Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • eki_r
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Kommentoinen vastaisuuden varalle kuitenkin, koskaväitän että kyse ei suoranaisesti ole kompurasta itsessään.
    Eli ilmeisesti yritit/vedit kertavedolla koko auton?
    Jos/kun kyse on perus tallitilasta ja vaikka hyvin valmistellustakin, niin lopputulos on kovin helposti korkeintaan sinne päin jos ylivetoa yritetään näissä valottomissa ja tuulettamattomissa tiloissa yhdellä iskulla.
    Eli homman saa kyllä onnistumaan todella aneemisillakin vehkeillä jos/kun kerralla vedetty pinta-ala otetaan minimiin ja mm.valaistaan se kunnolla.
    Juuri näin, eli tein kertavedolla, ja opin tästä kyllä, että olisi todellakin pitänyt mennä pala kerrallaan. Esim. ne pari valumaa syntyi paikoissa, joissa valo ei riittänyt. Mulla oli suunnitelmissa maalata pienemmissä osissa, mutta pohjia ruiskiessa rohkaistuin vetämään kerralla.

    Otin auton pihalle auringonpaisteeseen ja eipä tuo viimeistelyn kannalta mitenkään mahdottomalta näytä. Työtä toki riittää, mutta pohjatöihin verrattuna pinnan hionta ja kiillotus on melkeinpä mukavaa puuhaa (tästä on kokemustakin). Koska on yksikerros-perusväri, voin tarvittaessa vetää helposti jonkun kohdan kokonaan uudestaankin.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Näin toki, mutta painumista ei kuitenkaan enään viikon kuluttua pitäisi tapahtua jos sekoitukset ja olosuhteet ovat ok.
    Tässä tapauksessa painuminen tapahtui joskus yhden vuorokauden ja viikon välillä. Vuorokauden jälkeen ei ollut vielä mitään nähtävissä, mutta kun viikon päästä seuraavan kerran tutkin niin painumat oli tulleet. Sen tiedän, että lämpötila oli kuivumiselle hieman liian alhainen.

    Tallimaalaus olosuhteista kun on puhuttu niin keksin ihan vahingossa valaistukseen loistavan apuvälineen. Minun piti eristää pressuilla talliin maalaus koppi ettei kaikki tavarat pölyynny. Tein tämän kopin bilteman valkoisista pressuista ja ne hajotti valon ihan todella hyvin. Loisteputki tehoa tuossa tilassa oli 280W ja kaikki katossa. Pressut kuitenkin sai tilan näyttämään paljon valoisammalta myös alhaalta päin.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by eki_r View Post
    Mitä opin tästä projektista?
    Parempi kompura olisi ollut tarpeen. Pikkukompuralla homma onnistui auttavasti, mutta selvästi kompura oli heikoin lenkki tässä kokonaisuudessa...
    Kommentoinen vastaisuuden varalle kuitenkin, koskaväitän että kyse ei suoranaisesti ole kompurasta itsessään.
    Eli ilmeisesti yritit/vedit kertavedolla koko auton?
    Jos/kun kyse on perus tallitilasta ja vaikka hyvin valmistellustakin, niin lopputulos on kovin helposti korkeintaan sinne päin jos ylivetoa yritetään näissä valottomissa ja tuulettamattomissa tiloissa yhdellä iskulla.
    Eli homman saa kyllä onnistumaan todella aneemisillakin vehkeillä jos/kun kerralla vedetty pinta-ala otetaan minimiin ja mm.valaistaan se kunnolla.
    Tällöin vältytään "pyöriessä ja puhaltaessa" ylettömältä roskan määrältä ja voidaan oikeasti keskittyä hyvässä valossa pinnan laatuun.
    Maksimissaan näissä tallimaalauksissa pitäisi yliryuskutukselle varata 3-5-vuorokautta ja saisi kerrallaan siis vetää korkeintaan yksi kylki kerrallaan.
    Tällöin saadaan auto toiseen seinään kiinni ja vedettävä kylki kunnolla tunkilla ylös pukkien päälle, sekä valoa lattialle(peittely katon saumasta eteenpäin ja katto omana hommanaan).
    Jos hommaan lähdetään ihan naulakompuralla ja pienellä halpisruutalla, niin niillä kyllä saa niilläkin huipputasoa, kun mennään vain luukku/pari kerrallaan.
    Tuo yliveto on aina hyvissäkin tiloissa kertarysäyksellä ja hyvillä vehkeillä ammattimieheltäkin melko haasteellinen proggis, joten vähemmällä ei oikein ole edes järkeä yrittää...jos oikeasti hyvää jälkeä tavoittelee.
    Voi toki tuntua loputtomalta urakalta, mutta kun jälkihionnat ja kiilloittelut+valumien puhkihiomisien paikkuut jää minimiin, niin kokonaisuutena tuo osiin jakaminen on kyllä pääsääntöisesti nopeampikin tapa.

    Leave a comment:


  • jake2710
    replied
    Originally posted by coupe320 View Post
    kuka tietää?
    Eikös se yleensä sitten ole kuin pinta kokonaan mattaantunut...


    Edit. No vitn tää olikin jo aamulla kysytty ja oli jo vastattukin
    Last edited by jake2710; 17-07-2014, 21:31.

    Leave a comment:


  • eki_r
    replied
    Noniin, nyt on zeta maalattu. Lopputulos on kelvollinen viimeistelyä (vesihionta, myllytys) ajatellen. Niin hyvä kuin käytettävissä olevalla budjetilla (alle 400 €), maalaustilalla (pieni talli) ja välineillä (halpiskompura, 1.4 mm suuttimella oleva halpisruisku) voi saada aikaan. Aplaria, roskia ja pari valumaakin on, mutta noista selvitään. Ammattilainen voisi olla tässä vaiheessa jäljen osalta huvittunut, mutta olen nähnyt huonompaakin ammattilaisen tekemää jälkeä. Uskallan jo tässä vaiheessa sanoa, että lopputulos on viimeistelyn jälkeen entiseen pintaan verrattuna paljon parempi.

    Mitä opin tästä projektista?

    Tiukalla aikarajalla (max. puolet kesäloman illoista) en lähtisi tätä toiste tekemään. Pohjatyöt tuli melko ok, mutta olisin kyllä saanut parempaakin jälkeä aikaiseksi.
    Parempi kompura olisi ollut tarpeen. Pikkukompuralla homma onnistui auttavasti, mutta selvästi kompura oli heikoin lenkki tässä kokonaisuudessa.
    Onpahan oma Z3 tullut paljon tutummaksi etenkin sisustan & sähkölaitteiden osalta. Sisustan kun joutuu enimmäkseen purkamaan, että saa peilit, antennin ja ovenkahvat irti.
    Kokeneempien neuvoista kannattaa aloittelijoiden ottaa oppia. Erityisesti herrojen Rockford & Hemi neuvot perusasioissa ovat olleet hyödyllisiä.

    Kuvia postailen myöhemmin, kunhan saan homman valmiiksi...

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎