Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by petrolhead View Post
    Vähän OT mutta näyttää tossa videossa siltä että ukko vetää kittiä Portterin kylkeen kuin voita leivälle. Itse en ole ihan noin ronskia määrää vetänyt. Onko tuo sitten parempi tapa , mene ja tiedä.
    Siis itse asiassa "ukko" vetää ihan liian vähän kittiä pikku pikku lastallaan tuon pakun kylkeen, jos/kun siitä halutaan tehdä oikeasti suora/virheetön.
    Eli nythän kitti ei tullut edes puhkihiotun pintavärin päälle, vaan kitautn alueen reunoille jäi pintaa alempana olevat alueet.
    Toki jos tämä oli vasta ensimmäinen kittilevitys ja meiltä jäi näkemättä ne pari seuraavaa niin ok, mutta kovin nuukasti oli vaurioalueen ympäriltä siinä tapauksessa karhennettu.
    Jos kyseiset hiotut alueet olivat velä kaiken lisäksi oikaistuja lommoja, niin perunapelto on valmis ilman hillitöntä hiontavärin rappausta.
    Sitä kitin runsasta levittämistä on ihan turha pelätä, koska täysin riippumatta siitä kuinka paljon sitä vaurioalueelle rapataan, KAIKKI ylimääräinen tulee jokatapauksessa pölyksi lattialle.
    Ero vain on siinä että vetämällä kittiä varmasti riittävän laajalle alueelle ja varmasti riittävän vahva kerros, saadaan alue myös aina varmasti oikaistua.
    Eli reilusti leveä "urakkalasta" käteen ja vähintään x4 vauriopinta-ala yli 2-3 kertaa kittiä niin että sen kuivumisen viime vaiheessa kitattu alue "lastataan"/veistetään skraadeista yli.
    Kittialue siis höylätään lastalla juuri ennen kovettumistaan kaikista pikkukohoumista vapaaksi ja raakaoikaistaan se ennen seuraavaa kittikerrosta.
    Välissä ei hiota mitään, vaan kun kittiä on riittävästi, voidaan oikaisuhionta tehdä niin että kittipurkkiin ei enään tarvitse koskea ja alueesta tulee varmasti 100%:n riittävän suora ja virheetön 2K hiontapohjavärille, jolla sitten vasta tuo aivan viimeinen viimeistelyoikaisu tehdään..

    Comment

    • enjoi
      Bimmer Rookie
      • Nov 2007
      • 91
      • lahti

      Originally posted by HKM View Post
      Oletan että kerrosten annetaan kuivua kunnolla ja karhennetaan ja tasoitetaan ennen seuraavaan kerroksen ruiskuttamista jotta saadaan lasimainen ja syväkiiltoinen pinta.

      HKM

      Ps. Maalikauppias tiesi kertoa että kovetteilla ja ohentimillakin voidaan vaikuttaa kiiltoasteeseen. Jos valitaan "hitaita" niin kiiltoaste on korkeampi. Aika eri vaiheiden ja kerrosten välillä tietenkin pitenee
      Nyt nyt. Se maalikauppias voi sanoa ihan mitä se tykkää.

      Minähän näistä nuorenamiehenä en tiedä PiiP, mutta automaalaamossa on tullut tehtyä pari tuhatta hassua tuntia töitä ja nyt omaan laskuun.

      Ensinnäkin, missään pohjavaiheessa ei tarvitse käyttää vesihiontaa. EI MISSÄÄN. 400 epäkeskossa ja käsin hipasu villalla tai 600 "vaahtomuovipaperilla" hinkkiksen päälle riittää melkein kaikissa väreissä.

      Kävin keskustelun yhden etelä-suomen parhaan automaalarin kanssa, maalannut monia näyttelyautoja ja todellakin tekee työkseen tätä, kymmenien vuosien kokemus. "Ei näillä nykykamoilla tehä enää samalaista jälkeä kuin ennen" "Vesihionta ja kiillotus jos lasia haluaa"

      Eli sama vaikka kuka vetää seittemäntoista kerrosta mitä hifi-lakkaa, "ammattimies" vetäsee 2 kiesiä halpaa besaa ja kiillottaa itselleen lasipinnan ja väitän, että jälkimmäinen on parempi.

      Mitä 1k kamoihin tulee, joo moni maalivalmistaja/kitti valmistaja suosittelee 1k happoa ennen kittiä ja moni suosittelee kitin jälkeen, joka jälkeen vasta hinkat. Tekijöitä on niin monia kuin eri tuotteita.

      Itsellä erittäin huonoja kokemuksia esimerkiksi MIPAN 2k-hinkasta, täyttä paskaa. Debeerin hionta väriä en oo kokeillu, mutta kuulemma ajaa asiansa.
      Itse olen käyttänyt Impa:a ja Roberloa. Suosittelen jälkimmäistä, hieman kalliimpaa ja kovaa hioa, mutta ikinä ei ole ollut mitään olgelmia reunomisen kanssa yms. Ainut "paukku" "hinkka" mitä mihinkään ikinä enää laitan on Finsko. Erittäin hyviä kokemuksia kyseistä tavarasta,´jos esim hinkka menee vähän puhki jostain reunasta voi tätä suhauttaa, toimii.

      -immu
      Kaikki henkilöautoosi, http://www.ccldesign.fi

      Comment

      • HKM
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2003
        • 427
        • Sipoo

        Originally posted by enjoi View Post

        Nyt nyt. Se maalikauppias voi sanoa ihan mitä se tykkää.
        -immu
        Ymmärsinkö oikein että maalikauppias puhuu höpöjä ja näin ollen ohenteen ja kovetteen valinnalla ei ole mitään tekemistä kiillon kanssa?

        Originally posted by enjoi View Post
        Kävin keskustelun yhden etelä-suomen parhaan automaalarin kanssa, maalannut monia näyttelyautoja ja todellakin tekee työkseen tätä, kymmenien vuosien kokemus. "Ei näillä nykykamoilla tehä enää samalaista jälkeä kuin ennen" "Vesihionta ja kiillotus jos lasia haluaa"

        Eli sama vaikka kuka vetää seittemäntoista kerrosta mitä hifi-lakkaa, "ammattimies" vetäsee 2 kiesiä halpaa besaa ja kiillottaa itselleen lasipinnan ja väitän, että jälkimmäinen on parempi.
        -immu
        Olen samaa mieltä. Itse, ja moni muukin tällä foorumilla on päinvastoin amatöörejä. Ajattelin vain kokeilla miten lopputulos eroaa ulkonäöllisesti jos lakkapintojen lukumäärää kasvattaa merkittävästi 1,5-2-kerroslakkaukseen verrattuna. Kysymyshän oli tekniikasta: annetaanko kuivua kunnolla per kerros, karhennus, uusi lakkaus, kuivaus, karhennus jne.
        Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

        BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
        Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
        Ex. E30 318is
        Ex. Jaguar XJR
        Ex. E39

        Comment

        • Jürgen_
          Bimmer Enthusiast
          • May 2008
          • 2707
          • Mylsä

          Originally posted by HKM View Post
          Ymmärsinkö oikein että maalikauppias puhuu höpöjä ja näin ollen ohenteen ja kovetteen valinnalla ei ole mitään tekemistä kiillon kanssa?
          Luulen sen kauppiaan tarkoittavan sen ohenteen ja kovettimen hitauden parantavan sen lakkapinnan tasoittumista ennen kun kovettuminen alkaa :think

          ...eli ei sen kiillon vaan pinnan sileyden vuoksi hitaampaa.
          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

          Comment

          • enjoi
            Bimmer Rookie
            • Nov 2007
            • 91
            • lahti

            Originally posted by Jürgen_ View Post
            Luulen sen kauppiaan tarkoittavan sen ohenteen ja kovettimen hitauden parantavan sen lakkapinnan tasoittumista ennen kun kovettuminen alkaa :think

            ...eli ei sen kiillon vaan pinnan sileyden vuoksi hitaampaa.
            Jotenkin näin
            Kaikki henkilöautoosi, http://www.ccldesign.fi

            Comment

            • Jürgen_
              Bimmer Enthusiast
              • May 2008
              • 2707
              • Mylsä

              Originally posted by enjoi View Post
              Jotenkin näin
              Saman asian ajaa hieman alhaisempi ruiskutuslämpötila ja pidempi "tasaantumisaika" ennen kuin nostetaan lämpötila kuivaukselle.

              ...ainakin ennen tehtiin näin.
              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

              Comment

              • HKM
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2003
                • 427
                • Sipoo

                Originally posted by Jürgen_ View Post
                Luulen sen kauppiaan tarkoittavan sen ohenteen ja kovettimen hitauden parantavan sen lakkapinnan tasoittumista ennen kun kovettuminen alkaa :think

                ...eli ei sen kiillon vaan pinnan sileyden vuoksi hitaampaa.
                Joo, voi olla. Puhuimme aika paljon nimenomaan siitä että millä aineilla kannattas aloittaa kun kokemusta ei juurikaan vielä ole vielä kertynyt mutta hyvää jälkeä pitäisi saada aikaiseksi.

                Noilla mun aineilla tuo muuten toimiikin just niinku sanoit. Muutamaan koekappaleeseen ja erityisesti hiomavärin kanssa pinta on ensin jäänyt hieman appelsiinille mutta laskeutunut sitten tasaiseksi. Ilmeisesti jotain tämmöstä tarkoitit.
                Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                Ex. E30 318is
                Ex. Jaguar XJR
                Ex. E39

                Comment

                • HKM
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2003
                  • 427
                  • Sipoo

                  Originally posted by Jürgen_ View Post
                  Saman asian ajaa hieman alhaisempi ruiskutuslämpötila ja pidempi "tasaantumisaika" ennen kuin nostetaan lämpötila kuivaukselle.

                  ...ainakin ennen tehtiin näin.
                  En ole tallini lämpötilaa mitannut mutta se on jotain 13-15 astetta perstuntumalla. Jos nyt ottas tämän lämpötilan vielä tähän keskusteluun mukaan niin tuleepahan sekin käsiteltyä. 20 astetta on käsittääkseni ideaalinen maalaukselle. Mitenkäs tuo "kylmyys" pitäs huomioida näissä aineissa että pinnan saisi pidettyä laadukkaana? Nyt kun ohenteet ja kovetteet on tällä hetkellä valittu "hitaiksi"
                  Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                  BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                  Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                  Ex. E30 318is
                  Ex. Jaguar XJR
                  Ex. E39

                  Comment

                  • Jürgen_
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2008
                    • 2707
                    • Mylsä

                    Originally posted by HKM View Post
                    Joo, voi olla. Puhuimme aika paljon nimenomaan siitä että millä aineilla kannattas aloittaa kun kokemusta ei juurikaan vielä ole vielä kertynyt mutta hyvää jälkeä pitäisi saada aikaiseksi.

                    Noilla mun aineilla tuo muuten toimiikin just niinku sanoit. Muutamaan koekappaleeseen ja erityisesti hiomavärin kanssa pinta on ensin jäänyt hieman appelsiinille mutta laskeutunut sitten tasaiseksi. Ilmeisesti jotain tämmöstä tarkoitit.
                    Tuota juuri tarkoitin.
                    Hiomavärissä se tasoittuminen ei ole niin oleellista koska se pinta hiotaan sileäksi ja usein vedetään hieman reilumpia kerroksia jos näkyy jotain virheitä kittauksessa esim. naarmuja tai huokosia. Pohjaväri sitten vedettäessä pintavärin alle pitäisi olla aivan sileää.

                    Originally posted by HKM View Post
                    En ole tallini lämpötilaa mitannut mutta se on jotain 13-15 astetta perstuntumalla. Jos nyt ottas tämän lämpötilan vielä tähän keskusteluun mukaan niin tuleepahan sekin käsiteltyä. 20 astetta on käsittääkseni ideaalinen maalaukselle. Mitenkäs tuo "kylmyys" pitäs huomioida näissä aineissa että pinnan saisi pidettyä laadukkaana? Nyt kun ohenteet ja kovetteet on tällä hetkellä valittu "hitaiksi"
                    Tuo 13-15° saattaa olla hieman viileä. Itse en enää ole aikoihin maalannut joten saattaa nykyaineetkin olla vähän erilaisia. Tai onhan sitä jotain pakun helmoja tullut suihkittua. Joku 16-18° taisi olla sellainen mulle sopiva ruiskutuslämpö, ei tullut hiki ruiskutettaessa eikä sumurajoja tullut kun "kierros" oli maalattu. Liian viileässä taas on vaarana että tulee liian paksu kerros väriä ja sitten lämmitettäessä se alkaa liikkua kohti lattiaa

                    Last edited by Jürgen_; 10-12-2009, 19:12.
                    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                    Comment

                    • Stone
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 4074
                      • Helsinki

                      Originally posted by Jürgen_ View Post
                      Saman asian ajaa hieman alhaisempi ruiskutuslämpötila ja pidempi "tasaantumisaika" ennen kuin nostetaan lämpötila kuivaukselle.

                      ...ainakin ennen tehtiin näin.
                      Omat kokemukset sotii kyllä tätä teoriaa vastaan, nimittäin ruiskutuslämpötila saa olla siellä 24 asteen tuntumassa, mielummin jopa yli, niin on pientä toivoa saada lasia, huom. pientä.. Jos asteet laskee tuonne 20 pintaan tai vaikka alle niin ei auta ohenteilla/kovetteilla värkätä, koska ei vain onnistu..

                      Ed: okei, lakan valmistajalla voi olla suurtakin merkitystä, mutta PPG ja Hecker ainakin näin, Glassusta ei valitettavasti enempiä kokemuksia ole.

                      enjoilta ihan asia tekstiä!
                      Last edited by Stone; 10-12-2009, 19:19.
                      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                      VW Pornstarter (työjuhta)
                      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                      Finnmaster T8







                      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                      Comment

                      • Jürgen_
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2008
                        • 2707
                        • Mylsä

                        Originally posted by Stone View Post
                        Omat kokemukset sotii kyllä tätä teoriaa vastaan, nimittäin ruiskutuslämpötila saa olla siellä 24 asteen tuntumassa, mielummin jopa yli, niin on pientä toivoa saada lasia, huom. pientä.. Jos asteet laskee tuonne 20 pintaan tai vaikka alle niin ei auta ohenteilla/kovetteilla värkätä, koska ei vain onnistu..

                        Ed: okei, lakan valmistajalla voi olla suurtakin merkitystä, mutta PPG ja Hecker ainakin näin, Glassusta ei valitettavasti enempiä kokemuksia ole.

                        enjoilta ihan asia tekstiä!
                        Kuten tuolla kirjoitin niin maalaukseni ajoittuvat tuonne takavuosiin ja nämä nykykamat saattavat poiketa paljonkin käytökseltään. Ei kyllä silloin 24° ruiskutuslämpöä käytetty, eikä aina edes kuivauksessakaan muttei sitä mitään näytelykiiltoa tehtykään vaan tavalista tusinatuotantoa.
                        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                        Comment

                        • Stone
                          BTCF Member
                          • Jan 2005
                          • 4074
                          • Helsinki

                          Originally posted by Jürgen_ View Post
                          Kuten tuolla kirjoitin niin maalaukseni ajoittuvat tuonne takavuosiin ja nämä nykykamat saattavat poiketa paljonkin käytökseltään.
                          Juu, varsinkin lakat on muuttuneet melko oleellisesti tässä viime vuosina päästöluokitusten myötä.. Itsellä ensimmäiset kokemukset 10 vuotta sitten UHS lakasta oli, että ei voi olla mahdollista mitä tulevaisuus tuo, mutta nyt niitä on käytetty kiltisti pari vuotta..
                          E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                          VW Pornstarter (työjuhta)
                          Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                          Finnmaster T8







                          Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                          Comment

                          • Morriz
                            BTCF Member
                            • Nov 2005
                            • 1611
                            • Honkajoki

                            Kuinka kauan kuivuminen kestää maalauksen jälkeen? Maalari ilmeisesti eilen illalla maalas auton ja meinas että se olis tänään illalla haettavissa. Tietenki "pieni" mahdollisuus on että sielä on ryyppy hirttäny päälle ja maalaus siirtyy vkon alkuun

                            Pitääkö vahaamisen ja pesun kanssa odotella vai voiko sitä alkaa jo huomenna puunaamaan?

                            Varmaan tiedot jostain löytyiskin, mutta eikö tämä topikki ollu kyselyä varten
                            -NO FARMS NO FOOD-

                            M5 -93 Diamantschwarz
                            525i -86 Diamantschwarz
                            528i -82 Diamantschwarz Hartge 3.5
                            X5 3.0d -05 Titansilber metallic

                            Comment

                            • enjoi
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2007
                              • 91
                              • lahti

                              Originally posted by Morriz View Post
                              Kuinka kauan kuivuminen kestää maalauksen jälkeen? Maalari ilmeisesti eilen illalla maalas auton ja meinas että se olis tänään illalla haettavissa. Tietenki "pieni" mahdollisuus on että sielä on ryyppy hirttäny päälle ja maalaus siirtyy vkon alkuun

                              Pitääkö vahaamisen ja pesun kanssa odotella vai voiko sitä alkaa jo huomenna puunaamaan?

                              Varmaan tiedot jostain löytyiskin, mutta eikö tämä topikki ollu kyselyä varten
                              Uuden maalipinnan kanssa kannattaa olla erittäin tarkkana. Itse laittasin just maalatun oman auton kuukauden lämpimään talliin "kuivumaan"

                              Eli pesu ainakin ensimmäiset kaksi viikkoa PELKÄSTÄÄN haalealla vedelle, ei missään nimessä konepesua, ei sientä, ei mitään pesuaineita ja PELKÄSTÄÄN letkulla, ei painepesurilla.
                              Just maalattu pinta, vaikka oliskin uunitettu on erittäin herkkä naarmuille, mikronaarmuja saa aikaseksi pelkäästään sormella jos pinnassa on pölyä.

                              Kun pesun aloitat, laimella pesuseoksella, ei liuottimia. Kahden ämpärin pesu tekniikalla ja erittäin suurta varovaisuutta noudattaen.

                              ja heti ensimmäinsen pesun jälkeen KUNNON vahat pintaan. Ei mitään kemiallisia glymejä, vaan mielellään carnaubaa. Helpoiten "puhdasta" carnaubaa saa joltain varaosaliikkeiltä tilaamalla, sonaxin tavaraa. Erittäin pätevää, n.70e 100ml putelli.

                              -immu
                              Kaikki henkilöautoosi, http://www.ccldesign.fi

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Oikeasti kuivahan tuo maalipinta on vasta kuukauden/kahden jälkeen, riippuen säilytyslämpötiloista. Uuntettukin maalipinta on tosiaan vielä monta viikkoa maalauksen jälkeen "raaka", joten tarkkana saa mm.pesujen kanssa olla. Myöskään suuret lämpötilavaihtelut, eikä tiesuolan maalipinnalle päästäminen ole suositeltavia ensimmäiseen 4-5-päivään.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎