Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Morriz
    BTCF Member
    • Nov 2005
    • 1611
    • Honkajoki

    Ok. Eli täytyypä pistää kärry sitten suorilla talliin. Päivällä sovinkin tuon maalarin kanssa että haen vasta huomenna niin ehtii vielä paremmin kuivua. Kiitokset neuvoista
    -NO FARMS NO FOOD-

    M5 -93 Diamantschwarz
    525i -86 Diamantschwarz
    528i -82 Diamantschwarz Hartge 3.5
    X5 3.0d -05 Titansilber metallic

    Comment

    • HKM
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2003
      • 427
      • Sipoo

      Originally posted by Hemi View Post
      Oikeasti kuivahan tuo maalipinta on vasta kuukauden/kahden jälkeen, riippuen säilytyslämpötiloista. Uuntettukin maalipinta on tosiaan vielä monta viikkoa maalauksen jälkeen "raaka", joten tarkkana saa mm.pesujen kanssa olla. Myöskään suuret lämpötilavaihtelut, eikä tiesuolan maalipinnalle päästäminen ole suositeltavia ensimmäiseen 4-5-päivään.
      Yhdyn herrojen kommentteihin. Olen testannut tätä kuivumista ihan mielenkiinnosta tekemääni testikappaleeseen. se on maalattu reilu kuukausi sitten. kappale oli muutaman päivän kuivumassa kuuman patterin päällä ja sitten ihan huoneenlämmössä. Pinta alkaa olla vasta nyt sellainen ettei siihen tule kynnellä helposti naarmuja - mutta täysin kova se ei ole vieläkään.

      Satutteko tietämään muuttaako infrapunakuivaus tätä? Infrapunakuivauksen ero uunitukseen että kuivuminen tapahtuu pohjasta pintaanpäin.
      Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

      BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
      Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
      Ex. E30 318is
      Ex. Jaguar XJR
      Ex. E39

      Comment

      • Jürgen_
        Bimmer Enthusiast
        • May 2008
        • 2707
        • Mylsä

        ööö...eikös se infrapuna ole vaan lämpösäteilijä :think
        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

        Comment

        • HKM
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2003
          • 427
          • Sipoo

          Originally posted by Jürgen_ View Post
          ööö...eikös se infrapuna ole vaan lämpösäteilijä :think
          Kyllä...erityisesti lyhytaaltoista infrapunaa käytetään maalaamoissa. Nopea ja jossain tilanteissa myös edullinen kuivaustapa

          http://www.colornet.fi/uploads/files...nakuivatus.pdf lisätietoa jos jotakuta kiinnostaa
          Last edited by HKM; 12-12-2009, 22:04.
          Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

          BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
          Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
          Ex. E30 318is
          Ex. Jaguar XJR
          Ex. E39

          Comment

          • Powr
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2008
            • 1589
            • Kankaanpää

            Nostetaas välillä. Täällä tuntuu olevan noita ammattilaisia enemmänkin. Omasta pulkasta ollaan parasta aikaa korjailemassa ruosteita ja tuli mieleen, että eikös tämä ole paras tyyli maalailla noita paljaita peltikohtia:

            Pohjalta kaikki ruosteet ja maalit pois ja sitten pakkelit pintaan.
            Hinonnan jälkeen pohjamaali paljaille peltikohdille
            Taas hionnan jälkeen hiomamaali koko kopan niskaan.
            Hionta 600 ja sitte koppa kohti maalaamoa

            Sitten vielä toinen kysymys. Kohta hiekkapuhalletaan noita osia alustasta ja mietitään, että millä maalilla ne pitäis maalata, että pysyis ruoste pois viikkoa kauemmin?
            "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

            Comment

            • Radon
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 463
              • Suomi-Finland

              Originally posted by Powr View Post
              Nostetaas välillä. Täällä tuntuu olevan noita ammattilaisia enemmänkin. Omasta pulkasta ollaan parasta aikaa korjailemassa ruosteita ja tuli mieleen, että eikös tämä ole paras tyyli maalailla noita paljaita peltikohtia:

              Pohjalta kaikki ruosteet ja maalit pois ja sitten pakkelit pintaan.
              Hinonnan jälkeen pohjamaali paljaille peltikohdille
              Taas hionnan jälkeen hiomamaali koko kopan niskaan.
              Hionta 600 ja sitte koppa kohti maalaamoa

              Sitten vielä toinen kysymys. Kohta hiekkapuhalletaan noita osia alustasta ja mietitään, että millä maalilla ne pitäis maalata, että pysyis ruoste pois viikkoa kauemmin?
              Juurikin noin ja maalit 2K tavaraa kuten nyt varmaan voit jo tästä ketjusta päätellä
              Alustaan sopii hyvin (lue on halpaa) teknoksen inerta 5 ja jos jäänyt ruostehukoisia ja haluaa varmanpäälle pelata voi sen alle tuon 2k happopohjan vetää.

              Edittiä: Happopohjaa ei siis hiota vaan päälle hiontamaali. Ja pakkelit sitten paljaalle pellille ja hiontamaali, tai jos happopohjaa niin sen päälle hiomamaali ja kitit ja päälle hiontamaali
              Last edited by Radon; 16-12-2009, 17:37.

              Comment

              • Powr
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2008
                • 1589
                • Kankaanpää

                Asia tuli harvinaisen selväksi. Kiitokset

                Ja tottakai laitetaan 2k maalit. En uskalla laittaa mitään muuta tän topicin perusteella
                "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

                Comment

                • Radon
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 463
                  • Suomi-Finland

                  Yleisesti kannattaa valmistajan ohjeista varmistaa että pohjamaali ja pintamaalit sopii yhteen, ja taulukoista löytyy oikeat suuttimet ja notkeudet ettei tarvitse itse lähteä kokeilemaan, toki näppituntuma tulee sitten kokemuksen myötä.

                  Comment

                  • Chailou
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2009
                    • 370
                    • Hki

                    Missä hinnoissa pyöritään jos maalauttaisi jossain ton maskin. Olisko jotain hyvää ja halpaa paikkaa pk-seudulla?

                    Comment

                    • HKM
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2003
                      • 427
                      • Sipoo

                      Originally posted by Jürgen_ View Post
                      Luulen sen kauppiaan tarkoittavan sen ohenteen ja kovettimen hitauden parantavan sen lakkapinnan tasoittumista ennen kun kovettuminen alkaa :think

                      ...eli ei sen kiillon vaan pinnan sileyden vuoksi hitaampaa.
                      Tässä Spies-Heckerin näkemystä pinnan kiiltoasteeseen vaikuttavista tekijöistä:

                      Korkeampi kiiltoaste
                      - Enemmän kuiva-aineita sisältävät kovettajat
                      - Hitaampi kovettaja
                      - Hitaampi ohentaja
                      - Korkeampi ruiskutusviskositeetti
                      - Suurempi kuiva-ainekerrosvahvuus
                      - Lyhyempi haihdutusaika
                      - Uunikuivatus


                      Alhaisempi kiiltoaste
                      - Vähemmän kuiva-aineita sisältävät kovettajat
                      - Nopeampi kovettaja
                      - Nopeampi ohentaja
                      - Alhaisempi ruiskutusviskositeetti
                      - Pienempi kuiva-ainekerrosvahvuus
                      - Pidempi haihdutusaika
                      - Ilmakuivatus

                      Lähde (sivu 2): http://www.colornet.fi/uploads/files...teen_saato.pdf
                      Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                      BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                      Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                      Ex. E30 318is
                      Ex. Jaguar XJR
                      Ex. E39

                      Comment

                      • marko84
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2008
                        • 1489
                        • Pori

                        vaikka tää ei nyt autoiluun liitykkään , mut maalaukseen kyllä ni tänne ajattelin pistää, elikkä kyse on veneen pressusta joka on ollut joskus valkoinen sisältä ja päältä on nyt ajan myötä likaisen värinen/pinttynyt tummaksi ulkoa eikä millään puhtaaksi lähde, ajattelin et jos sen jollain spraymaalilla maalais , mahtaisko tulla ihan karmea/hilseilevä,vai onko tollaiseen tarkoitukseen jotain erikois maaleja?
                        E34 535 twincharged 709hv & 851Nm

                        Comment

                        • HKM
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2003
                          • 427
                          • Sipoo

                          Originally posted by marko84 View Post
                          vaikka tää ei nyt autoiluun liitykkään , mut maalaukseen kyllä ni tänne ajattelin pistää, elikkä kyse on veneen pressusta joka on ollut joskus valkoinen sisältä ja päältä on nyt ajan myötä likaisen värinen/pinttynyt tummaksi ulkoa eikä millään puhtaaksi lähde, ajattelin et jos sen jollain spraymaalilla maalais , mahtaisko tulla ihan karmea/hilseilevä,vai onko tollaiseen tarkoitukseen jotain erikois maaleja?
                          Jossain maalin joustoaineeseen liittyvässä ohjeessa oli mainita pressujen maalaamisesta. en vaan löydä ohjetta mistään. kannattaa soittaa maalikauppiaalle niin osaavat neuvoa eteenpäin.
                          Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                          BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                          Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                          Ex. E30 318is
                          Ex. Jaguar XJR
                          Ex. E39

                          Comment

                          • Armas P
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2008
                            • 74

                            Pressuille on oma maalinsa, esimerkiksi Hempeliltä löytyy. Ja Hempeliä taitaa löytyä ihan rautakaupastakin. "Tavallinen" maali muodostaa kalvon ja pressu on hyvin elastista=hilseilee varmasti pois.

                            Comment

                            • Radon
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 463
                              • Suomi-Finland

                              Originally posted by Armas P View Post
                              Pressuille on oma maalinsa, esimerkiksi Hempeliltä löytyy. Ja Hempeliä taitaa löytyä ihan rautakaupastakin. "Tavallinen" maali muodostaa kalvon ja pressu on hyvin elastista=hilseilee varmasti pois.
                              Motonetissä on ainakin noita maaleja, mutta voisin itse ajatella että se pitäisi ennen maalausta saada ainakin puhtaaksi varsinkin jos jotain hometta tmv. on ettei heti tule läpi.

                              Jos on valkoinen ollut niin voisin ajatella että joku kloriitti tmv. valkaiseva pesuaine olisi pesuun varsin tehokas toki varmaan alan liikkeistä löytyy virallisiakin aineita. Kuva ei ainakaan itselläni toimi niin en tiedä saisiko ihan pesemällä ehostettua.

                              Comment

                              • HKM
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2003
                                • 427
                                • Sipoo

                                Kokemuksia vielä jo aiemmin puhutusta monikerroslakkauksesta. Sain maalattua kotteron etupellin ja lakkakerroksia tuli yhteensä neljä. Ensimmäiset kaksi kerrosta varsinaisen maalaussession yhteydessä eli basecoatin päälle. Sen jälkeen annoin kuivua pari päivää ja hioin pinnan tasaiseksi P1000 vesihiomapaperilla käsin. Käytin paperin alla tasaista korkista valmistettua tukea. Tällä tavalla valmistetaan se että pinta oikeasti tasoittuu ja lasimainen pinta voidaan saada aikaan. Jos tukea ei ole, pinnasta ei tule ainakaan omien kokemusten perusteella niin hyvä. Kun pinta on täysin tasainen eikä missään näy kiiltäviä kohtia siirryin P1200 pariin. Veden joukossa oli vähän pesuainetta ja vettä ruiskutin sumutinpullosta niin että pinta oli koko ajan kunnolla märkä. Käsin hiominen on todellisuudessa aikalailla anaalista ja vesiohintana vielä enemmän. Kokeilin lisäksi samaa epäkeskohiomakoneella ja samoilla papereilla. Hiomatallan vaihdoin hieman jäykempään juurikin tuon tasaisuuden saavuttamiseksi ja kierrokset koneesta alhaiseksi ettei pinta mene puhki. Jatkossa käytän konetta mutta kulmat ja ahtaat paikat kannattaa viimeistellä käsipelillä.

                                Sitten kun pinta oli tasainen niin pinnan puhdistus ja kaksi täyttä kerrosta lakkaa päälle. Haihdutusaika oli jotain 15 minuutin luokkaa. Kannattaa muuten ottaa varsinaisen maalattavan kappaleen rinnalle joku "hukkapala" josta voi evaluoida seuraavan kerroksen vetämisen aloittamista. Uuden lakkakerroksen voi vetää siinä vaiheessa kun koskee sormella pintaa ja sormea nostettaessa lakkapinnasta ei jää sormeen kiinni "säikeitä". Tämän tiedon sain House of Kolorin lakkausohjeista (onko kukaan muuten kokeillu tämän merkin aineita?)

                                Sitten taas kuivauksen jälkeen pinnan tasoittaminen hiomalla. P1000 jos pinnassa appelsiinia. Jos pinta on hyvä niin P1200 on ok. Tämän jälkeen P1500 jota seurasi Mirkan Abralon 3000. 3000 antaa jo orastavaa kiiltoa.

                                Seuraavaksi kiillotus jota edelsi muutaman päivän tauko. Varmistelin että maalipinta on kuivunut hieman enemmän. Kiillotuksessa kun pinnan lämpötila nousee aika lailla hiontaan verrattuna. Ensimmäisen kiillotuksen tein kiillotuskoneella, lampaanvillalaikalla ja Mirkan C20 kiillotusaineella. Kierrokset jossain 1500-2000rpm. Tällä yhdistelmällä saa nätisti pois P1200-1500 hiomajäljet ja pintaan tulee jo korkea kiilto. Seuraavaksi kiillotin Mirkan T10:n aineellla ja kiillotussienellä pinnan lopulliseen kiiltoonsa. Näitä aineitahan on vaikka millä mitalla. Ite olen aiemmin kokeilu Fareclaa (G3 ja G10). G3 ja lampaanvilla ei purru kuitenkaan ihan yhtä hyvin kuin tuo Mirkan C20. 3M:n tuotteita on myös kehuttu....Kuuleman mukaan osa kiillotusaineista on semmosia että ne sisältävät naarmuja täyttäviä aineita...Niitä ei näissä hommissa kannata mennä käyttämään koska tarkoitus on tasoittaa pinta oikeasti ilman sen kummenpaa feikkaamista.

                                Mitä taas tuohon aiempaan monikerroslakkaamiseen tulee niinn ite löydän siitä oikeastaan yhden vahvuuden. Amatöörimaalaareille suurin hyöty on siinä ettei tarvi niin hemmetisti varoa että lakkapinta menisi puhki. Voi huoletta tasoittaa pinnan P800-1000 hionnalla ja kiillottaa. Jos taas lakkapinta menisi puhki niin koko homma alkaa alusta koska puhjenneen lakkapinnan erottaa todella selvästi pinnasta. Ohessa pari kuvaa proggiksesta. Puhelimen kameralla kuvattu, joten ihan tarkkaa kuvaa laadusta ei tuosta saa. Pinta on kuitenkin lasimaisen tasainen ja itse asiassa parempi kuin tehtaan oma originaali maalipinta

                                HKM
                                Attached Files
                                Last edited by HKM; 17-01-2010, 20:15.
                                Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                                BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                                Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                                Ex. E30 318is
                                Ex. Jaguar XJR
                                Ex. E39

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎