Maalaustopic 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • eki_r
    replied
    Minä hain Bauhaussista halvimman walkair-kompuran ja työkalusetin ruiskuineen yms. Olisiko ollut noin 150 € koko setti. Tuolla olen maalannut zetaa ja ole todennut, että jos maalaa "pelti kerrallaan" niin oikein hyvin toimii... Näillä välineillä maalaa varsin hyvää jälkeä kun vaan oppii homman. Vedenerotin on välttämätön, sen pitää ollaa mahdollisimman lähelle ruiskua; mulla on kompuran jälkeen 10 m letkua, sitten vedenerotin ja 5 m letkua ennen ruiskua.

    Tallimaalauksissa jäljen laatu riippuu viime kädessä siitä, miten hyvin pölyn ja hyönteiset pystyy torjumaan.

    Leave a comment:


  • Rider
    replied
    Auttakaaps viisaammat noviisia.

    Eli on ruvennut tuo automaalaus kiinnostamaan harraste tasolla ja nyt olisikin tarkoitus hommailla hieman tarvikkeita (ruiskut ym.) eli olisiko jonkinsortin listaa ja ehdotuksia millä tarvikkeilla pääsisi alkuun ja mistä kannattaa hankkia=halvimmalla?

    Tarkoitus ei ole maalata kokonaisia autoja vaan esimerkiksi ovia, konepeltejä, listoja ym.

    Maaliruisku?
    Kompressori? Löytyy tämmönen ennestään tekeekö mitään? http://tuotteet.etra.fi/fi/g13098787...55-kompressori)
    Letkut?
    Paineensäätimet?
    Vedenerottimet?
    Muuta?

    Leave a comment:


  • Robi
    replied
    Pikku pähkinä purtavaksi. E39 facelift umpion vilkun kulmaan tuleva krominvärinen lärpäke menettänyt kromauksen. Millä sen saisi alkuperäistä vastaavaksi kotikonstein. Umpio purettuna ja periaatteessa kasausta vaille kunhan saa noi palikat kuntoon.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • eki_r
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Joo, eli näin se menee ja pelkkä uudelleen lakkapinnan veto usein helpottaa enemmän kuin loputon "hierominen".
    Mulla ei tule lakkaa ollenkaan, maalina on yksikerroksinen akryylimaali.

    Tuossa totesin, että tallimaalauksessa lentävät ötökät, mäkäräiset yms. ovat kaikkein ikävin riesa. Pöly ja roskat pysyy aika hyvin hallinnassa, mutta annas olla kun joku möttiäinen lentää vastamaalatulle pinnalle. Siinä se sitten kuolintuskissaan ryömii ja pilaa vastamaalatun pinnan.

    Tämän ehkäisemiseksi kävin Prismasta hakemassa puutarhassa käytettävää ohutta peiteharsokangasta, ja teippasin sitä oven eteen. Ilma vaihtuu hyvin (flekti poistaa ilmaa) ja hyönteiset sekä roskat pysyy ulkona. Varmuuden vuoksi suihkuttelen Raidia hyvissä ajoin ennen maalausta.

    Silläkin uhalla, että teen itsestäni naurunalaisen... Tuosta harsosta tuli sellainen idea, että väliaikaisen "maalaamon" voisi näihin kotitarvemaalauksiin ehkä toteuttaa riittävän isosta huvilakatoksesta, jonka lattia voisi olla pressua ja seinät tuota harsokangasta. Ilma vaihtuisi vallan mainiosti, eikä pöly ja hyönteiset olisi ongelma. Muutaman kympin investoinnilla tuollaisen saisi aikaan ja voisi olla jopa ahdasta tallia parempi maalaustila.

    Leave a comment:


  • Jyki
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Joo, eli näin se menee ja pelkkä uudelleen lakkapinnan veto usein helpottaa enemmän kuin loputon "hierominen".
    Kuinka pian lakkauksen jälkeen olisi hyvä lakata uudelleen? hionta 1200 vesissä ensin?

    Lakkaa jäi reilusti yli touringin maalauksen jälkeen nii turhaan se jäis tuonne hyllyyn pilaantuun. Tuli liian ohut kerros lakkaa ja pinnasta vähä mitä sattuu :think

    Leave a comment:


  • eki_r
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Niitä kuvia odotellaan .
    Juu onha noita kuvia jokunen... pitäisi vaan ladata kuvat kamerasta koneelle ja kamerakin meni kuvineen päivineen huoltoon, ei tunnista objektiivia. Ensi viikolla...

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by eki_r View Post
    Zetaa tuossa "viimeistelin" ja enimmäkseen ihan mallikelpoista pintaa tuli, tosin hirveän vesihiomisen ja myllyttämisen jälkeen. Rupesi vaivannäkö vituttamaan. Etenkin, kun pinta meni parista kohtaa puhki. Niinpä rupesin maalaamaan uudelleen pala kerrallaan juuri sillä tavalla kuin Hemi aiemmin neuvoi. Kunnollinen valaistus, suojaaminen roskilta, turhan liikkumisen ja pölyttämisen välttäminen jne... Zetan etupuoli on jo maalattu uudelleen, ja nyt tulee mallikelpoista pintaa. Ei roskia, ei aplaria, ei mattapintaa, eikä etenkään turhaa hinkkaamista jälkikäteen.
    Joo, eli näin se menee ja pelkkä uudelleen lakkapinnan veto usein helpottaa enemmän kuin loputon "hierominen".

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by eki_r View Post
    Zetaa tuossa "viimeistelin" ja enimmäkseen ihan mallikelpoista pintaa tuli, tosin hirveän vesihiomisen ja myllyttämisen jälkeen. Rupesi vaivannäkö vituttamaan. Etenkin, kun pinta meni parista kohtaa puhki. Niinpä rupesin maalaamaan uudelleen pala kerrallaan juuri sillä tavalla kuin Hemi aiemmin neuvoi. Kunnollinen valaistus, suojaaminen roskilta, turhan liikkumisen ja pölyttämisen välttäminen jne... Zetan etupuoli on jo maalattu uudelleen, ja nyt tulee mallikelpoista pintaa. Ei roskia, ei aplaria, ei mattapintaa, eikä etenkään turhaa hinkkaamista jälkikäteen.
    Niitä kuvia odotellaan .

    Leave a comment:


  • eki_r
    replied
    Zetaa tuossa "viimeistelin" ja enimmäkseen ihan mallikelpoista pintaa tuli, tosin hirveän vesihiomisen ja myllyttämisen jälkeen. Rupesi vaivannäkö vituttamaan. Etenkin, kun pinta meni parista kohtaa puhki. Niinpä rupesin maalaamaan uudelleen pala kerrallaan juuri sillä tavalla kuin Hemi aiemmin neuvoi. Kunnollinen valaistus, suojaaminen roskilta, turhan liikkumisen ja pölyttämisen välttäminen jne... Zetan etupuoli on jo maalattu uudelleen, ja nyt tulee mallikelpoista pintaa. Ei roskia, ei aplaria, ei mattapintaa, eikä etenkään turhaa hinkkaamista jälkikäteen.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by coupe320 View Post
    ollu tallissa jossa nyt näillä keleillä taitaa olla se 25-30 lämmintä. entä jos ajais auringon paisteeseen, ois uuni ihan omasta takaa? 3 päivää sitten maalattu.
    Joo, eli päivä/pari tässä kelissä auringon paisteessa ja voi ihan huoleti vahata.

    Leave a comment:


  • coupe320
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Jos on uunikuivattua pintaa, niin parisen päivää.
    ollu tallissa jossa nyt näillä keleillä taitaa olla se 25-30 lämmintä. entä jos ajais auringon paisteeseen, ois uuni ihan omasta takaa? 3 päivää sitten maalattu.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by coupe320 View Post
    kuinka kauan maalattujen osien pitää antaa kuivua ennenkuin uskaltaa vahata.? vai onko vahasta mitään haittaa kuivumisen kannalta.
    Jos on uunikuivattua pintaa, niin parisen päivää.

    Leave a comment:


  • LyyraN
    replied
    Originally posted by coupe320 View Post
    kuinka kauan maalattujen osien pitää antaa kuivua ennenkuin uskaltaa vahata.? vai onko vahasta mitään haittaa kuivumisen kannalta.
    Ohjeena ollu kuukausi ilman vahaa. Antaa liuottimien haihtuu kunnolla.

    Leave a comment:


  • coupe320
    replied
    kuinka kauan maalattujen osien pitää antaa kuivua ennenkuin uskaltaa vahata.? vai onko vahasta mitään haittaa kuivumisen kannalta.
    Last edited by coupe320; 26-07-2014, 09:34.

    Leave a comment:


  • Jyki
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Vaatii jo vähän "tekemistä" että saa värimassan valahtamaan, joten ennen lakan vetoa kannattaa hieman vaikka treenata/etsiä säätöjä johonkin toisarvoiseen ensin.
    Kuitenkin se lakka valahtaa sitten TODELLA paljon helpommin kuin massa.

    Hionta 800-vesissä ja uutta massaa niskaan.
    Jep thänks!

    Tämä on vasta toinen auto mitä olen ikinä ruiskulla maalaillut. Ensimmäisellä kerralla maalasin jopa surkeammalla ruiskulla (Einhell) eikä näin pahoja valumia kyllä tullut, joten joku kömmähdys nyt vaan pääsi käymään. Toki silloin oli kyseessä yksikerrosväri.

    Onneksi tallista löytyy noita riisikupin peltejä johon harjotella

    Leave a comment:

Working...
X