Announcement

Collapse
No announcement yet.

DIY - Maalipinnan myllytys thread

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HKM
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 427
    • Sipoo

    DIY - Maalipinnan myllytys thread

    Moro

    Palailen vielä tähän aiheeseen. Tässä kesälomapäiviä vietellessä aattelin kokeilla itse tuota myllytysproggista. Mulla sattuu olemaan itellä tuommonen Festoolin hiomakone, jossa on epäkeskon lisäksi ns. Rotex-liike. Tällä voidaan tehdä myös kiillotustöitä - ainakin puupintojen viimeistelyssä kiillotustöistä puhuttaessa homma on toiminut oikein mallikkaasti.

    Vehkeet:
    - Autoglym Paint Renovator (hiomatahna)
    - Autoglym Super Resin Polish (yleisvaha)
    - Autoglym Extra Gloss Protection (viimeistely)

    - Kiillotukseen Festool Rotex 150 (lautasen halkaisija 150mm)
    - Kiillotuslautaseen kiillotussieni. Karkeus:hieno. Sienen paksuus 20mm
    - Lampaanvilla

    Noniin. Tuolla koneella ja mainituilla aineilla pitäisi saada aikaan hyvä ja tasaisesti kiiltävä maalipinta, ilman niitä pirullisia pyörrejälkiä. Tuota Paint Renovatoria aion käyttää vain pahemmin vaurioituneihin kohtiin ja käsin levittämällä.

    Alkuun muutama kysymys:

    1. Kuinka paljon vahaa pitää käyttää?
    Pitääkö vahaa olla niin paljon, että kone liikkuu työstettävällä pinnalla "liukkaasti" vai tuleeko olla pientä vastusta/nihkeyttä? Vai tarkoittaako pienikin vastus sitä, että vahaa on liian vähän?

    2. Kiillottaminen käytännössä
    Tämä kysymys liittyy lähinnä siihen miten kiillotustyö etenee. Otetaan esmerkiksi vaikka auton katto. Etenenkö pituussuunnassa laikan leveyden kerrallaan vai teenkö neliöitä kerrallaan (esim. 50x50cm) ja siitä eteenpäin?

    3. Pyörrejälkien syntymisen estäminen?
    Nuo pyörrejäljet tulevat näkyviin erityisen helposti tummissa maalipinnoissa ja ne näkyvät vain tietynlaisessa valaistuksessa, erityisesti kirkkaalla auringonpaisteella. Muissa valaistusolosuhteissa maalipinta näyttää hyvältä.
    On mainittu, että pyörteiden syntyminen voidaan estää suihkuttamalla hieman vettä työstettävälle pinnalle ja lopuksi auton pesu ennen varsinaista tuloksen tarkastelua. Kysyisin noiden ohjeiden lisäksi vielä, että onko vielä jotain muita neuvoja asian suhteen, esimerkiksi kuinka lujaa hiomasieni pitää maalipintaan painaa työstettäessä vain annetaanko koneen työstää ihan omalla painollaan?

    4. Lampaanvillan käyttö
    Oletteko käyttäneet lampaanvillaa lopulliseen kiillottamiseen? Minusta tuntuu että tuossa ei ole kyllä "taikaa", joka parantaisi lopputulosta. Joskus tuntuu, että tuo jopa naarmuttaa maalipinnan uudelleen. Olen vahannut maalipinnan ihan normaallisti. Sen jälkeen kiillottanut trasselilla tai vastaavalla ja lopuksi lampaanvillalla yrittänyt huippukiiltoa hakea.
    Ei ole sen kummempia tuloksia syntynyt. Teenkö jotain väärin?

    Tässäpä aluksi. Kokeillaan nyt tuohon minun autooni ja katsotaan mitä tapahtuu. Pistäkää kommentteja niin kokeilen ja kirjoitan sitten tuloksista

    Kiitoksia jo etukäteen

    HKM

    ps. Mikä on muuten myllytyksen englanninkielen termi?
    Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

    BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
    Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
    Ex. E30 318is
    Ex. Jaguar XJR
    Ex. E39
  • Hevimies
    Bimmer Enthusiast
    • May 2004
    • 1456
    • Savonlinna

    #2
    Vähän oftopiccia mutta kun sattui näin sopivasti aiheeseen. Eilen kävin Laakkoselta tilaamassa raitisilmasuodatinta ja hyllystä silmiini sattui sellainen auton kiillotus sähkömylly ja paketissa hintalappu 6e?!?! Äkkiä laatikko kainaloon ja kassalle eikä myyjä oikein voinut muuta kuin myydä tuolla hinnalla. Oli joku kesä-apulainen päässyt hinnoittelemaan ja meni kuulemma kate jonkun sata prosenttia pakkaselle. Repäisi hintalapun paketista todisteeksi kun oli ainoa kappale ja huikkasi vielä pois lähtiessäni perään nauruaan pidätellen että turha enää väittää että merkkiliikkeessä kaikki olisi kallista. Tuumasin vaan että joo ei paha ja olisihan tuosta varmaan jonkun euron enemmänkin saanut.

    Comment

    • Laxa
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2004
      • 1363
      • Tampere

      #3
      Originally posted by Hevimies
      Vähän oftopiccia mutta kun sattui näin sopivasti aiheeseen. Eilen kävin Laakkoselta tilaamassa raitisilmasuodatinta ja hyllystä silmiini sattui sellainen auton kiillotus sähkömylly ja paketissa hintalappu 6e?!?! Äkkiä laatikko kainaloon ja kassalle eikä myyjä oikein voinut muuta kuin myydä tuolla hinnalla. Oli joku kesä-apulainen päässyt hinnoittelemaan ja meni kuulemma kate jonkun sata prosenttia pakkaselle. Repäisi hintalapun paketista todisteeksi kun oli ainoa kappale ja huikkasi vielä pois lähtiessäni perään nauruaan pidätellen että turha enää väittää että merkkiliikkeessä kaikki olisi kallista. Tuumasin vaan että joo ei paha ja olisihan tuosta varmaan jonkun euron enemmänkin saanut.
      ei juma... myytkö mulle 7:llä €:lla
      Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

      E30 325i Cabrio M-Tech II -91

      EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
      EX: E61 530xdAT -07
      EX: E60 520dA Sedan -08
      EX: F30 320dA xDrive Sport -13
      EX: E39 530dAT -02
      EX: E36 320iA -91
      EX: R1150RT -03

      Comment

      • Lemon
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 198
        • Joensuu

        #4
        1. Kuinka paljon vahaa pitää käyttää?
        Pitääkö vahaa olla niin paljon, että kone liikkuu työstettävällä pinnalla "liukkaasti" vai tuleeko olla pientä vastusta/nihkeyttä? Vai tarkoittaako pienikin vastus sitä, että vahaa on liian vähän?

        -tarkoitat varmaan hiomatahnaa, suurinpiirtein ruokalusikallinen takakontin luukun kokoista aluetta kohden ja toinen siihen kankaaseen aluksi, lopussa kun kankaaseen on imeytynyt tahnaa riittää pelkälle pinnalle ruokalusikallinen

        2. Kiillottaminen käytännössä
        Tämä kysymys liittyy lähinnä siihen miten kiillotustyö etenee. Otetaan esmerkiksi vaikka auton katto. Etenenkö pituussuunnassa laikan leveyden kerrallaan vai teenkö neliöitä kerrallaan (esim. 50x50cm) ja siitä eteenpäin?

        - sahaus tavalla kiillottaminen toimii parhaiten, eli kaksi kertaa pituus suunnassa ja kaksi kertaa pystysuunnassa,vuorotellen, kertoja voi toistaa mutta kaksikin riittää kyllä,riippuu hiomatahnan karkeudesta

        3. Pyörrejälkien syntymisen estäminen?
        Nuo pyörrejäljet tulevat näkyviin erityisen helposti tummissa maalipinnoissa ja ne näkyvät vain tietynlaisessa valaistuksessa, erityisesti kirkkaalla auringonpaisteella. Muissa valaistusolosuhteissa maalipinta näyttää hyvältä.
        On mainittu, että pyörteiden syntyminen voidaan estää suihkuttamalla hieman vettä työstettävälle pinnalle ja lopuksi auton pesu ennen varsinaista tuloksen tarkastelua. Kysyisin noiden ohjeiden lisäksi vielä, että onko vielä jotain muita neuvoja asian suhteen, esimerkiksi kuinka lujaa hiomasieni pitää maalipintaan painaa työstettäessä vain annetaanko koneen työstää ihan omalla painollaan?

        - kevyesti painamalla ei kuitenkaan liikaa, varo kuitenkin nurkkia/kulmia ettei kone vinkaise maalia pois, semmoset kantit on pahimpia, niihin riittää kerta pyyhkäsy jos rupeaa useammin höyläämään niin maalit karkaa :? ei pyörrejälkiä tule hirveän helposti, riippuu ihan kankaasta mitä käytät, semmonen sileä ja nukkaamaton kangas on paras, se on niin hento että se kiillottaa eikä tee naarmuja, myydään pusseissa varaosaliikkeissä, jos rupeaa jollain tavan pyyhkeellä myllyttään niin sit kyllä tulee vaikka minkälaista jälkeä

        4. Lampaanvillan käyttö

        - ei ole kokemusta, kankailla on tullut ihan tarpeeks kiiltävää jälkeä.

        [/quote]

        Comment

        • Mr. Z
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2003
          • 943
          • Manse

          #5
          Re: DIY - Maalipinnan myllytys thread

          Kannattaa itse myllytykseen hankkia jotakin muuta ainetta kuin glymiä.
          Autotarvikekaupoista saa myllytykseen tarkoitettua hiontatahnaa ja jos niistä ei saa niin automaalareilta saa.
          Glymin aineilla sitten käsittelet lopuksi myllytetyn maalipinnan -> tulee todella hyvä ja glymi vieläpä "paikkaa/poistaa" syntyneet pyörrejäljet.. siis mikäli niitä tulee.
          Pyörrejälkiä ei tule niin helposti jos käyttää pikkasen vettä ja oikenalaista materiaalia myllytyspäässä (kuten joku jo totesikin), niin ja samalla sopivan rauhallisin liikkein liikuttelee sitä värkkiä, mutta ei niin rauhallisin että kuluu puhki .
          Oman autoni oli joku nyyppä myllyttänyt ja siinä näkyi todella voimakkaasti myllytysjäljet, mutta Glymillä ne sai pois.
          Auto on Oxfordgrün eli tumman vihreä, joten siinä näkyi myös sen takia melko helposti myllytysjäljet.
          E38 740ia
          E39 530 dAT
          ex. E34 520i sedan
          ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
          ex. E36 325i sedan
          ex. E36 328i touring
          ex. E36 318 iS qp
          ex. E36 325i qp -R.I.P-
          ex. E21 320i sedan
          ex. E30 318i sedan
          ex. E3 2500 sedan

          Comment

          • HKM
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2003
            • 427
            • Sipoo

            #6
            Kiitoksia tähänastisista vastauksista.

            Mainitsitte, että tuota Glymin Paint Renovatoria ei välttämättä kannata käyttää. Osaatteko suositella jotain muuta ainetta, joka on käytössä todetty hyväksi?

            Levitetäänkö tuo varsinainen vaha myös tuolla kiillotuskoneella vai ihan käsin?

            Vielä tuosta laikan pyörimisnopeudesta, osaatteko näppituntumalla sanoa kuinka luja vauhdin tulee olla?

            Ja sitten vielä yksi kysymys noista kankaista, joilla hiomatahna/vaha levitetään. Ovatko minkalaisia, eli saakohan tuommoista 150mm-laikkaan kiinni?

            HKM
            Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

            BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
            Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
            Ex. E30 318is
            Ex. Jaguar XJR
            Ex. E39

            Comment

            • pete81
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 2056
              • .........

              #7
              glymin aineilla olen itse myllyttänyt autoni ja hyvä on tullu! miksei glymiä???

              Comment

              • BCN
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2003
                • 313
                • Tampere

                #8
                Paljonko tommonen homma maksais jos veis johkin liikkeeseen? Myllytys on ilmeisesti sama kun puleeraus vai?

                Comment

                • iikka
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 2597
                  • Oulu

                  #9
                  itse oon iltahommina fixaillu autoja ja autoglymin tuotteita käyttänyt, paint renevator purkissa on liian hienoa tahnaa jos meinaa naarmuja saaha pois ja auton kiiltään, saa hioa koko loppu elämänsä.. autoglymiltä löytyy myös aivan kunnon hionta tahnaa, se on kaks kertaa isommassa purkissakin mitä tuo paint renevator. hionnan jälkeen vahataan käsin autoglymin punasella... ja mahdollisesti jos haluaa niin vielä kultasella!

                  kierroksia saa olla koneessa, mutta kannattaa käyttää vettä hionnan yhteydessä ja varoa ettei pala vaha kiinni maaliin!
                  Speed costs, how fast you wanna go?

                  Comment

                  • JaniMotturi
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2003
                    • 47
                    • Kouvola

                    #10
                    Autoglymiltä löytyy tuote 02B hieno hiomatahna (karkeampikin vaihtoehto on olemassa). Ko. tuotetta en ainakaan minä suosittele tummille pinnoille. Pienet naarmut ja hapettumut kyllä hävisivät ja pinta tulee tosi "pehmeäksi" eli hiekkapaperi efekti hävisi täysin. Omakohtaisia kokemuksia mustasta autosta... Kaikki kolot/naarmut tulevat "tyrkylle" koska tuote on valkoista ja se jää kuopan/naarmun pohjale joten ko. vamma suorastaan hyppää silmille. Tämän varmaankin pystyy jotenkin välttämään/poistamaan mutta miten? Pesu ennen vahausta? (Mitä tein väärin?) Itse ratkaisin ongelman värivahalla Kyseistä ongelmaa ei esiinny vaaleilla väreillä eikä 3M & turtlen vastaavilla tuotteilla. Jahka purkki on loppu palaan takaisin 3M:ään . Niin ja vettä en käyttänyt kuin auton pesuun . Tulos on mielestäni hyvä .

                    Meidän kylällä ottavat myllytys + vaha 150€
                    Myllytys + kestovaha(2-v takuu) 200

                    Comment

                    • E46
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2004
                      • 73
                      • Varsinais-Suomi

                      #11
                      Originally posted by BCN
                      Paljonko tommonen homma maksais jos veis johkin liikkeeseen? Myllytys on ilmeisesti sama kun puleeraus vai?
                      Mulla oli auto viime viikolla puleerattavana. Se oli n. 100e:n keikka. Eli koko auto puleerattiin koneella ja päälle vedettiin autoglymin "punaista".

                      Suosittelen!! Auto muuttui aivan erinäköiseksi. Kaikki pyörrejäljet ja naarmut lähti. Ja auton väri muuttui jotenkin "syvemmäksi".

                      Comment

                      • Mr. Z
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2003
                        • 943
                        • Manse

                        #12
                        Originally posted by pete1981
                        glymin aineilla olen itse myllyttänyt autoni ja hyvä on tullu! miksei glymiä???
                        Ok, lähinnä tarkoitin että hiontaan jotakin muuta kuin glymin punaista.
                        Toki punaisellakin varmaan saa jotakin aikaiseksi, mutta yleensä autossa on myös naarmuja ja ne ei kyllä lähde helpolla pois glymin punaisella.
                        Itse en ole käyttänyt glymin hiontatahnaa, mutta luultavasti on yhtä hyvää kamaa kuin vahatkin.
                        E38 740ia
                        E39 530 dAT
                        ex. E34 520i sedan
                        ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
                        ex. E36 325i sedan
                        ex. E36 328i touring
                        ex. E36 318 iS qp
                        ex. E36 325i qp -R.I.P-
                        ex. E21 320i sedan
                        ex. E30 318i sedan
                        ex. E3 2500 sedan

                        Comment

                        • Mr. Z
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2003
                          • 943
                          • Manse

                          #13
                          Originally posted by JaniMotturi
                          Autoglymiltä löytyy tuote 02B hieno hiomatahna (karkeampikin vaihtoehto on olemassa). Ko. tuotetta en ainakaan minä suosittele tummille pinnoille. Pienet naarmut ja hapettumut kyllä hävisivät ja pinta tulee tosi "pehmeäksi" eli hiekkapaperi efekti hävisi täysin. Omakohtaisia kokemuksia mustasta autosta... Kaikki kolot/naarmut tulevat "tyrkylle" koska tuote on valkoista ja se jää kuopan/naarmun pohjale joten ko. vamma suorastaan hyppää silmille. Tämän varmaankin pystyy jotenkin välttämään/poistamaan mutta miten? Pesu ennen vahausta? (Mitä tein väärin?) Itse ratkaisin ongelman värivahalla Kyseistä ongelmaa ei esiinny vaaleilla väreillä eikä 3M & turtlen vastaavilla tuotteilla. Jahka purkki on loppu palaan takaisin 3M:ään . Niin ja vettä en käyttänyt kuin auton pesuun . Tulos on mielestäni hyvä .

                          Meidän kylällä ottavat myllytys + vaha 150€
                          Myllytys + kestovaha(2-v takuu) 200
                          Pesu myllytyksen jälkeen, on kai enemmän makuasia, mutta itse teen niin.
                          E38 740ia
                          E39 530 dAT
                          ex. E34 520i sedan
                          ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
                          ex. E36 325i sedan
                          ex. E36 328i touring
                          ex. E36 318 iS qp
                          ex. E36 325i qp -R.I.P-
                          ex. E21 320i sedan
                          ex. E30 318i sedan
                          ex. E3 2500 sedan

                          Comment

                          • loyal
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2003
                            • 1480
                            • Vantaa

                            #14
                            Originally posted by BCN
                            Paljonko tommonen homma maksais jos veis johkin liikkeeseen? Myllytys on ilmeisesti sama kun puleeraus vai?
                            100-250€ riippuu auton kunnosta. Itse suosittelen kyllä viemään liikkeeseen, koska esimerkiksi minulle on tuotu todella paljon sellaia autoja, missä asiakas on itse ensin yrittänyt myllyttää autoa ja tehnyt sen väärin.
                            Pahimmassa tapauksessa autot joutuu maalaamaan sen jälkeen, kun itse on tuon koneen kanssa mennyt pelleilemään.

                            Comment

                            • loyal
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2003
                              • 1480
                              • Vantaa

                              #15
                              Originally posted by E46
                              Originally posted by BCN
                              Paljonko tommonen homma maksais jos veis johkin liikkeeseen? Myllytys on ilmeisesti sama kun puleeraus vai?
                              Mulla oli auto viime viikolla puleerattavana. Se oli n. 100e:n keikka. Eli koko auto puleerattiin koneella ja päälle vedettiin autoglymin "punaista".

                              Suosittelen!! Auto muuttui aivan erinäköiseksi. Kaikki pyörrejäljet ja naarmut lähti. Ja auton väri muuttui jotenkin "syvemmäksi".
                              Eli tuo "syvemmäksi" tuleminen johtuu siitä, että maalipinnan huokosista ja naarmuista poistuu happi/hapettuma. Yleensä työn saa satasella, jos autoon vedetään vaan kestovaha, eli autosta ei poistella juuri naarmuja, eikä hapettumia. Näin tehdään uudemmille autoille yleensä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎