Maalaustopic 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • suppari
    replied
    No tuo oli toive kun maksajalle laitoin listaa, mutta tällaista tuli nyt. Tuo uretaani muuten kuivuu ihan todella hitaasti, tosin tallin lämpö on n.10-15 astetta.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by suppari View Post
    Otin paikallisesta maalikaupasta lechler monoprimeria, katotaan mitää sillä saa aikaan. Alustan osiin tuli saman valmistaja uretaani.

    Huomaa taas että on viitisen vuotta kun on pidellyt ruiskua. Ja edelleen sama ongelma, ei vaan jaksa odotella maalin kuivumista Noh, tuskin on alustan palat ollut 60-luvun englannin linjalta lähtiessään tuon kummemmat.
    Jos kyse on sinkaamattomasta "museoautosta", niin ota ilman muuta käytöön tuo 2K Teknodur 3430 PU-pohjamaali, jolla saat yhdessä ja samassa tuotteessa kaiken tarvittavan haposta epoksin kautta pintaväriin. Eli tässä yksikerrosjärjestelmässä kakki kolmikerrosjärjestelmän elementit.

    Tuossa tuoteselostetta:

    Originally posted by Teknos
    TEKNODUR COMBI 3430 on kaksikomponenttinen, niukkaliuotteinen ruosteenestopigmentoitu polyuretaanimaali, jonka kovetteena on alifaattinen isosyanaattihartsi.
    Käytetään ns. yksikerrosmaalina. Maalia voidaan käyttää myös pintamaalina polyuretaanijärjestelmissä. Soveltuu käytettäväksi teräs-, sinkki- ja alumiinipinnoille. Maali soveltuu käytettäväksi useilla eri alustoilla sekä useille hyvin alustassa kiinni oleville vanhoille maalipinnoille.
    Maali muodostaa kalvon, joka kestää hyvin mekaanista rasitusta ja säätä. Kun pintamaalilta vaaditaan erittÄin hyvää kiillon ja värisävyn kestoa, suositellaan kohteiden lakkausta TEKNODUR 0250 tai 0290 polyuretaanilakalla

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Otin paikallisesta maalikaupasta lechler monoprimeria, katotaan mitää sillä saa aikaan. Alustan osiin tuli saman valmistaja uretaani.

    Huomaa taas että on viitisen vuotta kun on pidellyt ruiskua. Ja edelleen sama ongelma, ei vaan jaksa odotella maalin kuivumista Noh, tuskin on alustan palat ollut 60-luvun englannin linjalta lähtiessään tuon kummemmat.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by suppari View Post
    Mikä paras ruiskutettava 1k happo nykyään? Alkaa vanha Standox 1k adhesive primerin pohja paistamaan. Oon tykännyt tästä, ei tarvi lutrata kovettajia, kuivuu 5min ja voi hitsata. Tulee autoon, joka ei koskaan tule näkemään muuta kuin aurinkoisia päiviä, pohjalla joko hiekkapuhallettu tai hapotettu kohtuu ruosteeton pinta. Tästä standoxista omia kokemuksia 5v ajalta suolassa uuden, ei tullu vanhat mun aikana läpi.
    1K:sta en tiedä, kun ei oikeastaan tule käytettyä lainkaan, mutta jos parasta happoa haet, niin ainakaan kovin kaukaa se ei PPG D831:sta lipsahda.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Nimenomaan fillerin/hinkkavärin jne. tarkoituksena on sulkea kaikki kitit ja muut epämääräisyydet alleen, ja ei päästää sieltä mitään tulemaan läpi. 1k kamat ei tätä tee, eli aivan turha niitä käyttää. Sinuna poistaisin kaikki 1k kamat nyt sieltä ja kunnon maalia tilalle. Mukava kun se pintavärin vedossa kiehuukin läpi sieltä jostain alta...

    Jo aikasemmin ollu trotonin filleri on esim. hyvää ja halpaa: http://www.automaalit.net/epages/Gag...s/trotonfiller

    Ohjeesta poiketen tuo 30% ohenteen määrä on melkeen minimi, mitä kannattaa käyttää.

    Leave a comment:


  • e30_M-tech1
    replied
    Filleri

    Originally posted by Pazi88 View Post
    Mitähän filleriä käytät?
    Besa 1-k car urkifiller.
    Sitä ei nyt vielä ole kauheita kerroksia tarvinnu,
    2-filleriä ruiskulla on varmaan järkevämpi vetää jatkossa,jälkiviisaana.

    Kestääkös 2-k fillerit kosteutta?ja mikä on hyvä ja mistä?
    Ettei taas tuu kokeiltua jotain kuraa, mitä maalikauppias kehuu..

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Mitähän filleriä käytät?

    Leave a comment:


  • e30_M-tech1
    replied
    Kosteuden eristävä maalikerros?

    Mikä olisi eristävä maali pohjatyövaiheessa?
    Filleriä voi vesihioa mutta ilmeisesti imee kaiken lian ja kosteuden ja shaiban peltiin asti.
    (Luulin että filleri on eristävä, kun voi vesihioa..eipäs ookkaan prkl!)
    Pohjat jää välillä kesken,ja talliin ängetään joku muu projekti hetkellisesti.
    Auto lähtee vesisateeseen, niin ruiskutin tässä vaiheessa pakon sanelemana 2k lakan hinkkapintaan.
    Onko tohon jotain järkevämpää vaihtoehtoo vaikka pohjamaali joka eristäis?
    mieluiten kilikali,jonka voi vaikka sipasta pois ennen maalausta?
    Ja sen takia kilikali, ettei joka tikkuaskin kokosen läntin takia tarvitse ruiskua viritellä ja putsata!!!
    Jos rojekti tämmötti paikka paikalta hiljakseen valmistuu:think
    Ilmankosteus tallissa pysynyt 30-40% mut jos se pomppaa niin ois eristävälle kerrokselle tarve tallissakin..
    Last edited by e30_M-tech1; 11-11-2014, 08:51. Reason: ähs,koitin editoida=D

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Mikä paras ruiskutettava 1k happo nykyään? Alkaa vanha Standox 1k adhesive primerin pohja paistamaan. Oon tykännyt tästä, ei tarvi lutrata kovettajia, kuivuu 5min ja voi hitsata. Tulee autoon, joka ei koskaan tule näkemään muuta kuin aurinkoisia päiviä, pohjalla joko hiekkapuhallettu tai hapotettu kohtuu ruosteeton pinta. Tästä standoxista omia kokemuksia 5v ajalta suolassa uuden, ei tullu vanhat mun aikana läpi.

    Leave a comment:


  • e30_M-tech1
    replied
    pohjamaalista

    Hemillä oli kyseinen suositus TEKNODUR COMBI 3430
    polyuretaanimaali museoautoon.
    Voiko tuota laittaa pohja/pintamaaliksi uudempaan?
    Ajatuksena taas ruoste pysyvästi pois.
    Last edited by e30_M-tech1; 22-10-2014, 11:06. Reason: semmosta

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by e30_M-tech1 View Post
    Nonniin,jottei tarvitse 80 sivua lukea ja seota maaleista niin,sekasin jo
    Sisälokaria ja pohjaa on hitsattu ja vielä näkyvää peltiä takakaareen tulossa.
    Mitä on hyvä vetää hitsaussaumaan,jossa tosiaan on rosteri AISI-liitos?ja tämä jännitepari ilmeisesti ruostuu, jollei nyt saa hapettomaksi suojattua.
    Onko olemassa joku tahna/liima jossa ruosteenesto-ominaisuuksia??
    Ja annitrolilla voi hapottaa tässäkin tapauksessa ennen muita toimenpiteitä?
    Onko hyötyä vai haittaa vetää 2-komponentti liimaa molemmin puolin saumaa?
    (Sikaa/jesaria en laita,.mihinkään päin autoa)
    Sen jälkeen happopohjamaali,epoksi?
    Hinkkavärit saa kai unohtaa, kai ne maalit ilman niitäkin pysyy sisälokarissa..:think
    Saumakittiä/liimaa molemmin puolin.

    Leave a comment:


  • e30_M-tech1
    replied
    kysytääs uusiks!

    Nonniin,jottei tarvitse 80 sivua lukea ja seota maaleista niin,sekasin jo
    Sisälokaria ja pohjaa on hitsattu ja vielä näkyvää peltiä takakaareen tulossa.
    Mitä on hyvä vetää hitsaussaumaan,jossa tosiaan on rosteri AISI-liitos?ja tämä jännitepari ilmeisesti ruostuu, jollei nyt saa hapettomaksi suojattua.
    Onko olemassa joku tahna/liima jossa ruosteenesto-ominaisuuksia??
    Ja annitrolilla voi hapottaa tässäkin tapauksessa ennen muita toimenpiteitä?
    Onko hyötyä vai haittaa vetää 2-komponentti liimaa molemmin puolin saumaa?
    (Sikaa/jesaria en laita,.mihinkään päin autoa)
    Sen jälkeen happopohjamaali,epoksi?
    Hinkkavärit saa kai unohtaa, kai ne maalit ilman niitäkin pysyy sisälokarissa..:think
    Last edited by e30_M-tech1; 23-09-2014, 20:10. Reason: senat sakasin

    Leave a comment:


  • LyyraN
    replied
    Originally posted by Jolli View Post
    Lakkavauriot:

    Omassa projektissani on helmiäisvalkoinen maali, josta on etu- ja takapuskurista sekä konepellistä kuoriutunut lakka muutamista kohdista reilu kämmenen kokoisilta alueilta, varmaan jälkikäteen maalattuja ja joku virhe tehty lakkauksessa. Maalipinta kuitenkin täysin virheetön.
    Miten tälläistä lähtee korjaamaan?

    Maalaukseen.

    Leave a comment:


  • Jolli
    replied
    Lakkavauriot:

    Omassa projektissani on helmiäisvalkoinen maali, josta on etu- ja takapuskurista sekä konepellistä kuoriutunut lakka muutamista kohdista reilu kämmenen kokoisilta alueilta, varmaan jälkikäteen maalattuja ja joku virhe tehty lakkauksessa. Maalipinta kuitenkin täysin virheetön.
    Miten tälläistä lähtee korjaamaan?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by e30_M-tech1 View Post
    -95 e36,vanha tonnin pommi, josta yritys tehdä vähemmän pommi..Kuitenkin jopa seuraavan omistajan ajaksi, tai pitempään
    No, ihan ensimmäinen virhehän tuossa on tuo haponkestävän paikan käyttä "mustassa pellissä".
    Eli tulee helposti mätänemään ja nopeasti paikan ympäriltä/saumasta(muodostaa sen mustan pellin kanssa jänniteparin).
    Siihen olisi kannattanut käyttää sinkittyä peltiä ja erinomaista "emmettä" saisit vaikkapa e39:in pintapelleistä(tai VAG tai vanhat ranskikset,jne).
    Tuokin voi toimia, mutta alue on saatava molemmin puolin täysin hapettomaksi, jolloin suojaus on oltava virheetön.

    Leave a comment:

Working...
X