Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17534
    • Turku

    Originally posted by HC91 View Post
    Riippuu järjestelmän kunnosta :think

    Itse laitatin 2008 Isceon49:iä sisään kun ensin oli vaihdettu uusi kenno, kuivain ja vähän käytetty R12 Bosch kompura

    Tuo R12 korvaava on sen verran hintavaa ja kun vanhuksiin tahtoo mennä sitä sen 1.5kg paikkeille, niin konversio edullisempaan maksaa itsensä hatarassa järjestelmässä äkkiä takaisin
    Järjestelmän kunnosta ei ole mitään havaintoa .

    Nyt Keravan Autosalpasta soitettiin, olivat viimein saaneet selville ohjetyöajat konversiolle:
    - 4,5h työtä eli n. 450€
    - retrofit-setti 161€
    - jos Boschin kompura pitää vaihtaa (sain 11 eri tuotenumeroa, jotka pitää vaihtaa), maksaa uusi kompura 1130€

    Edit: Mahdollisesti kuivain pitää myös uusia.

    Ei oikein maistu tuo vaihtoehto. Genuine Partisilta saa retrofit-setin 102,92€, kompuran (käytetty?) tarpeesta ja saatavuudesta ei tietoa ja vielä kun löytäisi jonkun, joka tekisi työn, kun itse ei osaa .
    Näillä mennään:
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17534
      • Turku

      No niin. Kiitos taas tämän forumin ja nixun sekä Petteri75:n löytyi pk-seudulta kaveri, jolta löytyy vielä R12-täyttöainetta. Saa nähdä, vuotaako vanhus pahasti vai selviänkö pelkällä täytöllä. Laitan tietoa onnistumisesta jahka saan auton tuonne todennäköisesti lomani vuoksi vasta heinäkuussa.

      Jos joku kaipaa apua samankaltaisessa ongelmassa, niin laittakoon privaa.
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        Kertokaas joku, että missä on hyvä (eikä haittaa, jos on edullinen ) ilmastoinnin huoltopaikka Tampereella? Pitäisi kohtapuoliin käyttää auto ilmastoinnin huollossa.

        Comment

        • Axum
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 4416
          • Kuopio

          Haittaako jos kompuran hihnapyörä "väpättää" 2-3 mm?, laakeri tuntuu ehjältä mutta nappaako magneettikytkin kiinni jos on tuon verran klappia??
          - E30 325i M52B28TU Cabriolet
          - E39 528ia
          - KUOPION PUTKIMIEHET -team
          - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

          Puretaan 520ia -97
          https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

          Comment

          • Jürgen_
            Bimmer Enthusiast
            • May 2008
            • 2707
            • Mylsä

            Originally posted by Laku View Post
            Järjestelmän kunnosta ei ole mitään havaintoa .

            Nyt Keravan Autosalpasta soitettiin, olivat viimein saaneet selville ohjetyöajat konversiolle:
            - 4,5h työtä eli n. 450€
            - retrofit-setti 161€
            - jos Boschin kompura pitää vaihtaa (sain 11 eri tuotenumeroa, jotka pitää vaihtaa), maksaa uusi kompura 1130€

            Edit: Mahdollisesti kuivain pitää myös uusia.

            Ei oikein maistu tuo vaihtoehto. Genuine Partisilta saa retrofit-setin 102,92€, kompuran (käytetty?) tarpeesta ja saatavuudesta ei tietoa ja vielä kun löytäisi jonkun, joka tekisi työn, kun itse ei osaa .
            100€/tunti

            Retrofit setti= huoltoventtiilit + muutama tiiviste ja tarra :think

            Eihän sitä kompuraa tarvi uusia jos se ei ole rikki.
            Jos se on rikki niin se pitää tietenkin uusia riippumatta siitä millä kylmäaineella se järjestelmä täytetään. Kuivain pitää tietenkin uusia, ei mitään "mahdollisesti"

            Ja jos käytettyä kompuraa aikoo käyttää niin varmistakaa se että kompura ei ole montaa päivää ollut tulppaamattomana jossain liiterin nurkassa odottelemassa.
            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

            Comment

            • Octron
              Newbiemmer
              • Sep 2009
              • 2
              • Finland

              Mikä huolto viisain pk-seudulla tai joensuun ympäristössä kun edellinen omistaja 523 vm98 bemmistäni oli päästänyt ilmastoinnin letkut sulamaan ja nyt ilmeisesti jo toista vuotta johdot roikkuneet rikkinäisenä konehuoneessa. Kuivainhan menee jokatapauksessa uusiksi mutta letkut, remmit ja työt?

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17534
                • Turku

                Originally posted by Laku View Post
                No niin. Kiitos taas tämän forumin ja nixun sekä Petteri75:n löytyi pk-seudulta kaveri, jolta löytyy vielä R12-täyttöainetta. Saa nähdä, vuotaako vanhus pahasti vai selviänkö pelkällä täytöllä. Laitan tietoa onnistumisesta jahka saan auton tuonne todennäköisesti lomani vuoksi vasta heinäkuussa.

                Jos joku kaipaa apua samankaltaisessa ongelmassa, niin laittakoon privaa.
                Eli kuntoon tuli pelkällä R12 täytöllä. Painetta järjestelmässä vielä oli eli lupaa/lupasi hyvää. Sahara-mallia on eli 1925g sinne meni. Suosittelen kaveria!
                Näillä mennään:
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • 540iA Tapsa
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2005
                  • 97
                  • Kangasala

                  Ja kuulkaas... Se ilmastoinnin teho ei niin paljon laske Isceon 49 aineella verrattuna alkuperäiseen R12 aineeseen, jotta sillä oikeesti olis merkitystä..
                  Ei täällä vielä sentään Saharassa asuta.. Ja autoa tietääkseni ei ole jääkaapiksi tehty..



                  nm. kylmäkoneasentaja

                  muutama tän foorumin autokin on tullu täyteltyä asiamukaisesti R134 tai Isceon 49 aineella
                  -kaikki alle 8-sylinteriset ovat vajaalla käyviä-

                  Auto: e46 330d manual touring -00
                  -ex: e38 740 iAL -96 4.4 steptronic, suomiauto
                  -ex: e34 525tds touring -94
                  -ex: e34 540iA
                  -ex: e30 318iS Alpinweiss II, m-technic, suomiauto

                  Moottoripyörät:
                  Yamaha R6 -01 kilpapyörä
                  KTM EXC-F 250 -08
                  ex: Honda VTR1000F FireStorm -01
                  ex: Yamaha YZF1000R Thunderace
                  ex: Gas Gas EC300
                  ex: Husqvarna CR125

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3018
                    • Kuopio

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Eipä ole tullut katsottua, alumiiniahan se on, joten lähinnä se kai hapettuu/syöpyy. Toki huuhtelin kennon vedellä Virkon S:n jälkeen. Nyt on näköjään tullut myyntiin Virkon Advanced jota ei tarvitse huuhtoa.
                    Pitäisi tehdä omaankin autoon tämä Virkon käsittely. Onkohan tämä Virkon S:n korroosio riski vain silloin kun alumiini on jatkuvasti kosketuksissa aineen kanssa vai myös silloin jos ainetta jää huuhtelematta? Vähän houkuttelisi ostaa tuota Virkon Advanced:ia, mutta harmi kun sitä myydään vain noin isoissa paketeissa. Olisikohan tuolle muita halukkaita jos itse ottaisin tuon ison paketin ja myisin siitä osan muille pienemmissä annoksissa? Tuolla käsittely olisi ainakin turvallista.

                    Käsittelyn tehneille vielä sellainen kysymys, että mihin suuntaan tuosta reiästä ainetta pitää ruiskia ja onko miten lähellä paikkoja johon ainetta ei saa mennä?
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by markok View Post
                      Onkohan tämä Virkon S:n korroosio riski vain silloin kun alumiini on jatkuvasti kosketuksissa aineen kanssa vai myös silloin jos ainetta jää huuhtelematta?

                      Käsittelyn tehneille vielä sellainen kysymys, että mihin suuntaan tuosta reiästä ainetta pitää ruiskia ja onko miten lähellä paikkoja johon ainetta ei saa mennä?
                      Ei tuosta taida tässä käytössä riskiä olla, huuhtelee vaan kennon vedellä ja sitten käytön myötähän se huuhteloituu vielä lisää kun kenno kylmenee/lämpenee ja pinta kostuu. Ei tuo siis niin kovaa ainetta ole, että kenno häviää hetkessä jos sitä jää pinnalle.

                      Reikä on kennon alanurkassa eli siitä pitää suihkua käännellä etupyöriin-tuulilasin yläreunaan menevissä kulmissa ja samalla liikuttaa syvyyssuunnassa, lisäksi suihkutuslaitetta voi myös liikuttaa kulmittain, siis kauimmaiseen ylänurkkaan. Pitää vaan varoa, ettei väännä kennostoa mutkille. Kriittisiä paikkoja ei taida olla, yläreunassa jos sumuttaa suoraa ylös, niin aine voi ehkä mennä ilmakanaviin tai puhaltimen moottorille.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3018
                        • Kuopio

                        Originally posted by TJJ View Post
                        Ei tuosta taida tässä käytössä riskiä olla, huuhtelee vaan kennon vedellä ja sitten käytön myötähän se huuhteloituu vielä lisää kun kenno kylmenee/lämpenee ja pinta kostuu. Ei tuo siis niin kovaa ainetta ole, että kenno häviää hetkessä jos sitä jää pinnalle.

                        Reikä on kennon alanurkassa eli siitä pitää suihkua käännellä etupyöriin-tuulilasin yläreunaan menevissä kulmissa ja samalla liikuttaa syvyyssuunnassa, lisäksi suihkutuslaitetta voi myös liikuttaa kulmittain, siis kauimmaiseen ylänurkkaan. Pitää vaan varoa, ettei väännä kennostoa mutkille. Kriittisiä paikkoja ei taida olla, yläreunassa jos sumuttaa suoraa ylös, niin aine voi ehkä mennä ilmakanaviin tai puhaltimen moottorille.
                        Tuo on kyllä hyvä pointti, että kenno on kokoajan märkänä ja huuhtoutuu itsestäänkin jos ainetta vähän johonkin jää. Näyttäisi sille, että töissä sai porukan mukaan tilaamaan tuota Advanced mallia niin saa jaettua kustannukset useammalle. Tuollahan voisi sitten desinfioida vaikka koko sisustan Jos nyt joku foorumilainen haluaa pienen erän tuota niin privalla voi kysellä. Eiköhän tuota kuitenkin sen verran reilusti ole, että jää vielä ylimääräistä.

                        Mitenkäs e39:ssä tuo ilman kulku on tehty. Konehuoneen puolelta jos ottaa raitisilmasuodattimien putket pois niin onko tulipellin aukkojen takana ensimmäisenä kenno vai puhallin? Onkohan tästä mitään kuvaa olemassa miten nuo kanavat kulkevat ja mitä missäkin on?
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by markok View Post
                          Mitenkäs e39:ssä tuo ilman kulku on tehty. Konehuoneen puolelta jos ottaa raitisilmasuodattimien putket pois niin onko tulipellin aukkojen takana ensimmäisenä kenno vai puhallin? Onkohan tästä mitään kuvaa olemassa miten nuo kanavat kulkevat ja mitä missäkin on?
                          Ensin on puhallin. Tuossa kuva oikealta katsottuna. Tuo harmaa alue, jossa valkoisia ympyröitä, on ilmastoinnin kenno.

                          Attached Files
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Juhi$
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2009
                            • 1268
                            • Laukaa

                            Taas joutuu ilmastointia ihmettelemään.. Viimekesänä uusin lauhduttimen, kuivaimen, painetunnistimen ja o-renkaat sekä tietysti täyttö uusilla aineilla. Nyt about 9kk seisottamisen jälkeen kun painaa ilmastoinnin päälle, lähtee vain flekti hyrräämään mutta kompura ei sano mitään.:think Kyseessä automaattinen ilmastointi ja auto sigun E34.

                            Olisko magneettikytkin jumissa vai mitähän tälläkertaa.. On koitettu koputella hereille mutta eipä ole auttanut. Onko tuolle jotain relettä tai sulaketta jossainpäin autoa?
                            Last edited by Juhi$; 07-06-2011, 23:42.

                            Comment

                            • zener
                              Moderator
                              • Oct 2004
                              • 14467
                              • Oulu

                              ^ Vai onko kenties kompura vuotanut aineet pihalle?
                              E65 730dA '04 klick
                              F10 520dA '11 klick
                              E34 520iA (2.8l) '91 klick

                              Instagram


                              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                              Comment

                              • Juhi$
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2009
                                • 1268
                                • Laukaa

                                Originally posted by zener View Post
                                ^ Vai onko kenties kompura vuotanut aineet pihalle?
                                En usko että on, mutta kaikkihan on mahdollista:think Pitää lähiaikoina varmistaa huoltolaitteella kunhan saan tuon roudattua tähän työpaikan pihalle.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎