Originally posted by Siankarlo
View Post
Kysymyksiä "lastutuksesta"?
Collapse
X
-
Kiitos mielipiteestäsi, itse en tämän perusteella aio tehdä mitään EGR:lle, seuraavassa huollossa voin huomauttaa, että tarkastavat EGR-venttiilien kunnon.
-
Ei EGR:n säilyttämisestä ole normaalikäytössä mitään muuta "haittaa" kuin että etenkin pätkäajossa joutuu huolehtimaan imusarjan ja EGR:n säännöllisestä puhdistamisesta. En tiedä onko teoriassa olemassa jokin ajosuorite, jolla EGR pysyisi toimintakuntoisena vaikkapa 300.000 km mutta normaalisti kai vaihtoon menee viimeistään 200k kohdilla vaikka olisi miten maantieajoa. Puhdistuksen pitäisi minun mielestäni kuulua kaikkien EGR-venttiilillä varustettujen autojen huolto-ohjelmaan mutta kun ei kuulu (Sama ilmiö automaattivaihteiston öljyissä, mutta ei siitä enempää ettei mene offtopiciksiOriginally posted by markku55 View PostOlen hieman ulkona asiassa, joku väittää, ettei EGR:n poistolla ole mitään merkitystä vakioauton osalta ja toisaalta se on kai periaatteessa laitonta.
Jos palautuskanava toimii ja moottori on kunnossa, niin mikä siinä nyt menee pieleen vaikka EGR:ää ei poistettaisikaan?
Onko tässä nyt kyse suurista km määristä, vai vain väärinkäsityksistä, en tiedä.
Eiköhän nykyisissä 2L BMW dieseleissä ole jopa enemmän tehoa ja vääntöä kuin meikäläisen lastutetussa n. 200hv ja 400Nm ja silti EGR on mukana, vai onko?
).
Itse en ole poistanut EGR:ää aiemmasta E39:stä enkä poista sitä nykyisestäkään F11. EGR on siellä pienentämässä typen oksidipäästöjä ja hoitaa tuon hommansa todella hyvin silloin kun se toimii. Minulle on arvo sinänsä että auton katti on paikallaan ja toimii, ja EGR myös. Sitten kun autosta menee osia rikki tai niitä pitää putsata niin tehdään tarpeelliset toimenpiteet.
En kuitenkaan lähde jeesustelemaan, ymmärrän hyvin että kun huipputehoja lähdetään metsästämään tai vanhemmasta autosta halutaan kustannustehokasta ja toimintavarmaa niin "turhat" ja kalliita remontteja aiheuttavat systeemit joutaa mäkeen. Eikä se maailma siihen lopu. Kunhan ymmärtää minne se EGR:ssä muuten oleva paska tämän jälkeen menee ja pystyy henkilökohtaisesti elämään asian kanssa.
Leave a comment:
-
Olen hieman ulkona asiassa, joku väittää, ettei EGR:n poistolla ole mitään merkitystä vakioauton osalta ja toisaalta se on kai periaatteessa laitonta.Originally posted by VolvoTDi View PostOhjelmallisesti riittää kun EGR on vielä ehjä ja sulkeutuu. Saahan sen siihen vieläkin tehtyä jos vaan osaavat.
Octaviassa olisi jo uusittu pari EGR:ää, joten siinä mielessä ei olisi ollut hyvä valinta
Jos palautuskanava toimii ja moottori on kunnossa, niin mikä siinä nyt menee pieleen vaikka EGR:ää ei poistettaisikaan?
Onko tässä nyt kyse suurista km määristä, vai vain väärinkäsityksistä, en tiedä.
Eiköhän nykyisissä 2L BMW dieseleissä ole jopa enemmän tehoa ja vääntöä kuin meikäläisen lastutetussa n. 200hv ja 400Nm ja silti EGR on mukana, vai onko?
Leave a comment:
-
Ohjelmallisesti riittää kun EGR on vielä ehjä ja sulkeutuu. Saahan sen siihen vieläkin tehtyä jos vaan osaavat.Originally posted by markku55 View PostOk, eli taas kysymään, miten tuo EGR "eliminoidaan", ohjelmallisesti vai mekaanisesti? (Voi poiaat, oliskohan pitänyt vaan tyytyä Octaviaan ;D ilman mitään hassuttelua)
Oli kai täälläkin jo asiasta mainittu, mutta nyt siis kyssäri VAIN koskien EGR:ää.
Octaviassa olisi jo uusittu pari EGR:ää, joten siinä mielessä ei olisi ollut hyvä valinta
Leave a comment:
-
Ok, eli taas kysymään, miten tuo EGR "eliminoidaan", ohjelmallisesti vai mekaanisesti? (Voi poiaat, oliskohan pitänyt vaan tyytyä Octaviaan ;D ilman mitään hassuttelua)Originally posted by VolvoTDi View PostEhdottomasti moinen hökötys pois käytöstä samalla kun ohjelmaa räpelletään. Poiston ansiosta DPF:n elinkaari kasvaa, poltot harvenevat tai ainakin polttovälit ovat maksimissaan, imusarja ei karstoitu enää lisää, itse venttiili ei voi enää hajota, joka taas saattaa aiheuttaa DPF:n tukkeutumisen, tulevat nykimiset ja niiden syyn metsästys jäisi pois, polttoaineen kulutus laskee, jne, jne. Eiköhän tuossa olisi ollut jo riittävästi syitä turhan osan poistoon... Mutta seuraavalla kerralla sitten ja toisaalta asioista tietävän ohjelmoijan tai jälleenmyyjän olisi luullut tuon poiston siihen järjestävän.
Oli kai täälläkin jo asiasta mainittu, mutta nyt siis kyssäri VAIN koskien EGR:ää.
Leave a comment:
-
No niin, tässähän tuli hyvä info yrityksestä myös. Nyt vaan Markku sitten säästämään etukäteen niitä sakkorahoja.
Leave a comment:
-
Ehdottomasti moinen hökötys pois käytöstä samalla kun ohjelmaa räpelletään. Poiston ansiosta DPF:n elinkaari kasvaa, poltot harvenevat tai ainakin polttovälit ovat maksimissaan, imusarja ei karstoitu enää lisää, itse venttiili ei voi enää hajota, joka taas saattaa aiheuttaa DPF:n tukkeutumisen, tulevat nykimiset ja niiden syyn metsästys jäisi pois, polttoaineen kulutus laskee, jne, jne. Eiköhän tuossa olisi ollut jo riittävästi syitä turhan osan poistoon... Mutta seuraavalla kerralla sitten 👍 ja toisaalta asioista tietävän ohjelmoijan tai jälleenmyyjän olisi luullut tuon poiston siihen järjestävän.Originally posted by markku55 View PostOlisko pitänyt ja jos niin miksi?
Leave a comment:
-
Onko tämä mahdollisen asiakkaan kosiskelua vai asiakkaan työntämistä pois yrityksesi piiristä, olisi kiva tietää mikä on niin hauskaaOriginally posted by suppari View PostHahah

Oma kuvitelmani oli, että tuolla pakokaasujen kierrätyksellä ei niin ihmeellistä merkitystä ole, mutta ilmeisen hauska asia sinusta kuitenkin??
Leave a comment:
-
Kai samalla tuli EGR eliminoitua, jotta ohjelmoinnista on hyötyäkin?
Leave a comment:
-
No niin voitelu rahat oli mennyt perille..
Tosiaan lähtökohteet oli periaatteessa hyvät. Vähän ajettu auto, ei asiaan liittyviä vikakoodia, dpf regenerointi juuri suoritettu ja tosi alhaisia vastapaineet. Joten kun tein vakioveto niin ei voinnut ihmetellä kaikkien alhaiseen vakio teholukelmiä mitä ollaan saatu tästä moottorista...:think
Oli siis ihan hyvä että tämä yksilö kävi penkissä. Voin vaan arvata mitä reaktio olisi ollut jos joskus auto olisi muualla penkitetty ja ns. normi ohjelma tehot olisi tullut esiin, ilman tietysti tietoa että lähtokohta oli ollut....
Yhdeyden otto Englantiin ( viezu ) toi samankaltainen ihmettelyä. Mutta muokkaus ohjelmaan toi sitten ihan kelpoinen lopputulos. Hyvä näin, vaikka aika meni enemmän kun normaalisesti.
Last edited by EPDM; 16-06-2015, 21:37.
Leave a comment:
-
No niin, nyt on ajettu takaisin Hankoon Hyvinkäältä naama virneessä.Originally posted by _nixu_ View PostNo kerropas kokemukset kotimatkan perusteella, tuliko hyvä ja kannattiko lastutus?
EPD Motorsportin Niko (alias EPDM) otti meidät vastaan mukavasti kahvia ja virvotusjuomia tarjoten. Ensin selvitettiin auton tila ja selvisi, että hiukkassuodatin oli poltettu 14km ennen perille tuloa, vastus oli pieni, joten estettä ohjelmoinnille ei ollut. Auto ajettiin penkissä ja todettiin hieman alitehoiseksi, mistä lie johtui ja sitten tilaamaan Briteistä uutta softaa. Uuden softan kera tehot nousi selvästi, mutta olivat vielä hieman alhaisia. Niko oli yhteydessä uudestaan ja sai nyt brittien "viimeisen" sanan, eli tällä pitäisi tehojen nousta jo paremmin, ja niinhän siinä kävi, loppujen lopuksi tehot nousi n.30hv ja vääntö lähes 80Nm, eli kelpo parannus.
Katselin siinä ohessa erilaisia led-valoja ja kyselin, miksi ne on esillä ja osassa virta kytkettynä - olivat siis esittelykamaa ja innostuin kysymään, miten helppoa olisi vaihtaa enkelin silmät halogeenista led-polttimoihin, ja sehän vaan onnistuukin helposti, joten ne kans vaihtoon. Vanhat halogeenit olivat loppujen lopuksi jo tiensä päässä ja lasikuvut jo turvonneet ja melko mustat, joten vaihto oli sikälikin ok. Uudet ledit on selkeästi kirkkaammat ja kusenväriset enkelinsilmät on nyt kuin uudesta Bemarista, kirkkaat ja valkoiset ja valojen vaihdon kustannus alle satasen
No niin ja sitten niitä ajokokemuksia:
Mennessämme Hyvinkäälle oli puuskainen ja voimakas myötätuuli, kulutus oli 4,9l/100km, keskinopeutta en katsonut.
Paluumatkalla oli edelleen samat tuuliolosuhteet, nyt siis vastainen ja koska koko prosessi oli kestänyt pitempään kuin kuvittelin, niin pidettiin hieman kiirettä kotimatkalla. Tietokoneen tiedot tietysti taas nollattiin ja keskikulutus oli 4,5l/100km ja keskinopeus 91,1km/h - nämä siis auton tietokoneen mukaan. Ohituksia ja kovempia nopeuksia kokeiltiin, lähtee todella makeasti, jopa alempaa kuin aiemmin, mutta kun esimerkiksi nostaa nopeutta vakkarilla, tuntuu kuin vääntö jo hieman "jurnuttaisi" hammasrattaita, joten normaali kaasulla ilman kick downia kiihtyvyys on parempi ja vaihde pykälää pienempi. Kick downilla ei oikein kannata kiihdyttää - luulen, koska silloin vaihto tapahtuu vasta 4200-4400rpm jolloin seuraava isompi vaihde alkaa jo suurimman väännön yläpuolelta ja dieselihän ei ole tehty kierroskoneeksi.
Kaiken kaikkiaan kulutus siis OIKEASTI laski, kiihtyvyys on pykälän jos ei kaksikin reippaampaa ja ajonautinto sitä myöten selkeästi parempi.
En uskalla paljastaa millaisia nopeuksia tuli vedettyä hetkittäin, mutta nopeuden nousu on todella ripeää ja ohitukset sikäli turvallisia ajatellen viipymistä vasemmalla kaistalla, tosin pakko myöntää, että kun ei himmaa ohituksen aikana, niin kahden rekan ohituksessa loppunopeus on jo aika...
Olen tyytyväinen Nikon todella ammattitaitoiseen tekemiseen ja palveluun ja voin vilpittömästi suositella muillekin "tumpuloille" näin luotettavaa putiikkia.
Leave a comment:
-
No kerropas kokemukset kotimatkan perusteella, tuliko hyvä ja kannattiko lastutus?
Leave a comment:
-
Homma hoidossa, kiitos kaikille!
Olen tehnyt ratkaisun ja sopinut EPDM:n kanssa lastutuksesta ensi viikolla.
Kiitos kaikille mielenkiintoisista ajatuksista ja hyvistä vihjeistä
Leave a comment:
Leave a comment: