Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20B25 Jakohihnan vaihto-ohje HOWTO

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Silli
    Bimmer Rookie
    • May 2003
    • 101
    • Vantaa

    M20B25 Jakohihnan vaihto-ohje HOWTO

    Eipä noista täällä boardilla olleista ohjeista ollut itselle apuja niin ajattelin aloittaa uuden topicin.
    Kyseessä -89 touring motronicilla.

    -Ota apukuskin puolelta konepellistä tulevat kusijussin letkut ja suuttimien lämmitys johdot irti.
    -Irroita 4 pulttia jotka pitävät konepellin alakiinnikkeet paikallaan(ovat keskenään vastakkaisilla puolilla.Avain 10mm.
    -Irroita konepellin tuen sokka ja voit nostaa konepellin pois
    -Irroita pakosarjan alta alavesiletku jolloin koneesta/syyläristä lorisee vedet pois.
    -Pura syyläristä lähtevät letkut pois ja syylärin yläkiinnike(muovia jossa 2 kumituttia ja 2 ruuvia avain m10.)
    -Nyt voit varovasti nostaa syylärin pois.
    -Sitten viskotuuletin pois.Papukaijapihdeillä käännät edestä katsottuna kellonsuuntaa niin saat sen auki.Laita visko syrjään pystyasentoon.
    -Nyt voit purkaa loput kumiletkut ja peltiputken joka on kiinni etukopassa 2 pultilla 10mm avain.
    -Seuraavaksi irroita jakajan kansi joka on 3 ruuvilla kiinni.pikkuhylsy 8mm
    Voit kääntää sen sivuun, sytytysjohtoja ei tarvitse irroittaa.
    -Seuraavaksi pyöritetään kone TDC asentoon seuraavasti.
    -22 millisellä kiintoavaimella alhaalta kampiakselin pultista rauhallisesti kellonsuuntaan siihen asti että pyörijä jakajan kannen alla osoittaa noin kello 4.tätä lähestyttäessä näät myös alapyörän reunaan stanssatun TDC merkin joka täytyy kohdistaa alumiinikopassa olevaan pystymerkkiin.(noin kello 1 ).
    -Irroita vesipumpun hihnapyörä 10mm avain 4 pulttia.
    -Löysää ohjaustehostin ja laturi 13 mm avaimilla jonka jälkeen ota hihnat pois.
    -Varmistu että kone tosiaan on Yläkuolokohdassa (TDC) jonka jälkeen irroita pyörijä 3x 4mm kuusiokolo pulttia.
    -Irroita kampiakselin asentotunnistin vesipumpun vieressä 1x 5 mm kuusioruuvilla kiinni johon menee yksi johto.Jos osuit oikeaan on kädessäsi mutikka joka on magneettinen.
    -Irroita öljynpaine anturin johto pakosarjan alta.Lähtee puristamalla sitä jousta kasaan ja vetämällä.Tosin itse jouduin ottamaan jousen pois pihdeillä ja sitten liittimen sai irti.
    -Käännä nämä 2 johtoa sivuun irroittaen muovikiinnike joka on jakohihnan alumiinikopassa kiinni.
    -Irroita ylempi jakohihnan suojakotelo laturin kiristimen kanssa.
    -Nyt näät nokka-akselin yläpyörässä ja kannessa olevien merkkien olevan kohdakkain.
    -Irroita kampiakselin hihnapyörä. 6 kpl pultteja 13mm hylsy.
    -Irroita kampiakselin värinävaimennin pyörä varovaisesti kopsuttelemalla.
    -Nyt saat poistettua alemman jakohihnan suojakopan. 2 pulttia 10mm avain ja saattoi olla 1 13mm.
    -Nyt näät kampiakselin päässä olevan pienen pyörän jossa on 6 kpl m8 kierrereikää.Sen yläosassa on myös ajoitusmerkki jonka pitää vastata koloseen.
    -merkitse tarkasti kaikkien hihnapyörien asento.
    -Tunnustele sormin hihnan kireyttä pisimmältä sivulta jotta saat siitä jonkunlaisen käsityksen.
    -Löysää hihnan kiristimen 2 pulttia ja väännä kiristin apukuskin suntaan jolloin kiristin löystyy.Kiristä se tähän asentoon.
    -Poista vanha hihna.
    -Löysytä varovasti hihnan kiristäjän pultteja jolloin vapautat jousikuorman.Poista sitten kiristäjä.

    Kasaus aloitetaan laittamalla uusi hihnankiristäjä paikalleen virittäen se jousta vasten.
    -Hihna laitetaan paikalleen ensin alapyörälle, sitten oikealla ylemmälle pyörälle, nokkapyörälle ja viimeiseksi kiristäjälle.
    -sitten vapautetaan kiristäjä löysäämällä sen pultit ja kiristämällä ne uudestaan kun jousi on kiristänyt hihnan.
    -Nyt katsotaan silmämääräisesti että hihna on oikein paikallaan ja että aiemmin tehdyt merkit pyörissä ovat vielä oikeissa kohdissa.
    -Jos ajoitusmerkit ovat kohdakkain voidaan konetta pyörittää alapultista (22m avain) 2 täyttä kierrosta jolloin merkit ovat taas samassa asennossa.
    -Löysytetään vielä kiristäjän pultteja ja sitten kiristetään ne uudelleen.
    -Tunnustellaan vielä käsin hihnan kireys pisimmän sivun keskivaiheilta jolloin sormin kääntämällä sen pitäisi kääntyä noin 80-85 astetta.

    -Nyt voit aloittaa kasaamisen päinvastaisessa järjestyksessä.
    -Huolehdi purettujen osien puhtaudesta kasattaessa.
    -Alahihnapyörän 6 pulttia (13mm hylsy) kiristetään vastakkain 22 NM momenttiin eikä lukitteen käyttö ole pahasta.
    -JOS käsillä on sopiva momentti avain niin kampuran pään pultin voi myös avata ja tarkistaa se oikeaan momenttiin joka on 400-420 NM.
    Tein kampiakselin kiinnipitämiseen sopivan työkalun joka kiinnitetään 6 pultilla kampuran päähän.Ei tarvitse tapella koneen paikallaan pitämiseksi.Tarvitseville voin tätä lainata.
    (Pulttia EI TARVITSE välttämättä avata jakohihnan vaihtamiseksi)

    -Koneen ilmaaminen käy kätevästi kun täyttää syylärin sen ylävesiletkusta ja sitten koneen käydessä puristelee letkuja jolloin ilmat lähtee kivuttomasti pois.

    Kuviakin on jokunen mutta valitettavasti niistä ei taida olla hyötyä.

    Aikaa hommaan voi varata yhden työpäivän niin ei tarvitse pitää kiirettä.

    Vaihtoväliksi Gates(ei Bill) suosittaa joko 3 vuotta tai 40 000 kilometriä.
    Attached Files
    Last edited by Silli; 17-04-2005, 15:07.
    sigpic
    E91 320D /// M-SPORT Touring
    Ex: E36 328 /// Touring Ex harraste, nykyinen kiertopalkinto
    Ex: E30 325 Touring
  • Meisseli
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 1003
    • Kotka

    #2
    Originally posted by Silli
    -sitten vapautetaan kiristäjä löysäämällä sen pultit ja kiristämällä ne uudestaan kun jousi on kiristänyt hihnan.

    -Jos ajoitusmerkit ovat kohdakkain voidaan konetta pyörittää alapultista (22m avain) 2 täyttä kierrosta jolloin merkit ovat taas samassa asennossa.
    -Löysytetään vielä kiristäjän pultteja ja sitten kiristetään ne uudelleen.
    Lieneekö sillä mitään vaikutusta asiaan, mutta jossain ohjeistuksessa on sanottu että kiristäjän annetaan olla jousen varassa myös tuon parin kierroksen pyörityksen aikana ja vasta sen jälkeen pultit kiinni.
    Eioo penaria alla enää.. :(

    Comment

    • system_administrator
      Newbiemmer
      • Jan 2005
      • 20

      #3
      Originally posted by Silli
      -merkitse tarkasti kaikkien hihnapyörien asento.

      -Nyt katsotaan silmämääräisesti että hihna on oikein paikallaan ja että aiemmin tehdyt merkit pyörissä ovat vielä oikeissa kohdissa.

      Kuviakin on jokunen mutta valitettavasti niistä ei taida olla hyötyä.

      Vaihtoväliksi Gates(ei Bill) suosittaa joko 3 vuotta tai 40 000 kilometriä.
      Taitaa olla turha sinne kuitenkaan mitään merkkejä piirrellä kun kaikki tarvittavat merkit löytyy noista hihnapyöristä. Nokka-akselin päässä on tuo kuvassakin (kuva190) näkyvä merkki noin kello 2:n paikkeilla ja siellä kampiakselilla se mainitsemasi kolo ja merkki.

      L-jetronic koneessa tuo kolmas hihnapyörä pyörittää virranjakajaa ja virranjakajastakin löytyy ajoitusmerkit, mutta motronic mallissa sen avulla toimii vain öljypumppu.

      Ihan hyvät ohjeet, vaikkakin BMW:n suositukset hihnanvaihtoväliksi on hivenen erilaiset.
      Last edited by system_administrator; 23-02-2005, 14:58.

      Comment

      • Silli
        Bimmer Rookie
        • May 2003
        • 101
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by system_administrator
        Taitaa olla turha sinne kuitenkaan mitään merkkejä piirrellä kun kaikki tarvittavat merkit löytyy noista hihnapyöristä. Nokka-akselin päässä on tuo kuvassakin (kuva190) näkyvä merkki noin kello 2:n paikkeilla ja siellä kampiakselilla se mainitsemasi kolo ja merkki.
        Mielestäni omalla merkitsemisellä poissuljetaan mahdollisuus ryssiä jako tossa hommassa.Kun ne merkitään niin silloin ei haittaa vaikka kone ei olisikaan ollut yläkuolokohdassa.Tiedän aika monta tapausta jossa lopputuloksena on ollut kiero venttiili kun tehtaan merkinnät on tulkittu väärin.
        Mutta nämä ohjeet olikin tarkoitettu vaan alottelijoille.
        Tosimies ei tarvitse ohjeita
        sigpic
        E91 320D /// M-SPORT Touring
        Ex: E36 328 /// Touring Ex harraste, nykyinen kiertopalkinto
        Ex: E30 325 Touring

        Comment

        • T3
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 8530
          • Karhe

          #5
          .....
          Last edited by T3; 08-01-2007, 21:13.
          .

          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14373
            • Oulu

            #6
            Omaan kakskasiin pitäs sama vaihto tehdä, enkä ole koskaan jakopäänhihnaa vaihtanut. Autodatan jakopään hihnat kirjan kävin hakemassa ja tuossa aika hyvät ohjeet on, mutta tuo yläkuolokohdan ajoitusmerkit jäi epäselväksi että mistäpäin löytyy? Mitäs ensikertalaisen kannattaa muuta ottaa huomioon?
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • heinonen85
              BTCF Member
              • Jan 2003
              • 1408
              • varkaus

              #7
              Itelleni vaidoin sunnuntai iltana ja aikaa meni 4 tuntia+ ilmaus..
              nyt kun rupesin miettii niin kiristinköhän vähän sormilla sitä kiristintä, ja saattaahan se jousi väsyä ajan mittaa!?
              en tiedä... mutta ihan nätisti käy eikä hihna kitise yms yms..
              ei mikään älytön homma... meinasin itse ottaa kuvia ja kirjoittaa tekstiä mutta se sit jäi..
              **************
              * TEAM HooCee *
              **************
              e39 530d -00 Touring

              ex:
              e34 525i -92 Touring
              e34 525i -90
              e30 320i -88

              Comment

              • energy
                BTCF Member
                • May 2003
                • 1694
                • Haukipudas, Oulu

                #8
                Originally posted by Wittu_joo
                Eikä kukaan mode ole vaivautunut pistämään nastaa
                Sen verran hyvä ohje niin laitoin sen nastan, aiemmin en tätä threadia ollut huomannut

                Tuota ohjettahan voi siis soveltaa muihinkin M20 koneisiin.
                :: e32 750il :: 03/1988 :: diamantschwarz ::
                :: e36 "330i 6-gang" cabrio :: 09/1995 :: cosmosschwarz :: projekti
                :: e46 325xi touring :: 11/2003 :: titansilber :: projekti

                Comment

                • designed
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2005
                  • 367
                  • Turku

                  #9
                  Onko tuo vaihtoväli tosiaan noinkin olematon? Itselläni oli käsitys, että 60-80tkm voisi pärjätä M20B20 kanssa. Noh, parin viikon päästä kuitenkin vaihto, kun ei ole edellisestä vaihdosta tietoa, pitää vain yrittää malttaa olla kovin kenkimättä siihen asti...
                  Ex: E28 520i, E21 316 Baur, E39 523iA

                  Comment

                  • osilpi
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 486
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by Silli
                    .

                    1. Seuraavaksi irroita jakajan kansi joka on 3 ruuvilla kiinni.pikkuhylsy 8mm
                    Voit kääntää sen sivuun, sytytysjohtoja ei tarvitse irroittaa.
                    ...
                    -Varmistu että kone tosiaan on Yläkuolokohdassa (TDC) jonka jälkeen irroita pyörijä 3x 4mm kuusiokolo pulttia.
                    ...
                    2. -Irroita kampiakselin asentotunnistin vesipumpun vieressä 1x 5 mm kuusioruuvilla kiinni johon menee yksi johto.Jos osuit oikeaan on kädessäsi mutikka joka on magneettinen.
                    ...

                    3. -Irroita kampiakselin hihnapyörä. 6 kpl pultteja 13mm hylsy.
                    -Irroita kampiakselin värinävaimennin pyörä varovaisesti kopsuttelemalla.


                    4. Jos käsillä on sopiva momentti avain niin kampuran pään pultin voi myös avata ja tarkistaa se oikeaan momenttiin joka on 400-420 NM.
                    Tein kampiakselin kiinnipitämiseen sopivan työkalun joka kiinnitetään 6 pultilla kampuran päähän.Ei tarvitse tapella koneen paikallaan pitämiseksi.Tarvitseville voin tätä lainata.
                    Itse aloitin tänään vaihtamisen. Liuta kysymyksiä:

                    1. tätä ei vissiin tartte tehdä m20b20 l-jetronicissa? en ainakaan tajua miksi

                    2. asentotunnistin oli itselläni kiinni ihan vain klipsillä. ei haitanne?

                    3. TUO VÄRINÄNVAIMENNIN. Tähän mulla stoppas! Ei saatu kaverin kanssa irti. Mitä tehdään väärin, kun meikäläinen reilu 100kg keijukainen liukuu pitkin lattiaa, kun kaveri vääntää metrin jatkovarrella pulttia auki eikä hievahdakaan?
                    Vai pitäiskö tuon irrota kopsuttelemalla vaan... Eli kun hihnapyörä on irti, niin pitääkö se keskipultti irroittaa, jotta saa tuon värinänvaimentimen irti??? Kun ei saatu pulttia auki. Kumpaan suuntaan sen edes kuuluu aueta???

                    4. Samaa asiaa. Eli kuuluuko pultti avata ja jos kyllä, niin miten?

                    Jos kuuluu avata, niin olisin todella kiitollinen, jos saisin ko työkalun lainaan. Luonnollisesti korvausta vastaan tai voidaan keksiä jotain.


                    Muuten tähän asti meni helposti, mutta tuohon stoppas. La on tarkoitus jatkaa, ja jos työkalua jollain olisi lainata (mikäli siis pakollinen), niin mielelläni hakisin sen lainaa. Liikun k-autolla tod.näk pe 20.00- la 04.00 Helsingin keskustan suunnalla (tai itä-Hki) ja la päivällä voin käydä muualta hakemassa.

                    Nyt, arvon kanssa-autoilijat, antakaas päteviä neuvoja ;-)
                    E34 525i 12v 1990
                    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                    ex-BMW:t
                    E28 520iA 1983
                    E28 520iA 1985

                    Comment

                    • osilpi
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2003
                      • 486
                      • Espoo

                      #11
                      Lisään vielä kuvat selvennykseksi

                      Eli miten avata valkoisten nuolten osoittama pultti? Pyörästä pidin kiinni ½m varrella olevilla putkipihdeillä ja kaveri väänsi metrin jatkovarrella pulttia
                      -> ei auennut
                      Attached Files
                      E34 525i 12v 1990
                      Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                      ex-BMW:t
                      E28 520iA 1983
                      E28 520iA 1985

                      Comment

                      • arsca77
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2004
                        • 141
                        • Nokia

                        #12
                        Kuvasta katsoessani olette avanneet ne 6kpl niitä pienempiä pultteja niin se kampiakselin hihnapyörä lähtee ulospäin kampeamalla/koputtelemalla...se isopultti jää paikoilleen..sitä EI tarvi avata.
                        735ia E23 -85

                        Comment

                        • Späne
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2004
                          • 129
                          • Kajaani

                          #13
                          Ei ainakaan m20b25 koneessa tarvi irrottaa tota pulttia...
                          Ite pähkäilin ton pultin kans mutta sit aattelin koputtaa vasaralla siihen vaimentajaan, ja oho sehän irtosi... Eli koputtelemaan vaan...
                          E61 520d - 08
                          Ex bemarit=E38 740ia, E39 530da touring, E39 530da sedan, E36 325tds touring, E39 528i touring, E36 320i, E39 530d Touring, E34 530i, E34 535i, E30 325i touring, E23 728

                          Comment

                          • wj
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 3253
                            • Järvenpää

                            #14
                            Originally posted by Haaveilija
                            Ei ainakaan m20b25 koneessa tarvi irrottaa tota pulttia...
                            Ite pähkäilin ton pultin kans mutta sit aattelin koputtaa vasaralla siihen vaimentajaan, ja oho sehän irtosi... Eli koputtelemaan vaan...
                            Ei tarvitse missään m20 koneessa irrottaa hihnan vaihtoon tota isoa pulttia.

                            Se värinänpoistaja on niillä pienemmillä kiinni
                            - 2006 Mustang cabriolet
                            - Sleekcraft Enforcer 28'

                            Comment

                            • osilpi
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2003
                              • 486
                              • Espoo

                              #15
                              No voi per...!

                              Pitää kokeilla käyttää enemmän voimaa sen irrottamisessa. La kokeilen uudestaan. Kiitoksia
                              E34 525i 12v 1990
                              Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                              ex-BMW:t
                              E28 520iA 1983
                              E28 520iA 1985

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎