Varsi lattiaa vasten ja startilla auki.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M20B25 Jakohihnan vaihto-ohje HOWTO
Collapse
X
-
Hihna vaihdettu ilmeisen onnistuneesti. Itse hihnan vaihto ei ollut paha nakki, mutta sopiva kireys on hankala arvioida ilman sitä vesipumppuun nojaavaa kiristinjousijuttua... Sitä ei mun autossa näköjään ollut ollenkaan. Laitettiin siten, että kääntyy sen vajaat 90astetta pisimmältä sivulta. Kireys tuntui järkeenkäyvältä, mutta hieman kyllä epäilyttää...
Pitäisköhän Laakkoselta tms käydä hakemassa uusi jousiosa?
Samalla pesin myös jäähdytysjärjestelmän pariin kertaan ja kyllä sitä paskaa ulos tuli. Eniten aikaa meni letkujen kanssa tappelemiseen ja värinänvaimentimen irroittamiseen.E34 525i 12v 1990
Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot
ex-BMW:t
E28 520iA 1983
E28 520iA 1985
Comment
-
-
Originally posted by osilpi3. TUO VÄRINÄNVAIMENNIN. Tähän mulla stoppas! Ei saatu kaverin kanssa irti. Mitä tehdään väärin, kun meikäläinen reilu 100kg keijukainen liukuu pitkin lattiaa, kun kaveri vääntää metrin jatkovarrella pulttia auki eikä hievahdakaan?
Vai pitäiskö tuon irrota kopsuttelemalla vaan... Eli kun hihnapyörä on irti, niin pitääkö se keskipultti irroittaa, jotta saa tuon värinänvaimentimen irti??? Kun ei saatu pulttia auki. Kumpaan suuntaan sen edes kuuluu aueta???
4. Samaa asiaa. Eli kuuluuko pultti avata ja jos kyllä, niin miten?
Jos kuuluu avata, niin olisin todella kiitollinen, jos saisin ko työkalun lainaan. Luonnollisesti korvausta vastaan tai voidaan keksiä jotain.
4. Itse en ainakaan käyttänyt sitä 21mm kannalla olevaa pulttia irti, siitä vain pyörittelin konetta, että sai merkit kohalleen ja sen kaks kierosta kun hihna oli paikalla. Mutta jos haluat käyttää sen irti, sinun pitää saada pysymään kone paikalla ja se on vasenkätinen kierre eli aukeaa kun pyörität kellon suuntaan.
muihin en osaa neuvoa antaa.E30 325i Touring -89
E30 325i touring -88 m50tbo
G20 330e M-Sport -20
Comment
-
-
Originally posted by jmp20023. Kun olet ottanut kampiakselin päästä ne 6 pulttia mikkä irtoaa 13mm hylsyllä, sitten hihnanrulla pois. Sen jälkeen vain iskuvasaralla koputtelet sitä värinänvaimennus levyä niin se lähtee pois.
4. Itse en ainakaan käyttänyt sitä 21mm kannalla olevaa pulttia irti, siitä vain pyörittelin konetta, että sai merkit kohalleen ja sen kaks kierosta kun hihna oli paikalla. Mutta jos haluat käyttää sen irti, sinun pitää saada pysymään kone paikalla ja se on vasenkätinen kierre eli aukeaa kun pyörität kellon suuntaan.
muihin en osaa neuvoa antaa..
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
-
Originally posted by T3Se iso pultti aukeaa vanhemmissa koneissa 27mm-avaimella ja uudemmissa 22mm-avaimella ja kyllä siellä on ihan tavallinen OIKEINPÄIN oleva kierre, eli aukeaa samaan suuntaan kuin kossupullon korkki.E30 325i Touring -89
E30 325i touring -88 m50tbo
G20 330e M-Sport -20
Comment
-
-
Suurkiitokset hyvästä ohjeesta. Homma on nyt puolessavälin, ja en ylhäältä löytänyt mitään merkkejä. No ne tietysti voi tehdä itse, mutta olisi mukava löytää alkuperäiset merkit. Missä ne tämän kuvan mukaan pitäisi olla?
Merkkiä ei löydy tuon "viivan" lähistöltä (klo 8), eikä vastakkaiselta puolelta, jonne viiva tietysti seuraavalla konekierroksella päätyisi.
Sellaisia pieniä eroja oli omassa E34sessa:
1. Konepelti kiinni 2 pultilla ja 2 sokalla. Nopea ja kiva homma. kusijussin letkuissa ei ensimmäistäkään liitosta, eli piti purkaa koko äänieristyslevy, ja tietysti ne joka ikinen tappi on ihan jumissa. Paska homma, mutta tulipa tehtyä.
2. Syyläri oli kiinni kahdella tukevalla muovipikakiinnikkeellä. Toinen näistä tietysti katkesi, kun oli muovia, vaikka sitä tuli nysvättyä todella hitaasti tuon muovisuuden takia. (mistähän sais uuden, tai edes ehjän)
Yllärinä oli se, että jakaja oli kiinni yhdellä ruuvilla. Joo kolmella pitäisi olla, 2 oli jo kokonaan irti.
Vaihtoväliksi varaosaliikkeen huoltokirja sanoi 80-96tkm. Samoin edellinen korjausliike oli merkannut 179tkm kohdalla seuraavaksi vaihtokohdaksi 260tkm. Nyt mittarissa operaation alkaessa oli 266tkm.
Comment
-
-
Originally posted by samivaanSuurkiitokset hyvästä ohjeesta. Homma on nyt puolessavälin, ja en ylhäältä löytänyt mitään merkkejä. No ne tietysti voi tehdä itse, mutta olisi mukava löytää alkuperäiset merkit. Missä ne tämän kuvan mukaan pitäisi olla?
Merkkiä ei löydy tuon "viivan" lähistöltä (klo 8), eikä vastakkaiselta puolelta, jonne viiva tietysti seuraavalla konekierroksella päätyisi.
Sellaisia pieniä eroja oli omassa E34sessa:
1. Konepelti kiinni 2 pultilla ja 2 sokalla. Nopea ja kiva homma. kusijussin letkuissa ei ensimmäistäkään liitosta, eli piti purkaa koko äänieristyslevy, ja tietysti ne joka ikinen tappi on ihan jumissa. Paska homma, mutta tulipa tehtyä.
2. Syyläri oli kiinni kahdella tukevalla muovipikakiinnikkeellä. Toinen näistä tietysti katkesi, kun oli muovia, vaikka sitä tuli nysvättyä todella hitaasti tuon muovisuuden takia. (mistähän sais uuden, tai edes ehjän)
Yllärinä oli se, että jakaja oli kiinni yhdellä ruuvilla. Joo kolmella pitäisi olla, 2 oli jo kokonaan irti.
Vaihtoväliksi varaosaliikkeen huoltokirja sanoi 80-96tkm. Samoin edellinen korjausliike oli merkannut 179tkm kohdalla seuraavaksi vaihtokohdaksi 260tkm. Nyt mittarissa operaation alkaessa oli 266tkm.
E34:ssä konepellin irrotus on aivan turha operaatio. Tilaa on muutenkin reilusti. E30:ssä otan suosiolla konepellin pois.
Uusia kiinnitysnastoja saat tietysti MERKKILIIKKEESTÄ. Varo vain, niiden hinta voi olla, hmm, sanoisinko: yllättävä.
Comment
-
-
Jees homma jatkuu illalla. Minun mielestä autoa on helpompi laittaa edestäpäin kuin selkäkenollaan sivulta, joten konepellin joka tapauksessa olisin pois ottanut. Tuskimpa merkkiliikkeestä niitä kiinnitysnastoja hakisin vaikka kaikki olisi rikki, ei tuo läpyskä niin paljoa ääntä vaimenna, mitään muuta virkaahan koko härpättimellä ei ole. Enemmän taitaa olla koriste letkujen suojana, kun ei varsinaista eristysmateriaaliakaan sisällään pitänyt.
Onko kommenttia hihnanvaihtoväliin? Tuo 40tkm kuulostaa vaihtotyön vaivaan nähden kohtuuttoman lyhyeltä. Opelissa vielä sen kovasti morkatun 60tkm vaihtovälin sieti, kun hihnan vaihtoi tunnissa.
Comment
-
-
hihnan hammasluku.
Itselläni meinasi tulla mössi kun vaihdoin m20b20 moottoriin jakoremmiä... se tilattiin paikallisesta varaosamyymälästä. No siinä vaiheessa kun sitä oltiin laittamassa takaisin niin ruettiin laskemaan hampaat... niitä oli yksi liian paljon... olisihan se hetken käynyt kunnolla kunnes oisi kilahtanut paskaksi... ja tälläisissa tapauksissa vika on asentajan... ei varaosamyymälä rupea sitä korvaamaan... muistakaa tämä, että lasekekaa ne hampaat ;D se on paljon pienempi vaiva kuin sen seuras jos on vääränlainen hihna
Comment
-
-
Itse ajattelin tulevana viikonloppuna vaihtaa tuon hihnan ja tosiaan en ole moista hommaa ennen bemariin tehnyt. Mitkä kaikki osat kannattaa vaihtaa (m20b25) hihnanvaihdon yhteydessä eli ostoslistaa siis?
- jakohihna luultavasti
- mites vesipumppu?
- entä noita kiristimiä, pitääkö vaihtaa samalla?
- mitä muuta voi tod.näk. mennä paskaksi tuossa operaatiossa, mihin kannattaisi varautua.// If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //
Comment
-
-
Originally posted by HeksulaMikä m20b25 koneen hihnanvaihtoväli on valmistajan mukaan? Toi 40tkm kuulostaa kyllä todella lyhyeltä.E39 528iA Touring "Oxford Grün"
E34 525iA Touring "Schwarz II"
Ex.
M-Technic 2 325i "Delphin Metallic"
Comment
-
Comment