E39 mallisessa istuimessa itse tunnistinmatto ei ole se ongelma. Se istuinpäällinen vaan on kiinni niillä pienillä koukuilla siinä penkissä. Niiden kanssa pelleilyssä paloi hermot viimeksi Siksi olisi ollut helpompi, jos koko istuinosan pehmusteineen olisi sanaut vaihdettua penkistä toiseen, mutta se ei onnistu tuon siellä välissä olevan tunnistinmaton takia.
Voi hyvinkin olla että E39:ssä on täysin erilainen rakenne. Mutta E36:ssa niillä pienillä koukuilla on kiinni nahka siinä pehmusteessa, eikä siinä välissä ole mitään muuta kuin istuinlämmittimen elementti, jos sellaiset penkeissä on. Se airbagin sensori on sitten koko istuinpehmuste-nahka-hässäkän alla, ja siihen pääsee kyllä helposti käsiksi. Pari ruuvia irti ja se nahka-lämppäri-pehmustehässäkkä on kourassa, ja kaukalon pohjalla näkyy se airbagin tunnistinmatto.
Tein paintilla oheen upean havainnekuvan, istuinosa edestä/sivulta, miten haluaa ajatella. Värikoodit:
musta=istuinosan muovikaukalo
sininen=istuimen kisko/runko
punainen=airbagin tunnistinmatto
vihreä=istuinpehmuste+lämppäri+nahka
Itse valitsisin näistä tuon Meubellederin tuotteen, koska kilpailevan tuotteen kuvauksessa lukee, että "kaikille cognac creme värisille sisustoille". Cognac creme taasen on hiukan tummempi sävy kuin virallinen beige, jota Venetobeige todellakin edustaa.
Kuitenkin asiasta kukkaruukkuun, jos olet F10 penkeille antamassa keväthoitoa, niin onko uudehkon pelin sisustassa todellakin tarvetta värjäävälle hoitoaineelle? Jos ei varsinaisia värin kulumia löydy, niin näyttävämpi lopputulos tulee varmasti ihan värittömällä laadukkaalla hoitoaineella :think
Esimerkkinä täydellistä hipovaan tulokseen vaikkapa yhdistelmä:
Itse valitsisin näistä tuon Meubellederin tuotteen, koska kilpailevan tuotteen kuvauksessa lukee, että "kaikille cognac creme värisille sisustoille". Cognac creme taasen on hiukan tummempi sävy kuin virallinen beige, jota Venetobeige todellakin edustaa.
Kuitenkin asiasta kukkaruukkuun, jos olet F10 penkeille antamassa keväthoitoa, niin onko uudehkon pelin sisustassa todellakin tarvetta värjäävälle hoitoaineelle? Jos ei varsinaisia värin kulumia löydy, niin näyttävämpi lopputulos tulee varmasti ihan värittömällä laadukkaalla hoitoaineella :think
Esimerkkinä täydellistä hipovaan tulokseen vaikkapa yhdistelmä:
Selkänojan reunoissa ja perseen sivuissa on edellisen omistajan jäljiltä kulumia / pieniä halkeamia. Esim metrin päästä näitä ei huomaa, mutta kun menee läheltä katsomaan niin huomaa. Laitan kuvaa myöhemmin tähän.
Mun Dakota Limon kuskin penkissä alkaa olla jo aika ikävää kulumaa:
Furniture Cliniciltä löytyisi BMW värikartasta valmiina "Boston Lemon", joka lienee sama väri vaikka nahka eri. Koko sisustaa en noiden parin kuluman takia viitsisi alkaa värjäämään Colourant Kitillä. Onko kokemuksia noiden Leather Repair Touch Up Kitistä (https://www.furnitureclinic.co.uk/Le...Touch_Up_Kit)? Siihen perään meinasin kaikkiin penkkeihin käyttää oikeaksi värjättyä Easy Leather Reastoration Kitiä (https://www.furnitureclinic.co.uk/Ea...estoration_Kit). Tuo pelkkä Easy Kit ei taida riittävästi värjätä noita kulumia?
Tulipa nyt testattua tuo re-colouring balm yhdessä puhdistus- ja kyllästysaineiden kanssa. Ei se kokonaan noita penkkejä tummempia kulumia peittäneet, vaan uudelleenmaalaus olisi ainoa, jos parempaa haluaa. Hieman kumminkin siistiytyi, joten ihan riittävä tulos toistaiseksi minulle. Tosin tuo kuva antaa liian hyvän kuvan tuloksesta, koska osa väristä irtosi liinaan vielä suoja-ainetta penkkiin hierottaessa. Täytynee uusia käsittely tuon kuskin penkin osalta vielä myöhemmin, pitää kuivumisajat pidempinä ja laittaa suoja-aine pintaan hellävaraisemmin.
En tiedä liittyykö suoraan hoitoon, mutta itse olen nyt maalannut istuimet, keskikonsolin sekä ovipahvit.
Kuvat on ovipahveista, jotka eBaysta hankin. Jälkikäteen huomasin, että kyseessä oli kuvauksen mukaan "ammattilaisen" mustaksi maalaamat. Mutta pinta oli niin surkea, että piti tehdä nekin uusiksi. Pinta oli epätasainen, epäilen että kyseessä ei edes ollut nahkamaali, ja minkäänlaista pinnoitetta tuskin niissä oli. Kuvissa näyttää vielä hyvältä. Läheltä katsottuna ei.
Käytössä oli furniture clinicin aineet. Ensiksi pinnan puhdistus, jonka jälkeen pu-pinnoite poistetaan siihen tarkoitetulla aineella. Jatketaan niin pitkään, että alkuperäinen maali alkaa lähteä. Sen kyllä näkee ja tuntee. Nämä siis alunperin musta/harmaat, jotka oli maalattu mustaksi.
Sen jälkeen puhdistus vielä alkoholilla. Tässä vaiheessa tehdään myös halkeamien ym. korjaus fillerillä tarvittaessa.
Seuraavaksi maalia ensin sienellä. Sillä saa levitettyä hyvin tarvittavan määrän jotta saa hankalat kohdat peittoon.
Ruiskulla pinnan saa tasaiseksi. Musta peittää hyvin, mutta ohuita kerroksia laitetaan tarvittava määrä.
Maalin jälkeen tulee vahvempi pinnoite. Itse lisäsin siihen vielä kestävyyden puolesta X Linker ainetta, joka vahvistaa pinnoitetta. 10% osuus laitetaan tuota sekaan. Jos laittaa liikaa niin pinnasta tulee aika liimamainen.
Sen jälkeen tulee lopullinen pinnoite. Näihin tuli suoraan matta, koska istuimissa ensin kokeilin satiinia. Mutta joutunen vielä tekemään uudestaan puolimatalla.
Teknisesti helppoa hommaa, mutta aikaa menee jonkin verran. Pinta kuivuu nopeasti ja fööni auttaa. Eri aineiden välillä pitää odottaa tunti.
Pätee varmaan maalauksen yleiset nyrkkisäännöt, eli mahdollisimman pölyttömässä tilassa pitäisi tehdä. Pohjatyöt kunnolla eikä liian paksuja kerroksia.
Pinnoitte myös vaikuttaa aika paljon sävyyn. Eli satiini on vielä syvän musta, kun matta menee enemmän jo harmaata kohti. Ja jos pinta näyttää lopuksi epätasaiselta niin se todennäköisesti on sitä. Eli silloin pinnoitetta ei ole kunnolla joka kohdassa, koska ainakin itsellä kävi niin, vaikka maalipinta oli tasainen. Eli lisää kerroksia vain.
Ostin aikanaan sen ns ison paketin ja itsellä ei maalia mennyt edes yhtä isoa purkkia, mutta mustaa kulunee peittävyyden takia muutenkin vähemmän. Muutkin aineet riittivät hyvin, mutta mattaa pinnoitetta ei paljon jäänyt.
Sariinin päälle voi myös vetää matan ja toiminee toisinkin päin, joten siinä vaiheessa voi vielä myös korjauksia tehdä.
Hyvältä näyttää. Miten ootte saanu tilattua tota preppaus ainetta ja puhdistusalkoholia, kokeilin laittaa ostoskoriin tavaraa, ja herjas noista ettei voi lähettää suomeen? :think
Hyvältä näyttää. Miten ootte saanu tilattua tota preppaus ainetta ja puhdistusalkoholia, kokeilin laittaa ostoskoriin tavaraa, ja herjas noista ettei voi lähettää suomeen? :think
Tilasin tuon paketin Detailingshopin kautta. Ensin toimitin sen näytepalan sävytystä varten joka taisi viedä pari viikkoa. Sieltä tuli yhdessä lootassa kaikki tavarat Matkahuollon kautta.
Istuimissa oli ihan alkuperäinen pinta niin ne menivät huomattavasti vähemmällä työllä. Kuvissa kaksi eri etuistuinta, mutta lähtökohta ja lopputulos aika lailla sama molemmissa.
Mulla ei viime kesänä riittänyt medium setin mukana tullut pullo alkuunkaan. Pihinä ihmisenä ostin paikallisesta halpa kaupasta tinneriä, joka toimi kuten se preppaus aine. Puhdistus alkoholismi käy IPA https://kouvolanautokiilto.fi/tuote/...ipa-99-1000ml/
Mulla ei viime kesänä riittänyt medium setin mukana tullut pullo alkuunkaan. Pihinä ihmisenä ostin paikallisesta halpa kaupasta tinneriä, joka toimi kuten se preppaus aine. Puhdistus alkoholismi käy IPA https://kouvolanautokiilto.fi/tuote/...ipa-99-1000ml/
Veikkaan, että mikä tahansa, joka haisee pahalta toimii. Ja karhunkielellä kun hankaa niin se tehostaa vaikutusta.
Alkoholihan tuossa on vain rasvojen ym pois pyyhintää varten. Vaikka noissa ovipahveissa toimi hyvin myös niiden motonet-maalien poistoonkin.
Moi. Kellään ideoita miten saan F11 nahkapenkkiä fiksailtua. Kuskin istuinosa on aika rutussa ja kilometrejä "vasta" 80tkm? Lämpöpuhaltajalla puhaltelu hävitti rutut jokseenkin siedettäviksi mutta ilmestyvät takaisin jo melkeimpä samana päivänä. Penkkikö vaihtoon?
Liitteenä kuva ennen ja jälkeen lämpö käsittelyn. Kerkesin jo innostua kun rutut hävisivät mutta palasivat melkein entiselleen
Hellurei ja hellät tunteet, suunnitelmissa e46 sport-penkkien ylimaalaus operaatio ja olen avoin ehdotuksillenne värin suhteen. Kori on värissä silbergrau ja katto on lasikattolook teipattu. Sisällä musta kattoverhoilu ja kaikki muu on mustaa/hiilikuitulookkia. Ratissa sininen "racingraita", ja alcantra pinta. Vähänkuin e9x m3:ssa on saanut.
Eli siis väriehdotuksia?
Itsellä pyörinyt mielessä Cinnemon tai saddle brown. Raadilta ehdotuksia?
P.S. Jos lisäätte kuvia ehdotuksiinne jossa väri näkyy, olen ehdottoman kiitollinen niin on helpompi vertailla kun kuukkeli välillä antaa mitä sattuu.
Hellurei ja hellät tunteet, suunnitelmissa e46 sport-penkkien ylimaalaus operaatio ja olen avoin ehdotuksillenne värin suhteen. Kori on värissä silbergrau ja katto on lasikattolook teipattu. Sisällä musta kattoverhoilu ja kaikki muu on mustaa/hiilikuitulookkia. Ratissa sininen "racingraita", ja alcantra pinta. Vähänkuin e9x m3:ssa on saanut.
Eli siis väriehdotuksia?
Itsellä pyörinyt mielessä Cinnemon tai saddle brown. Raadilta ehdotuksia?
P.S. Jos lisäätte kuvia ehdotuksiinne jossa väri näkyy, olen ehdottoman kiitollinen niin on helpompi vertailla kun kuukkeli välillä antaa mitä sattuu.
Cinnamon brown ainakin oma suosikki. Makuja toki monia ja jokaisella omansa. Eekaksykköseen duunasin E30 Recarot ja oviverhoilut, hattuhyllyn yms. Vaaleesta beigestä alotin ja juurikin tolla cinnamonilla värinvaihto. Kamat Furniture Cliniciltä, isoin kitti mitä sai.
Cinnamon brown ainakin oma suosikki. Makuja toki monia ja jokaisella omansa. Eekaksykköseen duunasin E30 Recarot ja oviverhoilut, hattuhyllyn yms. Vaaleesta beigestä alotin ja juurikin tolla cinnamonilla värinvaihto. Kamat Furniture Cliniciltä, isoin kitti mitä sai.
Juurikin tähän tulokseen itsekkin tähtään.. Kiitos kuvista, tämä vaan vahvisti omaa näkemystä cinnemon brownista
Tilasit siis Furniture cliniciltä Cinnemon - BMW koodilla ton värisatsin? Piru että on kyllä tyylikäs peli muutenkin!
Onko tuo muuten satin vai matt vai semi-matt finisherillä?
Comment