Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20B25 Jakohihnan vaihto-ohje HOWTO

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tommy T
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 268

    #16
    Varsi lattiaa vasten ja startilla auki.
    ix---xi

    Comment

    • osilpi
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2003
      • 486
      • Espoo

      #17
      Hihna vaihdettu ilmeisen onnistuneesti. Itse hihnan vaihto ei ollut paha nakki, mutta sopiva kireys on hankala arvioida ilman sitä vesipumppuun nojaavaa kiristinjousijuttua... Sitä ei mun autossa näköjään ollut ollenkaan. Laitettiin siten, että kääntyy sen vajaat 90astetta pisimmältä sivulta. Kireys tuntui järkeenkäyvältä, mutta hieman kyllä epäilyttää...
      Pitäisköhän Laakkoselta tms käydä hakemassa uusi jousiosa?

      Samalla pesin myös jäähdytysjärjestelmän pariin kertaan ja kyllä sitä paskaa ulos tuli. Eniten aikaa meni letkujen kanssa tappelemiseen ja värinänvaimentimen irroittamiseen.
      E34 525i 12v 1990
      Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

      ex-BMW:t
      E28 520iA 1983
      E28 520iA 1985

      Comment

      • jmp2002
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 5727
        • Rovaniemi

        #18
        Originally posted by osilpi
        3. TUO VÄRINÄNVAIMENNIN. Tähän mulla stoppas! Ei saatu kaverin kanssa irti. Mitä tehdään väärin, kun meikäläinen reilu 100kg keijukainen liukuu pitkin lattiaa, kun kaveri vääntää metrin jatkovarrella pulttia auki eikä hievahdakaan?
        Vai pitäiskö tuon irrota kopsuttelemalla vaan... Eli kun hihnapyörä on irti, niin pitääkö se keskipultti irroittaa, jotta saa tuon värinänvaimentimen irti??? Kun ei saatu pulttia auki. Kumpaan suuntaan sen edes kuuluu aueta???

        4. Samaa asiaa. Eli kuuluuko pultti avata ja jos kyllä, niin miten?

        Jos kuuluu avata, niin olisin todella kiitollinen, jos saisin ko työkalun lainaan. Luonnollisesti korvausta vastaan tai voidaan keksiä jotain.
        3. Kun olet ottanut kampiakselin päästä ne 6 pulttia mikkä irtoaa 13mm hylsyllä, sitten hihnanrulla pois. Sen jälkeen vain iskuvasaralla koputtelet sitä värinänvaimennus levyä niin se lähtee pois.

        4. Itse en ainakaan käyttänyt sitä 21mm kannalla olevaa pulttia irti, siitä vain pyörittelin konetta, että sai merkit kohalleen ja sen kaks kierosta kun hihna oli paikalla. Mutta jos haluat käyttää sen irti, sinun pitää saada pysymään kone paikalla ja se on vasenkätinen kierre eli aukeaa kun pyörität kellon suuntaan.

        muihin en osaa neuvoa antaa.
        E30 325i Touring -89
        E30 325i touring -88 m50tbo
        G20 330e M-Sport -20

        Comment

        • T3
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 8530
          • Karhe

          #19
          Originally posted by jmp2002
          3. Kun olet ottanut kampiakselin päästä ne 6 pulttia mikkä irtoaa 13mm hylsyllä, sitten hihnanrulla pois. Sen jälkeen vain iskuvasaralla koputtelet sitä värinänvaimennus levyä niin se lähtee pois.

          4. Itse en ainakaan käyttänyt sitä 21mm kannalla olevaa pulttia irti, siitä vain pyörittelin konetta, että sai merkit kohalleen ja sen kaks kierosta kun hihna oli paikalla. Mutta jos haluat käyttää sen irti, sinun pitää saada pysymään kone paikalla ja se on vasenkätinen kierre eli aukeaa kun pyörität kellon suuntaan.

          muihin en osaa neuvoa antaa.
          Se iso pultti aukeaa vanhemmissa koneissa 27mm-avaimella ja uudemmissa 22mm-avaimella ja kyllä siellä on ihan tavallinen OIKEINPÄIN oleva kierre, eli aukeaa samaan suuntaan kuin kossupullon korkki.
          .

          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

          Comment

          • jmp2002
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 5727
            • Rovaniemi

            #20
            Originally posted by T3
            Se iso pultti aukeaa vanhemmissa koneissa 27mm-avaimella ja uudemmissa 22mm-avaimella ja kyllä siellä on ihan tavallinen OIKEINPÄIN oleva kierre, eli aukeaa samaan suuntaan kuin kossupullon korkki.
            ok. no en ollu varma tost avaimen koost, ja tas oppi lisää, jostakin mun mielest lukenu et vastakierre, mutta hyvä kun korjasit. Sillä itse en käyttänyt sitä auki...
            E30 325i Touring -89
            E30 325i touring -88 m50tbo
            G20 330e M-Sport -20

            Comment

            • samivaan
              Bimmer Rookie
              • Nov 2004
              • 176

              #21
              Suurkiitokset hyvästä ohjeesta. Homma on nyt puolessavälin, ja en ylhäältä löytänyt mitään merkkejä. No ne tietysti voi tehdä itse, mutta olisi mukava löytää alkuperäiset merkit. Missä ne tämän kuvan mukaan pitäisi olla?

              Merkkiä ei löydy tuon "viivan" lähistöltä (klo 8), eikä vastakkaiselta puolelta, jonne viiva tietysti seuraavalla konekierroksella päätyisi.

              Sellaisia pieniä eroja oli omassa E34sessa:
              1. Konepelti kiinni 2 pultilla ja 2 sokalla. Nopea ja kiva homma. kusijussin letkuissa ei ensimmäistäkään liitosta, eli piti purkaa koko äänieristyslevy, ja tietysti ne joka ikinen tappi on ihan jumissa. Paska homma, mutta tulipa tehtyä.
              2. Syyläri oli kiinni kahdella tukevalla muovipikakiinnikkeellä. Toinen näistä tietysti katkesi, kun oli muovia, vaikka sitä tuli nysvättyä todella hitaasti tuon muovisuuden takia. (mistähän sais uuden, tai edes ehjän)
              Yllärinä oli se, että jakaja oli kiinni yhdellä ruuvilla. Joo kolmella pitäisi olla, 2 oli jo kokonaan irti.

              Vaihtoväliksi varaosaliikkeen huoltokirja sanoi 80-96tkm. Samoin edellinen korjausliike oli merkannut 179tkm kohdalla seuraavaksi vaihtokohdaksi 260tkm. Nyt mittarissa operaation alkaessa oli 266tkm.

              Comment

              • T3
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 8530
                • Karhe

                #22
                .....
                Last edited by T3; 08-01-2007, 21:14.
                .

                Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                Comment

                • system_administrator
                  Newbiemmer
                  • Jan 2005
                  • 20

                  #23
                  Originally posted by samivaan
                  Suurkiitokset hyvästä ohjeesta. Homma on nyt puolessavälin, ja en ylhäältä löytänyt mitään merkkejä. No ne tietysti voi tehdä itse, mutta olisi mukava löytää alkuperäiset merkit. Missä ne tämän kuvan mukaan pitäisi olla?

                  Merkkiä ei löydy tuon "viivan" lähistöltä (klo 8), eikä vastakkaiselta puolelta, jonne viiva tietysti seuraavalla konekierroksella päätyisi.

                  Sellaisia pieniä eroja oli omassa E34sessa:
                  1. Konepelti kiinni 2 pultilla ja 2 sokalla. Nopea ja kiva homma. kusijussin letkuissa ei ensimmäistäkään liitosta, eli piti purkaa koko äänieristyslevy, ja tietysti ne joka ikinen tappi on ihan jumissa. Paska homma, mutta tulipa tehtyä.
                  2. Syyläri oli kiinni kahdella tukevalla muovipikakiinnikkeellä. Toinen näistä tietysti katkesi, kun oli muovia, vaikka sitä tuli nysvättyä todella hitaasti tuon muovisuuden takia. (mistähän sais uuden, tai edes ehjän)
                  Yllärinä oli se, että jakaja oli kiinni yhdellä ruuvilla. Joo kolmella pitäisi olla, 2 oli jo kokonaan irti.

                  Vaihtoväliksi varaosaliikkeen huoltokirja sanoi 80-96tkm. Samoin edellinen korjausliike oli merkannut 179tkm kohdalla seuraavaksi vaihtokohdaksi 260tkm. Nyt mittarissa operaation alkaessa oli 266tkm.
                  Ota vain reilusti se suojakoppa pois, niin voit sen merkin löytääkin.

                  E34:ssä konepellin irrotus on aivan turha operaatio. Tilaa on muutenkin reilusti. E30:ssä otan suosiolla konepellin pois.

                  Uusia kiinnitysnastoja saat tietysti MERKKILIIKKEESTÄ. Varo vain, niiden hinta voi olla, hmm, sanoisinko: yllättävä.

                  Comment

                  • samivaan
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2004
                    • 176

                    #24
                    Jees homma jatkuu illalla. Minun mielestä autoa on helpompi laittaa edestäpäin kuin selkäkenollaan sivulta, joten konepellin joka tapauksessa olisin pois ottanut. Tuskimpa merkkiliikkeestä niitä kiinnitysnastoja hakisin vaikka kaikki olisi rikki, ei tuo läpyskä niin paljoa ääntä vaimenna, mitään muuta virkaahan koko härpättimellä ei ole. Enemmän taitaa olla koriste letkujen suojana, kun ei varsinaista eristysmateriaaliakaan sisällään pitänyt.

                    Onko kommenttia hihnanvaihtoväliin? Tuo 40tkm kuulostaa vaihtotyön vaivaan nähden kohtuuttoman lyhyeltä. Opelissa vielä sen kovasti morkatun 60tkm vaihtovälin sieti, kun hihnan vaihtoi tunnissa.

                    Comment

                    • |parsakaali|
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2005
                      • 997

                      #25
                      hihnan hammasluku.

                      Itselläni meinasi tulla mössi kun vaihdoin m20b20 moottoriin jakoremmiä... se tilattiin paikallisesta varaosamyymälästä. No siinä vaiheessa kun sitä oltiin laittamassa takaisin niin ruettiin laskemaan hampaat... niitä oli yksi liian paljon... olisihan se hetken käynyt kunnolla kunnes oisi kilahtanut paskaksi... ja tälläisissa tapauksissa vika on asentajan... ei varaosamyymälä rupea sitä korvaamaan... muistakaa tämä, että lasekekaa ne hampaat ;D se on paljon pienempi vaiva kuin sen seuras jos on vääränlainen hihna

                      Comment

                      • T3
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 8530
                        • Karhe

                        #26
                        .....
                        Last edited by T3; 08-01-2007, 21:15.
                        .

                        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                        Comment

                        • Heksula
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 2285
                          • Porvoo

                          #27
                          Mikä m20b25 koneen hihnanvaihtoväli on valmistajan mukaan? Toi 40tkm kuulostaa kyllä todella lyhyeltä.
                          2020 G20 320i xdrive

                          Comment

                          • |parsakaali|
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2005
                            • 997

                            #28
                            hihnan hampaat

                            tarkoitin sitä että tekeehän ne siellä varaosa liikkeissäkin virheitä... minun kohdalla ne teki virheen... mutta se korjaantu sillä kun laski ne hampaat,,,

                            Comment

                            • BMW 325I avo
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2004
                              • 832
                              • Tampere

                              #29
                              Itse ajattelin tulevana viikonloppuna vaihtaa tuon hihnan ja tosiaan en ole moista hommaa ennen bemariin tehnyt. Mitkä kaikki osat kannattaa vaihtaa (m20b25) hihnanvaihdon yhteydessä eli ostoslistaa siis?

                              - jakohihna luultavasti
                              - mites vesipumppu?
                              - entä noita kiristimiä, pitääkö vaihtaa samalla?
                              - mitä muuta voi tod.näk. mennä paskaksi tuossa operaatiossa, mihin kannattaisi varautua.
                              // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                              Comment

                              • Tohtori
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2004
                                • 560
                                • Kirkkonummi #02400

                                #30
                                Originally posted by Heksula
                                Mikä m20b25 koneen hihnanvaihtoväli on valmistajan mukaan? Toi 40tkm kuulostaa kyllä todella lyhyeltä.
                                Taisi olla valmistajan mukaan 80.000km ja olikohan haynes oppaan mukaan suositus 60-70.000km En ole näistä varma kun muisti pätkii mutta lähellä pitäis olla
                                E39 528iA Touring "Oxford Grün"
                                E34 525iA Touring "Schwarz II"

                                Ex.
                                M-Technic 2 325i "Delphin Metallic"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎