Minä hain Bauhaussista halvimman walkair-kompuran ja työkalusetin ruiskuineen yms. Olisiko ollut noin 150 € koko setti. Tuolla olen maalannut zetaa ja ole todennut, että jos maalaa "pelti kerrallaan" niin oikein hyvin toimii... Näillä välineillä maalaa varsin hyvää jälkeä kun vaan oppii homman. Vedenerotin on välttämätön, sen pitää ollaa mahdollisimman lähelle ruiskua; mulla on kompuran jälkeen 10 m letkua, sitten vedenerotin ja 5 m letkua ennen ruiskua.
Tallimaalauksissa jäljen laatu riippuu viime kädessä siitä, miten hyvin pölyn ja hyönteiset pystyy torjumaan.
Maalaustopic 2
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Auttakaaps viisaammat noviisia.
Eli on ruvennut tuo automaalaus kiinnostamaan harraste tasolla ja nyt olisikin tarkoitus hommailla hieman tarvikkeita (ruiskut ym.) eli olisiko jonkinsortin listaa ja ehdotuksia millä tarvikkeilla pääsisi alkuun ja mistä kannattaa hankkia=halvimmalla?
Tarkoitus ei ole maalata kokonaisia autoja vaan esimerkiksi ovia, konepeltejä, listoja ym.
Maaliruisku?
Kompressori? Löytyy tämmönen ennestään tekeekö mitään? http://tuotteet.etra.fi/fi/g13098787...55-kompressori)
Letkut?
Paineensäätimet?
Vedenerottimet?
Muuta?
Leave a comment:
-
-
-
Originally posted by Hemi View PostJoo, eli näin se menee ja pelkkä uudelleen lakkapinnan veto usein helpottaa enemmän kuin loputon "hierominen".
Tuossa totesin, että tallimaalauksessa lentävät ötökät, mäkäräiset yms. ovat kaikkein ikävin riesa. Pöly ja roskat pysyy aika hyvin hallinnassa, mutta annas olla kun joku möttiäinen lentää vastamaalatulle pinnalle. Siinä se sitten kuolintuskissaan ryömii ja pilaa vastamaalatun pinnan.
Tämän ehkäisemiseksi kävin Prismasta hakemassa puutarhassa käytettävää ohutta peiteharsokangasta, ja teippasin sitä oven eteen. Ilma vaihtuu hyvin (flekti poistaa ilmaa) ja hyönteiset sekä roskat pysyy ulkona. Varmuuden vuoksi suihkuttelen Raidia hyvissä ajoin ennen maalausta.
Silläkin uhalla, että teen itsestäni naurunalaisen...Tuosta harsosta tuli sellainen idea, että väliaikaisen "maalaamon" voisi näihin kotitarvemaalauksiin ehkä toteuttaa riittävän isosta huvilakatoksesta, jonka lattia voisi olla pressua ja seinät tuota harsokangasta. Ilma vaihtuisi vallan mainiosti, eikä pöly ja hyönteiset olisi ongelma. Muutaman kympin investoinnilla tuollaisen saisi aikaan ja voisi olla jopa ahdasta tallia parempi maalaustila.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostJoo, eli näin se menee ja pelkkä uudelleen lakkapinnan veto usein helpottaa enemmän kuin loputon "hierominen".
Lakkaa jäi reilusti yli touringin maalauksen jälkeen nii turhaan se jäis tuonne hyllyyn pilaantuun. Tuli liian ohut kerros lakkaa ja pinnasta vähä mitä sattuu :think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by eki_r View PostZetaa tuossa "viimeistelin" ja enimmäkseen ihan mallikelpoista pintaa tuli, tosin hirveän vesihiomisen ja myllyttämisen jälkeen. Rupesi vaivannäkö vituttamaan. Etenkin, kun pinta meni parista kohtaa puhki. Niinpä rupesin maalaamaan uudelleen pala kerrallaan juuri sillä tavalla kuin Hemi aiemmin neuvoi. Kunnollinen valaistus, suojaaminen roskilta, turhan liikkumisen ja pölyttämisen välttäminen jne... Zetan etupuoli on jo maalattu uudelleen, ja nyt tulee mallikelpoista pintaa. Ei roskia, ei aplaria, ei mattapintaa, eikä etenkään turhaa hinkkaamista jälkikäteen.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by eki_r View PostZetaa tuossa "viimeistelin" ja enimmäkseen ihan mallikelpoista pintaa tuli, tosin hirveän vesihiomisen ja myllyttämisen jälkeen. Rupesi vaivannäkö vituttamaan. Etenkin, kun pinta meni parista kohtaa puhki. Niinpä rupesin maalaamaan uudelleen pala kerrallaan juuri sillä tavalla kuin Hemi aiemmin neuvoi. Kunnollinen valaistus, suojaaminen roskilta, turhan liikkumisen ja pölyttämisen välttäminen jne... Zetan etupuoli on jo maalattu uudelleen, ja nyt tulee mallikelpoista pintaa. Ei roskia, ei aplaria, ei mattapintaa, eikä etenkään turhaa hinkkaamista jälkikäteen..
Leave a comment:
-
-
Zetaa tuossa "viimeistelin" ja enimmäkseen ihan mallikelpoista pintaa tuli, tosin hirveän vesihiomisen ja myllyttämisen jälkeen. Rupesi vaivannäkö vituttamaan. Etenkin, kun pinta meni parista kohtaa puhki. Niinpä rupesin maalaamaan uudelleen pala kerrallaan juuri sillä tavalla kuin Hemi aiemmin neuvoi. Kunnollinen valaistus, suojaaminen roskilta, turhan liikkumisen ja pölyttämisen välttäminen jne... Zetan etupuoli on jo maalattu uudelleen, ja nyt tulee mallikelpoista pintaa. Ei roskia, ei aplaria, ei mattapintaa, eikä etenkään turhaa hinkkaamista jälkikäteen.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by coupe320 View Postollu tallissa jossa nyt näillä keleillä taitaa olla se 25-30 lämmintä. entä jos ajais auringon paisteeseen, ois uuni ihan omasta takaa? 3 päivää sitten maalattu.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostVaatii jo vähän "tekemistä" että saa värimassan valahtamaan, joten ennen lakan vetoa kannattaa hieman vaikka treenata/etsiä säätöjä johonkin toisarvoiseen ensin.
Kuitenkin se lakka valahtaa sitten TODELLA paljon helpommin kuin massa.
Hionta 800-vesissä ja uutta massaa niskaan.
Tämä on vasta toinen auto mitä olen ikinä ruiskulla maalaillut. Ensimmäisellä kerralla maalasin jopa surkeammalla ruiskulla (Einhell) eikä näin pahoja valumia kyllä tullut, joten joku kömmähdys nyt vaan pääsi käymään. Toki silloin oli kyseessä yksikerrosväri.
Onneksi tallista löytyy noita riisikupin peltejä johon harjotella
Leave a comment:
-
Leave a comment: