Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    Ilmastoinnin huolto

    Miten usein ilmastointi on järkevää huoltaa? Kannattaako tehdä säännöllisin väliajoin ja kuuluuko se johonkin huolto-ohjelmaan vai vasta kun toiminnassa huomaa jotain vikaa? Entä kuivaimen vaihto? Jotenkin tuntuu, että oma e39 ei puhalla niin kylmää ilmaa kuin vielä viime kesänä. Onko kukaan mitannut miten kylmää ilmaa juuri huollettu ilmastointi työntää?
    BMW 530iA Touring -05
  • Axum
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 4416
    • Kuopio

    #2
    Säännöllinen käyttö (myös talvella) on parasta huoltoa ettei kompuran stefa pääse kuivumaan..

    Kuivainta ei ole tarvetta vaihtaa jollei järjestelmää ole purettu, kylmäainehan karkaa järjestelmästä vuosien kuluessa mutta juuri täytettynä pitäisi tulla 5-10c ilmaa..

    PS. Motonetin pihalla on tämänviikon ajan ilmastoinninhuolto 75 euroa.
    - E30 325i M52B28TU Cabriolet
    - E39 528ia
    - KUOPION PUTKIMIEHET -team
    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

    Puretaan 520ia -97
    https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

    Comment

    • hattiwatti
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2008
      • 255
      • Vantaa

      #3
      Ilmastointeja huoltavat sanovat, että 2v välein olisi syytä huollattaa/täyttää. Itse käytin omani täytössä viime vuonna kun tuli 3v synttärit autolle, ja jos oikein muistan niin 30-40% aineista oli hävinnyt.

      Tuon perusteella voisi ajatella 3v huoltovälinkin olevan varsin riittävä.

      Comment

      • miq
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2008
        • 352
        • Hyvinkää

        #4
        Samalla hyvä pyytää huollossa myrkyttämään mahd sieni- ja sun muut itiöt järjestelmästä, eivätpä pääse kasvamaan kennolle eikä näin ollen ala haiskahtaan sukalle ajan kuluessa. Eli auto käyntiin, räppänät kiinni, ilmastointilaite päälle sisäkierrolla ja laitetaan ohjaamoon myrkyt kiertämään ja tappamaan rihmastot pois. Raikastuu pirssi varmasti ja toimii samalla ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä.
        Hullu saa olla muttei tyhmä.

        e61 530xd LCI

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          #5
          Originally posted by Axum View Post
          Säännöllinen käyttö (myös talvella) on parasta huoltoa ettei kompuran stefa pääse kuivumaan..

          Kuivainta ei ole tarvetta vaihtaa jollei järjestelmää ole purettu, kylmäainehan karkaa järjestelmästä vuosien kuluessa mutta juuri täytettynä pitäisi tulla 5-10c ilmaa..

          PS. Motonetin pihalla on tämänviikon ajan ilmastoinninhuolto 75 euroa.
          Onko kukaan käyttänyt tuolla Motonetin pihassa huollettavana? Itsekin huomasin, että sellanen olisi. Täytyy katsoa jos huomenna ehtisi vaikka käymään. Ajan varausta tuonne ei taida olla niin saa nähdä kuinka pitkään sitten joutuisi jonottamaan.
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • Peltsii
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2007
            • 7061
            • Turenki

            #6
            Originally posted by markok View Post
            Onko kukaan mitannut miten kylmää ilmaa juuri huollettu ilmastointi työntää?
            Varma ratkaisu vaihtoauto tarkastuksissa noita laakkosella tuli mittailtua, parhaimmasta ilmastoinnista tuli hiukan alle +2c, sellainen normaali lämpötila oli 3-5c välissä jos oli kunnossa
            DUCATI 1098 RACING EVO

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7531
              • Jyväshyvä

              #7
              Originally posted by Peltsii View Post
              Varma ratkaisu vaihtoauto tarkastuksissa noita laakkosella tuli mittailtua, parhaimmasta ilmastoinnista tuli hiukan alle +2c, sellainen normaali lämpötila oli 3-5c välissä jos oli kunnossa
              Ulkolämpötilallahan ei sitten ole mitään vaikutusta?

              tuskin monestakaan tule 30 asteen helteellä 3 asteista...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by MajorDrake View Post
                Ulkolämpötilallahan ei sitten ole mitään vaikutusta?

                tuskin monestakaan tule 30 asteen helteellä 3 asteista...
                Puhallusnopeus vaikuttaa myös, siis 30 asteista ulkoilmaa puhallus täysillä vs. puhallus lähes minimissä antaa aika erilaisen tuloksen. Tosin, riittävän järeällä ilmastoinnillahan tulos pitäisi olla identtinen...
                E39 528iA

                Comment

                • Jürgen_
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2008
                  • 2707
                  • Mylsä

                  #9
                  Originally posted by markok View Post
                  Onko kukaan mitannut miten kylmää ilmaa juuri huollettu ilmastointi työntää?
                  Normaalisti noin 15-20° kylmempää kuin ulkoilma, siis kunnossa olevassa laitteessa.
                  Tänään mitattiin omasta käppänästä tasan 10° kun ulkoilma oli 27°
                  Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                  Comment

                  • maukka86
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2006
                    • 490
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by miq View Post
                    Samalla hyvä pyytää huollossa myrkyttämään mahd sieni- ja sun muut itiöt järjestelmästä, eivätpä pääse kasvamaan kennolle eikä näin ollen ala haiskahtaan sukalle ajan kuluessa. Eli auto käyntiin, räppänät kiinni, ilmastointilaite päälle sisäkierrolla ja laitetaan ohjaamoon myrkyt kiertämään ja tappamaan rihmastot pois. Raikastuu pirssi varmasti ja toimii samalla ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä.
                    Tuon pystyy kyllä tekemään itsekin kotona. Forten aine maksaa muistaakseni luokkaa 29€ pullo (viime kesänä), joten jos ilmastointihuollon yhteydessä on halvempi, niin sitten kannanttaa tietysti siellä teettää. Ja ainaskin kunnolla haiskahtavaan ilmatointiin vaikutus ei ole pysyvä. Hajun ennaltaehkäisijänä varmasti kyllä hyvä.
                    f22 220i

                    Comment

                    • miq
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2008
                      • 352
                      • Hyvinkää

                      #11
                      Kuulemma (siis isot pojat on kertonu, ja minähän uskon ) ne spray tölkki jutut ei välttämättä oikein toimi, pitäisi saada ruiskutettua suoraan kennolle tjms että putsaantuu. Mulle sinne autoon laitettiin eräänlaiseen kippoon neste, mikä haihtui sankaksi "sumuksi", niin ettei ikkunoista läpi nähnyt, ja annettiin vaikuttaa varmaankin sen puoli tuntia. Huoltomies sanoi että on jonkin verran tanakampaa tavaraa kuin normi tölkkitavarat mitä saa marketista, sanoi että tulee tippa silmään joka kerta kun oven avaa puhdistuksen jälkeen vaikka yrittää aina pitkillä käsillä avata..

                      Niin ja se hinta, huollon yhteydessä oli 20 €, muutoin pelkkä myrkytys ilman muita toimenpiteitä taisi olla 30 €. Ainakaan minä en jaksanut tohon hintaan lähtä metsästään sitä hyvää ja toimivaa ainetta, joka kaiken lisäksi vielä maksaa lähes samat..
                      Hullu saa olla muttei tyhmä.

                      e61 530xd LCI

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by miq View Post
                        Kuulemma (siis isot pojat on kertonu, ja minähän uskon ) ne spray tölkki jutut ei välttämättä oikein toimi, pitäisi saada ruiskutettua suoraan kennolle tjms että putsaantuu. Mulle sinne autoon laitettiin eräänlaiseen kippoon neste, mikä haihtui sankaksi "sumuksi", niin ettei ikkunoista läpi nähnyt, ja annettiin vaikuttaa varmaankin sen puoli tuntia. Huoltomies sanoi että on jonkin verran tanakampaa tavaraa kuin normi tölkkitavarat mitä saa marketista, sanoi että tulee tippa silmään joka kerta kun oven avaa puhdistuksen jälkeen vaikka yrittää aina pitkillä käsillä avata..
                        Oikea (BMW:n neuvoma) tapa olisi puhdistaa vain se kenno eikä sumuttaa koko autoa täyteen jotain myrkkyä:

                        E39 528iA

                        Comment

                        • Ansseli
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2007
                          • 145
                          • Tampere/Mikkeli

                          #13
                          liqui molyn klima fresh (sisäilma puhdisti) ei ainakaan toiminut mulla kun 3pv hinta oli kyllä halpa osasetissa tarjouksessa 10.90€. Silti haisee kun ilmastoinnin sammuttaa
                          -530 d touring automaatti -02 237 tkm-

                          Comment

                          • KATKU
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2006
                            • 230
                            • Vaasa

                            #14
                            Originally posted by TJJ View Post
                            Oikea (BMW:n neuvoma) tapa olisi puhdistaa vain se kenno eikä sumuttaa koko autoa täyteen jotain myrkkyä:

                            http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...2&postcount=26
                            Onko ollut mitään ruostumis efektiä ilmastoinnin kennossa Virkon S:n käytön jälkeen ?

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by KATKU View Post
                              Onko ollut mitään ruostumis efektiä ilmastoinnin kennossa Virkon S:n käytön jälkeen ?
                              Eipä ole tullut katsottua, alumiiniahan se on, joten lähinnä se kai hapettuu/syöpyy. Toki huuhtelin kennon vedellä Virkon S:n jälkeen. Nyt on näköjään tullut myyntiin Virkon Advanced jota ei tarvitse huuhtoa.
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎