Eipä noista täällä boardilla olleista ohjeista ollut itselle apuja niin ajattelin aloittaa uuden topicin.
Kyseessä -89 touring motronicilla.
-Ota apukuskin puolelta konepellistä tulevat kusijussin letkut ja suuttimien lämmitys johdot irti.
-Irroita 4 pulttia jotka pitävät konepellin alakiinnikkeet paikallaan(ovat keskenään vastakkaisilla puolilla.Avain 10mm.
-Irroita konepellin tuen sokka ja voit nostaa konepellin pois
-Irroita pakosarjan alta alavesiletku jolloin koneesta/syyläristä lorisee vedet pois.
-Pura syyläristä lähtevät letkut pois ja syylärin yläkiinnike(muovia jossa 2 kumituttia ja 2 ruuvia avain m10.)
-Nyt voit varovasti nostaa syylärin pois.
-Sitten viskotuuletin pois.Papukaijapihdeillä käännät edestä katsottuna kellonsuuntaa niin saat sen auki.Laita visko syrjään pystyasentoon.
-Nyt voit purkaa loput kumiletkut ja peltiputken joka on kiinni etukopassa 2 pultilla 10mm avain.
-Seuraavaksi irroita jakajan kansi joka on 3 ruuvilla kiinni.pikkuhylsy 8mm
Voit kääntää sen sivuun, sytytysjohtoja ei tarvitse irroittaa.
-Seuraavaksi pyöritetään kone TDC asentoon seuraavasti.
-22 millisellä kiintoavaimella alhaalta kampiakselin pultista rauhallisesti kellonsuuntaan siihen asti että pyörijä jakajan kannen alla osoittaa noin kello 4.tätä lähestyttäessä näät myös alapyörän reunaan stanssatun TDC merkin joka täytyy kohdistaa alumiinikopassa olevaan pystymerkkiin.(noin kello 1 ).
-Irroita vesipumpun hihnapyörä 10mm avain 4 pulttia.
-Löysää ohjaustehostin ja laturi 13 mm avaimilla jonka jälkeen ota hihnat pois.
-Varmistu että kone tosiaan on Yläkuolokohdassa (TDC) jonka jälkeen irroita pyörijä 3x 4mm kuusiokolo pulttia.
-Irroita kampiakselin asentotunnistin vesipumpun vieressä 1x 5 mm kuusioruuvilla kiinni johon menee yksi johto.Jos osuit oikeaan on kädessäsi mutikka joka on magneettinen.
-Irroita öljynpaine anturin johto pakosarjan alta.Lähtee puristamalla sitä jousta kasaan ja vetämällä.Tosin itse jouduin ottamaan jousen pois pihdeillä ja sitten liittimen sai irti.
-Käännä nämä 2 johtoa sivuun irroittaen muovikiinnike joka on jakohihnan alumiinikopassa kiinni.
-Irroita ylempi jakohihnan suojakotelo laturin kiristimen kanssa.
-Nyt näät nokka-akselin yläpyörässä ja kannessa olevien merkkien olevan kohdakkain.
-Irroita kampiakselin hihnapyörä. 6 kpl pultteja 13mm hylsy.
-Irroita kampiakselin värinävaimennin pyörä varovaisesti kopsuttelemalla.
-Nyt saat poistettua alemman jakohihnan suojakopan. 2 pulttia 10mm avain ja saattoi olla 1 13mm.
-Nyt näät kampiakselin päässä olevan pienen pyörän jossa on 6 kpl m8 kierrereikää.Sen yläosassa on myös ajoitusmerkki jonka pitää vastata koloseen.
-merkitse tarkasti kaikkien hihnapyörien asento.
-Tunnustele sormin hihnan kireyttä pisimmältä sivulta jotta saat siitä jonkunlaisen käsityksen.
-Löysää hihnan kiristimen 2 pulttia ja väännä kiristin apukuskin suntaan jolloin kiristin löystyy.Kiristä se tähän asentoon.
-Poista vanha hihna.
-Löysytä varovasti hihnan kiristäjän pultteja jolloin vapautat jousikuorman.Poista sitten kiristäjä.
Kasaus aloitetaan laittamalla uusi hihnankiristäjä paikalleen virittäen se jousta vasten.
-Hihna laitetaan paikalleen ensin alapyörälle, sitten oikealla ylemmälle pyörälle, nokkapyörälle ja viimeiseksi kiristäjälle.
-sitten vapautetaan kiristäjä löysäämällä sen pultit ja kiristämällä ne uudestaan kun jousi on kiristänyt hihnan.
-Nyt katsotaan silmämääräisesti että hihna on oikein paikallaan ja että aiemmin tehdyt merkit pyörissä ovat vielä oikeissa kohdissa.
-Jos ajoitusmerkit ovat kohdakkain voidaan konetta pyörittää alapultista (22m avain) 2 täyttä kierrosta jolloin merkit ovat taas samassa asennossa.
-Löysytetään vielä kiristäjän pultteja ja sitten kiristetään ne uudelleen.
-Tunnustellaan vielä käsin hihnan kireys pisimmän sivun keskivaiheilta jolloin sormin kääntämällä sen pitäisi kääntyä noin 80-85 astetta.
-Nyt voit aloittaa kasaamisen päinvastaisessa järjestyksessä.
-Huolehdi purettujen osien puhtaudesta kasattaessa.
-Alahihnapyörän 6 pulttia (13mm hylsy) kiristetään vastakkain 22 NM momenttiin eikä lukitteen käyttö ole pahasta.
-JOS käsillä on sopiva momentti avain niin kampuran pään pultin voi myös avata ja tarkistaa se oikeaan momenttiin joka on 400-420 NM.
Tein kampiakselin kiinnipitämiseen sopivan työkalun joka kiinnitetään 6 pultilla kampuran päähän.Ei tarvitse tapella koneen paikallaan pitämiseksi.Tarvitseville voin tätä lainata.
(Pulttia EI TARVITSE välttämättä avata jakohihnan vaihtamiseksi)
-Koneen ilmaaminen käy kätevästi kun täyttää syylärin sen ylävesiletkusta ja sitten koneen käydessä puristelee letkuja jolloin ilmat lähtee kivuttomasti pois.
Kuviakin on jokunen mutta valitettavasti niistä ei taida olla hyötyä.
Aikaa hommaan voi varata yhden työpäivän niin ei tarvitse pitää kiirettä.
Vaihtoväliksi Gates(ei Bill) suosittaa joko 3 vuotta tai 40 000 kilometriä.
Kyseessä -89 touring motronicilla.
-Ota apukuskin puolelta konepellistä tulevat kusijussin letkut ja suuttimien lämmitys johdot irti.
-Irroita 4 pulttia jotka pitävät konepellin alakiinnikkeet paikallaan(ovat keskenään vastakkaisilla puolilla.Avain 10mm.
-Irroita konepellin tuen sokka ja voit nostaa konepellin pois
-Irroita pakosarjan alta alavesiletku jolloin koneesta/syyläristä lorisee vedet pois.
-Pura syyläristä lähtevät letkut pois ja syylärin yläkiinnike(muovia jossa 2 kumituttia ja 2 ruuvia avain m10.)
-Nyt voit varovasti nostaa syylärin pois.
-Sitten viskotuuletin pois.Papukaijapihdeillä käännät edestä katsottuna kellonsuuntaa niin saat sen auki.Laita visko syrjään pystyasentoon.
-Nyt voit purkaa loput kumiletkut ja peltiputken joka on kiinni etukopassa 2 pultilla 10mm avain.
-Seuraavaksi irroita jakajan kansi joka on 3 ruuvilla kiinni.pikkuhylsy 8mm
Voit kääntää sen sivuun, sytytysjohtoja ei tarvitse irroittaa.
-Seuraavaksi pyöritetään kone TDC asentoon seuraavasti.
-22 millisellä kiintoavaimella alhaalta kampiakselin pultista rauhallisesti kellonsuuntaan siihen asti että pyörijä jakajan kannen alla osoittaa noin kello 4.tätä lähestyttäessä näät myös alapyörän reunaan stanssatun TDC merkin joka täytyy kohdistaa alumiinikopassa olevaan pystymerkkiin.(noin kello 1 ).
-Irroita vesipumpun hihnapyörä 10mm avain 4 pulttia.
-Löysää ohjaustehostin ja laturi 13 mm avaimilla jonka jälkeen ota hihnat pois.
-Varmistu että kone tosiaan on Yläkuolokohdassa (TDC) jonka jälkeen irroita pyörijä 3x 4mm kuusiokolo pulttia.
-Irroita kampiakselin asentotunnistin vesipumpun vieressä 1x 5 mm kuusioruuvilla kiinni johon menee yksi johto.Jos osuit oikeaan on kädessäsi mutikka joka on magneettinen.
-Irroita öljynpaine anturin johto pakosarjan alta.Lähtee puristamalla sitä jousta kasaan ja vetämällä.Tosin itse jouduin ottamaan jousen pois pihdeillä ja sitten liittimen sai irti.
-Käännä nämä 2 johtoa sivuun irroittaen muovikiinnike joka on jakohihnan alumiinikopassa kiinni.
-Irroita ylempi jakohihnan suojakotelo laturin kiristimen kanssa.
-Nyt näät nokka-akselin yläpyörässä ja kannessa olevien merkkien olevan kohdakkain.
-Irroita kampiakselin hihnapyörä. 6 kpl pultteja 13mm hylsy.
-Irroita kampiakselin värinävaimennin pyörä varovaisesti kopsuttelemalla.
-Nyt saat poistettua alemman jakohihnan suojakopan. 2 pulttia 10mm avain ja saattoi olla 1 13mm.
-Nyt näät kampiakselin päässä olevan pienen pyörän jossa on 6 kpl m8 kierrereikää.Sen yläosassa on myös ajoitusmerkki jonka pitää vastata koloseen.
-merkitse tarkasti kaikkien hihnapyörien asento.
-Tunnustele sormin hihnan kireyttä pisimmältä sivulta jotta saat siitä jonkunlaisen käsityksen.
-Löysää hihnan kiristimen 2 pulttia ja väännä kiristin apukuskin suntaan jolloin kiristin löystyy.Kiristä se tähän asentoon.
-Poista vanha hihna.
-Löysytä varovasti hihnan kiristäjän pultteja jolloin vapautat jousikuorman.Poista sitten kiristäjä.
Kasaus aloitetaan laittamalla uusi hihnankiristäjä paikalleen virittäen se jousta vasten.
-Hihna laitetaan paikalleen ensin alapyörälle, sitten oikealla ylemmälle pyörälle, nokkapyörälle ja viimeiseksi kiristäjälle.
-sitten vapautetaan kiristäjä löysäämällä sen pultit ja kiristämällä ne uudestaan kun jousi on kiristänyt hihnan.
-Nyt katsotaan silmämääräisesti että hihna on oikein paikallaan ja että aiemmin tehdyt merkit pyörissä ovat vielä oikeissa kohdissa.
-Jos ajoitusmerkit ovat kohdakkain voidaan konetta pyörittää alapultista (22m avain) 2 täyttä kierrosta jolloin merkit ovat taas samassa asennossa.
-Löysytetään vielä kiristäjän pultteja ja sitten kiristetään ne uudelleen.
-Tunnustellaan vielä käsin hihnan kireys pisimmän sivun keskivaiheilta jolloin sormin kääntämällä sen pitäisi kääntyä noin 80-85 astetta.
-Nyt voit aloittaa kasaamisen päinvastaisessa järjestyksessä.
-Huolehdi purettujen osien puhtaudesta kasattaessa.
-Alahihnapyörän 6 pulttia (13mm hylsy) kiristetään vastakkain 22 NM momenttiin eikä lukitteen käyttö ole pahasta.
-JOS käsillä on sopiva momentti avain niin kampuran pään pultin voi myös avata ja tarkistaa se oikeaan momenttiin joka on 400-420 NM.
Tein kampiakselin kiinnipitämiseen sopivan työkalun joka kiinnitetään 6 pultilla kampuran päähän.Ei tarvitse tapella koneen paikallaan pitämiseksi.Tarvitseville voin tätä lainata.
(Pulttia EI TARVITSE välttämättä avata jakohihnan vaihtamiseksi)
-Koneen ilmaaminen käy kätevästi kun täyttää syylärin sen ylävesiletkusta ja sitten koneen käydessä puristelee letkuja jolloin ilmat lähtee kivuttomasti pois.
Kuviakin on jokunen mutta valitettavasti niistä ei taida olla hyötyä.
Aikaa hommaan voi varata yhden työpäivän niin ei tarvitse pitää kiirettä.
Vaihtoväliksi Gates(ei Bill) suosittaa joko 3 vuotta tai 40 000 kilometriä.
Comment