Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akun alhainen varaustaso

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hjpl
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 196

    Akun alhainen varaustaso

    Auto (F31, 320i, vm 2013) herjaa sammutettaessa akun alhaisesta varaustasosta. Aloitti nyt pakkasten kiristyessä. Käynnistyy kuitenkin toistaiseksi normaalisti. Arvatenkin akku ei ota latausta vastaa näin kylmällä eli alkaa ilmeisesti olla tiensä päässä. Lieneekö tuohon pitkäaikaista apua jos yrittää ladata ulkoisella laturilla jos akku on kuitenkin < -20 asteen lämpötilassa ?

    Jos nyt kuitenkin päätyisi ostamaan uuden akun, niin mistä olette näitä hakeneet pk-seudulla? Ja millä liikkeellä on laitteet ja osaaminen ilmoittaa autolle akun vaihtuneen?
    F31 320iA xdrive Msport -13
    F10 520dA -15
  • Limit
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 144
    • Tsuomi

    #2
    Originally posted by hjpl View Post
    Auto (F31, 320i, vm 2013) herjaa sammutettaessa akun alhaisesta varaustasosta. Aloitti nyt pakkasten kiristyessä. Käynnistyy kuitenkin toistaiseksi normaalisti. Arvatenkin akku ei ota latausta vastaa näin kylmällä eli alkaa ilmeisesti olla tiensä päässä. Lieneekö tuohon pitkäaikaista apua jos yrittää ladata ulkoisella laturilla jos akku on kuitenkin < -20 asteen lämpötilassa ?

    Jos nyt kuitenkin päätyisi ostamaan uuden akun, niin mistä olette näitä hakeneet pk-seudulla? Ja millä liikkeellä on laitteet ja osaaminen ilmoittaa autolle akun vaihtuneen?
    - Omasta juuri vaihdoin samaisesta syystä. Motonet exide tai Fixus Varta. AGM akku maksaa sen 200€ + - mistä ostaa. ICarly:llä ohjelmoin omani F20 coupe -16 auton.
    Limits in life

    Comment

    • maukka86
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 488
      • Pirkanmaa

      #3
      Originally posted by hjpl View Post
      Auto (F31, 320i, vm 2013) herjaa sammutettaessa akun alhaisesta varaustasosta. Aloitti nyt pakkasten kiristyessä. Käynnistyy kuitenkin toistaiseksi normaalisti. Arvatenkin akku ei ota latausta vastaa näin kylmällä eli alkaa ilmeisesti olla tiensä päässä. Lieneekö tuohon pitkäaikaista apua jos yrittää ladata ulkoisella laturilla jos akku on kuitenkin < -20 asteen lämpötilassa ?

      Jos nyt kuitenkin päätyisi ostamaan uuden akun, niin mistä olette näitä hakeneet pk-seudulla? Ja millä liikkeellä on laitteet ja osaaminen ilmoittaa autolle akun vaihtuneen?
      Kyllähän se akun lataaminen saattaa auttaakin, mutta tosiaan kylmä akku ottaa huonosti virtaa vastaan. Akku tarttis saada lämpimään ja sitten ladata se täyteen.

      Koodauttaisin kuitenkin ensimmäisenä jarrutusenergian talteenoton pois päältä, kuten itsekin tein heti auton hankinnan jälkeen. Eihän se vanhasta akusta uutta tee, mutta kestää sitten uusi akkukin paremmin, kun se ladataan täyteen saakka eikä vain 80 prosenttiin.
      f22 220i

      Comment

      • Messier
        BTCF Member
        • Jan 2010
        • 624
        • Savo

        #4
        Kontista verhoilu irti ja takapenkin selkänoja alas.
        Akku lämpenee ja elämä jatkuu.
        G05 X5 45e
        KM9 ///M1000XR

        Ex:
        F10 ///M5
        K49 S1000XR
        E90 ///M3
        E46 ///M3

        Comment

        • hjpl
          Bimmer Rookie
          • Jul 2007
          • 196

          #5
          OK, no tänään oli parisen astetta lämpöisempää eikä herjannut enää. Taidampa katsella sitten hetken aikaa tilannetta miten etenee.
          F31 320iA xdrive Msport -13
          F10 520dA -15

          Comment

          • kimmon
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 1461
            • Tuusulantien päässä...

            #6
            Akkuvalmistajien (esim. Varta) mukaan normaali akun elinikä nykyautoissa on noin viisi vuotta. Siihen nähden jengi jaksaa leikkiä vanhojen akkujen kanssa yllättävän pitkään Ei ne nyt niin kalliita ole.

            Meidän firma vaihtaa vuositasolla sellaiset 700-800 akkua...
            Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

            Comment

            • jakeluvesimies
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2010
              • 2726
              • On the road @ Laplandia

              #7
              Ja biltemasta vielä 4-vuotinen takuu

              Comment

              • Dualfun
                Moderator
                • Jan 2003
                • 17838
                • PKS

                #8
                Originally posted by maukka86 View Post
                Koodauttaisin kuitenkin ensimmäisenä jarrutusenergian talteenoton pois päältä, kuten itsekin tein heti auton hankinnan jälkeen. Eihän se vanhasta akusta uutta tee, mutta kestää sitten uusi akkukin paremmin, kun se ladataan täyteen saakka eikä vain 80 prosenttiin.
                Onko jotain faktaa miksi akku kestäisi paremmin 80% latauksella kuin 100% ?

                Itse en näe mitään positiivista hyötyä koodata jarruenergiaa veke käytöstä toimivassa autossa. Tekohengittämään jo muutenkin epäkuntoista akkua, nojoo miksei.

                Oma orkkisakku 10v iässä ja pitää edelleen virrat säästä ja seisonnasta riippumatta kuin 7v sitten auton ostaessa, kopkop.
                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                ½ E36
                ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                Muut talouden vehkeet:
                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6709
                  • PK-seutu

                  #9
                  Originally posted by Dualfun View Post
                  Onko jotain faktaa miksi akku kestäisi paremmin 80% latauksella kuin 100% ?

                  Itse en näe mitään positiivista hyötyä koodata jarruenergiaa veke käytöstä toimivassa autossa. Tekohengittämään jo muutenkin epäkuntoista akkua, nojoo miksei.

                  Oma orkkisakku 10v iässä ja pitää edelleen virrat säästä ja seisonnasta riippumatta kuin 7v sitten auton ostaessa, kopkop.
                  Eihän sitä tarvitse pois koodata jos starttaa autoaan kolme kertaa kesäkeleissä

                  Käännetään asia toisinpäin, eipä siitä kyllä autolle mitään haittaa ole koodata pois.
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                  Comment

                  • Calypsocoupe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 2932
                    • Vihti

                    #10
                    Originally posted by Dualfun View Post
                    Itse en näe mitään positiivista hyötyä koodata jarruenergiaa veke käytöstä toimivassa autossa. Tekohengittämään jo muutenkin epäkuntoista akkua, nojoo miksei.

                    Oma orkkisakku 10v iässä ja pitää edelleen virrat säästä ja seisonnasta riippumatta kuin 7v sitten auton ostaessa, kopkop.
                    330d:stä vaihdoin viime kesänä 2008 valmistusleimalla olleen täysin toimivan orggisakun, kun sattui olemaan uusi ylimääräinen seisonnassa olevasta kärrystä nurkissa. Tämä siis 300+tkm rullatusta webastollisesta dieselistä. Laitoin tuon mielestäni hyvän keston sen piikkiin ettei sitä ladata koko aikaa. Täynnä tuntui olevan vieläkin kun tarvin vissiin tovi sitten.

                    Kannattaa kokeilla täyden akun latausta akkulaturilla ja kuulostella miten akku siihen reagoi, ja vetää johtopäätöksiä.
                    - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                    Comment

                    • walde
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2008
                      • 947
                      • Melkein Espoo

                      #11
                      Totta kai jatkuvasti alivarauksessa pidettävän akun kestoikä lyhenee eksponentiaalisesti, tämä on täysin yksiselitteinen kemiallinen fakta ja koskee yhtälailla myös EFB ja AGM akkuja (ei tosin yhtä dramaattisesti).

                      Monilla tuntuu olevan myös se käsitys, että jarrutusenergiaa talteenottavissa järjestelmissä akun SoC pidetään jatkuvasti noin 80 % tienoilla. Todellisuudessa auto pyrkii lataamaan akun täyteen säännöllisin väliajoin, useastakin syystä, joista tärkeimmät ovat akun kestoikä ja akun SoH:n määritys.
                      E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                      F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6709
                        • PK-seutu

                        #12
                        Originally posted by walde View Post
                        Totta kai jatkuvasti alivarauksessa pidettävän akun kestoikä lyhenee eksponentiaalisesti, tämä on täysin yksiselitteinen kemiallinen fakta ja koskee yhtälailla myös EFB ja AGM akkuja (ei tosin yhtä dramaattisesti).

                        Monilla tuntuu olevan myös se käsitys, että jarrutusenergiaa talteenottavissa järjestelmissä akun SoC pidetään jatkuvasti noin 80 % tienoilla. Todellisuudessa auto pyrkii lataamaan akun täyteen säännöllisin väliajoin, useastakin syystä, joista tärkeimmät ovat akun kestoikä ja akun SoH:n määritys.
                        Toki ko. järjestelmässä on moniakin fiksuja toiminnallisuuksia ja parametrejä, jotka soveltuvat mitä mainioimmin myyntiesitteisiin ja keski Euroopan lämpimille alppiteille. Rovaniemellä -35 asteessa iglua starttaavaa BMW:n omistajaa se ei lämmitä kyllä ikinä ja pois koodaus vaan yksiselitteisesti on se parempi vaihtoehto.

                        Vihreiden kannattajien kannattanee se jättää kuitenkin päälle, koska voi tuottaa 0,005 grammaa vähemmän co2. Tosin jos akun käyttöikä lyhenee parilla vuodella niin mitäs noista pienistä

                        Walde on pro ja toi esiin yksityiskohtia. Yritin vaan tiivistää, että tavan tallaajalle se nyt vaan on fiksumpaa se pois koodaaminen
                        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                        Comment

                        • maukka86
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2006
                          • 488
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by pyroz View Post
                          Toki ko. järjestelmässä on moniakin fiksuja toiminnallisuuksia ja parametrejä, jotka soveltuvat mitä mainioimmin myyntiesitteisiin ja keski Euroopan lämpimille alppiteille. Rovaniemellä -35 asteessa iglua starttaavaa BMW:n omistajaa se ei lämmitä kyllä ikinä ja pois koodaus vaan yksiselitteisesti on se parempi vaihtoehto.

                          Vihreiden kannattajien kannattanee se jättää kuitenkin päälle, koska voi tuottaa 0,005 grammaa vähemmän co2. Tosin jos akun käyttöikä lyhenee parilla vuodella niin mitäs noista pienistä

                          Walde on pro ja toi esiin yksityiskohtia. Yritin vaan tiivistää, että tavan tallaajalle se nyt vaan on fiksumpaa se pois koodaaminen
                          Hyvin kiteytit omatkin ajatukset, mitä kyseisestä järjestelmästä ajattelen. Järjestelmä on kehitetty vain ja ainoastaan siksi, että päästömittauksessa saadaan tyylin 0,5g pienempi co2 arvo.

                          Toki tiedän, että kovilla pakkasilla ja muutenkin aika ajoin järjestelmä pyrkii lataamaan akun 100% varaukseen. Mutta kun se akku ei sitä latausta ota kovin hyvin vastaan todella kylmillä keleillä, niin akun varaustaso vain laskee, jos ajot ovat lyhyitä kaupunkiajoja yms. Siinä on kuitenkin jonkinmoinen ero, lähdetäänkö akkua purkamaan lähes 100% varauksesta vai 80% varauksesta.
                          f22 220i

                          Comment

                          • Dualfun
                            Moderator
                            • Jan 2003
                            • 17838
                            • PKS

                            #14
                            Hyvää keskustelua, ja hyvä että käytiin läpi tämä asia.

                            Silti olen sillä kannalla, että tässäkin pätee oma käyttötarkoitus ja sen mukaan voidaan määrittää parametrit. Kuriositeetteja antaa lisää kun katsoo ISTA/DIS minkä verran ajasta akun kapasiteetti on ollut eri varaustiloissa. Talteenotto päällä on yllättävää miten paljon tunteja löytyy 80-100% varaustasossa, pitempiä matkoja ajavilla ja vähän seisovilla autoilla taitaa olla suurin osa käyttötunneista siellä - siis ehjällä akulla.

                            Waldella hyvä pointti, että ei järjestelmä automaattisesti tarkoita että 80% olisi jokin maaginen raja-arvo todellisuudelle.

                            Omasta mielestäni talteenotto, omalla käyttöprofiilillani, on ihan jees. Kaikki pisarat tankissa on bonusta mistä ei tarvitse maksaa veroa - jos se ei vaikuta mihinkään muuhun auton käytössä.
                            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                            E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                            ½ E36
                            ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                            Muut talouden vehkeet:
                            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                            Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6709
                              • PK-seutu

                              #15
                              Originally posted by Dualfun View Post
                              Kuriositeetteja antaa lisää kun katsoo ISTA/DIS minkä verran ajasta akun kapasiteetti on ollut eri varaustiloissa. Talteenotto päällä on yllättävää miten paljon tunteja löytyy 80-100% varaustasossa, pitempiä matkoja ajavilla ja vähän seisovilla autoilla taitaa olla suurin osa käyttötunneista siellä - siis ehjällä akulla.
                              Olet väärässä. Suurin osa on alle 80% siellä tuntilaskureissa. Tämä muutaman kymmenen auton otannalla.
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎