Kysymyksiä "lastutuksesta"?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • VolvoTDi
    replied
    Originally posted by markku55 View Post
    Kyseessä olisi 520da 2008, saako tuosta Dpf pöntön pois välistä ilman mitään kulmahiomakoneita ja tilalle mekaanisesti liitettävä korvausputki?

    Jos pönttö pitää poistaa katkaisemalla putket, sen palauttaminen tarkoittaisi hitsaamista?
    Tuossa on yhdistelmäpönttö eli katti ja dpf saman kuoren sisällä eli ilman aukaisua ei sieltä mitää oteta.

    Ei kannata mitään katkoa, koska joutuu juuri hitsuuhommia tekeen vaan kannattaa hommata juuri kyseiseen malliin sopiva korvausputki, missä on laippa turbon päässä valmiina.

    Leave a comment:


  • markku55
    replied
    Originally posted by suppari View Post
    Mä ainakin tarkistan automaattisesti että löytyykö moottorinohjaimeen uutta ohjelmaa,"ja tarvittaessa päivitän sen ennen kuin lähetän softan maailmalle. Näin siis ainoastaan BMW tapauksessa

    Sitä Dpf pönttöä on vähän järjen köyhyyttä hakata silpuksi mun mielestä, ainakin auton alla olevaa, kun korvausputki ei paljoa maksa, ja ehjille(vaikka olis tukkeessakin) pöntöille on markkinansa.
    Kyseessä olisi 520da 2008, saako tuosta Dpf pöntön pois välistä ilman mitään kulmahiomakoneita ja tilalle mekaanisesti liitettävä korvausputki?

    Jos pönttö pitää poistaa katkaisemalla putket, sen palauttaminen tarkoittaisi hitsaamista?

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Ja varma hylky katsastuksessa kun on kiiltävä uusi putki pöntön tilalla... Ennemmin yhdistelmäpöntön korvaisin putkella, koska sitä ei juuri näe moottorisuojien vuoksi.
    Last edited by VolvoTDi; 11-04-2015, 13:33.

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Mä ainakin tarkistan automaattisesti että löytyykö moottorinohjaimeen uutta ohjelmaa,"ja tarvittaessa päivitän sen ennen kuin lähetän softan maailmalle. Näin siis ainoastaan BMW tapauksessa

    Sitä Dpf pönttöä on vähän järjen köyhyyttä hakata silpuksi mun mielestä, ainakin auton alla olevaa, kun korvausputki ei paljoa maksa, ja ehjille(vaikka olis tukkeessakin) pöntöille on markkinansa.

    Leave a comment:


  • hj325hml
    replied
    Originally posted by markku55 View Post
    Hyviä huomioita, kiitos niistä.
    Vielä kyssäreitä:
    1. Voiko hiukkassuodattimen palauttaa jos antaa aihetta, eli onko poistaminen sellainen, että siinä ei tuhota mitään?
    2. Voiko ohjelman palauttaa alkuperäiseen helposti?
    Kysymykset perustuu siihen, että mahdollinen uusi omistaja ei halua noita trimmejä autoonsa, eli auton arvo voi olla huonompi jos siinä on trimmit päällä.

    Eipä suodattimen palauttaminen onnistu oikein muuten kun jos poistat katti-suodatin boksin kokonaan ja lautat korvausputken tilalle, sit haisee ilman kattia. Yleensä kotelo rälläköidään yläpuolelta ja suodatin hakataan pois, ei sitä ehjänä pysty kotelosta poistamaan. Sit hitsataan luukku kiinni ja boksi takas paikalleen. Eri asia on ekat mallit joissa suodatin omana boksina.
    Ohjelmat pystyy palauttamaan takaisin, yleensä ohjelmoijat antavat ajankin kauan säilyttää orkkissoftaa itsellään. Toki marmorillakin saa uusimman valmistajan softan laitettua.

    Leave a comment:


  • markku55
    replied
    Hyviä huomioita, kiitos niistä.
    Vielä kyssäreitä:
    1. Voiko hiukkassuodattimen palauttaa jos antaa aihetta, eli onko poistaminen sellainen, että siinä ei tuhota mitään?
    2. Voiko ohjelman palauttaa alkuperäiseen helposti?
    Kysymykset perustuu siihen, että mahdollinen uusi omistaja ei halua noita trimmejä autoonsa, eli auton arvo voi olla huonompi jos siinä on trimmit päällä.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    Originally posted by markku55 View Post
    Pari kyssäriä:
    1. Kuinka nopea vaihteiston oppiminen on, vrt aiempi omistaja ja uusi omistaja?
    2. Voiko automaattia "opettaa" ajamalla käsivalintaisesti?
    3. Jos automaattiin tehdään "oma ohjelmansa", niin pystyykö siihen kaikki edustamasi yritykset vai mistä tuota autokohtaista palvelua lastutuksen yhteydessä saa?
    4. Mitä tarkoittaa luiston vähentäminen, onko se ohjelmallista vai mekaanista? Eikö luiston vähentäminen lisää kytkimen ikää, eli toivottava asia?
    5. Lisääkö luiston vähentäminen vaihtamisnykäyksiä?
    1. Suurin muutos tapahtuu heti ohjelman muutoksen yhteydessä, lopullisiin asetuksien muutoksiin pari viikkoakin, riippuu ajosuoritteista, pitäisi olla sellaista "vaihtelevaa".

    2. Bullshittiä

    3. Kukan ei oikeasti osaa parantaa ohjelmalla laatikon toimintaa, dsg,kin saadaan jollain lailla (mutta huonosti kuitenkin) kestämään, mutta ei se "parane" se toiminta yhtään. Perinteisille laatikon ohjauksille ei kukaan osaa tehdä mitään järkevää, eikä tarviikkaan, ne oppii itse.

    4. Turbiinin öljyn täyttöä muutetaan ohjelmasta, jolloin sen toiminta myöskin mekaanisesti muuttuu, täytöstä tulee lisää. Ei lisää, se rasittuu enemmän, samoin koko muu voimansiirto.

    5. Lisää, tai oikeammin sanottuna se muuttuu entistä enemmän riippuvaiseksi kaasupolkimen asennosta, mitä syvemmällä => sen suurempi.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    Originally posted by markku55 View Post
    Kiinnostaisi kovasti jonkunnäköinen ohjelmointitrimmaus, varsinkin jos lupaukset polttoainesäästöstä ja alakierrosten väännön lisääntymisestä toteutuu.
    Asiassa on kuitenkin monta kysymysmerkkiä joihin olisin kiitollinen jos joku vastaisi ymmärrettävästi:
    1. Miten BMW suhtautuu noihin uusiin ohjelmointeihin, jos vaikka jakopään ketju tai jokin muu mahdollinen ongelma, johon on jopa saatu ilmaiseksi tai osittaisilla kustannuksilla korjaus, sattuukin tuollaisen trimmauksen jälkeen?
    2. Onko noita ohjelmointipalveluja myyvillä tahoilla kuinkakin suuret laatuerot ohjelmoinnin suhteen?
    3. Mihin asioihin ohjelmointi tekee muutoksia ja miten se vaikuttaa ohjelmointiin liittyvien mekaanisten osien kestävyyteen?
    4. Mihin perustuu kulutuksen väheneminen diesel- ja toisaalta bensakoneessa?
    5. Miksi ei BMW ohjelmoi jo valmiiksi moottorinsa tehokkaammiksi, vääntävämmiksi ja silti vähemmän kuluttaviksi?
    6. Missä asiassa syntyy se negatiivinen muutos, ei kai voida olettaa, että kaikki ominaisuudet paranee ja missään ei menetetä mitään - vai?

    No tässähän näitä jo tulikin, pelkään pahoin, että saadessani vastauksia ne herättää lisää kysymyksiä, mutta katsotaan miten asia etenee.

    Edit: Jo 180 lukijaa, mutta kenelläkään ei mitään mielipidettä tai tietoa, kertokaa nyt jos vaan jotain tiedätte:


    1. Suhtautumisen tärkein elementti on varmaankin auton omistaja itse. Jos ilmastointi prakaa, niin kannattaako lastutuksesta erikseen merkkiliikkeessä "avautua". Ja jos kytkin alkaa luistamaan, niin painaa niskat kyyryyn ja ostaa uuden, ei kait rehellinen ihminen sitä ole edes takuuseen vaillakaan, vai ?

    2. Kyllähän niissä eroja on. Muutama tekee itse, suurin osa välittää toisten tekemiä virityksiä, silloin on tieten vaikea tietää, mitä oikeasti on muutettu ja mitä ei.

    3. Lisäteho tulee ainoastaan lisääntyneestä polttoaineen syötöstä. Puheet hyötysuhteesta tai "optimoinnista" on valitettavasti bullshittiä. Jotta syöttöä voitaisiin savuttomasti lisätä, niin moottoriin täytyy saada lisäilmaa, siihen ei dieselissä ole oikein muuta keinoa, kun lisätä ahtopainetta.

    Valmistaja on valmiiksi "optimoinut" nämä suorasuihkarit siten, että mekaaninen hyötysuhde on parhaimmillaan ~2000rpm tietämillä ja max teho noin neljässä tonnissa, tätä ei pelkällä ohjelmalla muuksi muuteta, pitää vaihtaa osiakin ensin ...


    Ei kait kukaan oikeasti usko että lisääntynyt teho/vääntö ainaskaan parantaa mekaanista kestävyyttä. Viimekädessä kyse on siitä, miten valmistaja on halunnut mitoittaa eri osat, varmaan tärkeää valmistajalle on se että ko. osat sopisi mahdollisimman moneen malliin, silloin toiset "voittaa" ja toiset "häviää". Eri mallien kokoonpanoista täällä on paljon tietoa.

    Moottorin ohjaussoftasta voidaan vaikuttaa turbiinin ohjaukseen. Tällä saadaan tehtyä halutut muutokset laatikon toimintaan, kun oppiva laatikon ohjelma muuttaa toimintaansa saamiensa vihjeiden perusteella, tehosta ja luiston tarpeesta.

    4. Nämä, jotka erikseen eko-ohjelmia mainostaa, pitäisi tähän vastata - mutta eihän siihen vastausta saa, kun se on oikein viimmeisen päälle höpöhöpöä.
    Jos syöttöä vaan lisätään, ei vähennetä, niin miten se muka vähentää kulutusta tai parantaa hyötysuhdetta ...

    Tietyillä malleilla kulutus kuitenkin hiukan tipahtaa enemmän, toisilla vähemmän.
    Siihen vaikuttaa käytännössä eniten välityssuhteet.
    Jos on "voimaton" malli, jossa on pitkät välitykset, niin lisääntynyt vääntö antaa mahdollisuuden ajaa enemmän suuremmalla vaihteella, josta seuraa vähemmän työtahteja/100km. Tämä etu on sen verran iso, että vaikka syöttöä onkin lisätty, niin hyötyä kuitenkin jää. Jo valmiiksi tehokkaassa autossa tämä hyöty on vähäisempi, koska voima on jo ennen tehonlisääkin riittänyt kunnolla suurimmalla vaihteellakin ajeluun.

    5. Periaatteessa moottoreissahan on hyvin tehoa, vika on omistajien korvien välissä. Eri tehoversioilla tehdään mallisarja, se on halvinta tehdä ohjelman muutoksella, mikä ei maksa mitään.

    6. Autot toimii parhaiten tehtaan softalla. Ainoa "parannus" mitä voi saada, on lisäteho, kaikki muut moottorin ominaisuudet huononee. Todelliseen parannusmuutokseen tarvitaan osien vaihtoa.

    Leave a comment:


  • markku55
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Hmmm... Et huomannut että kytkinpoljin puuttuu ?
    Tuota noin, olen vuonna -74 valmistunut konekonstruktioinssi ja tiedän, että mekaanisessa voimalinjassa moottorilta vetopyörille on AINA oltava jonkunlainen kytkin, koska ns. suoravetoisella autolla ei ole kovin helppoa ajella.
    Kytkimiä on monenlaisia, on mekaanisia kitkaan perustuvia kytkimiä, hydraulisia kytkimiä ja monia versioita niistä.
    Automaattivaihteistossa ei ole mekaanista kitkaan perustuvaa kytkintä, jollainen hajoaisi helposti jos sitä luistatettaisiin jatkuvasti. Öljyn, hydraulinesteen jne avulla toimivat kytkimet eivät kulu kuten kytkinlevyillä toteutettu ratkaisut, joten pelkoni on turha, mutta sitä tunnetta kytkimen kestävyydestä luiston aikana ei voi noin vaan unohtaa.

    Leave a comment:


  • hj325hml
    replied
    Originally posted by Spetke View Post
    Kyllä automaatti ymmärtää voiman lisääntymisen. Mikäli mielii lastutusta kannattaa vaihtaa automaattivaihteistoon öljyt huuhtelemalla, ja sen jälkeen nollata vaihteiston adaptaatioarvot.
    Näin vaihteisto lähtee oppimaan "uusille tavoille".
    Ja mikäli kyseesä on XDrive niin sama homma myös jakovaihteistoon, (ja miksei saman tien perään ja etuperään)
    Ompa sitten voimansiirtolinjakin huollettu

    Mielenkiinnosta soitin gticarcenteriin joka mainitsee liki kaikkiin BMW dieseleihin laittaneensa karalan softan, joka on heidän naapurissaan, sanoivat ettei öljyjä tms. Vaihdeta siinä yhteydessä, huolletaan vain jos selkeä tarve on jollekin.

    Leave a comment:


  • mikkod
    replied
    Originally posted by markku55 View Post
    Kyseessä on 520da vm 2008 ja 133.000km ajettu, eli vakiona ne 130kW ja 350Nm.
    Löylyä lisää vaan. Mulle tehtiin Tuikun toimesta "kaikki irti" softa.
    DPF poistettu ja ei kyllä kaduta yhtään toki tuoksuu hieman

    Leave a comment:


  • markku55
    replied
    Originally posted by Spetke View Post
    Eipä noita sen takia ole hylätty. Katsastus normeihin ei kuulu pakoputkiston sisuskalujen tutkiminen. Pakokaasun savutus arvot menevät läpi ilman partikkelisuodatintakin.

    Mikä merkitys, lähinnä positiivinen merkitys. Riippu moottorista vuosimallista sekä softan "tiukkuudesta".
    Et ole vissiinkään vielä paljastanut mikä auto sinulla on suunnitelmissa / mietinnässä lastuttaa?
    Kyseessä on 520da vm 2008 ja 133.000km ajettu, eli vakiona ne 130kW ja 350Nm.

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Originally posted by markku55 View Post
    Vielä kaksi tärkeää kyssäriä:
    Jos innostun myös hiukkassuodattimen poistamiseen, niin miten auto menee läpi katsastuksesta, edellyttääkö se kaveria katsastusmiehissä, vai meneekö läpi ilman "under the table moneyllä"?
    Mikä merkitys on noihin koneen arvoihin (teho, vääntö, kulutus) tuon suodattimen poistamisella?
    Eipä noita sen takia ole hylätty. Katsastus normeihin ei kuulu pakoputkiston sisuskalujen tutkiminen. Pakokaasun savutus arvot menevät läpi ilman partikkelisuodatintakin.

    Mikä merkitys, lähinnä positiivinen merkitys. Riippu moottorista vuosimallista sekä softan "tiukkuudesta".
    Et ole vissiinkään vielä paljastanut mikä auto sinulla on suunnitelmissa / mietinnässä lastuttaa?

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Hmmm... Et huomannut että kytkinpoljin puuttuu ?
    Muistetaampa esim. dsg ja toylootan robotti vaihteistot.
    Ei aina voi tietää polkimesta tuollaisia, ei edes bmw:ssä.
    Last edited by Muurahainen; 28-03-2015, 11:03.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by markku55 View Post
    4. Joo, noin hieman arvelinkin, eka automaatti minulla ja kun kuvittelen kytkimen luistavan, niin meinaa hermot mennä
    Hmmm... Et huomannut että kytkinpoljin puuttuu ?

    Leave a comment:

Working...
X