheuttavat kuulemma tällaista. Se jäi nyt oikeanpuolisen renkaan osalta ihmetyttämään, että miten sen campperin säätö ohjearvoon eli kallistus lisää sisäänpäin olisi renkaan sisäkanttia suojellut, mutta enpä viitsinyt enää kysellä lisää. Goodyearilla myös kyseenalaistettiin BMWn rengaspaineanturien tarkkuus. Eli ihan höpöhöpöjuttua, kaikissa muissa osapuolissa on vikaa paitsi omassa tuotteessa. Tämän he voivat kertoa näkemättä sen kummemmin renkaita kuin autoakaan.
Tässä casessa jaksaa edelleen ihmetyttää se, että BMW on niin umpisurkea määrittelemään oikeita pyöränkulmia autoilleen. Tutkimusta tehdään miljardeilla ja sutta tulee- miksei ne säästä rahojaan ja laita yhtä kysymystä tänne. Saisivat ihan ilmaiseksi tietää että takarenkaille oikea camberarvo on -1.30°.
^^ Mielenkiintoinen pointti. Tässä tapauksessa vaan ei mitään vahinkoa käynyt: en tykkää RFfistä, uudet kesärenkaat olivat jo tilauksessa eikä M-vanteetkaan ottaneet osumaa joten ei tässä mullakaan sen kummempaa huolta ole. Virittelin keskustelua vain ymmärtääkseni tapahtuman syyn, jotta välttyis vastaavalta jatkossa.
Ja toisekseen, rengasvaurioiden takuukäsittelykään ei taida olla sieltä selkeimmästä päästä. Autonvalmistaja voi aina syyttää rengasvalmistajaa ja toistapäin ja molemmat lisäksi auton käyttäjää. Tuskinpa rengaspaineetkaan mihinkään lokiin jää, joten millä todistat että ne on olleet kohdillaan? Ei maksa vaivaa alkaa tohon vääntöön, kun 50 tkm ehti jo tulla mittariin noilla renkailla.
Mulla oli aika varattuna Autokeskukseen parin pienen takuujutun takia kun rengas meni. Ilmotin että kulmat pitää tsekata myös, kysyin tietty että meneekö ne myös takuuseen. Ei menneet, 6 kk on raja kuulemma. Vastaus rengasasiaan oli kuitenkin selkeä: kulmaheitot ovat olleet niin pieniä, että ne eivät ole aiheuttaneet vaurioita. Säätökin tehtiin puoleen hintaan kun oli niin pienet heitot ja mutterit herkässä. Vinkattiin rengasvalmistajan suuntaan ja moitiskeltiin liian pieniä paineita (jotka tosiaan on olleet ohjearvoa suuremmat).
Sattui sitten silmään Goodyearin sivuilta kissankokoset mainokset "turvallisuus on meille ykkösasia" tai vastaavaa. Niinpä laitoin vastaavan stoorin ja vähän parempiresoset valokuvat sekä raportin kulmien suuntauksesta sinnekin ja kyselin, josko tapaus kiinnostaisi ja olisiko tietoa syystä. Vastaus oli niin ennakkoon arvattavissa että oikein nauratti. "Hyvinkin pienet poikkeamat" kulmien ohjearvoista ja ilmanpaineista aiheuttavat kuulemma tällaista. Se jäi nyt oikeanpuolisen renkaan osalta ihmetyttämään, että miten sen campperin säätö ohjearvoon eli kallistus lisää sisäänpäin olisi renkaan sisäkanttia suojellut, mutta enpä viitsinyt enää kysellä lisää. Goodyearilla myös kyseenalaistettiin BMWn rengaspaineanturien tarkkuus. Eli ihan höpöhöpöjuttua, kaikissa muissa osapuolissa on vikaa paitsi omassa tuotteessa. Tämän he voivat kertoa näkemättä sen kummemmin renkaita kuin autoakaan.
Tässä casessa jaksaa edelleen ihmetyttää se, että BMW on niin umpisurkea määrittelemään oikeita pyöränkulmia autoilleen. Tutkimusta tehdään miljardeilla ja sutta tulee- miksei ne säästä rahojaan ja laita yhtä kysymystä tänne. Saisivat ihan ilmaiseksi tietää että takarenkaille oikea camberarvo on -1.30°.
Tätä nyt voi kysyä vaikka "ukko jumalalta" ja aivan täysin vastauksesta riippumatta se ihan oikea syy ko.ilmiölle on 100% varmuudella liiallinen negatiivinen camber.
Ok, se liian matala rengaspaine vaikutti jonkin verran, mutta laitat ihan mitkä tahansa paineet ja seuraava rengaskierros samassa kokoluokassa on kutakuinkin samanlainen kun aika koittaa.
Eli ei tämän nyt pitäisi olla mikään uusi ja ihmeellinen asia tässä maailmassa, vaan kyllähän näitä nyt löytää ihan vastaavia tapauksia ja niihin oikeita selityksiä googlettamalla loputtomasti.
Aiheesta ..."too much negative camber"....eli nämä nyt Googlella ihan ensimmäisiä kuvia ko.aiheesta+tuhat lisää:
^^ Ei kai kukaan ole epäillytkään, etteikö väärät kulmat olisi tuhonneet renkaita pilvin pimein. Oheisessa kuvassa oma kokemus toissa kesältä. E61een vaihdettiin taakse puslia, jonka jälkeen säädätin kulmat "varmuuden vuoksi". Säätö meni selvästikin pieleen, sillä takarenkaat menivät kuvan osoittamaan kuntoon parissa kuukaudessa.
Eroina 2012 tapauksen ja tämän topicin aiheen välillä on kulutuspinta ja ajomäärä. Oheisesta kuvasta näkee vilkaisemalla, että pinta on kiilamaisesti kulunut. Ulkopuolella on pintaa vaikka kuinka, sisäpuolelta on aivan finaalissa leveältä alueelta. Sama juttu on sinun lähettämissäsi esimerkkikuvissa. Ainoastaan #5 on kulunut erilailla.
1. viestiin liittämäni kuvat ovat aika surkeita ja 800*600 resoluutioon pienentäminen heikensi niitä vielä lisää. Niistä voi olla vaikea hahmottaa, että tämän topicin aiheena olevat renkaat ovat kuluneet hyvin tasaisesti. Kaikissa 4ssä pitkittäisurassa on sama urasyvyys, ja reunimmaisena olevat poikittaisuratkin ovat edelleen liki samassa syvyydessä molemmin puolin. Sisimmäinen poikittainen ura jatkuu vielä repeämiskohdan ulkopuolellakin, väliin on vaan tullut sentti tyhjää.
Toinen ero on ajomäärässä. Kun kulmassa oli selvästi vikaa, meni rengas romuksi alle 5tkm ajolla. Nämä kestivät n. 50 tkm.
^^ Ei kai kukaan ole epäillytkään, etteikö väärät kulmat olisi tuhonneet renkaita pilvin pimein. Oheisessa kuvassa oma kokemus toissa kesältä. E61een vaihdettiin taakse puslia, jonka jälkeen säädätin kulmat "varmuuden vuoksi". Säätö meni selvästikin pieleen, sillä takarenkaat menivät kuvan osoittamaan kuntoon parissa kuukaudessa.
Eroina 2012 tapauksen ja tämän topicin aiheen välillä on kulutuspinta ja ajomäärä. Oheisesta kuvasta näkee vilkaisemalla, että pinta on kiilamaisesti kulunut. Ulkopuolella on pintaa vaikka kuinka, sisäpuolelta on aivan finaalissa leveältä alueelta. Sama juttu on sinun lähettämissäsi esimerkkikuvissa. Ainoastaan #5 on kulunut erilailla.
1. viestiin liittämäni kuvat ovat aika surkeita ja 800*600 resoluutioon pienentäminen heikensi niitä vielä lisää. Niistä voi olla vaikea hahmottaa, että tämän topicin aiheena olevat renkaat ovat kuluneet hyvin tasaisesti. Kaikissa 4ssä pitkittäisurassa on sama urasyvyys, ja reunimmaisena olevat poikittaisuratkin ovat edelleen liki samassa syvyydessä molemmin puolin. Sisimmäinen poikittainen ura jatkuu vielä repeämiskohdan ulkopuolellakin, väliin on vaan tullut sentti tyhjää.
Toinen ero on ajomäärässä. Kun kulmassa oli selvästi vikaa, meni rengas romuksi alle 5tkm ajolla. Nämä kestivät n. 50 tkm.
Huoh...ensinnäkin, sinulla on run flat, joka tyypillisesti jäykemmän sivurunkonsa ansiosta kuluu hieman erilailla, vaikka lopputulos, eli tuo renkaan sisäreunan leikkautuminen on ihan sama.
Toisekseen, sinullahan ne camberit ei olleet ihan toivottoman pielessä, eli olisivat ihan toimivat vielä 17" kokoluokalla, mutta ei todellakaan enään 19" kokoluokalla.
Kolmanneksi, jokainen rengasmerkki/malli omaa erilaisen runkorakenteen, jolloin kuluminen tapahtuu hieman erilailla ja ennen kaikkea rungon käyttäytyminen "väsyneenä" on erilaista.
Eli tuossa leikkautumisessa on kyse nimenomaan lopullisesta rungon pettämisestä siltä alueelta jossa renkaan sivurunko ja kulutuspinta jokaisella renkaan pyörähdyksellä jyrkimmin taittuu.
Eli kapealta alueelta jossa jokainen renkaan pyörähdys eniten runkorakennetta muokkaa ja nimenomaan tässä rf tapauksessa viimeinen kuluminen/leikkautuminen tapahtuu tosi nopeasti(matala paine nopeuttaa=lisää muokkausta joka pyörähdyksellä).
Rengas voi siis olla pitkäänkin ihan ok, mutta lopullinen hajoaminen tapahtuu tosi nopeasti(mitä jäykempi sisäkylki, sitä äkillisempi pettäminen sitten lopulta on kuten rf:ssä ja perinteisesti Contin sporteissa).
Eli edelleen, ne takacamberit -1.25"-1.35"-asteen haarukkaan 19" renkaalla ja se on ainoa keino päästä ko.vaarallisestakin ongelmasta eroon, muuten tätä ihan jokapäiväistä/arkista ja päivänselvää asiaa on turha jauhaa.
^^ Jeps. Minustakin tämä liittyy vahvasti RF-renkaan rakenteeseen, kuten topicin otsikkokin antaa ymmärtää. Syiden ja seurauksien erottaminen toisistaan ei vaan ole minulle yhtä päivänselvää, mutta tätä paljon vaikeammillakin asioilla on ollut taipumus selkiintyä ajan kanssa.
Minä jatkan omaa empiiristä tutkimustani aiheesta. Palataan asiaan uusilla kokemuksilla viimeistään ensi syksynä renkaanvaihdon aikaan.... jos sinne asti päästään. Jollei, niin sitten (lakki kourassa) aikaisemmin.
Tämähän on M550d:n vakio rengaskoko. Auto on uusi ja rengaskulmat hyvin lähellä tehtaan antamia arvoja.
Koska renkaiden urasyvyydet ovat kuluneet tasaisesti, myös repeytyneen alueen molemmilta puolilta. Täytyy vian tosiaan olla enemmän renkaassa. Ei tasaisesti kuluneen renkaan pinta saisi näin pettää.
^^ Jeps. Minustakin tämä liittyy vahvasti RF-renkaan rakenteeseen, kuten topicin otsikkokin antaa ymmärtää. Syiden ja seurauksien erottaminen toisistaan ei vaan ole minulle yhtä päivänselvää, mutta tätä paljon vaikeammillakin asioilla on ollut taipumus selkiintyä ajan kanssa.
Minä jatkan omaa empiiristä tutkimustani aiheesta. Palataan asiaan uusilla kokemuksilla viimeistään ensi syksynä renkaanvaihdon aikaan.... jos sinne asti päästään. Jollei, niin sitten (lakki kourassa) aikaisemmin.
Vinkkinä että jos uusi rengas lähtee kulumaan väärin, se kuluu loppuun asti väärin vaikka kulmia säätäisitkin.
Tämähän on M550d:n vakio rengaskoko. Auto on uusi ja rengaskulmat hyvin lähellä tehtaan antamia arvoja.
Koska renkaiden urasyvyydet ovat kuluneet tasaisesti, myös repeytyneen alueen molemmilta puolilta. Täytyy vian tosiaan olla enemmän renkaassa. Ei tasaisesti kuluneen renkaan pinta saisi näin pettää.
mahdollisesti insinööri?
Edit: uudehkoissa autoissa on ihan helvetisti noita pyöränkulmia miten sattuu. Uudet pehmeärakenteiset renkaat, autojen massa ja väärät ilmanpaineet vaikuttavat renkaiden kulumiseen huomattavasti enemmän kuin siinä vanhassa vw jetassa silloin vuonna 91... enään ei isojen renkaiden kanssa tahdo riittää se että kulmat on "tehtaan toleransseissa" vaan ne pitää olla just eikä melkein oikein. Esim. Citroen c4 mallissa ja ford focuksessa ei tahdo riittää takapäässä säätökään että saisi renkaat tarpeeksi pystyyn niiden oikein kulumiseksi...
Tämähän on M550d:n vakio rengaskoko. Auto on uusi ja rengaskulmat hyvin lähellä tehtaan antamia arvoja.
Koska renkaiden urasyvyydet ovat kuluneet tasaisesti, myös repeytyneen alueen molemmilta puolilta. Täytyy vian tosiaan olla enemmän renkaassa. Ei tasaisesti kuluneen renkaan pinta saisi näin pettää.
Jos kulmia ei nyt muuteta, mehän tulemme tulevaisuudessa näkemään siinä tapauksessa "ihmeen", kun Karifi:lle osuu toinenkin 19" rengassarja joka on "viallinen"?!
Eli tämähän nähdään onko kyse renkaan "viallisuudesta" vai vituillaan olevista kulmista.
Kuitenkaan missään muussakaaan autossa ei 19" rengas kulu sisäreunaa syömättä -2.00 takacambereilla, niin miksi sitten tässä ei kuluisi?
Tässä vain tuo RF runkorakenne hämää, koska se jaksaa pitää isollakin negatiivisella camberilla sisärungon ryhdissä, jolloin muokkaus joka pyörähdyksellä tapahtuu todella kapealla alueella kulutuspinnan ja sivurungon välisellä alueella.
Eli kulutuspinta ikäänkuin tunkeutuu sivurunkoa syvemmälle joka renkaan pyörähdyksellä, jolloin muokkaus rungossa tapahtuu muutaman sentin levyisellä alueella.
Tavallisessa renkaassa sivurunko antaa enemmän periksi, jolloin rengas kuluu enemmän "normaalisti linttaan".
No, toivotaan että Karifi ei tee asialle mitään muuta kuin uusii ensi keväänä renkaat ja palataanpa uudelleen aiheeseen kun se kierros on loppu?
Vois laittaa Melkonen vääntö taas kerran saatu päivänselvässä asiassa.
AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro
ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
e30 318i -88
Vois laittaa Melkonen vääntö taas kerran saatu päivänselvässä asiassa.
Mun mielestä tämä ei ole päivänselvää. Miksi uudessa autossa pyöräkulmat vääriin, ne saadetään merkkarilla tehtaan arvoihin ja nekin on vääriin. Miksi toisen puolen arvot erilaiset?
Comment