Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huoltelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aksu|
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 1063

    #16
    Originally posted by 540iA Tapsa View Post
    Ja sitä väriainetta ei missään tapauksessa pidä sinne tunkea jos ei ole vuotoa! Sitä käytetään ainoastaan kun haetaan vuotoa. Kun vuoto on löydetty niin kompressorin öljyt tulee vaihtaa koska siinä on väriainetta. Ja se väriaine ei tee hyvää öljyille. Voiteluominaisuus kärsii. Monta, monta kompressoria vaihtanut kun ne on palaneet siks kun sinne joskus on laitettu väriaine.. Väriaine on viimeinen konsti jolla vuotoa aletaan etsimään.. Tämä tieto on fakta..
    Mjahas. En tiedä sitten jättikö asentaja sen sinne vai puhuko vaan lämpimiä. Laskussa lukee vaan "Öljy R134A"
    EX:
    328CiA -99
    525tdsA -98
    525i -93
    316i -95
    Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

    Comment

    • 540iA Tapsa
      Bimmer Rookie
      • Jun 2005
      • 97
      • Kangasala

      #17
      Originally posted by Aksu| View Post
      Mjahas. En tiedä sitten jättikö asentaja sen sinne vai puhuko vaan lämpimiä. Laskussa lukee vaan "Öljy R134A"
      Juu, toi on ihan kompressori öljyä.. Lisännyt öljyä tai sit vaihdettu kokonaan..
      -kaikki alle 8-sylinteriset ovat vajaalla käyviä-

      Auto: e46 330d manual touring -00
      -ex: e38 740 iAL -96 4.4 steptronic, suomiauto
      -ex: e34 525tds touring -94
      -ex: e34 540iA
      -ex: e30 318iS Alpinweiss II, m-technic, suomiauto

      Moottoripyörät:
      Yamaha R6 -01 kilpapyörä
      KTM EXC-F 250 -08
      ex: Honda VTR1000F FireStorm -01
      ex: Yamaha YZF1000R Thunderace
      ex: Gas Gas EC300
      ex: Husqvarna CR125

      Comment

      • JK88
        Bimmer Rookie
        • Mar 2007
        • 55

        #18
        Originally posted by 540iA Tapsa View Post
        Ja sitä väriainetta ei missään tapauksessa pidä sinne tunkea jos ei ole vuotoa! Sitä käytetään ainoastaan kun haetaan vuotoa. Kun vuoto on löydetty niin kompressorin öljyt tulee vaihtaa koska siinä on väriainetta. Ja se väriaine ei tee hyvää öljyille. Voiteluominaisuus kärsii. Monta, monta kompressoria vaihtanut kun ne on palaneet siks kun sinne joskus on laitettu väriaine.. Väriaine on viimeinen konsti jolla vuotoa aletaan etsimään.. Tämä tieto on fakta..
        Eli ton perusteella Omegan kompuran ois pitäny leikata kii jo aikoja sitten? :think
        Mercedes-Benz E55 AMG
        ex. BMW 740iA

        Comment

        • Apophis
          Bimmer Rookie
          • May 2003
          • 127

          #19
          Originally posted by 540iA Tapsa
          Ja sitä väriainetta ei missään tapauksessa pidä sinne tunkea jos ei ole vuotoa! Sitä käytetään ainoastaan kun haetaan vuotoa. Kun vuoto on löydetty niin kompressorin öljyt tulee vaihtaa koska siinä on väriainetta. Ja se väriaine ei tee hyvää öljyille. Voiteluominaisuus kärsii. Monta, monta kompressoria vaihtanut kun ne on palaneet siks kun sinne joskus on laitettu väriaine.. Väriaine on viimeinen konsti jolla vuotoa aletaan etsimään.. Tämä tieto on fakta..
          Originally posted by JK88
          Eli ton perusteella Omegan kompuran ois pitäny leikata kii jo aikoja sitten? :think
          Samoin edellisen bemarini kompura. Hyvin kuitenkin pyöri kolme vuotta väriaineen kanssa... ja aika outoa jos Pellen pajalla jätetään väriaineet sisään jos ne tosiaan aiheuttaa tollaisia ongelmia. Luulisi että ne ainakin tietäisi asian.

          Comment

          • jakusa
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 515
            • Lempäälä

            #20
            Tuomio tuli: lauhduttaja vuotaa. Töineen 622e. Ajattelin tehdä kuitenkin itse. Mistähän noita osia saisi halvalla, lauhdutin ja kuivain? Auto 740i e32. Tällä hetkellä halvimmat lauhdutin 180e, kuivain 72e.
            -after all is said and done more is said than done-


            Comment

            • Tommix
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 5419
              • S:t Karins

              #21
              Originally posted by 540iA Tapsa View Post
              Pienestä reiästä tulee hitaasti ja isosta hieman nopeammin.. Näin yksinkertaista.. Muutaman vuoden välein jos tarvii täytää niin eipä silloin kannata
              liiemmin huolestua, meinaa olla noissa autoissa noi liitokset ja värinän vaimentimet sellaiset jotka pikkuhiljaa vuotaa. Sit jos jostain enemmän vuotaa niin yleensä se on lauhdutin, saa vuosien saatossa niin paljon paskaa ja hiekkakylpyä että tulee reikiä..
              Onko huoltokirjassa erillistä merkintäpaikkaa suoritetulle ilmastoinnin huollolle? Muuten menee arvaamiseksi => huoltoon ennen helteitä...
              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

              Comment

              • 540iA Tapsa
                Bimmer Rookie
                • Jun 2005
                • 97
                • Kangasala

                #22
                Originally posted by Apophis View Post
                Samoin edellisen bemarini kompura. Hyvin kuitenkin pyöri kolme vuotta väriaineen kanssa... ja aika outoa jos Pellen pajalla jätetään väriaineet sisään jos ne tosiaan aiheuttaa tollaisia ongelmia. Luulisi että ne ainakin tietäisi asian.
                Juu, voihan toimia hyvinkin pitkään. Autossa noita käyttötunteja tulee vähän, joten kestää se aikansa, hyvää se ei tee ..

                Ite työskentelen kylmäkoneasentajana ja korjailen työkseni päivittäin kylmäkoneita (Kaupankylmää ja ilmastoinnin jäähdytystä)
                Sitä ongelmaa mitä väriaine aiheuttaa ei kaikki tiedä ja ei myös välitä siitä, saapahan vaihtaa kompressorin sit myöhemmin -> työllistävä vaikutus!

                Arvaa vaan kuinka huijaustouhua toi merkkihuoltojen/rengasliikkeiden ilmastoinnin huolto on..

                Hommahan menee niin, että viet ehjän/toimivan auton ilmastoinnin
                huoltoon. Kylmäaineet imetään laitteeseen, jonka avulla kylmäaine kuivataan kuivainkivien avulla. Näin ainakin tapahtuu moneessa huollossa. Sitten laitetaan autoon takaisin ja lisätään uutta ainetta jos tarvii. Tähän asti ihan OK. Mutta entäpä kun aiemmin samassa laitteessa on käynyt sellainen auto jossa on kosteutta ilmastoinnissa ja vieläpä useampi auto ja se on imetty korjaamon laitteen kuivain kiviin niin niissä on kosteutta. Nyt sun ehjä auto tuotiin samaan laitteeseen ja huollettiin samassa laitteessa, nyt sun ehjässä ilmastoinnissa voi olla mukana kosteutta..
                Nimittäin niitä kuivainkiviä ei kuulema vaihdeta sit kovin usein! Eräs kylmäalan opettaja oli kysynyt muutamasta huoltopaikasta/auton merkkihuollosta onko niillä vaihdettu kyseisiä kuivaimia.. Ei kuulema koskaan ja toinen vastaus oli mitä ne on ja pitäisikö niitä joskus vaihtaa..

                Poikkeuksiakin tietysti on, jossain homma toimii.
                -kaikki alle 8-sylinteriset ovat vajaalla käyviä-

                Auto: e46 330d manual touring -00
                -ex: e38 740 iAL -96 4.4 steptronic, suomiauto
                -ex: e34 525tds touring -94
                -ex: e34 540iA
                -ex: e30 318iS Alpinweiss II, m-technic, suomiauto

                Moottoripyörät:
                Yamaha R6 -01 kilpapyörä
                KTM EXC-F 250 -08
                ex: Honda VTR1000F FireStorm -01
                ex: Yamaha YZF1000R Thunderace
                ex: Gas Gas EC300
                ex: Husqvarna CR125

                Comment

                • 3B
                  Newbiemmer
                  • Sep 2004
                  • 11
                  • Rauma

                  #23
                  No kun Tapsa aiheesta jotain tiedät, niin millainen on sopiva huoltoväli R134 systeemille? Kannattaako se tarkistuttaa parin vuoden välein vai sitten vasta kun kylmän tulo alkaa hiipua?

                  Comment

                  • bmw harrastelija
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 757
                    • -

                    #24
                    Originally posted by 540iA Tapsa View Post
                    Juu, voihan toimia hyvinkin pitkään. Autossa noita käyttötunteja tulee vähän, joten kestää se aikansa, hyvää se ei tee ..

                    Ite työskentelen kylmäkoneasentajana ja korjailen työkseni päivittäin kylmäkoneita (Kaupankylmää ja ilmastoinnin jäähdytystä)
                    Sitä ongelmaa mitä väriaine aiheuttaa ei kaikki tiedä ja ei myös välitä siitä, saapahan vaihtaa kompressorin sit myöhemmin -> työllistävä vaikutus!

                    Arvaa vaan kuinka huijaustouhua toi merkkihuoltojen/rengasliikkeiden ilmastoinnin huolto on..

                    Hommahan menee niin, että viet ehjän/toimivan auton ilmastoinnin
                    huoltoon. Kylmäaineet imetään laitteeseen, jonka avulla kylmäaine kuivataan kuivainkivien avulla. Näin ainakin tapahtuu moneessa huollossa. Sitten laitetaan autoon takaisin ja lisätään uutta ainetta jos tarvii. Tähän asti ihan OK. Mutta entäpä kun aiemmin samassa laitteessa on käynyt sellainen auto jossa on kosteutta ilmastoinnissa ja vieläpä useampi auto ja se on imetty korjaamon laitteen kuivain kiviin niin niissä on kosteutta. Nyt sun ehjä auto tuotiin samaan laitteeseen ja huollettiin samassa laitteessa, nyt sun ehjässä ilmastoinnissa voi olla mukana kosteutta..
                    Nimittäin niitä kuivainkiviä ei kuulema vaihdeta sit kovin usein! Eräs kylmäalan opettaja oli kysynyt muutamasta huoltopaikasta/auton merkkihuollosta onko niillä vaihdettu kyseisiä kuivaimia.. Ei kuulema koskaan ja toinen vastaus oli mitä ne on ja pitäisikö niitä joskus vaihtaa..

                    Poikkeuksiakin tietysti on, jossain homma toimii.
                    Juu, meilläpäin on koneita jotka osaavat jo "puhdistaa kylmäaineen". Siis pumppaa ilmat pois ja erottaa öljyt jne. Kosteutta ei järjestelmässä monesti ole. Jos on voi melkei syyttää vain asentajaa. Ite en laittais "automaattia" edes kiinni järjestelmään jossa on ollut vuoto. Tai jos järjestelmässä on vähänkin kosteutta, niin eihän sitä edes pääse tarvittavaan alipaineeseen. Mutta onhan kaikenlaisia firmoja joissa typpikin voi olla tuntematon käsite....
                    thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
                    Alex von Falkenhausen

                    Comment

                    • 540iA Tapsa
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2005
                      • 97
                      • Kangasala

                      #25
                      Originally posted by 3B View Post
                      No kun Tapsa aiheesta jotain tiedät, niin millainen on sopiva huoltoväli R134 systeemille? Kannattaako se tarkistuttaa parin vuoden välein vai sitten vasta kun kylmän tulo alkaa hiipua?
                      No, monen vanhemman kylmäasentajan kanssa olen joskus aiheesta jutellut ja moni sanonut että niin kauan kuin se toimii niin ei tarvi koskea. Jos autoa haluaan kauan pitää niin kyllähän ne öljyt vois vaihtaa, varsinkin jos ei tiedä milloin niitä on vaihdettu. Kylmäaineen määrän vaikka joka toinen vuosi. Varsinkin jos vanhemphi auto. Itellä löytyy kaikki välineet niin ton tarkistuksenhan tekee joka vuosi..
                      Ja sellaisen käsitestin voi kokeilla useamminkin, eli ilmastoinnin putket jotka menevät rintapellistä sisätiloiin, siitä pellin luota kokeilee imuputken lämpötilan, että onko putki viileä kun ilmastointit hetken on ollut päällä. Nestelinja on hieman lämmin.
                      Noin sitä kokeillaan ja katsotaan paineita mittareista hieman isommissa järjestelmissä kuin nää auton systeemit. Jos ei osais kädellä kokeilla niin monesti moni järjestelmä ei toimis..
                      -kaikki alle 8-sylinteriset ovat vajaalla käyviä-

                      Auto: e46 330d manual touring -00
                      -ex: e38 740 iAL -96 4.4 steptronic, suomiauto
                      -ex: e34 525tds touring -94
                      -ex: e34 540iA
                      -ex: e30 318iS Alpinweiss II, m-technic, suomiauto

                      Moottoripyörät:
                      Yamaha R6 -01 kilpapyörä
                      KTM EXC-F 250 -08
                      ex: Honda VTR1000F FireStorm -01
                      ex: Yamaha YZF1000R Thunderace
                      ex: Gas Gas EC300
                      ex: Husqvarna CR125

                      Comment

                      • 540iA Tapsa
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2005
                        • 97
                        • Kangasala

                        #26
                        Originally posted by bmw harrastelija View Post
                        Juu, meilläpäin on koneita jotka osaavat jo "puhdistaa kylmäaineen". Siis pumppaa ilmat pois ja erottaa öljyt jne. Kosteutta ei järjestelmässä monesti ole. Jos on voi melkei syyttää vain asentajaa. Ite en laittais "automaattia" edes kiinni järjestelmään jossa on ollut vuoto. Tai jos järjestelmässä on vähänkin kosteutta, niin eihän sitä edes pääse tarvittavaan alipaineeseen. Mutta onhan kaikenlaisia firmoja joissa typpikin voi olla tuntematon käsite....
                        Voi olla kosteutta jos on imuputkessa vuoto, tai höyrystimessä. Ei tietenkään mitään suuria määriä. Mutta se juuri että kun noita koneita millä noita ilmastointeja huolletaan, niin niitä koneita ei huolleta. Muutenhan homma ihan ok..

                        Typpi on hyvä peli... Painetestaukseen ja kuivaukseen..
                        -kaikki alle 8-sylinteriset ovat vajaalla käyviä-

                        Auto: e46 330d manual touring -00
                        -ex: e38 740 iAL -96 4.4 steptronic, suomiauto
                        -ex: e34 525tds touring -94
                        -ex: e34 540iA
                        -ex: e30 318iS Alpinweiss II, m-technic, suomiauto

                        Moottoripyörät:
                        Yamaha R6 -01 kilpapyörä
                        KTM EXC-F 250 -08
                        ex: Honda VTR1000F FireStorm -01
                        ex: Yamaha YZF1000R Thunderace
                        ex: Gas Gas EC300
                        ex: Husqvarna CR125

                        Comment

                        • jakusa
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 515
                          • Lempäälä

                          #27
                          Kyselin metroautosta (bmw jälleenmyyjä) e32:een ilmastoinnin lauhduttajan ja kuivaimen hintaa, samoja osia e34:ssä. Lauhdutin 469e ja kuivain 168e. Suomesta varaosamyynnistä/vastaavasta n. 180 ja 72 euroa vastaavasti. Ebaystä toimitettuna noin 100 ja 45-50 euroa.
                          -after all is said and done more is said than done-


                          Comment

                          • arska84
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2006
                            • 1356
                            • Seinäjoki

                            #28
                            Laitetaas ny tännekkin. Kävin tänään merkkiliikkeessä kysymässä tuosta ilmastoinnin huollosta. Hinta olis noin 100€ ja sisältäen kaikki. No sitten muistin tämän keskustelun kun huoltomies sanoi että järjestelmään laitetaan väriaine. Kysyin että otetaanko se sitte sieltä pois,vastas että ei oteta ja että ei se sielä mitään tee Mä en pian huolla koko ilmastointia
                            BMW PREMIUM

                            BMW E46 318

                            Comment

                            • sand
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2004
                              • 155
                              • palokka

                              #29
                              Huoltolaitteita toimittava Tecalemit kertoo asiakaslehdessään että "Monet autovalmistajat (mm. Jaguar, Opel, Volvo, Nissan Japan, Ford USA, GM) lisäävät Tracerline-värin jo tehtaalla jälkimarkkinoinnin tarpeisiin."

                              Comment

                              • kuukankorpi
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2004
                                • 634

                                #30
                                Lainataanpas tätä thriidia kun ei haulla nopeasti löytynyt.Eli kertokaapas mistä lähteä vikaa etsimään kun ilmastoinnin kompura ei kytkeydy päälle?Sulakkeet ok.Katkaisijaan syttyy valo.Vielä syksyllä toimi normaalisti.Joo jo pirssi on e34 535i -92 ja manuaali-ilmasto.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎