Moro
Palailen vielä tähän aiheeseen. Tässä kesälomapäiviä vietellessä aattelin kokeilla itse tuota myllytysproggista. Mulla sattuu olemaan itellä tuommonen Festoolin hiomakone, jossa on epäkeskon lisäksi ns. Rotex-liike. Tällä voidaan tehdä myös kiillotustöitä - ainakin puupintojen viimeistelyssä kiillotustöistä puhuttaessa homma on toiminut oikein mallikkaasti.
Vehkeet:
- Autoglym Paint Renovator (hiomatahna)
- Autoglym Super Resin Polish (yleisvaha)
- Autoglym Extra Gloss Protection (viimeistely)
- Kiillotukseen Festool Rotex 150 (lautasen halkaisija 150mm)
- Kiillotuslautaseen kiillotussieni. Karkeus:hieno. Sienen paksuus 20mm
- Lampaanvilla
Noniin. Tuolla koneella ja mainituilla aineilla pitäisi saada aikaan hyvä ja tasaisesti kiiltävä maalipinta, ilman niitä pirullisia pyörrejälkiä. Tuota Paint Renovatoria aion käyttää vain pahemmin vaurioituneihin kohtiin ja käsin levittämällä.
Alkuun muutama kysymys:
1. Kuinka paljon vahaa pitää käyttää?
Pitääkö vahaa olla niin paljon, että kone liikkuu työstettävällä pinnalla "liukkaasti" vai tuleeko olla pientä vastusta/nihkeyttä? Vai tarkoittaako pienikin vastus sitä, että vahaa on liian vähän?
2. Kiillottaminen käytännössä
Tämä kysymys liittyy lähinnä siihen miten kiillotustyö etenee. Otetaan esmerkiksi vaikka auton katto. Etenenkö pituussuunnassa laikan leveyden kerrallaan vai teenkö neliöitä kerrallaan (esim. 50x50cm) ja siitä eteenpäin?
3. Pyörrejälkien syntymisen estäminen?
Nuo pyörrejäljet tulevat näkyviin erityisen helposti tummissa maalipinnoissa ja ne näkyvät vain tietynlaisessa valaistuksessa, erityisesti kirkkaalla auringonpaisteella. Muissa valaistusolosuhteissa maalipinta näyttää hyvältä.
On mainittu, että pyörteiden syntyminen voidaan estää suihkuttamalla hieman vettä työstettävälle pinnalle ja lopuksi auton pesu ennen varsinaista tuloksen tarkastelua. Kysyisin noiden ohjeiden lisäksi vielä, että onko vielä jotain muita neuvoja asian suhteen, esimerkiksi kuinka lujaa hiomasieni pitää maalipintaan painaa työstettäessä vain annetaanko koneen työstää ihan omalla painollaan?
4. Lampaanvillan käyttö
Oletteko käyttäneet lampaanvillaa lopulliseen kiillottamiseen? Minusta tuntuu että tuossa ei ole kyllä "taikaa", joka parantaisi lopputulosta. Joskus tuntuu, että tuo jopa naarmuttaa maalipinnan uudelleen. Olen vahannut maalipinnan ihan normaallisti. Sen jälkeen kiillottanut trasselilla tai vastaavalla ja lopuksi lampaanvillalla yrittänyt huippukiiltoa hakea.
Ei ole sen kummempia tuloksia syntynyt. Teenkö jotain väärin?
Tässäpä aluksi. Kokeillaan nyt tuohon minun autooni ja katsotaan mitä tapahtuu. Pistäkää kommentteja niin kokeilen ja kirjoitan sitten tuloksista
Kiitoksia jo etukäteen
HKM
ps. Mikä on muuten myllytyksen englanninkielen termi?
Palailen vielä tähän aiheeseen. Tässä kesälomapäiviä vietellessä aattelin kokeilla itse tuota myllytysproggista. Mulla sattuu olemaan itellä tuommonen Festoolin hiomakone, jossa on epäkeskon lisäksi ns. Rotex-liike. Tällä voidaan tehdä myös kiillotustöitä - ainakin puupintojen viimeistelyssä kiillotustöistä puhuttaessa homma on toiminut oikein mallikkaasti.
Vehkeet:
- Autoglym Paint Renovator (hiomatahna)
- Autoglym Super Resin Polish (yleisvaha)
- Autoglym Extra Gloss Protection (viimeistely)
- Kiillotukseen Festool Rotex 150 (lautasen halkaisija 150mm)
- Kiillotuslautaseen kiillotussieni. Karkeus:hieno. Sienen paksuus 20mm
- Lampaanvilla
Noniin. Tuolla koneella ja mainituilla aineilla pitäisi saada aikaan hyvä ja tasaisesti kiiltävä maalipinta, ilman niitä pirullisia pyörrejälkiä. Tuota Paint Renovatoria aion käyttää vain pahemmin vaurioituneihin kohtiin ja käsin levittämällä.
Alkuun muutama kysymys:
1. Kuinka paljon vahaa pitää käyttää?
Pitääkö vahaa olla niin paljon, että kone liikkuu työstettävällä pinnalla "liukkaasti" vai tuleeko olla pientä vastusta/nihkeyttä? Vai tarkoittaako pienikin vastus sitä, että vahaa on liian vähän?
2. Kiillottaminen käytännössä
Tämä kysymys liittyy lähinnä siihen miten kiillotustyö etenee. Otetaan esmerkiksi vaikka auton katto. Etenenkö pituussuunnassa laikan leveyden kerrallaan vai teenkö neliöitä kerrallaan (esim. 50x50cm) ja siitä eteenpäin?
3. Pyörrejälkien syntymisen estäminen?
Nuo pyörrejäljet tulevat näkyviin erityisen helposti tummissa maalipinnoissa ja ne näkyvät vain tietynlaisessa valaistuksessa, erityisesti kirkkaalla auringonpaisteella. Muissa valaistusolosuhteissa maalipinta näyttää hyvältä.
On mainittu, että pyörteiden syntyminen voidaan estää suihkuttamalla hieman vettä työstettävälle pinnalle ja lopuksi auton pesu ennen varsinaista tuloksen tarkastelua. Kysyisin noiden ohjeiden lisäksi vielä, että onko vielä jotain muita neuvoja asian suhteen, esimerkiksi kuinka lujaa hiomasieni pitää maalipintaan painaa työstettäessä vain annetaanko koneen työstää ihan omalla painollaan?
4. Lampaanvillan käyttö
Oletteko käyttäneet lampaanvillaa lopulliseen kiillottamiseen? Minusta tuntuu että tuossa ei ole kyllä "taikaa", joka parantaisi lopputulosta. Joskus tuntuu, että tuo jopa naarmuttaa maalipinnan uudelleen. Olen vahannut maalipinnan ihan normaallisti. Sen jälkeen kiillottanut trasselilla tai vastaavalla ja lopuksi lampaanvillalla yrittänyt huippukiiltoa hakea.
Ei ole sen kummempia tuloksia syntynyt. Teenkö jotain väärin?
Tässäpä aluksi. Kokeillaan nyt tuohon minun autooni ja katsotaan mitä tapahtuu. Pistäkää kommentteja niin kokeilen ja kirjoitan sitten tuloksista
Kiitoksia jo etukäteen
HKM
ps. Mikä on muuten myllytyksen englanninkielen termi?
Comment