Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä Akku "paras"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Izzman
    Bimmer Rookie
    • Apr 2008
    • 97

    #61
    Originally posted by huppe View Post
    Pirun huonosti lähtee käyntiin. Starttaa kyllä mun mielestä iloisesti ja jaksaa pyöritellä konettakin.
    Mulle tuli juuri uusi akku. Entisellä rassi (sama, 530D) käynnistyi joskus vaikka pyöritys oli luokka VOU....VOU...VOU...VOU VOU. Käyköön tämä korkeasti tieteellisestä perusteesta sille, ettei akun vaihto auttais sua. Hehkut vaihtuu vielä verraten edullisesti ja ne voi vaihtaa varmasti muuallakin kuin merkkiliikkeessä. Sullahan oli sitä suutinhäsmäkkääkin tossa aiemmin, mullakin on 2 menossa / korjausarvot pielessä ja auto hiukan kans tykkää sahauttaa käynnistäessä, voipi liittyä sekin asiaan.

    Joku foorumilainen lukaisee kyllä nopeesti vikakoodit.. olikos se niin, että sun auto oli tuontiauto? Onko sulla talvikunnossa ne huohotinsysteemit eli lämmitysvastus ja/tai eristetty se-joku..? Voisko huohottimen jäätyminen aiheuttaa tollasta käynnistymisongelmaa, joku osannee kertoa..? Sillon vois kuvitella ettei sais edes yrittää käyntiin.
    BMW 135is Coupe manuaali

    Comment

    • huppe
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 371
      • Suomi

      #62
      Nyt tuntui taas lähtevän käyntiin iloisesti vuorokauden seisomisen jälkeen -20 pakkasessa... Outo homma. Vettä suodattimessa?

      Energieltä saisi kohtuuhintaan alle satasella 105Ah akun. On kuitenkin eri varaus kuin edellisessä, eli 110Ah akussa. Uskaltaako tuohon vaihtaa moisen, vai joutuuko resetoimaan auton, maksaa nimittäin Laakkosella 140 euroa, joka onkin uuden vastaavan Varta-akun hinta. Eli Varta-akun saisi "ilmaiseksi" jos se kävisi suoraan entisen tilalle.

      Akussa tosiaan lepojännite n. 12.09V, jopa alle 12V kun ekan kerran mittasin.

      Auto sigun mukainen. Jos joku lukee vikakoodeja Joensuun lähellä niin pistäkää viestiä.
      Last edited by huppe; 16-12-2009, 21:06.
      ex E61 530da 2004

      Comment

      • hamann
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2004
        • 485
        • Oulu

        #63
        Varta AGM ! hakkaa optiman akutkin testeissä !

        Comment

        • Wiking
          BTCF Member
          • Dec 2005
          • 1647
          • Laihia

          #64
          Originally posted by huppe View Post
          Nyt tuntui taas lähtevän käyntiin iloisesti vuorokauden seisomisen jälkeen -20 pakkasessa... Outo homma. Vettä suodattimessa?

          Energieltä saisi kohtuuhintaan alle satasella 105Ah akun. On kuitenkin eri varaus kuin edellisessä, eli 110Ah akussa. Uskaltaako tuohon vaihtaa moisen, vai joutuuko resetoimaan auton, maksaa nimittäin Laakkosella 140 euroa, joka onkin uuden vastaavan Varta-akun hinta. Eli Varta-akun saisi "ilmaiseksi" jos se kävisi suoraan entisen tilalle.

          Akussa tosiaan lepojännite n. 12.09V, jopa alle 12V kun ekan kerran mittasin.

          Auto sigun mukainen. Jos joku lukee vikakoodeja Joensuun lähellä niin pistäkää viestiä.
          Eikai tuolla varauksella tossa mielessä nyt ole vitunkaan väliä
          Mistä se auto tietää onko siellä 105Ah vai 110Ah akku, joten tuommosen vaihdoksen ei pitäisi vaikuttaa mitenkään...
          Nyt
          BMW 330e g21 M-Sport
          Ennen
          BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

          Comment

          • Shappire
            Bimmer Rookie
            • Oct 2009
            • 124
            • Sisä-Suomi

            #65
            Originally posted by hamann View Post
            Varta AGM ! hakkaa optiman akutkin testeissä !
            Aiempaan Dieseliin jouduin vaihtelemaan akkuja ja kokeilin useampaa Vartan mallia ja taisi olla joku Excidekin käytössä.

            Paras oli Vartan AGM akku. Sen kun laittoi, niin aina riitti virrat. Eberi oli jatkuvassa käytössä.

            Sen verran parempi oli AGM akku jotta jatkossa mikäli hankin uuden akun valinta on ehdottomasti joku AGM.
            F11 530 xD LCI

            Comment

            • Soppa79
              Bimmer Rookie
              • Aug 2009
              • 37
              • Hki

              #66
              Laitetaan pieni Optiman kehu vielä.

              Itsellä on työkäytössä Chevy Van g30 6,5 diiseli ilman mitään lisälämppäreita. Ennen oli 2kpl hankookin akkuja ja käynnistyminen oli työlästä (n. 2vuotta vanhat). Nyt yksi kpl Optiman yellowtoppeja ja näillä -15 pakkasilla lähtee kuin "palmun alta".
              Optoman akkuja alkaa saamaan nykyään jo ihan sopivalla hinnalla n. 150€ joten hankookki joka maksaa 250€ kannattaa jättää hyllyyn.
              En usko että perus akuissa on suuria eroja uutena mutta muutaman vuoden jälkeen erot tulevat esille.
              E91 320D -11
              Dodge Monaco 2D HT -72
              Dodge Superbee -71
              VW Kupla -72 38tkm

              Comment

              • huppe
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 371
                • Suomi

                #67
                Originally posted by Wiking View Post
                Eikai tuolla varauksella tossa mielessä nyt ole vitunkaan väliä
                Mistä se auto tietää onko siellä 105Ah vai 110Ah akku, joten tuommosen vaihdoksen ei pitäisi vaikuttaa mitenkään...
                Lukaseppa tämä:


                Tutkimattomat ovat BMW:n tiet. Aivan käsittämätöntä settiä.
                Marmoritiskillä uuden akun "koodaus" maksaa 140 euroa. Toki joku muu tekee halvemmalla, mutta jos tuosta 140e koodauksesta lähdetään niin vastaavan akun tuohon voi itse vaihtaa "ilmaiseksi", mikäli sitä ei tarvitse koodata uudelleen.
                Last edited by huppe; 17-12-2009, 09:11.
                ex E61 530da 2004

                Comment

                • Nippe-
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2009
                  • 115
                  • Vantaa

                  #68
                  Vaihdoin tossa kesällä omaan autoon 95Ah Exide Excellin ja tähän asti ainakin toiminu loistavasti
                  E39 530dA ///M-Sport -00
                  http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=192407

                  Comment

                  • Lallevihtinen
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 690
                    • Tampere

                    #69
                    Originally posted by huppe View Post
                    Lukaseppa tämä:


                    Tutkimattomat ovat BMW:n tiet. Aivan käsittämätöntä settiä.
                    Marmoritiskillä uuden akun "koodaus" maksaa 140 euroa. Toki joku muu tekee halvemmalla, mutta jos tuosta 140e koodauksesta lähdetään niin vastaavan akun tuohon voi itse vaihtaa "ilmaiseksi", mikäli sitä ei tarvitse koodata uudelleen.
                    Kyllä mää lähtisin siitä että vaihtasin akun, sinun tapauksessa sen vartan ja ajelin näin seuraavaan huoltoon jos kaikki pelaa ja sielä sit kerrottas autolle että uus akku laitettu. Ei tää ny niin raketti tiedettä kuitenkaan ole...

                    Mun mielestä akun vaihto kannattaa aina kertoa autolle jos vaan mahdollista, tällöin vältytään varmasti ongelmila. Muttä tätä tärkeämpää on kertoa jos autoon vaihdetaan esim AGM akku tavallisen tilalle tai toisin päin. Kuitenkaan nämä autot harvemmin lakkaavat uudella akulla toimimasta, vanhassa kun yleensä jo on jotain vikaa kun sitä vaihdetaan niin kyllä se uudella pelaa paremmin, koodataan tai ei.
                    Eli loppu sanoina voisin sanoa että jos akun tyyppi ei muuttu tai koko oikein radikaalisti niin koittakaa! Se on helppo mennä sit koodauttaan jos ongelmia tulee.
                    sigpic
                    BMW E93 335i & BMW M550Dx
                    EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                    XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                    Comment

                    • Wiking
                      BTCF Member
                      • Dec 2005
                      • 1647
                      • Laihia

                      #70
                      Originally posted by huppe View Post
                      Lukaseppa tämä:


                      Tutkimattomat ovat BMW:n tiet. Aivan käsittämätöntä settiä.
                      Marmoritiskillä uuden akun "koodaus" maksaa 140 euroa. Toki joku muu tekee halvemmalla, mutta jos tuosta 140e koodauksesta lähdetään niin vastaavan akun tuohon voi itse vaihtaa "ilmaiseksi", mikäli sitä ei tarvitse koodata uudelleen.
                      Jaaha, enpä tuollaiseenkaan ole ennen törmännyt
                      Nyt
                      BMW 330e g21 M-Sport
                      Ennen
                      BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                      Comment

                      • Rocker
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 1023
                        • Suburb of SUUR-Oulu

                        #71
                        Testivoittaja Energie 105Ah, 900A CCA akku odottaa asennusta hallin lattialla. Menee -02 530dA Touringiin, että Webasto edes joskus lähtisi lämmittämään näillä pikku (-28ast) pakkasilla. Piakkoin nakkaan keulalle myös "älykkään" laturin pitämään napajännitteen riittävän ylhäällä, katotaan eikö rupea aamusin tielle lähtö yhtään notkistumaan
                        --Tero
                        2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
                        Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
                        EX: 524Tda, 324TdicT
                        Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
                        ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

                        Comment

                        • Blacksatin
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2007
                          • 954
                          • Mäntsälä

                          #72
                          Tuli laitettua e46 330d Boschin S6 akku tänään ja hymy menee takaraivoon saakka

                          Comment

                          • Lakeson
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2004
                            • 649
                            • Jyväskylä

                            #73
                            Originally posted by Blacksatin View Post
                            Tuli laitettua e46 330d Boschin S6 akku tänään ja hymy menee takaraivoon saakka
                            Oikein.

                            Tuosta Tuulilasin akkutestistä; olis mielenkiintonen saada samoista akuista vaikka pari-kolme vuotta vanhana samat testit. Jotenkin vaan tuntuu ettei siellä ykkösenä enää loista Faamit tai Tranet, vaan pikemminkin osasto Bosch, Exide, Varta.
                            Ei mopolla mahottomia..

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #74
                              Paras akku on ilmainen akku.

                              Mitä on tullut tehtyä kuormitustestejä akuille niin en ole huomannut muuta eroa merkkien välillä kuin sen että vanhemmiten tulos huononee.:think

                              Ampeeritunti-lukeman lisäksi voi vertailla valmistajan ilmoittamaa maksimivirtaa , käsittääkseni kertoo käynnistystehosta paljon (tai ainakin tämä luku on se jonka mukaisesti kuormitustesti tehdään).
                              Last edited by petrolhead; 17-12-2009, 21:22.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • huppe
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2004
                                • 371
                                • Suomi

                                #75
                                Originally posted by Lakeson View Post
                                Oikein.

                                Tuosta Tuulilasin akkutestistä; olis mielenkiintonen saada samoista akuista vaikka pari-kolme vuotta vanhana samat testit. Jotenkin vaan tuntuu ettei siellä ykkösenä enää loista Faamit tai Tranet, vaan pikemminkin osasto Bosch, Exide, Varta.
                                Tuossahan toi vanha testi löytyi googlella:
                                ex E61 530da 2004

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎