Goodyear RF sivutaitteen repeytyminen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

Originally posted by juster View Post

Mutta tässä nimenomaisessa tapauksessa on pari seikkaa, jotka eivät sovi perinteiseen negatiivisen Camberin aiheuttamaan sisäreunan kulumaan.

– Renkailla on ajettu paljon 50 000 Km.

– Kulutuspinta on tasaisesti kulunut suuresta kilometrimäärästä huolimatta, ei kiilamaisesti kuten negatiivisen Camperin vaikutuksesta pitäisi.
    Huoh, tämä ihan itsestään selvä asia ei nyt jankkaamisesta enään kummene ja jos sinä olet sitä mieltä että ko.ilmiö johtyy "hysteesistä" eikä liiallisesta negatiivisesta camberista, niin se mielipide sinulle toki sallittakoon.
    Oikea se ei 100% varmuudella ole, mutta koska se on sinun, saat sen pitää ilman perustelujakin.
    Otan nyt vielä kerran rautalankaa ja eiköhän tämä sitten tullut ainakin kaikille muille aika selväksi ja myöhemmin todistetuksi.
    Eli, selitin tämän jo tuossa aiemmin ja ei tämä tietenkään sovikkaan siinä mielessä perinteiseen "kiilamaiseen kulumiseen", koska kyseessä on Runflat rengas.
    Eli Runflat kuluu nimenomaan niin että se kestää varsin pitkään väärää negatiivista camberia, kunnes kulutuspintaa on niin vähän että olka-alue ei enään jaksa pysyä muodossa.
    Varsinainen olka-alueen kuluminen/pettäminen tapahtuu sen jälkeen todella nopeasti, eli jopa alle 1000km:ssä.
    Toisekseen, selitin senkin miksi Runflat EI KULU kiilamaisesti, sen johtuen jäykästä/muotoutumattomasta sisärungosta.
    Runflat ei siis pääse kulumaan kiilamaiseksi koska renkaan sisärunko ei jokaisella renkaan pyörähdyksellä muokkannu oikeastaan lainkaan, toisin kuin tavallinen perusrengas.
    Tämä aihe ja tunnettu/päivänselvä ilmiö ei ole todellakaan mitenkään uusi tai outo, eikä se "Hemille jankkaamisesta" muutu miksikään.
    Netin ihmeellisestä maailmasta löytyy ihan vastaavia tapauksia ihan loputtomasti ja nimenomaan eri BMW:n runflat renkaista jos vain viitsii vähän etsiä, eikä kinata tyhmiä.
    Tuossa nyt nuo muutamat BMW:n alta poimitut kuvat 19" eri vaiheessa olevia "kulumia" Runflat renkaasta, joissa kaikissa on havaittavissa se että rengas EI ole kulunut kiilamaisesti ja näillä kaikilla ajettu myös suhteellisen paljon:

Comment

• Mlatvala
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 3553
      • Kuopio

Aaaaa, muillakin hajoaa GY renkaat, Minä olin vain viime keväänä ennakkotapaus

Ollaan nyt sit kaikki hyshys ja ostetaan edelleen niitä guuudyeareja

Eikun olikohan se toissakevät..
      E61 535d alkuunsa viritetty.

Comment

• KariFi
        Newbiemmer
        • Dec 2012
        • 29
        • Janakkala

Originally posted by Mlatvala View Post
        Aaaaa, muillakin hajoaa GY renkaat, Minä olin vain viime keväänä ennakkotapaus
        Tähän ketjuun on tullut useita kuvia ilmeisesti RF-renkaista, joissa kuluma on kapealla, vain muutaman sentin leveydellä. Yksikään ei kuitenkaan ole revennyt samalla lailla kuin mulla, eli kuin veitsellä leikaten- ja sama molemmilla puolilla ilman selkeää kulumaa. Olisikohan tämä sitten joku GY-ominaisuus, tiedä häntä.
        F11 M550d -13

Comment

• touring39
          BTCF Member
          • May 2005
          • 3901
          • Kaarina

Originally posted by KariFi View Post
          Tähän ketjuun on tullut useita kuvia ilmeisesti RF-renkaista, joissa kuluma on kapealla, vain muutaman sentin leveydellä. Yksikään ei kuitenkaan ole revennyt samalla lailla kuin mulla, eli kuin veitsellä leikaten- ja sama molemmilla puolilla ilman selkeää kulumaa. Olisikohan tämä sitten joku GY-ominaisuus, tiedä häntä.
          Seiskaforumilla keskustelua Goodyearin RF poksahtamisesta. Paljon scheissea toki keskustelussa, mutta niinhän näissä nettijutuissa aina...

Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

Ex:
          e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

Comment

• Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

Siis ainoa ero on siinä että sinä olet ajanut renkaasi jo räjähdyspisteen yli ja näissä nettikuvissa ollaan vasta vähää vaillle.
            Eli tässä tämä sinun rengas:

Ja tuossa aivan identtinen tapaus samassa rf kokoluokassa ja Bemarin alla n.1000km aiemmin, eli juuri ennen kuin kankaat tulevat näkyviin:

..ja vastaavasti tuossa 500km ennen kuin kankaat tulevat näkyviin:

Tuossa kankaat ovat jo alkaneet pilkistää ja tästä tuohon sinun lopputulokseen on enään pari/kolme sataa kilometriä:

Tuosta ei sitten enään kuin 100km ja koko olka-alue leikkaantuu jyrkästi ja sisärunko lopulta repeää(huom.kulutuspinnat kaikissa ihan ok/kuluneet tasaisesti, mutta koko ongelma kapealla olka-alueella):

Comment

• Mlatvala
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 3553
              • Kuopio

No mulla oli 285/25/20 asymmetric F1 kumet ilman RF merkintöjä.

Noita ei taida saada edes tarpeeks pystyyn e61 korissa niin etteikö ne menis vituiks.

Ei noita myyntimiehiä eikä GY miehiä paljoa noi mun kumit kiinnostaneet. Pari tankillista ne kesti
              E61 535d alkuunsa viritetty.

Comment

• juster
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 624

Originally posted by Hemi View Post
                Otan nyt vielä kerran rautalankaa ja eiköhän tämä sitten tullut ainakin kaikille muille aika selväksi ja myöhemmin todistetuksi.
                Eli, selitin tämän jo tuossa aiemmin ja ei tämä tietenkään sovikkaan siinä mielessä perinteiseen "kiilamaiseen kulumiseen", koska kyseessä on Runflat rengas.
                Eli Runflat kuluu nimenomaan niin että se kestää varsin pitkään väärää negatiivista camberia, kunnes kulutuspintaa on niin vähän että olka-alue ei enään jaksa pysyä muodossa.
                Varsinainen olka-alueen kuluminen/pettäminen tapahtuu sen jälkeen todella nopeasti, eli jopa alle 1000km:ssä.
                Oikeasti asia on toisin päin, jäykkäkylkinen kuluu nopeammin kiilamaiseksi kuin pehmeä kylkinen. Jos rengas olisi kuvatun kaltainen kyljeltään joustamaton, kuluisi se nopeasti siltä reunalta minne se olisi kallistettu.

Asian voi havainnollistaa itselleen vaikka kiekon avulla. Kun kiekko on pystyasennossa ja pystysuorassa suoraa pintaa vasten kiekon paino jakautuu tasaisesti koko kiekon kosketus pinnalle. Nyt kun sitä kallistetaan pystyakselinsa kummalle tahansa puolelle, paino jakautuu kokonaan sille syrjälle mihin päin kallistetaan.

Todellisuudessa RF renkaan kyljet joustaa, mitä uudempaa sukupolvea sen paremmin. Materiaali ja rakenne ratkaisuja kehittämällä on koko ajan pyritty näitä renkaita kehittämään tähän suuntaan.

Alla olevassa linkissä on oivasti näkyvissä RF-renkaan kiilamainen kuluminen. Linkissä oleva kuva on sama joka on lainattu tänne jo kahteen kertaan viimeksi otsikolla ”samassa rf kokoluokassa ja Bemarin alla n.1000km aiemmin, eli juuri ennen kuin kankaat tulevat näkyviin”

On selvä, että renkaan rakenteella on vaikutus Camber kulman aikaan saamaan renkaan kiilamaiseen kulumiseen. Jäykkäkylkinen matalaprofiilinen kesärengas samoilla Camber-arvoilla kuluu kiilamaisesti, missä korkeaprofiilinen ja pehmeäkylkinen kesärengas saattaa kulua vielä tasaisesti, saati sitten pohjolaan tarkoitetut talvirenkaat.
                Last edited by juster; 13-12-2013, 11:59.

Comment

• KariFi
                  Newbiemmer
                  • Dec 2012
                  • 29
                  • Janakkala

Siis ainoa ero on siinä että sinä olet ajanut renkaasi jo räjähdyspisteen yli ja näissä nettikuvissa ollaan vasta vähää vaillle.
                  Voihan se kieltämättä noinkin olla, vaikka jonkinlaista eroa olen noissa edelleen näkevinäni. Kiitokset joka tapauksessa asian selvittelystä monelta kantilta.
                  F11 M550d -13

Comment

• Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

Oikeasti asia on toisin päin, jäykkäkylkinen kuluu nopeammin kiilamaiseksi kuin pehmeä kylkinen. Jos rengas olisi kuvatun kaltainen kyljeltään joustamaton, kuluisi se nopeasti siltä reunalta minne se olisi kallistettu.

Asian voi havainnollistaa itselleen vaikka kiekon avulla. Kun kiekko on pystyasennossa ja pystysuorassa suoraa pintaa vasten kiekon paino jakautuu tasaisesti koko kiekon kosketus pinnalle. Nyt kun sitä kallistetaan pystyakselinsa kummalle tahansa puolelle, paino jakautuu kokonaan sille syrjälle mihin päin kallistetaan.

Todellisuudessa RF renkaan kyljet joustaa, mitä uudempaa sukupolvea sen paremmin. Materiaali ja rakenne ratkaisuja kehittämällä on koko ajan pyritty näitä renkaita kehittämään tähän suuntaan.

Alla olevassa linkissä on oivasti näkyvissä RF-renkaan kiilamainen kuluminen. Linkissä oleva kuva on sama joka on lainattu tänne jo kahteen kertaan viimeksi otsikolla ”samassa rf kokoluokassa ja Bemarin alla n.1000km aiemmin, eli juuri ennen kuin kankaat tulevat näkyviin”

On selvä, että renkaan rakenteella on vaikutus Camber kulman aikaan saamaan renkaan kiilamaiseen kulumiseen. Jäykkäkylkinen matalaprofiilinen kesärengas samoilla Camber-arvoilla kuluu kiilamaisesti, missä korkeaprofiilinen ja pehmeäkylkinen kesärengas saattaa kulua vielä tasaisesti, saati sitten pohjolaan tarkoitetut talvirenkaat.
                    Menee jo "pikkuisen" epätoivoiseksi tuo sinun periaate olla "hemin" kanssa eri mieltä oli miten oli...mutta ei siinä mitään, sehän on sinun henkilökohtainen pikku missiosi tällä saitilla.
                    Sinulla toki on oikeus omaan mielipiteeseesi, mutta ikävä kyllä, itse aihetta tämä ei kyllä enään vie eteenpäin, joten tähän lienee jo turha edes kommentoida millään konkreettisella perusteella(minulle ja muille taisi kuitenkin se sinun syy/seuraus ja ongelman korjaus jäädä nyt "vähän" hämärän peittoon?.
                    Eli ilmeisesti kuitenkaan vika ei siis ole liiallisessa negatiivisessa camberissa vaan "hysteesissä"...joka aiheutuu mistä ja millä ongelma on korjattavissa?).
                    Minä esitin oman teoriani syntymekanismista ja 100% varman korjauskeinon ko.ongelmaan, mutta mitkä ne sinun ratkaisusi siis olikaan jotta tätä "hysteesiä" ei tapahdu?
                    Last edited by Hemi; 14-12-2013, 01:15.

Comment

• juster
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 624

Menee jo "pikkuisen" epätoivoiseksi tuo sinun periaate olla "hemin" kanssa eri mieltä oli miten oli...mutta ei siinä mitään, sehän on sinun henkilökohtainen pikku missiosi tällä saitilla.
                      Faktat kun loppuu, Tamperelainen kiakkovieras rupeaa mailalla mäiskimään hevosta…
                      Minä olen edelleenkin eri mieltä syistä eikä threadin aloittajakaan tainnut kanssasi välttämättä samaa mieltä.

Ei pidä ottaa henkilökohtaisesti, jos joku on erimieltä jostakin asiasta.

Ystävällisesti,
                      Juster

Comment

• Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

Ei pidä ottaa henkilökohtaisesti, jos joku on erimieltä jostakin asiasta.
                        Ei tietenkään, varsinkaan koska taitaa yli 50% ko.saitille kaikista postaamistasi viesteistä liittyä juuri siihen että "olet eri mieltä asioista" juuri minun kanssani(eli ilmestyt saitille tällä "alias" nimimerkillä aina nimenomaan kommentoimaan...olemaan eri mieltä juuri minun sanomisistani).
                        Eli "elämäntehtävä" toki tuokin, mutta se toki sallittakoon.
                        Tässäkään itse asia ei muutu toki miksikään että olet eri mieltä kanssani, varsinkaan kun en sinulta nyt saanut loppujen lopuksikaan "hysteesin" lisäksi mitään järkevää syytä ko.rengasvauriolle ja ehdotusta millä se seuraavalla rengaskierroksella vältettäisiin.
                        Minä nyt kuitenkin toin oman näkemykseni ongelman aiheuttajasta ja ainoan siihen auttavan korjauskeinon(sinähän et tätä missään kohtaa ole ilmoittanut miten tuosta mystisestä "hysteesistä" päästäisiin seuraavalla rengassarjalla eroon?).
                        Kysymyksen esittäjällä on sitten ihan oma vastuu kuulijana ja mikäli hän ei ole minun kanssani samaa mieltä, niin se toki hänelle suotakoon(tosin, löytyykö tästä topikista jokin muu oikea syy+korjaus?).
                        Voin kuitenkin luvata että tässä nyt ei minulla ole "pappia ihan ensimmäistä kertaa kyydissä" ja olen kyllä vastaavaan ongelmaan törmännyt kymmeniä kertoja, joten se ei todellakaan ole minulle mikään "hysteesi arvoitus", vaan ihan arkipäivää.
                        Siis, niin seurauksen syyt, kuin siihen ainoa auttava korjauskin.
                        Tämän jälkeen vastuu on toki aina lukijalla, valitseeko minun näkemykseni, vai sinun(mikähän se siis käytännön tasolla olikaan muu, kuin olla eri mieltä "hemin" kanssa?).

Comment

• juster
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 624

Hautalan tien ministerinä katkaisi omien viestien muistamattomuus. Tosin nyt ne kuten minunkin viestit ovat yleisesti nähtävillä. Näistä voi huomata, etten ole kovin aktiivinen kirjoittelija, enkä myöskään kovin väittelyhaluinen. Ehkä se johtuu siitä että en tunne täällä tarvitsevani mitään egoa, mitä pitäisi ehdoin tahdoin suojella.

Joten eiköhän tämä ollut tällä kertaa tässä.

ystävällisesti,
                          Juster

Comment

• KariFi
                            Newbiemmer
                            • Dec 2012
                            • 29
                            • Janakkala

Huomasinpa vasta että näyttää noita murheita olleen muillakin yhdistelmässä F10/Goodyear runflats, ainakin amerikanmalleissa. Alla vähän esimerkkejä, samaa kamaa löytyy kyllästymiseen asti:

Goodyear is particularily terrible. really and truly crm.

It's very much a RFT issue. If you look at an RFT design, where the stiffer sidewall meets the lip is the weakest link on the tires. Normal high performance tires don't have this. Only 3 days w/ the car, and I got a side bubble while coming back from JFK.

I will go to BMW tomorrow to see if they have the tire... GY, by the way...

Never had run flats before. What a bummer. 3500 miles. 19 inch, GY m sport wheel.

When i picked my car up last night from dealer with 11 miles on it, i noticed front left bubble in goodyear tire.

I dropped off my 535xi for service today and was given a 550i with the sport package. The 550i has 19 inch rims and R19 GY tires. In short, all of the tires have bubbles in them

Then why is it only happening with Goodyear rft's and not the other brands? Exactly. 5 eagles in 3 weeks with bubbles, and zero in 3 weeks with same size pilot a/s + It is 100% the tire

I suffered a sidewall bubble on one of the 245/40/19 Goodyear LS2 run flat tires on my 535i X sport as many others have. It probably happened at 1000 miles when I hit a “minor” pothole at 60 MPH in Northern VA

I have had my non rft Michellin A/S tires on my car for a full month now. i have driven over similar bumps and potholes (of course not on purpose) with not one fail. i had Goodyear LS2s for 3 weeks and had FIVE failures. not one or two. FIVE. there is no way that i am just "luckier". the tires are poorly made, they are prone to damage, and it is not because they are low profile, which every other tire of the 19inch variety has

Just found another bubble today. That is five bubbled tires in just over 3 months.

I've had many goodyear NCT 5 on my E60 failures as well, 2 failures in 6 months, pretty much I got rid of them and replaced them with Conti non RFT and it has been solid for more than a year. I agree that this is a common issue on low profile tire, but definitely GoodYear is the worst of the bunch!!

Since I wrote the original post 3 days ago, I experienced my second bubble in 1500 miles.

This is insane! Is BMW still putting Goodyear's on current production for X Drive models?

FWIW I got my third bubble today. It was on a tire that already had a bubble. So three bubbles and 1600 miles in 19 days.

I have further proof it is the brand rather than RFT or size (yes 19" tires are the ones failing, but only GYs)

I spoke to the service manager at my BMW dealer today and told him that I had switched my tires to the Michelin Pilot Sport A/S Plus and was selling my Goodyear Run Flats

Got multiple bubbles on rt front Goodyear 19inch tire. 4k miles

I have replaced four Goodyear Eagle 245/40/19 LS2's and my fifth is on order

Driving my new F10 with about 100 miles on it. Hit what I thought was a small bump in the road. Laughingly said to myself, I hope it doesn't cause a bubble. Sure enough, it did!

I have to add my two cents here. At 2400 miles I'm waiting for another replacement tire after already replacing four. They are Goodyear Eagle LS2 245/40/19 tires

I'm talking about the same car model with the same profile tires. For F10, BMW uses Dunlop, Michelin & Goodyear. Goodyear has more failures than any other brands.

jne jne.
                            F11 M550d -13

Comment

• pouri
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2007
                              • 370
                              • 06 area

Kysyitkö kommenttia merkkiliikkeestä noihin tavoitearvosäätöihin?
                              Diesel, fuel of satin man

Comment

• KariFi
                                Newbiemmer
                                • Dec 2012
                                • 29
                                • Janakkala

^^ Olen kysellyt vasta muutamasta nelipyöräsuuntauksia tekevästä rengasliikkeestä, mutta samaa ihmettelyä se on ollut sielläkin. Merkkihuollosta tuskin kannattaa kyselläkään, sillä he varmasti seisovat omien arvojensa takana. Tehtaalta Saksasta voisi yrittää jossain vaiheessa tiedustella, jollei muuten tule selvyyttä.
                                F11 M550d -13

Comment

Working...
                                X