Announcement

Collapse
No announcement yet.

DIY - Maalipinnan myllytys thread

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juha77
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 749
    • Vaasa

    Originally posted by Tuoppo View Post
    Itse olen myös opetellut myllyttämään viimeisen vuoden aikana. Omat kokemukseni ovat kyllä olleet sen suuntaisia, että naarmuja saa kyllä poistettua, mutta saksalaisissa kovalakkaisissa autoissa se vaatii todella paljon kovaa työstämistä jopa Rotarylla. Tuo Ultimate Compound on käsittääkseni aika hento aine. Kovemmilla aineilla ja leikkaavammalla laikalla varmasti lähtee, mutta vaatii jonkin verran harjoittelua.

    Itse olen myllyttellyt Carpro:n Fixerilla mikä on uuden tyyppinen aine. Idea tuossa on, että yhdellä aineella pääsee alusta loppuun. Myllytyksen tehoa on helppo säädellä vaihtamalla pelkästään laikkaa ja ainetta saa jatkaa vedellä, jolloin se on helppo ajaa loppuun eikä hologrammeja pääsee tulemaan.
    Originally posted by Mlatvala View Post
    Oranssi laikka vaan kehiin ja pitkään työstät pinnat, siihen asti että alkaa laikka jo tahmoamaan. Tuon jälkeen se toinen aine ja toinen laikka tai sitten vettä ja sama oranssi laikka liu-utellen vain pintoja läpi matalin kierroksin.

    Mut kyllä se vähän leikkaavuutta vaatii jo laikalta että raamut lähtee.
    Ok, kiitti vinkeistä. Täytyy hakea vähän uutta laikkaa yms.
    e90 330ia
    E36 328i touring
    Ex:
    e46 330i touring facelift
    e46 318ci facelift
    e36 320i cab M-Sport
    e36 325i coupe
    e30 318i

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7397
      • Oulu

      Tulipa testailtua DIY-myllytystä taas kerran ja nyt vähän laajemmassa mitassa ja ennen kaikkea vähemmän varovaisin ottein kuin aiemmin.

      En kerennyt tekeen illan aikana kuin 1/3 autoa ja senkin melkoisella "mutkat suoraksi" -menetelmällä. Mitään tässä tarvittavia Dodo-juisseja ja muita luksustuotteita ei multa löydy, vaan käytössä oli lähinnä Gelbin halvin mahdollinen nopeussäädettävä rälläkkä, joku sen mukana ilmeisesti tullut vaahtomuovilaikka ja AutoGlym Bodyshop keskikarkea (03B) tahna.

      Kuten tästä kuvasta näkyy niin laikka ei oikein tykännyt pysyä kasassa vaan siitä alkoi irtoilemaan muruja ja lopulta puskurin yläreunan myllytys leikkas siitä viipaleen pois:



      Toinen mikä ei tykänny hommasta oli mun selkälihakset, mutta vaikka tein varmaan suunnilleen kaiken vastoin ohjeita auton maalipinta näyttää käsitellyltä osalta ihan mahtavalta siihen nähden mikä oli lähtötilanne. Isoimpia naarmuja en edes yrittänyt saada täysin pois, mutta takakontin kansi oli lumen harjaamisesta ihan naarmulla ja nyt se on aivan OK siihen nähden mitä kaikkia virheitä muualla ton auton maalipinnassa kuitenkin on.

      Parempi vaahtomuovilaikka pitää käydä ostamassa ja sit käsitellä vielä se loppu 2/3 autoa. Jos nyt jotain opin niin sen että aiemmin olen ollut vaan liian varovainen, voimaa saa käyttää ihan kunnolla tuon kanssa.
      Last edited by Petri.Kekkonen; 23-05-2012, 19:36.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • Supra^
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 5150
        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Tulipa testailtua DIY-myllytystä taas kerran ja nyt vähän laajemmassa mitassa ja ennen kaikkea vähemmän varovaisin ottein kuin aiemmin.
        Parempi vaahtomuovilaikka pitää käydä ostamassa ja sit käsitellä vielä se loppu 2/3 autoa. Jos nyt jotain opin niin sen että aiemmin olen ollut vaan liian varovainen, voimaa saa käyttää ihan kunnolla tuon kanssa.
        amatöörin suusta: Osta pienempi laikka ja siihen pienempi tarrapädi, toi iso vohveli oli mulla ainakin niin älyttömän hanurista ettei mitään tolkkua. Motonetistä hain pädin, tais kympin kustantaa.
        Musti 8HP
        Nokivasara M47
        TeiniCoupé DCT
        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

        Ex:
        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7397
          • Oulu

          Originally posted by Supra^ View Post
          amatöörin suusta: Osta pienempi laikka ja siihen pienempi tarrapädi, toi iso vohveli oli mulla ainakin niin älyttömän hanurista ettei mitään tolkkua. Motonetistä hain pädin, tais kympin kustantaa.
          Kiitos vihjeestä, Motonettiin olikin tarkoitus suunnata tänään. Onhan tuo iso 18cm laikka ahtaissa paikoissa melko hankala. Ja pienemmällä tuon ulkoreunan nopeus jäis pienemmäksi vaikka käyttää koneesta samaa kierrosnopeutta joten ehkä sekin on hyvä juttu. Eli tavallaan hitaampi välitys antais enemmän vääntöä tuohon koneeseenkin.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7397
            • Oulu

            Tämmöiset nyt tuli hommattua, laikat 7,90e/kpl Motonetista ja tuo 125mm tarrapädi 8,90e Puuilosta (kun Motonetissa oli vain 150mm samanlaista ja siellä ollut 125mm pädi oli kallis ja huonon näköinen).

            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8972
              • Kellokoski

              Harmi kun ehdit jo ostaa. Nuo motonetin paksut laikat kun eivät ole kovin helppoja ajaa eivätkä muutenkaan niin kaksisia :think
              Kannattaa kuitenkin pestä ja kostuttaa nuo sitten ennen käyttöä..



              Tuolta löytyisi enemmän valikoimaa kuin myös pehmeitä alustalloja.
              Vaikka nuo Coolshine laikat ja niille Flexipads M14 Ultra Soft -tallat.

              Tuonne on tulossa Chemical Guys Hex-logic laikat kesällä ja ne ovat todella hyviä ja mukavia käyttää. Kunnon välineillä ne tuhot jää vähemmälle.
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7397
                • Oulu

                Originally posted by _nixu_ View Post
                Harmi kun ehdit jo ostaa. Nuo motonetin paksut laikat kun eivät ole kovin helppoja ajaa eivätkä muutenkaan niin kaksisia :think
                Kannattaa kuitenkin pestä ja kostuttaa nuo sitten ennen käyttöä..

                http://www.projectech.fi/kiillotuslaikat.html
                Kiitti infosta, katotaan nyt sitten parempia jos saan noi tänään hankitut tuhottua käytössä jotenkin. Eipä tämä nyt mulla niin vakavaa puuhaa ole, että voi vähän huonommillakin harjoitella. Hopea väri antaa paljon anteeksi naarmuissa.
                Last edited by Petri.Kekkonen; 23-05-2012, 19:50.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8972
                  • Kellokoski

                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                  Kiitti infosta, katotaan nyt sitten parempia jos saan noi tänään hankitut tuhottua käytössä jotenkin. Eipä tämä nyt mulla niin vakavaa puuhaa ole, että voi vähän huonommillakin harjoitella. Hopea väri antaa paljon anteeksi naarmuissa.
                  Joo lähinnä listat ja kahvat ja muut saattaa saada sivuosumia, muista teipata ne

                  Kyllähän noilla tekee kun maltilla ajaa. Kerran tuota valkoista kokeilin ja en tykännyt yhtään..
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7397
                    • Oulu

                    Tänään myllyttelin ajovalojen viisi vuotta vanhat Depo-pleksit ja etupuskuria. Ei ollut mitään erityistä muovin kiillotusainetta joten käytin sinistä medium-laikkaa ja tuota samaa Autoglymin 03B-tahnaa. Ajovalot viimeistelin lopuksi käsin vanhan T-paidan paloilla ja No1 Finecut 17 -tahnalla.



                    Ihan kohtuullinen parannus noihin valoihin tuli. Sitä ei sitten tiedä pysyvätkö läpinäkyvinä pitkään. Hellan orggispleksien hiontahan hävitti niistä suojalakan ja menivät muutamassa kuukaudessa aika harmaaksi vaikka aluksi näyttivät hyviltä. En tiedä onko näissä Depoissa vastaavaa lakkaa, mutta eipä nyt tullut hiottua niin paljon että mikään lakka pois lähtiskään. Puskuri on niin kivensyömä että siinä ei paljoa kiillottelut auta.



                    Last edited by Petri.Kekkonen; 24-05-2012, 20:08.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • juha77
                      BTCF Member
                      • Apr 2003
                      • 749
                      • Vaasa

                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Tänään myllyttelin ajovalojen viisi vuotta vanhat Depo-pleksit ja etupuskuria. Ei ollut mitään erityistä muovin kiillotusainetta joten käytin sinistä medium-laikkaa ja tuota samaa Autoglymin 03B-tahnaa. Ajovalot viimeistelin lopuksi käsin vanhan T-paidan paloilla ja No1 Finecut 17 -tahnalla.


                      Ihan kohtuullinen parannus noihin valoihin tuli. Sitä ei sitten tiedä pysyvätkö läpinäkyvinä pitkään. Hellan orggispleksien hiontahan hävitti niistä suojalakan ja menivät muutamassa kuukaudessa aika harmaaksi vaikka aluksi näyttivät hyviltä. En tiedä onko näissä Depoissa vastaavaa lakkaa, mutta eipä nyt tullut hiottua niin paljon että mikään lakka pois lähtiskään. Puskuri on niin kivensyömä että siinä ei paljoa kiillottelut auta.
                      Nehän on ku uudet. Harmi kun ei taida onnistua noita lasisia e36 valoja kirkastaan...
                      e90 330ia
                      E36 328i touring
                      Ex:
                      e46 330i touring facelift
                      e46 318ci facelift
                      e36 320i cab M-Sport
                      e36 325i coupe
                      e30 318i

                      Comment

                      • marko83
                        BTCF Member
                        • Jun 2008
                        • 222
                        • Raahe

                        Originally posted by juha77 View Post
                        Nehän on ku uudet. Harmi kun ei taida onnistua noita lasisia e36 valoja kirkastaan...
                        Onhan ne hurjimmat vesihioneet niitä. Lopputuloksesta en sitte tiedä.

                        Comment

                        • rocroc
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2003
                          • 573
                          • keminmaa

                          Ceriumoksidi toimii ainakin tuulilasin hionnassa, miksei myös ajovalojen:

                          Comment

                          • VonSinner
                            Banned
                            • Apr 2012
                            • 818
                            • Estonia - Таллин

                            Missäs päin pk-seutua autoa voisi myllyttää itse? Joku TSI halli ois kiva :think

                            Niin ja olikos tässä threadissa jossain ihan selvät ohjeet? :think
                            Last edited by VonSinner; 06-06-2012, 15:48.

                            Comment

                            • _nixu_
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 8972
                              • Kellokoski

                              Originally posted by VonSinner View Post
                              Missäs päin pk-seutua autoa voisi myllyttää itse? Joku TSI halli ois kiva :think

                              Niin ja olikos tässä threadissa jossain ihan selvät ohjeet? :think
                              Ulkonakin voi ihan hyvin sään salliessa. Toki katos olisi ihan kiva

                              Huolelliset esipesut liuottimella, pien/raudanpoisto, claybar jne..

                              Itse myllytys siitten sen mukaan mitä on käytössä eli kone, laikat, aineet vaikuttaa jonkin verran asiaan..
                              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                              Comment

                              • m1g3
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2009
                                • 66
                                • Tampere

                                Minkäslaista konetta suosittelette myllytykseen? Olen tässä vähän selaillut ja mm.
                                metaboa http://www.b2c.fi/tuote/metabo-pe-12...lisher/561778/ ja
                                AEG:ta http://www.karkikauppa.fi/aeg-kiillo...50-p-1966.html

                                Tuo AEG ainakin specsien mukaan ihan asiallinen vehje. Tavoitteena siis ostaa suoraan hyvä vehje, eikä mitään lelua. Minkälaisia aineita ja laikkoja olette käyttänee?
                                Volvo V40 2.0T -04

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎