Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akun alhainen varaustaso

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6709
    • PK-seutu

    #76
    Huom. CTEK laturin kuuluukin aloittaa ensin latausohjelmansa alusta. Ei sinne kaikki ledejä syty heti vaikka olisi kuinka täynnä akku. Toki siinä on eroa, että kuinka mitkään palaa minkäkin verran ledejä ennenkuin seuraava syttyy.
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

    Comment

    • peeämwee
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 1822
      • I sink hell

      #77
      Originally posted by Petsku333 View Post
      Onko se auto valittanut kertaakaan akun matalaa varaustasoa esim. iDrive ruudussa? Vai luotatko nyt niihin laturin ledeihin?
      Terve, vähän myöhässä vastaan. Ei ole auto koskaan herjannut varaustasosta. Säikähdin varmaan turhaan kun lukee muita vastauksia
      Käyttis 2022 330e xDrive M sport
      Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
      A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
      http://velkakello.fi/

      Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
      https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

      Comment

      • JNIJNI
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 1484

        #78
        Kyseessä sigun E90 ja siinä Exide AGM 80Ah, alle vuoden ikäinen (jo toinen, takuuseen vaihdettu!)

        Alkoi herjata "Increased battery discharge", joten mittasin lautausjännitteen -> 15,3V. Eli jotain on pielessä.

        Tänään kävin Motonetissa akkutestissä ja tulos oli tämä (kaikki kunnossa)


        Kun pääsin kotipihaan, niin tuli herja "Very low battery level".
        Mitä hemmettiä.... :think
        Kokemuksia kellään?
        G21 LCI 330e xDrive 2022
        E93 M3

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2692
          • Tampere

          #79
          Originally posted by JNIJNI View Post
          Kyseessä sigun E90 ja siinä Exide AGM 80Ah, alle vuoden ikäinen (jo toinen, takuuseen vaihdettu!)

          Alkoi herjata "Increased battery discharge", joten mittasin lautausjännitteen -> 15,3V. Eli jotain on pielessä.

          Kun pääsin kotipihaan, niin tuli herja "Very low battery level".
          Mitä hemmettiä.... :think
          Kokemuksia kellään?
          Oletko vikakoodeja lukenut? Saattaisi olla esim. akunvalvontajärjestelmään (IBS) liittyvä vika, ja onko akkutyyppi tai kapasitetti oikea (varustelistan mukainen)? Laturin jännitteensäädin kunnossa?
          B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            #80
            Jännite 11,97 :think
            Pitäisi olla 12,6-12,7.

            11,97 vastaa noin 35% varausta.

            Comment

            • VilleP
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2162
              • Vantaa

              #81
              Varmaan menee AGM akku entiseksi tuommoisella latausjännitteellä.
              F11 530xd LCI
              S2 Avant

              Comment

              • JNIJNI
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2006
                • 1484

                #82
                Originally posted by JaniLap View Post
                Oletko vikakoodeja lukenut? Saattaisi olla esim. akunvalvontajärjestelmään (IBS) liittyvä vika, ja onko akkutyyppi tai kapasitetti oikea (varustelistan mukainen)? Laturin jännitteensäädin kunnossa?
                Tyyppi ja kapasiteetti vastaa alkuperäistä. Mutta sen muistan, että autolle ei sen silloin kerrottu, että vaihtuu uuteen.

                Vikakoodeja ei ole luettu.

                Mites tuon jännitesäätimen testaa itse? Eilen tosiaan kotipihassa latasi 15,3V:lla ja tänään Motonetissa 14,7V
                G21 LCI 330e xDrive 2022
                E93 M3

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  #83
                  Originally posted by JNIJNI View Post
                  Tyyppi ja kapasiteetti vastaa alkuperäistä. Mutta sen muistan, että autolle ei sen silloin kerrottu, että vaihtuu uuteen.

                  Vikakoodeja ei ole luettu.

                  Mites tuon jännitesäätimen testaa itse? Eilen tosiaan kotipihassa latasi 15,3V:lla ja tänään Motonetissa 14,7V
                  Ei siinä ole mitään ihmeellistä, risaa akkua yrittää ladata täydellä teholla. Eihän tuo akku ole hengissä ollenkaan kun varaustaso on alle 12

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2162
                    • Vantaa

                    #84
                    Originally posted by JNIJNI View Post
                    Mutta sen muistan, että autolle ei sen silloin kerrottu, että vaihtuu uuteen.
                    Siinäpä syy miksi latausjännite mitä sattuu.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10949
                      • Joensuu

                      #85
                      Originally posted by BMW525Xda View Post
                      Jännite 11,97 :think
                      Pitäisi olla 12,6-12,7.

                      11,97 vastaa noin 35% varausta.
                      Akun jännitteestä et voi sen varauksesta sanoa mitään tarkkaa lukemaa, jos autossa on virrat päällä. Tuo 12.6-12.7 on lepojännite, eli akun pitää olla irti käyttämättömänä. Siellä kun testin aikana on virrat päällä, kuorma voi olla mitä tahansa. Motomaatissa olevilla ei ole mitään ihmeempää koulutusta joten siellä voi sattua minkälainen henkilö kohdalle. Vaikka virrat ei olisikaan päällä, niin silti se auto kuluttaa virtaa ihan reilusti kunnes nukahtaa.


                      Originally posted by JNIJNI View Post
                      Tyyppi ja kapasiteetti vastaa alkuperäistä. Mutta sen muistan, että autolle ei sen silloin kerrottu, että vaihtuu uuteen.

                      Vikakoodeja ei ole luettu.

                      Mites tuon jännitesäätimen testaa itse? Eilen tosiaan kotipihassa latasi 15,3V:lla ja tänään Motonetissa 14,7V
                      Eli latausjärjestelmä on nyt sekaisin kun sinne vaihdettiin akku ilman, että se ilmoitettiin. Eli nyt ensimmäisenä sinne autolle kertomaan se akun vaihto ja katsomaan miten lataus sitten on. Tosin jos se on vuoden jo noin lataillut, niin eipä olisi ihme jos akku alkaisi olla ehtoo puolella. Testissä tuli vaan puolet speksatusta käynnistysvirrasta, joten ei tuo hirveän hyvältä näytä.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        #86
                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Akun jännitteestä et voi sen varauksesta sanoa mitään tarkkaa lukemaa, jos autossa on virrat päällä. Tuo 12.6-12.7 on lepojännite, eli akun pitää olla irti käyttämättömänä. Siellä kun testin aikana on virrat päällä, kuorma voi olla mitä tahansa. Motomaatissa olevilla ei ole mitään ihmeempää koulutusta joten siellä voi sattua minkälainen henkilö kohdalle. Vaikka virrat ei olisikaan päällä, niin silti se auto kuluttaa virtaa ihan reilusti kunnes nukahtaa.




                        Eli latausjärjestelmä on nyt sekaisin kun sinne vaihdettiin akku ilman, että se ilmoitettiin. Eli nyt ensimmäisenä sinne autolle kertomaan se akun vaihto ja katsomaan miten lataus sitten on. Tosin jos se on vuoden jo noin lataillut, niin eipä olisi ihme jos akku alkaisi olla ehtoo puolella. Testissä tuli vaan puolet speksatusta käynnistysvirrasta, joten ei tuo hirveän hyvältä näytä.
                        Ok. Ainakin oma akkutesterini osaa tehdä akkutestin autossa kiinni ja irti olevalle akulle. Testasin äsken e39 akku kiinni, ennen ovien avaamista 12,71 ja ovin avaamisen jälkeen 12,52 jonka jälkeen testi päälle nukahtamisvaiheen ollessa kesken, tulos 12,48. Testissä käytetään ajovalot päällä ja pois jonka jälkeen antaa tuloksen hetken mietittyään.

                        Comment

                        • JNIJNI
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2006
                          • 1484

                          #87
                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Eli latausjärjestelmä on nyt sekaisin kun sinne vaihdettiin akku ilman, että se ilmoitettiin. Eli nyt ensimmäisenä sinne autolle kertomaan se akun vaihto ja katsomaan miten lataus sitten on. Tosin jos se on vuoden jo noin lataillut, niin eipä olisi ihme jos akku alkaisi olla ehtoo puolella. Testissä tuli vaan puolet speksatusta käynnistysvirrasta, joten ei tuo hirveän hyvältä näytä.
                          Varasin ajan BMW-huollosta. Laitetaan OEM AGM-akku ja ohjelmointi.
                          G21 LCI 330e xDrive 2022
                          E93 M3

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10949
                            • Joensuu

                            #88
                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            Ok. Ainakin oma akkutesterini osaa tehdä akkutestin autossa kiinni ja irti olevalle akulle. Testasin äsken e39 akku kiinni, ennen ovien avaamista 12,71 ja ovin avaamisen jälkeen 12,52 jonka jälkeen testi päälle nukahtamisvaiheen ollessa kesken, tulos 12,48. Testissä käytetään ajovalot päällä ja pois jonka jälkeen antaa tuloksen hetken mietittyään.
                            Tottakai akun voi testata testerilä autossa kiinni, mutta siitä akusta mitatusta jännitteestä et voi suoraan sanoa miten täyteen akku on ladattu. Liian monta muuttujaa: lämpötila, onko akkua äsken ladattu/kuormitettu jne. Kunnon akkutesteri toki ottaa monta muuttujaa huomioon kun se testaa akun, mutta yleismittarilla mitattu jännitelukema ei.

                            Tästä nyt hyvänä esimerkkinä voisi mainita kun sukulaisella ei auto käynnitystynyt ja menin katsomaan. Mittasin akun jännitteen, oli 12.5V ovet auki. No yritti käynnistää, niin jännite romahti heti jonnekkin 6V. Irrallaan olleesta ja riittävän kauan seisoneesta akusta voi sen varaustilan kohtuullisesti päätellä yleismittarin lukemasta, kun huomioi lämpötilan. E39 kuluttaa vähän virtaa verrattuna näihin uudempiin korimalleihin, joten vähän huono vertailla näistä lukemia.

                            Originally posted by JNIJNI View Post
                            Varasin ajan BMW-huollosta. Laitetaan OEM AGM-akku ja ohjelmointi.
                            Tämäkin toki yksi ratkaisu, mutta yleensä aika kallis. Itse vaihtaisin vaan uuden AGM ja kävisin vaikka jonkun foorumilaisen luona rekisteröimässä akun vaihdon (onnistuu osassa akkuliikkeistäkin). Toki ensin voi kokeilla rekisteröidä sen nykyisenkin akun, mutta jos tulee testissä vain puolet käynnistysvirrasta, niin kunto tuskin on enää uutta vastaava, ellei akku melko tyhjä.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • Reiska56
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2008
                              • 185
                              • Kerava

                              #89
                              AGM+ lataus

                              Ostin uuden laturin Noco Genius 15000 ja siinä on AGM akuille kaksi latausvaihtoehtoa, 14,8V ja AGM+ lataus 15,5V. Onko nyt olemassa erilaisia AGM akkuja, joita voidaan ladata eri jännitteillä? Itsellä ollut sellainen kuva, että 14,8V BMW F10:ssä on max. latausjännite. Onko uusissa autoissa latausjännitteet muuttuneet?

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9146
                                • Oulu

                                #90
                                Originally posted by Reiska56 View Post
                                Ostin uuden laturin Noco Genius 15000 ja siinä on AGM akuille kaksi latausvaihtoehtoa, 14,8V ja AGM+ lataus 15,5V. Onko nyt olemassa erilaisia AGM akkuja, joita voidaan ladata eri jännitteillä? Itsellä ollut sellainen kuva, että 14,8V BMW F10:ssä on max. latausjännite. Onko uusissa autoissa latausjännitteet muuttuneet?
                                Kovalla pakkasella latausjännite voi olla yli 15 V.
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎