Originally posted by e46 ci
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Ilmastoinnin huolto
Collapse
X
-
Tiukaksi menneet nuo uudet määräykset, enää ei vuotavaan järjestelmään saa laittaa 134:sta vaan täytyy typellä ja väriaineella paikallistaa vuotokohta, korjata se ja sen jälkeen vasta saa oikeat kaasut laittaa sisään.
Eli huoltoon mennessä ei ainakaan kannata mainostaa että järjestelmässä vuoto jos haluaa ainetta sisään .
Comment
-
-
Originally posted by takahiki View PostVielä viime vuonna sai 134 ja väriaineen laittaa vuotokohdan löytämiseksi, enää ei saa. Siitäpä sitten johtopäätöksiä tekemään...
Comment
-
-
Originally posted by takahiki View PostVielä viime vuonna sai 134 ja väriaineen laittaa vuotokohdan löytämiseksi, enää ei saa. Siitäpä sitten johtopäätöksiä tekemään...
Se vuoto onkin sitten melko laaja käsite. Järjestelmän vuototesti tehtynä huoltolaitteella riittää sen vuotamattomuuden toteamiseksi. Jos järjestelmä alkaa vuotaa sen jälkeen niin se ei ole mikään ympäristörikos. Todellisuudessa se järjestelmä voi tyhjentyä päivässä tai kahdessa vaikka mitään vuotoa ei testissä olisi havaittukaan. Väriaineen käyttö kuitenkin pelastaa siltä ylimääräiseltä työltä vuodon etsinnässä kunhan se vaan on laitettu järjestelmään huollon yhteydessä.
BMW:n yhteydessä on ylivoimaisesti yleisin vuotokode auton keulassa oleva lauhdutinkenno joka on syöpynyt rikki, seuraavaksi tuleekin sitten kompressorin akselitiiviste. Oma lukunsa on kotikorjaajat jotka laskevat järjestelmän tyhjäksi esim. kansirempan tms. yhteydessä ja kasaavat sitten putket paikalleen vanhoilla tiivisteillä tai ilmastointikäyttöön sopimattomilla tiivisteillä.Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
Comment
-
-
Originally posted by Jürgen_ View Post
BMW:n yhteydessä on ylivoimaisesti yleisin vuotokode auton keulassa oleva lauhdutinkenno joka on syöpynyt rikki, seuraavaksi tuleekin sitten kompressorin akselitiiviste. Oma lukunsa on kotikorjaajat jotka laskevat järjestelmän tyhjäksi esim. kansirempan tms. yhteydessä ja kasaavat sitten putket paikalleen vanhoilla tiivisteillä tai ilmastointikäyttöön sopimattomilla tiivisteillä.
Comment
-
-
Originally posted by zener View PostEikai isceon oo kielletty. Sitä kai yleisesti noihin R12 järjestelmiin laitetaan.
Comment
-
-
laitetaan nyt tähän kun muutakaan sopivaa topikkia ei ole..
eli minulla on e32:ssa ollut ilmastointi pois käytöstä koko omistusajan ja luultavasti jo tätäkin ennen kun edellinen omistaja kertoi kompuran laakereiden olevan rikki..
nytten olisi tarkoitus ottaa ilmastointi vihdoin käyttöön.. kompura nyt menee ainakin vaihtoon (vai pystyykö korjaamaan?) mistä löydän sopivan ja valmiiksi R134A:lle käyvän kompuran?
tarviiko sitten laittaa tämmönen?
tämä? -> http://bmwfans.info/parts/catalog/82319067396/#setF10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by expertti View PostNiin ja tulee muistaa myös se, ettei ilmastointijärjestelmä saa olla kuin max 10 min avoimena ilman tulppaa, muutoin menee kuivain uusiksi.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ilmastoinnin-huoltoja vanhakin kun mikä...
Originally posted by peto2 View Postlaitetaan nyt tähän kun muutakaan sopivaa topikkia ei ole..
eli minulla on e32:ssa ollut ilmastointi pois käytöstä koko omistusajan ja luultavasti jo tätäkin ennen kun edellinen omistaja kertoi kompuran laakereiden olevan rikki..
nytten olisi tarkoitus ottaa ilmastointi vihdoin käyttöön.. kompura nyt menee ainakin vaihtoon (vai pystyykö korjaamaan?) mistä löydän sopivan ja valmiiksi R134A:lle käyvän kompuran?
tarviiko sitten laittaa tämmönen?
tämä? -> http://bmwfans.info/parts/catalog/82319067396/#set
Jos kauppias sanoo että siitä on vaan laakeri mennyt niin yleensä se tarkottaa että paskana koko kompura, varmaan kiinnileikannut. Seurauksena on se että kaikki kompurasta irronnut metallisilppu on levinnyt sinne putkistoon ja lauhduttimeen sekä vielä kuivaimeen.
Uutta kompressoria ja kuivainta vaan kehiin, muiden osien kunnollinen puhdistus ja sitten huolto uusilla aineilla. Kuivain ja kompressori kannattaa asennuttaa huoltopaikassa jotta ilmankosteus ei aiheuttaisi onkelmia järjestelmään päästessään. Huoltoliike hommaa ne uudet venttiilit samalla siihen ja retrofit-tarrat.Last edited by Jürgen_; 22-05-2010, 16:01.Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
Comment
-
-
Originally posted by Jürgen_ View Post
Se vuoto onkin sitten melko laaja käsite. Järjestelmän vuototesti tehtynä huoltolaitteella riittää sen vuotamattomuuden toteamiseksi. Jos järjestelmä alkaa vuotaa sen jälkeen niin se ei ole mikään ympäristörikos. Todellisuudessa se järjestelmä voi tyhjentyä päivässä tai kahdessa vaikka mitään vuotoa ei testissä olisi havaittukaan. Väriaineen käyttö kuitenkin pelastaa siltä ylimääräiseltä työltä vuodon etsinnässä kunhan se vaan on laitettu järjestelmään huollon yhteydessä.
.
Ja jos tällä tavoin koeponnistus tehdään ja vuotoa ei löydy niin järjestelmä ei vuoda paivässä parissa tyhjäksi.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostMitä siellä konetilan etureunassa lukee paineina?e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Originally posted by 205/65-15H View PostKonetilan etureunassa lukee Fullmenge 750 +/- 10g. Huollon mukaan siellä oli kait 1350 g. Pystyykö tästä päättelemään mitään missä vika voisi olla ja onko autossa ylipäänsä vikaa?
Ei kai autossa ole nyt mitään vikaa jos siellä nyt oikeasti on tuo 750g, ilmastointi toimii ja puhallinkin tuntuisi toimivan normaalisti.
Comment
-
-
Comment