Kyllä se sitten aikansa kun INPAlla sekoili ja netistä etsi tietoa, niin alkoi selkiytymään...
Seuraavassa tekstissä on omakohtainen kokemus siitä miten ACC:n sai toimimaan säätövirheen aiheuttaman vikakoodin jälkeen. Jos kokeilet tätä, niin teet sen omalla vastuullasi!
Pääasiallinen tieto mitä netistä löytyi oli se että jos Misalignment on yli 1 asteen, niin silloin tulee toi vikakoodi "Sensor Dejustiert". Esim tämän linkin takaa löytyy jotain:
Noh tota modulia kun INPAlla tutkaili niin sieltähän löytyy jos jonkinmoista valikkoa, tällainen oli kuitenkin avainasemassa:
ACC --> Steuern (F6)--> Spezial (F4) --> Entwickler1 (F4) --> Dynamische daten deju (F5) --> Lesen(F2) --> Horizontaler dejustagewert in grad
Mulla tuo oli -1.796, eli reilusti enemmän kuin 1 aste. En tiedä mistä se tuon tiedon kaivaa, varmaan ajonaikaista tietoa keräilee ja tallettaa suurimman arvon.. tai jotain... Samasta valikosta löytyy myös reset-painike. Siitä kun nollasin arvot ja kävin nollaamassa sen jälkeen moduulin vikakoodit, niin vikakoodi lähti kävelemään ja vakkari toimii taas
.
Seuraava on täysin omaa pohdiskeluani, korjatkaa jos olen väärässä!
Itselleni ainakin uskottelin, että tämä arvo on vain ja ainoastaan diagnostiikkaa varten, eli jos sattuu joskus tulemaan ongelmia lumen/kuran takia tms. niin tänne tallentuu se worst case arvo ja jos se sattuu olemaan turhan iso, niin vikakoodi napsahtaa ja vakkari ei toimi. Tuskin se aktiivivakkari tätä arvoa käyttää mihinkään muuhun... Pitää seurailla miten se nyt toimii ja olla tarkkana mikäli tuntuu puskevan liian lähelle tai ei tunnista edellä ajavia. Eniwei, ei tarvinnu ainakaan toistaiseksi viedä merkkihuoltoon!
Edit: Ainakin aamusta töihin ajellessa vakkari toimi kuin ennenkin, eli on tainnut tulla vaan mittavirhe sensorille...
Mutta.. Mites toi sensori nyt päättelee sen mihin suuntaan se sojottaa? Ja ennen kaikkea jos tuolta näkee arvon minkä verran sensori on vinossa, niin eikös sen pitäisi huomata jos sensorin säätöruuvista säätelee takaisinpäin, eli teoriassa pitäis olla mahdollista palauttaa alkuperäinen asetus ilman merkkiliikkeen hifistynyttä säätölaitteistoa.. Interwebsin syövereistä kaivettuja dokumentteja kun lueskelin, niin ACC osaa softalla kompensoida alle yhden asteen heiton, eli kyllä se varmaan tuota rekisteriarvoa käyttää. Eli jos haluaa olla täysin varma suuntauksen oikeellisuudesta, ainoa keino on viedä auto merkkiliikkeeseen säädettäväksi. Ilmankin varmasti pärjäilee kunhan pitää mielessä että tämä on vain ajoa helpottava lisälaite, ei mikään ihmeidentekijä, eli kuski on aina vastuussa autostaan.
Seuraavassa tekstissä on omakohtainen kokemus siitä miten ACC:n sai toimimaan säätövirheen aiheuttaman vikakoodin jälkeen. Jos kokeilet tätä, niin teet sen omalla vastuullasi!
Pääasiallinen tieto mitä netistä löytyi oli se että jos Misalignment on yli 1 asteen, niin silloin tulee toi vikakoodi "Sensor Dejustiert". Esim tämän linkin takaa löytyy jotain:
Noh tota modulia kun INPAlla tutkaili niin sieltähän löytyy jos jonkinmoista valikkoa, tällainen oli kuitenkin avainasemassa:
ACC --> Steuern (F6)--> Spezial (F4) --> Entwickler1 (F4) --> Dynamische daten deju (F5) --> Lesen(F2) --> Horizontaler dejustagewert in grad
Mulla tuo oli -1.796, eli reilusti enemmän kuin 1 aste. En tiedä mistä se tuon tiedon kaivaa, varmaan ajonaikaista tietoa keräilee ja tallettaa suurimman arvon.. tai jotain... Samasta valikosta löytyy myös reset-painike. Siitä kun nollasin arvot ja kävin nollaamassa sen jälkeen moduulin vikakoodit, niin vikakoodi lähti kävelemään ja vakkari toimii taas

Seuraava on täysin omaa pohdiskeluani, korjatkaa jos olen väärässä!
Itselleni ainakin uskottelin, että tämä arvo on vain ja ainoastaan diagnostiikkaa varten, eli jos sattuu joskus tulemaan ongelmia lumen/kuran takia tms. niin tänne tallentuu se worst case arvo ja jos se sattuu olemaan turhan iso, niin vikakoodi napsahtaa ja vakkari ei toimi. Tuskin se aktiivivakkari tätä arvoa käyttää mihinkään muuhun... Pitää seurailla miten se nyt toimii ja olla tarkkana mikäli tuntuu puskevan liian lähelle tai ei tunnista edellä ajavia. Eniwei, ei tarvinnu ainakaan toistaiseksi viedä merkkihuoltoon!
Edit: Ainakin aamusta töihin ajellessa vakkari toimi kuin ennenkin, eli on tainnut tulla vaan mittavirhe sensorille...
Mutta.. Mites toi sensori nyt päättelee sen mihin suuntaan se sojottaa? Ja ennen kaikkea jos tuolta näkee arvon minkä verran sensori on vinossa, niin eikös sen pitäisi huomata jos sensorin säätöruuvista säätelee takaisinpäin, eli teoriassa pitäis olla mahdollista palauttaa alkuperäinen asetus ilman merkkiliikkeen hifistynyttä säätölaitteistoa.. Interwebsin syövereistä kaivettuja dokumentteja kun lueskelin, niin ACC osaa softalla kompensoida alle yhden asteen heiton, eli kyllä se varmaan tuota rekisteriarvoa käyttää. Eli jos haluaa olla täysin varma suuntauksen oikeellisuudesta, ainoa keino on viedä auto merkkiliikkeeseen säädettäväksi. Ilmankin varmasti pärjäilee kunhan pitää mielessä että tämä on vain ajoa helpottava lisälaite, ei mikään ihmeidentekijä, eli kuski on aina vastuussa autostaan.
Comment