Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huoltelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • riuska
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2008
    • 1160
    • Lahti

    Originally posted by jad View Post
    Ilmastointi huoltolaite ei saisi käynnistää vacuum toimintoa jos järjestelmässä on kylmäainetta.
    Ei se vissiin sitä käynnistänytkään:think Ekalla kerralla sinne ei mennyt kuin 710 tavaraa vaikka ois pitänyt mennä 750. Ni paikan Boss tuli sanomaan että tee uudestaan varmaan jäänyt kosteutta järjestelmään..

    Ja niin se alotti alusta koko huollon ja sit sinne meni se 750g..

    hitto ku oon huono selittää..
    F30 320d
    F30 320i
    E46 320i
    E36 325i
    E30 316

    Comment

    • riuska
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2008
      • 1160
      • Lahti

      Originally posted by riuska View Post
      Ei se vissiin sitä käynnistänytkään:think Ekalla kerralla sinne ei mennyt kuin 710 tavaraa vaikka ois pitänyt mennä 750. Ni paikan Boss tuli sanomaan että tee uudestaan varmaan jäänyt kosteutta järjestelmään..

      Ja niin se alotti alusta koko huollon ja sit sinne meni se 750g..

      hitto ku oon huono selittää..
      Elikkä silver tronic

      poisto
      1min 0.110kg

      vacuum
      18min -999mB

      öljy
      10gr.mem

      täyttö
      Aborted kun ei mennyt kuin 710

      Ja alusta

      poisto
      9min. 0.600

      vacuum
      18min -999mB

      öljy 15gr. mem

      täyttö
      0.750 kg. mem

      ja OK.

      Ihmettelen että miten sieltä ei tullut kuin 0.600kg pois vaikka sinne me 0.710 ku sen takia se tehtiin uudestaa ku ei menny tarpeeksi???
      F30 320d
      F30 320i
      E46 320i
      E36 325i
      E30 316

      Comment

      • jad
        BTCF Member
        • Feb 2007
        • 279
        • Helsinki

        Tyhjennyksen ja vacuumin jälkeen huoltokoneen letkut ja täyttölinjat ovat tyhjät. Jos täytön jälkeen aloittaa samantien talteen oton ilman että letkut on välistä tyhjennetty, niin huoltolaitteen säiliöön menee vähemmän mitattavaa kamaa. Sillä letkuihin jää osa.
        Ja kokemuksesta voin sanoa, tuo silver ei ole muutenkaan mikään voittaja valinta AC-huoltokoneissa
        www.carbonracingteam.fi

        Comment

        • riuska
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2008
          • 1160
          • Lahti

          Originally posted by jad View Post
          Tyhjennyksen ja vacuumin jälkeen huoltokoneen letkut ja täyttölinjat ovat tyhjät. Jos täytön jälkeen aloittaa samantien talteen oton ilman että letkut on välistä tyhjennetty, niin huoltolaitteen säiliöön menee vähemmän mitattavaa kamaa. Sillä letkuihin jää osa.

          Ok.

          Ja kokemuksesta voin sanoa, tuo silver ei ole muutenkaan mikään voittaja valinta AC-huoltokoneissa
          Mut ei se varmaan sitä putke rikkonut??

          Ei kai se auta ku hakea uudet o-renkaat ja tarkastella tarkemmin mistä se vuotaa...

          Jotenki näytti kyl et se olis vuotanut siitä missä on se paikka sille huoltokoneen liittimelle:think

          Mitä tossa kannattaa ottaa huomioon ku rupee avaamaan sen letkun/putken ruuveja??
          F30 320d
          F30 320i
          E46 320i
          E36 325i
          E30 316

          Comment

          • walde
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2008
            • 947
            • Melkein Espoo

            Originally posted by jad View Post
            Tyhjennyksen ja vacuumin jälkeen huoltokoneen letkut ja täyttölinjat ovat tyhjät. Jos täytön jälkeen aloittaa samantien talteen oton ilman että letkut on välistä tyhjennetty, niin huoltolaitteen säiliöön menee vähemmän mitattavaa kamaa. Sillä letkuihin jää osa.
            Ja kokemuksesta voin sanoa, tuo silver ei ole muutenkaan mikään voittaja valinta AC-huoltokoneissa
            Vuoden offtopiccina:

            Satuitko muinoin työskentelemään eräässä Juvanmalmilla sijaitsevassa autoalan maahantuonti yrityksessä ja/tai yrityksessä jonka toiminnan aiemmin mainittu osti 2003?
            Last edited by walde; 05-07-2012, 23:04.
            E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
            F20 LCI2 118dA M-Sport '19

            Comment

            • jad
              BTCF Member
              • Feb 2007
              • 279
              • Helsinki

              Satuitko muinoin työskentelemään eräässä Juvanmalmilla
              Jepsis
              www.carbonracingteam.fi

              Comment

              • jad
                BTCF Member
                • Feb 2007
                • 279
                • Helsinki

                Mut ei se varmaan sitä putke rikkonut??
                Tuskinpa

                Jotenki näytti kyl et se olis vuotanut siitä missä on se paikka sille huoltokoneen liittimelle:think
                Huoltoliittimellä voi olla väriainejäämiä, koska liitin hieman "pössäyttää" kun liitin irroitetaan.

                Mitä tossa kannattaa ottaa huomioon ku rupee avaamaan sen letkun/putken ruuveja?? Yesterday 20:57
                Järjestelmän tulee luonnollisesti olla täysin tyhjä.
                www.carbonracingteam.fi

                Comment

                • suffeli
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2004
                  • 559
                  • JKL

                  Aina sanotaan, että ilmastointi pitää huoltaa parin vuoden välein ja ainetta karkaa 10% vuodessa. Omaan toyotaa ei olla tehty ilmastoinnille yhtään mitään 4 vuoteen (tai jopa 6-7 vuoteen), joten vähän jännitti, että onko siellä enää yhtään ainetta jäljellä. Yllätys oli kun ainetta tuli ulos 469g ja öljyä 5g. Sisään meni 440g + 15g öljyä. En tiedä sitten kuinka luotettava tuo mittaus on. Ilmastoinnin teho kyllä parani. Noh, nyt kelpaa taas helteiden tulla
                  ------
                  G31 530d

                  Comment

                  • riuska
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2008
                    • 1160
                    • Lahti

                    Originally posted by suffeli View Post
                    Aina sanotaan, että ilmastointi pitää huoltaa parin vuoden välein ja ainetta karkaa 10% vuodessa. Omaan toyotaa ei olla tehty ilmastoinnille yhtään mitään 4 vuoteen (tai jopa 6-7 vuoteen), joten vähän jännitti, että onko siellä enää yhtään ainetta jäljellä. Yllätys oli kun ainetta tuli ulos 469g ja öljyä 5g. Sisään meni 440g + 15g öljyä. En tiedä sitten kuinka luotettava tuo mittaus on. Ilmastoinnin teho kyllä parani. Noh, nyt kelpaa taas helteiden tulla
                    Onneks olkoo sulle..
                    F30 320d
                    F30 320i
                    E46 320i
                    E36 325i
                    E30 316

                    Comment

                    • riuska
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2008
                      • 1160
                      • Lahti

                      Originally posted by jad View Post



                      Järjestelmän tulee luonnollisesti olla täysin tyhjä.
                      Pitääkö mun erikseen tyhjentää toi ilmastointi ennenki avaan ne letkun/putken liitokset ja vaihan o-renkaat??

                      Vai onkohan sieltä kaikki tullut jo pihalle?? ei siellä ainakaan varmaan 100g enempää oo ku ei tuu yhtää kylmää..

                      Ja miten kannattaa toimia ku on vaihtanut ne vuotavat o-renkaat??
                      Et ei taas tuu turhaa täyttöä jos vuotaa jostain muualtakin
                      F30 320d
                      F30 320i
                      E46 320i
                      E36 325i
                      E30 316

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Kyllä se kannattaisi tyhjentää. Mistä päättelet, että siellä on nyt vain 100g ainetta? Kompura ei välttämättä mene päälle kun ainetta on alle 400-300g.

                        O-renkaat pitäisi voidella samalla öljyllä jota sinne ilmastointiin laitetaan. Sitä voi sen verran saada siitä putken reiästä pyyhkimällä. Systeemiä kannattaa pitää auki mahdollisimman lyhyt aika. Joten kannattaa suunnitella kaikki etukäteen yms. Typpitesti tuolle pitäisi sitten tehdä.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • riuska
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2008
                          • 1160
                          • Lahti

                          Originally posted by TJJ View Post
                          Kyllä se kannattaisi tyhjentää. Mistä päättelet, että siellä on nyt vain 100g ainetta? Kompura ei välttämättä mene päälle kun ainetta on alle 400-300g.

                          O-renkaat pitäisi voidella samalla öljyllä jota sinne ilmastointiin laitetaan. Sitä voi sen verran saada siitä putken reiästä pyyhkimällä. Systeemiä kannattaa pitää auki mahdollisimman lyhyt aika. Joten kannattaa suunnitella kaikki etukäteen yms. Typpitesti tuolle pitäisi sitten tehdä.
                          Kyl mulla viimeks lähti komppura päälle ennen huoltoa ku oli 110 jälellä..

                          Tekeekö normi autokorjaamot tota typpitestiä ja onkohan kuinka arvokas??

                          Se putki vuotaa missä on se huolto pistoke ja menee kompuralle..
                          Last edited by riuska; 08-07-2012, 18:44. Reason: lisäys
                          F30 320d
                          F30 320i
                          E46 320i
                          E36 325i
                          E30 316

                          Comment

                          • Perlenbacher
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2010
                            • 1103
                            • Suomi

                            Ei tuo mitään ilmastointi mitään rakettitekniikkaa ole. Ittelläkin oli lahdutin rikki, vaihdoin sen + uudet liitosten o-renkaat, sitten vaan painemittarin kanssa täyttö pulloista jossa valmis seos kylmäainetta ja öljyä. Tämä sama kylmäaine kelpaa R12 ja R134a tilalle, itsellä oli R12 ja täyttö liikkeessä niin kallista (190€) jonka takia tähän asiaan rupesin perehtymään. Nyt hintaa tuli bout 50€ vajaan 2000g järjestelmän täytölle.

                            Ens kerralla kun täytän niin vetasen alipaineella järjestelmän ensin tyhjäksi, tulee vähän parempi. Ei ole kylläkään pakollista sillä aine oli pullossa nesteenä eli valui pohjalle järjestelmässä ja ilma nousi ylös eli takaisin pulloon kevyempänä. Hyvin on toiminut jo pari kuukautta ja kylmää tulee.

                            Vuotokohtia voi etsiä katselemalla näkyykö öljyn hikoilua jossain, kompuraöljyt meinaan tulee myös vuotokohdasta ulos ja sen jäljet näkyy, toisin kuin kylmäaineen jos ei ole väriainetta.

                            Jos kuivain on menossa vaihtoon kuitenkin, en ainakaan turhaan menisi typellä paineistamaan, sillä paineilma toimii ihan hyvin myöskin. 40 psi low-puolelle kun lyö niin rupeaa vuotokohdat suhisemaan. Kuivain on meinaan ainoa komponentti joka ilmasta ottaa itseensä. (jos siis muutaman minuutin testistä puhutaan)

                            Tämä siis vain omakohtaista kokemusta, voi olla ettei toimi nämä neuvot kaikissa tapauksissa.
                            Last edited by Perlenbacher; 08-07-2012, 19:00.

                            Comment

                            • e30Jake
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2009
                              • 218
                              • Lahti

                              Ite opiskelen kylmälaiteasentajaks ja mitä koulussa ollaan näitä auton ilmastointeja huollettu ja täytelty niin järjestys on ollu tämä:

                              - Mittarisarja kiinni, vanhat kylmäaineet talteen (jos on siis)
                              - Mittarisarjan kautta typpi sisään, antaa olla jonkun aikaa ja katsoa onko paineet tippunut. Jos paineet tippu, etsimään vuotokohtaa fairivedellä liitoksista. Jos paineet pysyi, typet pois ja tyhjiömittari ja tyhjiöpumppu kiinni.
                              - Tyhjiöön imu pumpulla.
                              - Täyttö järjestelmän tyyppikilven mukaisella määrällä.
                              - Lopuksi vielä lämpömittarilla sisältä mittailua että toimii.

                              Paineilmaahan ei kannata käyttää tohon vuotojen etsintään koska sen mukana menee kosteutta järjestelmään -> tyhjiöinti kestää kauemmin.

                              Jos tästä jollekin oli jotain hyötyä niin hyvä, itsellä omassa autossa lauhduttimessa reikä joten en vielä sen ilmastointia päässyt huoltamaan.
                              Nyt: E36 320ia cabrio /Fiat punto

                              Ex: E36 320i -92 coupe, Volvo 244, E30 318 2D -85, E30 320i 4D -86, Volvo 240 -90 "kartanomalli",E30 325i Touring -89, E30 320i -85, E30 318i -89, Toyota Corolla DX -80, E30 318i -88, Vw Golf -87

                              Comment

                              • jad
                                BTCF Member
                                • Feb 2007
                                • 279
                                • Helsinki

                                Paineilmaa ei saa käyttää, koska jotkin R134a/öljyseokset voivat leimahtaa/räjähtää yhdessä paineilman kanssa. Koskaan en ole kuullut näin käyneen mutta en kokeilisi.

                                Paineilmaa ei kannata käyttää, koska se tosiaan vie kosteutta järjestelmään.

                                Paineilmaa on TURHA käyttää, koska sen molekyyli koko on 10 kertaa isompi kuin R134a. Eli ilmatiivis ei tarkoita R134a tiivis.
                                www.carbonracingteam.fi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎