Ok...näin tuota itsekin järkeilin. Toinen juttu mitä tässä olen pähkäillyt on seuraava. Eli lakan lisääminen vanhan lakan päälle siten että vanha lakka karhennetaan elimerkiksi tuolla mainitulla P1000 vesissä. Sitten sen päälle uusi lakka. Alla oleva lakkapinta on vuosia vanha. Tuleeko tuosta mitään vai onko hyvän pinnan aikaansaamiseksi vedettävä myös basecoat. Syy tähän on se, että vanha lakkapinta on kärsinyt saasteista ja siinä on pieniä koloja siellä täällä. Kolot eivät ole kuitenkaan yltäneet maaliin asti vaan ovat vain lakassa. Olen kokeillut myllyttää pintaa mutta vaarana on että lakka menee liian ohkaiseksi tai puhkeaa kokonaan. uudelleenlakkauksen jälkeen sitten kiillottaisin pinnan "turvallisesti"
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Maalaustopic
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com
BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
Ex. E30 318is
Ex. Jaguar XJR
Ex. E39
-
-
Originally posted by Jürgen_ View PostSe että onko tuo 1000 riittävä karhennus en osaa sanoa mutta kyllähän niitä lakattuja pintoja lakataan uudelleen eikä ne mitenkään huonon näköisiä ole.
Tietysti jos jotain show autoa tehdään niin mikään ei ole riittävän hyvä
Onko tuo P1000 liian "kiiltävä" karhennukseen sun mielestä?
HKiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com
BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
Ex. E30 318is
Ex. Jaguar XJR
Ex. E39
Comment
-
-
Kysymys kovettajan sekoituksesta pakkeliin.
Netin syövereistä on luettavissa huhuja mitkä kertoo että kovettajaa ei saa sekoittaa pakkelin kanssa silleen pyörittämällä ja vispaamalla. Mutta en onnistunut nopealla googlauksella löytämään ohjetta että miten se kovettaja sitten pitäisi sekoittaa. Yhdellä saitilla luki että kovettaja pitää viipaloida kitin joukkoon. Mitä tämä tarkoittaa?
Comment
-
-
Originally posted by HKM View PostOnko tuo P1000 liian "kiiltävä" karhennukseen sun mielestä?
H
Originally posted by Ekape View PostKysymys kovettajan sekoituksesta pakkeliin.
Netin syövereistä on luettavissa huhuja mitkä kertoo että kovettajaa ei saa sekoittaa pakkelin kanssa silleen pyörittämällä ja vispaamalla. Mutta en onnistunut nopealla googlauksella löytämään ohjetta että miten se kovettaja sitten pitäisi sekoittaa. Yhdellä saitilla luki että kovettaja pitää viipaloida kitin joukkoon. Mitä tämä tarkoittaa?
Viipaloinnilla tarkoitetaan sellaista kitin sekoittamista sillä kittilastalla, otetaan ikäänkuin siivu kerrallaan sitä kittiä ja samalla levitetään kuin voita leivälle siihen sekoitusalustaan.
...onpa vaikea selittää helppoa asiaa. Löytyyköhän juutuupista ?
Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
Comment
-
-
Originally posted by HKM View PostKysymys maalin ja lakan käyttäytymisestä ja lopputuloksesta. Miten lopputulokset eroaa seuraavissa tekeleissä:
1. Basecoat ruiskutetaan pintaan ja annetaan kuivua kokonaisuudessaan ja sen jälkeen pinta lakataan
2. Basecoat ruiskutetaan pintaan ja annetaan kuivua kokonaisuudessaan. Hiotaan pinta kevyesti esimerkiksi P1000 hiomapaperilla ja levitetään lakka
3. Basecoat ruiskutetaan pintaan ja haihdunta-ajan jälkeen lisätään lakka, eli tämä lienee ns. märkää märälle tekniikka. Tämä menetelmä on mainittu ainoaksi ainakin Spies Heckerin ohjeistuksessa
Tämä on ihan yleiskysymys, tuli vaan mieleen josko joku on kokeillut. Aikaahan vaihtoehdoissa 1 ja 2 menee enemmän
HKM
Kohta 3 on siis ainoa oikea tapa kaksikerrosjärjestelmää käyttäen.
Vanhan lakan hionta/karhennus ja uudelleen lakkaus onnistuu mainiosti.
Karhennus vain punaisella karhunkielellä ja unohtaa nuo tonniset koko maalaushommasta.
Comment
-
-
1. lakka sulaa massaan jokatapauksessa.. ei tietenkään mielellään esim. ensin basecoat ja 2v päästä lakka huhh.. olipas taas tyhmä esimerkki en jaksa uskoa, että lakka hilseilee pois..
2. aivan päin persettä menee ainakin metallimassan kanssa..
eikä p1000 kanssa voida hiota massaa.. menee tukkoon heti.
3: tämä tekniikka on täysin normaali. annetaan haihtua valmistajan antaman ajan verran\oman silmämääräisen tarkastamisen verran (ettei jää märkää) ja lakka niskaan. massaa ei toki kannata jättää märäksi ennen lakkaa..Last edited by unatco; 09-12-2009, 21:13.
Comment
-
-
En kyllä luottais sen 1. kohdan lakan tarttumiseen kovinkaan paljoa :think koska olen nähnyt sen lakan irtoavan ajanmittaan...iskemästä se usein alkaa ja pian on lakan alla ilmaa kämmenenkokoisella alueella.Last edited by Jürgen_; 09-12-2009, 21:16.Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
Comment
-
-
Originally posted by Jürgen_ View PostEn kyllä luottais sen 1. kohdan lakan tarttumiseen kovinkaan paljoa :think koska olen nähnyt sen lakan irtoavan ajanmittaan...iskemästä se usein alkaa ja pian on lakan alla ilmaa kämmenenkokoisella alueella.
kyllä se lakka sen massan sulattaa itteensä, jos vetää lakan massan päälle heti kun massa on kuiva.
tottakai mahdollista kun massa on vedetty vaikkapa viikko sitten ja nyt lakataan..
ite en ole nähnyt lakan ja massan välistä lakkairtoilua koskaan, ja tuskin tulen näkemäänkään.
Eli pelkkä kirkas lakkapinta irtoaa paloina ja väri jää pintaan. yleensä käy, että se irtoaa sitten lakka+massayhdistelmällä hiomaväristä.. tällaisia tapaksia on monia. nyttenkin tallilla vanha sec mersu ylimaalauksessa ja kovaa työta saa tehä.. ihan kittilastalla saa vedeltyä siivua pois.. liekö syynä liian hienon hiomapaperin käyttö, lika ja paska, ohenne, hiomavärin ja massa+lakan sopimaton yhdistelmä ymymmy.. hyvin vaikea sanoa.Last edited by unatco; 09-12-2009, 21:38.
Comment
-
-
Siinä kohta 1:ssähän olikin että annetaan kuivaa kokonaisuudessaan, taitaa riittä kun viikonlopun yli antaa kuivaa nii eipä enää lakka tartu luotettavasti. Tuossa oli jokin aika sitten Masta jossa lakka irtoili sellaisina kämmenen kokoisina lehtinä ja alla oli ihan siisti metallimassa ja kyllä niitä välillä aina näkee kun lakka on alkanut irrota...oikein tehtynähän se ei irtoa kun puukolla veistämällä.Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
Comment
-
-
Originally posted by Jürgen_ View PostViipaloinnilla tarkoitetaan sellaista kitin sekoittamista sillä kittilastalla, otetaan ikäänkuin siivu kerrallaan sitä kittiä ja samalla levitetään kuin voita leivälle siihen sekoitusalustaan.
...onpa vaikea selittää helppoa asiaa. Löytyyköhän juutuupista ?
http://www.youtube.com/watch?v=dqk7O...eature=related
Comment
-
-
Originally posted by Jürgen_ View PostVispaamalla tulee kittin ilmakuplia jotka eivät ole toivottuja kitatussa pinnassa.
Viipaloinnilla tarkoitetaan sellaista kitin sekoittamista sillä kittilastalla, otetaan ikäänkuin siivu kerrallaan sitä kittiä ja samalla levitetään kuin voita leivälle siihen sekoitusalustaan.
...onpa vaikea selittää helppoa asiaa. Löytyyköhän juutuupista ?
http://www.youtube.com/watch?v=dqk7O...eature=related2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by Ekape View PostKiitos. No nyt selvis, ei ilmeisesti tarvi sekoittaa tuota kovetetta ja kittiä ihan niin äärimmäisen huolellisesti kuin olen kuvitellut.
Originally posted by petrolhead View PostVähän OT mutta näyttää tossa videossa siltä että ukko vetää kittiä Portterin kylkeen kuin voita leivälle. Itse en ole ihan noin ronskia määrää vetänyt. Onko tuo sitten parempi tapa , mene ja tiedä.
...ja eihän se prkele ihan riittänytEi riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostOnko tuo sitten parempi tapa , mene ja tiedä.
Comment
-
-
Kiitoksia kommenteista.
Sitten seuraavaan aiheeseen, liittyen kylläkin tuohon monikerroslakkaukseen. Esimerkiksi Harley Davidsonin tankki, ainakin joissakin pyörissä, on lakattu useaan kertaan. Erillisten lakkakerrosten lukumäärä voi olla esimerkiksi seitsämän. Sama pätee useisiin harraste/näyttelyvehkeisiin. Satutteko tietämään mitä tekniikkaa tässä tapauksessa käytetään? Oletan että kerrosten annetaan kuivua kunnolla ja karhennetaan ja tasoitetaan ennen seuraavaan kerroksen ruiskuttamista jotta saadaan lasimainen ja syväkiiltoinen pinta.
HKM
Ps. Maalikauppias tiesi kertoa että kovetteilla ja ohentimillakin voidaan vaikuttaa kiiltoasteeseen. Jos valitaan "hitaita" niin kiiltoaste on korkeampi. Aika eri vaiheiden ja kerrosten välillä tietenkin piteneeLast edited by HKM; 09-12-2009, 23:19.Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com
BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
Ex. E30 318is
Ex. Jaguar XJR
Ex. E39
Comment
-
Comment