Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HKM
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 427
    • Sipoo

    Ok...näin tuota itsekin järkeilin. Toinen juttu mitä tässä olen pähkäillyt on seuraava. Eli lakan lisääminen vanhan lakan päälle siten että vanha lakka karhennetaan elimerkiksi tuolla mainitulla P1000 vesissä. Sitten sen päälle uusi lakka. Alla oleva lakkapinta on vuosia vanha. Tuleeko tuosta mitään vai onko hyvän pinnan aikaansaamiseksi vedettävä myös basecoat. Syy tähän on se, että vanha lakkapinta on kärsinyt saasteista ja siinä on pieniä koloja siellä täällä. Kolot eivät ole kuitenkaan yltäneet maaliin asti vaan ovat vain lakassa. Olen kokeillut myllyttää pintaa mutta vaarana on että lakka menee liian ohkaiseksi tai puhkeaa kokonaan. uudelleenlakkauksen jälkeen sitten kiillottaisin pinnan "turvallisesti"
    Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

    BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
    Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
    Ex. E30 318is
    Ex. Jaguar XJR
    Ex. E39

    Comment

    • Jürgen_
      Bimmer Enthusiast
      • May 2008
      • 2707
      • Mylsä

      Se että onko tuo 1000 riittävä karhennus en osaa sanoa mutta kyllähän niitä lakattuja pintoja lakataan uudelleen eikä ne mitenkään huonon näköisiä ole.
      Tietysti jos jotain show autoa tehdään niin mikään ei ole riittävän hyvä
      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

      Comment

      • HKM
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2003
        • 427
        • Sipoo

        Originally posted by Jürgen_ View Post
        Se että onko tuo 1000 riittävä karhennus en osaa sanoa mutta kyllähän niitä lakattuja pintoja lakataan uudelleen eikä ne mitenkään huonon näköisiä ole.
        Tietysti jos jotain show autoa tehdään niin mikään ei ole riittävän hyvä
        No sepä se. Tämä mun proggis menee ehdottomasti kategoriaan hifistely eli jälki pitää olla priimaa.

        Onko tuo P1000 liian "kiiltävä" karhennukseen sun mielestä?

        H
        Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

        BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
        Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
        Ex. E30 318is
        Ex. Jaguar XJR
        Ex. E39

        Comment

        • Ekape
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2005
          • 205
          • Luvia

          Kysymys kovettajan sekoituksesta pakkeliin.
          Netin syövereistä on luettavissa huhuja mitkä kertoo että kovettajaa ei saa sekoittaa pakkelin kanssa silleen pyörittämällä ja vispaamalla. Mutta en onnistunut nopealla googlauksella löytämään ohjetta että miten se kovettaja sitten pitäisi sekoittaa. Yhdellä saitilla luki että kovettaja pitää viipaloida kitin joukkoon. Mitä tämä tarkoittaa?

          Comment

          • Jürgen_
            Bimmer Enthusiast
            • May 2008
            • 2707
            • Mylsä

            Originally posted by HKM View Post
            Onko tuo P1000 liian "kiiltävä" karhennukseen sun mielestä?

            H
            En osaa sanoa, aika "kiiltävää" siitä tulee. Usein tuollainen karhennus tehdään esim. sellaisella hiomavillalla...karhunkielen tapaisella.


            Originally posted by Ekape View Post
            Kysymys kovettajan sekoituksesta pakkeliin.
            Netin syövereistä on luettavissa huhuja mitkä kertoo että kovettajaa ei saa sekoittaa pakkelin kanssa silleen pyörittämällä ja vispaamalla. Mutta en onnistunut nopealla googlauksella löytämään ohjetta että miten se kovettaja sitten pitäisi sekoittaa. Yhdellä saitilla luki että kovettaja pitää viipaloida kitin joukkoon. Mitä tämä tarkoittaa?
            Vispaamalla tulee kittin ilmakuplia jotka eivät ole toivottuja kitatussa pinnassa.
            Viipaloinnilla tarkoitetaan sellaista kitin sekoittamista sillä kittilastalla, otetaan ikäänkuin siivu kerrallaan sitä kittiä ja samalla levitetään kuin voita leivälle siihen sekoitusalustaan.

            ...onpa vaikea selittää helppoa asiaa. Löytyyköhän juutuupista ?

            Last edited by Jürgen_; 09-12-2009, 19:32. Reason: linkkilisätty
            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by HKM View Post
              Kysymys maalin ja lakan käyttäytymisestä ja lopputuloksesta. Miten lopputulokset eroaa seuraavissa tekeleissä:

              1. Basecoat ruiskutetaan pintaan ja annetaan kuivua kokonaisuudessaan ja sen jälkeen pinta lakataan

              2. Basecoat ruiskutetaan pintaan ja annetaan kuivua kokonaisuudessaan. Hiotaan pinta kevyesti esimerkiksi P1000 hiomapaperilla ja levitetään lakka

              3. Basecoat ruiskutetaan pintaan ja haihdunta-ajan jälkeen lisätään lakka, eli tämä lienee ns. märkää märälle tekniikka. Tämä menetelmä on mainittu ainoaksi ainakin Spies Heckerin ohjeistuksessa

              Tämä on ihan yleiskysymys, tuli vaan mieleen josko joku on kokeillut. Aikaahan vaihtoehdoissa 1 ja 2 menee enemmän


              HKM
              kohta 1:ssä lakka ei kiinnity. Kohta 2 on mahdoton metalliväreissä ja tavallisissa tarpeeton mikäli massa ei ole vaurioitunut tai valunut.
              Kohta 3 on siis ainoa oikea tapa kaksikerrosjärjestelmää käyttäen.
              Vanhan lakan hionta/karhennus ja uudelleen lakkaus onnistuu mainiosti.
              Karhennus vain punaisella karhunkielellä ja unohtaa nuo tonniset koko maalaushommasta.

              Comment

              • unatco
                Bimmer Rookie
                • Oct 2009
                • 55
                • Vehmaa

                1. lakka sulaa massaan jokatapauksessa.. ei tietenkään mielellään esim. ensin basecoat ja 2v päästä lakka huhh.. olipas taas tyhmä esimerkki en jaksa uskoa, että lakka hilseilee pois..

                2. aivan päin persettä menee ainakin metallimassan kanssa..
                eikä p1000 kanssa voida hiota massaa.. menee tukkoon heti.

                3: tämä tekniikka on täysin normaali. annetaan haihtua valmistajan antaman ajan verran\oman silmämääräisen tarkastamisen verran (ettei jää märkää) ja lakka niskaan. massaa ei toki kannata jättää märäksi ennen lakkaa..
                Last edited by unatco; 09-12-2009, 21:13.

                Comment

                • Jürgen_
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2008
                  • 2707
                  • Mylsä

                  En kyllä luottais sen 1. kohdan lakan tarttumiseen kovinkaan paljoa :think koska olen nähnyt sen lakan irtoavan ajanmittaan...iskemästä se usein alkaa ja pian on lakan alla ilmaa kämmenenkokoisella alueella.
                  Last edited by Jürgen_; 09-12-2009, 21:16.
                  Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                  Comment

                  • unatco
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2009
                    • 55
                    • Vehmaa

                    Originally posted by Jürgen_ View Post
                    En kyllä luottais sen 1. kohdan lakan tarttumiseen kovinkaan paljoa :think koska olen nähnyt sen lakan irtoavan ajanmittaan...iskemästä se usein alkaa ja pian on lakan alla ilmaa kämmenenkokoisella alueella.

                    kyllä se lakka sen massan sulattaa itteensä, jos vetää lakan massan päälle heti kun massa on kuiva.

                    tottakai mahdollista kun massa on vedetty vaikkapa viikko sitten ja nyt lakataan..

                    ite en ole nähnyt lakan ja massan välistä lakkairtoilua koskaan, ja tuskin tulen näkemäänkään.
                    Eli pelkkä kirkas lakkapinta irtoaa paloina ja väri jää pintaan. yleensä käy, että se irtoaa sitten lakka+massayhdistelmällä hiomaväristä.. tällaisia tapaksia on monia. nyttenkin tallilla vanha sec mersu ylimaalauksessa ja kovaa työta saa tehä.. ihan kittilastalla saa vedeltyä siivua pois.. liekö syynä liian hienon hiomapaperin käyttö, lika ja paska, ohenne, hiomavärin ja massa+lakan sopimaton yhdistelmä ymymmy.. hyvin vaikea sanoa.
                    Last edited by unatco; 09-12-2009, 21:38.

                    Comment

                    • Jürgen_
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2008
                      • 2707
                      • Mylsä

                      Siinä kohta 1:ssähän olikin että annetaan kuivaa kokonaisuudessaan, taitaa riittä kun viikonlopun yli antaa kuivaa nii eipä enää lakka tartu luotettavasti. Tuossa oli jokin aika sitten Masta jossa lakka irtoili sellaisina kämmenen kokoisina lehtinä ja alla oli ihan siisti metallimassa ja kyllä niitä välillä aina näkee kun lakka on alkanut irrota...oikein tehtynähän se ei irtoa kun puukolla veistämällä.
                      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                      Comment

                      • Ekape
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2005
                        • 205
                        • Luvia

                        Originally posted by Jürgen_ View Post
                        Viipaloinnilla tarkoitetaan sellaista kitin sekoittamista sillä kittilastalla, otetaan ikäänkuin siivu kerrallaan sitä kittiä ja samalla levitetään kuin voita leivälle siihen sekoitusalustaan.

                        ...onpa vaikea selittää helppoa asiaa. Löytyyköhän juutuupista ?

                        http://www.youtube.com/watch?v=dqk7O...eature=related
                        Kiitos. No nyt selvis, ei ilmeisesti tarvi sekoittaa tuota kovetetta ja kittiä ihan niin äärimmäisen huolellisesti kuin olen kuvitellut.

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Originally posted by Jürgen_ View Post
                          Vispaamalla tulee kittin ilmakuplia jotka eivät ole toivottuja kitatussa pinnassa.
                          Viipaloinnilla tarkoitetaan sellaista kitin sekoittamista sillä kittilastalla, otetaan ikäänkuin siivu kerrallaan sitä kittiä ja samalla levitetään kuin voita leivälle siihen sekoitusalustaan.

                          ...onpa vaikea selittää helppoa asiaa. Löytyyköhän juutuupista ?

                          http://www.youtube.com/watch?v=dqk7O...eature=related
                          Vähän OT mutta näyttää tossa videossa siltä että ukko vetää kittiä Portterin kylkeen kuin voita leivälle. Itse en ole ihan noin ronskia määrää vetänyt. Onko tuo sitten parempi tapa , mene ja tiedä.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • Jürgen_
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2008
                            • 2707
                            • Mylsä

                            Originally posted by Ekape View Post
                            Kiitos. No nyt selvis, ei ilmeisesti tarvi sekoittaa tuota kovetetta ja kittiä ihan niin äärimmäisen huolellisesti kuin olen kuvitellut.
                            Kyllä se sekottuu tuossa ihan huolellisesti.


                            Originally posted by petrolhead View Post
                            Vähän OT mutta näyttää tossa videossa siltä että ukko vetää kittiä Portterin kylkeen kuin voita leivälle. Itse en ole ihan noin ronskia määrää vetänyt. Onko tuo sitten parempi tapa , mene ja tiedä.
                            Ilmeisesti se reilumpi on parempi, ite teen just päinvastoin ja saa levittää sitä kittiä useampaan otteeseen ja nuukana äijänä vielä sekotettua kittiä liian pieni määrä ettei mene hukkaan.

                            ...ja eihän se prkele ihan riittänyt
                            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                            Comment

                            • Stone
                              BTCF Member
                              • Jan 2005
                              • 4074
                              • Helsinki

                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Onko tuo sitten parempi tapa , mene ja tiedä.
                              Oikea tapa on se, että suoristat pinnan kitillä jolloin ei tarvitse kuin näyttää hiomapaperia ja eikun hiontaväri päälle. Käytännössä homma on kuitenkin aavistuksen vaikempaa joten toinen tapa on levittää kittiä "riittävästi" ja hioa pinta sopivalla tuella suoraksi. Levityksen määrä/paksuus tietenkin riippuu täysin pinnan epätasaisuuden määrästä ja laajuudesta. Tuosta videosta nyt on aika paha mennä sanomaan mitään, mutta hieman näytti ujoilta nuo karhennetut alueet, kyse on kuitenkin pakettiauton kyljestä jolloin pelti menee yllättävän herkästi laajalta alueelta muodottomaksi jos siihen jotain osuu, mutta kittauksen periaate tuli kyllä tuosta selväksi.
                              E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                              VW Pornstarter (työjuhta)
                              Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                              Finnmaster T8







                              Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                              Comment

                              • HKM
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2003
                                • 427
                                • Sipoo

                                Kiitoksia kommenteista.

                                Sitten seuraavaan aiheeseen, liittyen kylläkin tuohon monikerroslakkaukseen. Esimerkiksi Harley Davidsonin tankki, ainakin joissakin pyörissä, on lakattu useaan kertaan. Erillisten lakkakerrosten lukumäärä voi olla esimerkiksi seitsämän. Sama pätee useisiin harraste/näyttelyvehkeisiin. Satutteko tietämään mitä tekniikkaa tässä tapauksessa käytetään? Oletan että kerrosten annetaan kuivua kunnolla ja karhennetaan ja tasoitetaan ennen seuraavaan kerroksen ruiskuttamista jotta saadaan lasimainen ja syväkiiltoinen pinta.

                                HKM

                                Ps. Maalikauppias tiesi kertoa että kovetteilla ja ohentimillakin voidaan vaikuttaa kiiltoasteeseen. Jos valitaan "hitaita" niin kiiltoaste on korkeampi. Aika eri vaiheiden ja kerrosten välillä tietenkin pitenee
                                Last edited by HKM; 09-12-2009, 23:19.
                                Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                                BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                                Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                                Ex. E30 318is
                                Ex. Jaguar XJR
                                Ex. E39

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎