Kun ei kerta tuota kiristinrullaa näissä e34:ssa ole, niin ilmeisesti täytyy olettaa, että kompura se siellä vaikeroi, kun hihnakin tuntui kireältä. Voiskohan tuo vielä elpyä huollolla (jos vaikka öljyä olisi liian vähän)? Tosiaan muutaman kerran ääni on kuulunut tyhjäkäynnillä/pienissä nopeuksissa (vain kun ulkolämpötila yli +20C), ja nyt en ole enää viitsinyt käyttää ilmastointia päällä ollenkaan. Vai olisko nyt järkevää antaa paskan vaan olla ja nauttia niin kauan kun kylmää riittää ja miettiä uutta sitten, kun toi lopullisesti sanoo sopimuksen irti?:think
syy muuten tähän ongelmaan: ilmastoinnin flekti oli vaan jumissa ja sen takia keräsi painetta melkoisesti järjestelmään, nyt pelittää taas hienosti ilman hälyääniä
Ymmärtääkseni järjestelmään kerääntyy kosteuden takia ajan myötä jonkinasteista hometta tms minkä saa poistettua tuon puhdistuksen myötä. Luulis tulevan ilmankin tuoksuvankin vähän raikkaammalle sen jälkeen.
Ymmärtääkseni järjestelmään kerääntyy kosteuden takia ajan myötä jonkinasteista hometta tms minkä saa poistettua tuon puhdistuksen myötä. Luulis tulevan ilmankin tuoksuvankin vähän raikkaammalle sen jälkeen.
Ilmastoinnin täyttö (1,2kg!) ja väriaine 132€.
Juu, eli höyrystin päältäpäin desifioitu, minä kuvittelin että putkiston sisäpuoli olisi jollain tapaa puhdistettu.
Itse ajelen vm.-95 730 e38:lla ja huollatin manuaali-ilmastoinnin n. kk sitten ilmastointihuoltoja tekevässä autokorjaamossa. Syy huollattamiseen oli äänekäs kompura ja puhallusilman lämpötilan heittely.
Järjestelmässä oli 750 g kylmäainetta, täyttömäärä on 1250 g ja se sinne laitettiin, samoin öljyt ja väriaine. Aikaisemmasta poiketen öljy ja väriaine lisättiin järjestelmään erikseen täytön jälkeen, säilyttää näin kuulemma paremmin voiteluominaisuutensa. Mene ja tiedä. Kompura kuitenkin hiljentyi ja ilmastointi puhaltaa nyt kylmää nopeasti ja tehokkaasti. Suosittelen siis.
Yksi ongelma kuitenkin säilyi, ei ilmeisesti liity varsinaiseen ilmastointijärjestelmään. Eli ilmastointi puhaltaa tasaisesti kylmää kabiiniin vain säätönupin ylös- ja oikealle- asennoissa, muissa asennoissa kuskinpuoli työntää lämmintä. Onko siis jokin anturi tukossa vai olenko ymmärtänyt säätöjen merkityksen väärin?
Ainiin, huollon tehnyt liike on Harjavallassa toimiva Valtaosa ja koko lysti aineineen ammattitaidolla suoritettuna maksoi 90 e, sisälsi vikakoodien luvun ja nollauksen asiakkaan pyynnöstä. Asentajat itsekkin BMW- harrastajia.
Itse ajelen vm.-95 730 e38:lla ja huollatin manuaali-ilmastoinnin n. kk sitten ilmastointihuoltoja tekevässä autokorjaamossa. Syy huollattamiseen oli äänekäs kompura ja puhallusilman lämpötilan heittely.
Järjestelmässä oli 750 g kylmäainetta, täyttömäärä on 1250 g ja se sinne laitettiin, samoin öljyt ja väriaine. Aikaisemmasta poiketen öljy ja väriaine lisättiin järjestelmään erikseen täytön jälkeen, säilyttää näin kuulemma paremmin voiteluominaisuutensa. Mene ja tiedä. Kompura kuitenkin hiljentyi ja ilmastointi puhaltaa nyt kylmää nopeasti ja tehokkaasti. Suosittelen siis.
Yksi ongelma kuitenkin säilyi, ei ilmeisesti liity varsinaiseen ilmastointijärjestelmään. Eli ilmastointi puhaltaa tasaisesti kylmää kabiiniin vain säätönupin ylös- ja oikealle- asennoissa, muissa asennoissa kuskinpuoli työntää lämmintä. Onko siis jokin anturi tukossa vai olenko ymmärtänyt säätöjen merkityksen väärin?
Ainiin, huollon tehnyt liike on Harjavallassa toimiva Valtaosa ja koko lysti aineineen ammattitaidolla suoritettuna maksoi 90 e, sisälsi vikakoodien luvun ja nollauksen asiakkaan pyynnöstä. Asentajat itsekkin BMW- harrastajia.
Vika saattaa löytyä rikkinäisestä/jumiutuneesta vesiventtiilistä, se ainakin aiheuttaa kuvailemasia oireita eli puhaltaa vain lämmintä. tai sinulla on ilmeisesti manuaali ilmastointi niin en tiedä löytyykö siitä moista.
EDIT: autosi olikin näköjään E38 joten en tiedä onko niissä tuota ongelmaa... E32 siitä ainakin kärsii
Last edited by Noxman; 07-07-2008, 15:25.
Reason: Puusilmä
Olen itse epäillyt samaa, mutta ihmetyttää, että tietyissä asennoissa ilmastointi puhaltaa kuitenkin kylmää ilmaa aina ja kaikkialle. PItää koputella kelloja varovasti vasaralla, tiedä vaikka heräisivät.
Niinpähän tuo oma systeemi taitaa kuitenkin vuotaa kun nyt loppui kylmä sekä kompuran pyörintä...
Aika lievä vuoto mulla kyseessä kun kestää viikkokausia ennen kuin tyhjenee uudestaan. Jo eka täytössä laittoi huoltomies väriainetta sekaan mutta vuotoa ei löydetty kun parin viikon päästä oli taas systeemi tyhjä -> Lisää väriainetta ja taas muutaman viikon jälkeen kun kylmä loppui ei vuotoja löydetty UV-valolla konehuoneen puolelta tahi maskin takaa.
Nyt pitänee irroittaa kuivain ja kennon edessä/takana olevat esteet jotta pääsee tutkimaan niitä tarkemmin. Vuoto on kuulemma tosi pieni näillä spekseillä joten vuotokohta voi näkyä jossain pienenä pisteenä. Teoriassa on mahdollista että kabiinin kenno vuotaa mutta erittäin harvinaista (_tana napsahtanee kohdalle jos edes teoriassa mahdollista...).
Kokemuksia? Entäpäs kenno, lähteekö irti ilman puskurin irroitusta? Muuten tässä ´97-vuosimallissa näyttää palikat olevan eri osanumeroilla kuin vanhemmissa/uudemmissa.
Vaimolle ostin kauppakassiksi E36:n. Siinä on ilmastointilaitteesta kylmäaineet laskettu pois kun on tehty pientä remontin poikasta joka ei nyt varsinaisesti ole kuitenkaan ilmastointiin liittynyt. Oli pitänyt kuulemma saada letkut pois tieltä niin oli entinen omistaja laskenut järjestelmän tyhjäksi.
Pitäisikö kompressorin lähteä pyörimään mikäli kylmäaineita ei ole? Lähinnä sillä tätä mietin, että uskonko entisen omistajan kommentteja, että "joo, kyllä se toimii kunhan käyt täyttämässä kylmäaineet". Nyt kompura ei nimittäin tunnu lähtevän pyörimään kun napista painaa. Hihna kyllä pyörittää kompuran hihnapyörää, mutta keskiosa ei lähde mukaan. Eli onko vikaa sittenkin myös magneettikytkimessä? Painetta järjestelmä tuntuu pitävän kun availin noita putkien liittimiä hieman niin kummasti suhahti kun jämät tuli vielä pihalle.
18.7.-08 täytetty ilmastointi (750g) ja pari päivää sitten huomasin että ikkunat huurtuu vaikka ilmastointi on päällä eikä tänään puhaltanut ollenkaan kylmää.
Eli melko reilusti ilmeisesti jostain vuotaa .
Suosituksia savon seudulla ilmastointihuoltoon?
[QUOTE=Kentsu;1282266]Aika lievä vuoto mulla kyseessä kun kestää viikkokausia ennen kuin tyhjenee uudestaan. Jo eka täytössä laittoi huoltomies väriainetta sekaan mutta vuotoa ei löydetty kun parin viikon päästä oli taas systeemi tyhjä -> Lisää väriainetta ja taas muutaman viikon jälkeen kun kylmä loppui ei vuotoja löydetty UV-valolla konehuoneen puolelta tahi maskin takaa.
Nyt pitänee irroittaa kuivain ja kennon edessä/takana olevat esteet jotta pääsee tutkimaan niitä tarkemmin. Vuoto on kuulemma tosi pieni näillä spekseillä joten vuotokohta voi näkyä jossain pienenä pisteenä. Teoriassa on mahdollista että kabiinin kenno vuotaa mutta erittäin harvinaista (_tana napsahtanee kohdalle jos edes teoriassa mahdollista...).
Onhan se kennon vuotaminen hyvinkin mahdollista. Elä maksa turhasta vuodonetsinnästä, vaan sano että tutkii vaikka elektronisella vuodonhaistelijalla(minulla on haistelija joka optimi oloissa haistaa 7g/vuodessa vuodon). Tuo vuoto ei edes ole mikään pieni ja tuo pitäisi jo huomata siinä vaiheessa kun testaa järjestelmän tiiveyttä.
thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
Alex von Falkenhausen
Mitenkäs vanhemmissa autoissa joissa tulee r12 kylmäaine niin vaatiiko se tai yleensäkään ilmastointi jonkun erillisen voiteluaineen kompuralle?? Jotenkin raskaanoloisesti pyörii kompura tuossa astrossa:think
Comment