Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw:n turbotus (kerätään kaikkien tieto tänne)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • IvvN
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 3078
    • HelSINKI

    #61
    Originally posted by remotion
    Toi MR2 viritys kyllä mielestäni on ihan hieno tavoite. Toisaalta sillä rahalla saa sit myös sen M3 mutta ei varmaankaan avoa, ja voi saada pomminkin. Fintoyssi varmaan auttaa enemmän noiden tojojen rakentelussa.
    Mr2:sen projekti haudattiin. Se oli ajankohtainen ihan sen takia, kun faija olisi sponsoroinnut sen kokonaan. Sen takia oli just se Mr2:nen kyseessä. Mutta kun ei sitä olisi millään keinolla ikinä saanut laillisesti katsatettua, niin eipä tuu turbotettua toyotaa Suomeen. Nyt kuitenkin teen e30:sestä jotain... lisää tuolta -> http://www.bmwtuningclub.net/foorumi...ic.php?t=26329
    Luxusta elämään - KhreliX Design verhoomo
    www.kxd.fi

    Mahdollisesti maailman paras verhoomo

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4595
      • Tampere

      #62
      tossa asiaa akelta.. että mihin voi pistää ja mihin ei..

      Terve.

      Jos auto on tehtaalta lähtiessään ollut vähäpäästöinen, sitä koskee aina vähäpäästöisyysvaatimus. Vähäpäästöisyyttä ei voi poistaa, vaikka vähäpäästöisyyspakko tuli koskemaan kaikkia autoja vasta vuonna 1992.

      Jos autosi on vähäpäästöinen, vaikka se on mallia 1991 ja haluat asentaa siihen turbon, on pakokaasupäästöt mittautettava virallisella tutkimuslaitoksella (VTT). Kuitenkin, jos auto on muuten vakio ja siihen asennetaan jokin valmis turbopaketti, jonka mukana tulevalla todistuksella valmistaja todistaa pakokaasupäästöjen tason riittäväksi asennussarjan asennuksen jälkeenkin, tämä riittänee todisteeksi päästöarvoista.

      Auton ollessa vähäpäästötön riittää pelkkä katalysaattorin asentaminen, eikä em. asioita vaadita siinä tapauksessa. Katsastukseen mukaan siis päästö- ja tehotodistus

      Tuomas Peltokangas
      Tarkastusinsinööri
      Ajoneuvohallintokeskus
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • hanzu12
        Bimmer Rookie
        • Jan 2005
        • 112

        #63
        Kertokaas nyt paljon kestää suunnilleeen ottaa ahtoja m10b18 kone. Mitään ei oo moottrille tehty muuta kun vaihdettu tuplat ja tietenkin turbo sekä 2,5" putki.
        Eli paljon kärsii ottaa ahtoja ennenkö kosahtaa.

        Jos jollain olis kokemusta dellorton tuplien painestamisesta niin laittakaa linkit/tiedot tähän.
        Kiitos.

        Comment

        • tepi_
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2185
          • TKu

          #64
          Originally posted by hanzu12
          Kertokaas nyt paljon kestää suunnilleeen ottaa ahtoja m10b18 kone. Mitään ei oo moottrille tehty muuta kun vaihdettu tuplat ja tietenkin turbo sekä 2,5" putki.
          Eli paljon kärsii ottaa ahtoja ennenkö kosahtaa.

          Jos jollain olis kokemusta dellorton tuplien painestamisesta niin laittakaa linkit/tiedot tähän.
          Kiitos.
          En suosittele yli 0,5 ahtoa..

          Comment

          • TONI_VAAN
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2003
            • 210

            #65
            Originally posted by IvvN
            Hieman mutta ite on just aloittamassa Toyotan turbotusta. Kun ei mennyt kaupaksi niin tehdään siitä sitten ripempi. Eli kyseessä on toi uusin mr2:nen VTTi:llä ja tämmäistä olisi se suunnitelma tohon. Heti ekaksi rohkeaksi teoksi on toi, että moottoriin ei kosketa. Eli rakennetaan kaikki sen perusmyllyn ympäri. Tässä on pieni laskelma mitä siihen tehtäisi:

            Titaani-Rosterinen pakosarja turbolle 750€

            Katalysaattori 250-500€ (Kemiraracekat)

            Tigillä hitsattu rosteriputki 350-500€

            Vilijäähdytin vesi-ilma 1000-1200€ (2kpl kennoja +pumput)

            Ahtoputket 200-400€

            Ilmansuodatin + putki suodattimelle 200-300€

            Imuputki + 4kpl suuttimia 300-500€

            Bensapumppu + paineensäädin Bosh 300-500€

            Ohjainyksikkö asennettuna 2000-3000€
            Haltec E6X 1900€
            Haltec E11 2400€
            Hestek 2500 € (nokkien ajoitus ohjaus boxilla)
            Tänään sitten löytyi halvempi versio APEXILTA millä myös sain tota VTT:tä ohjattua ja se on sitten varmaan viimeisin valinta.

            Ahdin 1000-2200€
            Carret t25 kuulalaakeroitu 2200€
            Holset halpapaska HX40 600-800€


            (Jos ei ahtimessa ei ole hukkaporttia mukana niin 300-350€ erillinen hukkaportti) Töiden kanssa toi on semmoiset abäut 10,000€ (ilman 6000-7000€)

            Se pakokaasutesti ja katsastus sitten bonuksena vielä 1000€, mutta se sitetn myöhemmin.

            Tehoa olisi tarkoitus saada max 300 mut koitetaan se 260, koska muuten toi mylly ei kovin monta päivää kestä.

            Kertokaa ihmeessä mielipiteitä, koska vimeisin päätös tehdään huomenna, ja auto varmaan viedään pajalle tällä viikolla. Nyt olisi vielä mahdollista keksiä muita ideoita. Antakaa nopeasti jotain järkevää ideaa tohon vielä. Ajatus on se 10,000€ käyttää turbottamiseen....

            Tämä kaikki olisi kesäksi tarkoitus saada toimimaan ja kesällä sitten vielä tämmöinen korisarja kiini. Ilman alusiipiä (sitä ei valitettavasti tuu tähän just nyt löytyy jo yksi bemarissa)

            hoh hoh näkyy pojalla lentävän mielikuvitus kumman mukaan ajattelit mennä halvimman vai kalliiman
            suosittelisin halvempaa ettei tarttis mäyrikselle lisälainaa anoa ;D meinaan et menee 350 egee yli ton kymppitonnin ja iloisesti halvemalla pääsis jos ossaa oikeista paikoista ettiä

            10350
            -6050
            =4300

            eli jos ossaa haeskella eikä tyytyä kaikkein kalliimpiin osiin niih pääsee jopa halvalla en oikee ymmärrä mist noi hinnat on peräisin ESSON baarist vai iha itse keksittyjä mutta joitenki osien hinnat tuntuu ylimitotetuilta. =/

            Comment

            • Muumi
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 1702
              • Rovaniemi

              #66
              Originally posted by TONI_VAAN
              hoh hoh näkyy pojalla lentävän mielikuvitus kumman mukaan ajattelit mennä halvimman vai kalliiman
              suosittelisin halvempaa ettei tarttis mäyrikselle lisälainaa anoa ;D meinaan et menee 350 egee yli ton kymppitonnin ja iloisesti halvemalla pääsis jos ossaa oikeista paikoista ettiä

              10350
              -6050
              =4300

              eli jos ossaa haeskella eikä tyytyä kaikkein kalliimpiin osiin niih pääsee jopa halvalla en oikee ymmärrä mist noi hinnat on peräisin ESSON baarist vai iha itse keksittyjä mutta joitenki osien hinnat tuntuu ylimitotetuilta. =/
              Mitäs ihmeellistä noissa hinnoissa oli?
              Herralla joka haaveilee projektit osastolla touringin turbotuksesta,ei pitäis olla varaa haukkua muita...

              Monta toimivaa ja kestävää turboautoa olet rakentanut?
              Arvaan.Et yhtään!

              Jatka haaveilua.
              E24 635csi

              Comment

              • LASSI-S
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 4918
                • hattula/hämeenlinna.

                #67
                Originally posted by Muumi
                Mitäs ihmeellistä noissa hinnoissa oli?
                Herralla joka haaveilee projektit osastolla touringin turbotuksesta,ei pitäis olla varaa haukkua muita...

                Monta toimivaa ja kestävää turboautoa olet rakentanut?
                Arvaan.Et yhtään!

                Jatka haaveilua.
                on tullu huomattua että tämä kyseinen juippi jolle muumi jo kuittailikin on haaveillu ja suunnitellu turbottavansa kohta kaikki bmw:n mallit ja kaikki mahdolliset tekniikanvaihto swapitkin on jo suunnitellu tekevänsä, mielikuvitusta ei puutu ainakaan mutta niitä tärkeämpiä osa-alueita sitäkin enemmän, en vittuile vaan vihjailen
                E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                Comment

                • LASSI-S
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 4918
                  • hattula/hämeenlinna.

                  #68
                  Originally posted by hanzu12
                  Kertokaas nyt paljon kestää suunnilleeen ottaa ahtoja m10b18 kone. Mitään ei oo moottrille tehty muuta kun vaihdettu tuplat ja tietenkin turbo sekä 2,5" putki.
                  Eli paljon kärsii ottaa ahtoja ennenkö kosahtaa.

                  Jos jollain olis kokemusta dellorton tuplien painestamisesta niin laittakaa linkit/tiedot tähän.
                  Kiitos.
                  mikä turbo ja onko cooleria, suuttimetkin vaikuttaa paljon minkälaisilla ahdoilla voit ajella kun se sopan riittävyys on aikalailla tärkeää ja tuo moottorinohjauskin pitäisi olla riittävä säätömahdollisuuksiensa puolesta että kone toimisi hyvin
                  E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                  Comment

                  • ykä
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2003
                    • 478
                    • Alaviirre

                    #69
                    niin kyllähän turboautoo saa menee rahaa vaikka kuinka paljo jos haluu mutta paljo säästää jos osaa ite tehä!! eikä tairvi muilla teettää ja kattoa peukalo suussa että mitä se nyt tekee tämä niille jolla on se peukalo siellä keskellä kämmentä
                    Bmw 525 Td e61
                    Bmw e34 535 Turbo



                    EX :BMW E36 316i E30 325 Tic E30 320i E30 323i E30 325i E32 750ial

                    -FatBoyRacing-

                    Comment

                    • Hasardi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2002
                      • 1860
                      • Der Hauptstad

                      #70
                      Originally posted by fraatti
                      tossa asiaa akelta.. että mihin voi pistää ja mihin ei..

                      Terve.

                      Jos auto on tehtaalta lähtiessään ollut vähäpäästöinen, sitä koskee aina vähäpäästöisyysvaatimus. Vähäpäästöisyyttä ei voi poistaa, vaikka vähäpäästöisyyspakko tuli koskemaan kaikkia autoja vasta vuonna 1992.

                      Jos autosi on vähäpäästöinen, vaikka se on mallia 1991 ja haluat asentaa siihen turbon, on pakokaasupäästöt mittautettava virallisella tutkimuslaitoksella (VTT). Kuitenkin, jos auto on muuten vakio ja siihen asennetaan jokin valmis turbopaketti, jonka mukana tulevalla todistuksella valmistaja todistaa pakokaasupäästöjen tason riittäväksi asennussarjan asennuksen jälkeenkin, tämä riittänee todisteeksi päästöarvoista.

                      Auton ollessa vähäpäästötön riittää pelkkä katalysaattorin asentaminen, eikä em. asioita vaadita siinä tapauksessa. Katsastukseen mukaan siis päästö- ja tehotodistus

                      Tuomas Peltokangas
                      Tarkastusinsinööri
                      Ajoneuvohallintokeskus

                      Tuossa tulee mieleen kysymys: Auto on vm-87. Kyseistä MALLIA on valmistettu sekä katilla että ilman kattia. Jos tuo yksilö on juuri se katilla varustettu jo tehtaalta tullessaan, niin onko todella niin ettei sitä saa rekattua "ei vähäpäästöiseksi"?

                      Nimittäin esimerkkinä mainittakoon ABS-jarrullinen auto. Samaa autoMALLIA on valmistettu sekä ABSeilla että ilman. Tapauksessani ABS ei toiminut katsastuksessa. Ei tullut leimaa ja uusintaan oli 1kk aikaa.Tilasin BMW-Finlandilta todistuksen jossa ilmoitettiin että kyseistä mallia on sekä absilla että ilman. Vein todistuksen konttorille ja löivät leiman paperiin NAP (eikä NAPL) vaikka ABS oli jo tehtaalta tullessa ollut tuossa autossa kiinni. Eikö sama periaate toimi katalysaattorin suhteen?
                      Stadtluft macht frei.

                      Comment

                      • sirkus
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 2195
                        • kaustinen

                        #71
                        Eipä taida toimia noin mut esim usa autot joissa on katti ollut jo jostain 70 luvulta niitä ei kuitenkaan ole merkitty otteeseen vähäpäästöisiksi ja katin voi tällöin poistaa ja eipä taitaisi tuollainen kaasutin katti jenkki alittaa vähäpäästöisen arvoja.
                        Chrysler 300c crd touring 2010
                        Daily driver
                        Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                        Man cave on wheels
                        Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                        Built not bought
                        V8, only juice&milk come in 2 litres

                        Kawasaki zzr1100 fighter


                        Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                        Comment

                        • hanzu12
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2005
                          • 112

                          #72
                          Originally posted by LASSI-S
                          mikä turbo ja onko cooleria, suuttimetkin vaikuttaa paljon minkälaisilla ahdoilla voit ajella kun se sopan riittävyys on aikalailla tärkeää ja tuo moottorinohjauskin pitäisi olla riittävä säätömahdollisuuksiensa puolesta että kone toimisi hyvin
                          Ahdin garret to3 kiinteä hukkaportti. Suuttimista ei oo tietoa kun ei kaasarit ole vielä tullut. Mutta ne on 40mm ja ollut 2l koneessa. Sytty on se vakio kärjetön. Painekotelon on alumiinistä jossa dump kiinni.
                          Mitä suuttimia suosittelet?
                          Bensa pumppu vielä puuttuu. Kuinka monta bar sen pitääs tuottaa että toimii hyvin.
                          Vakio pumpulla ei varmaan voi ajaa pienilläkään ahdoilla.

                          Comment

                          • LASSI-S
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 4918
                            • hattula/hämeenlinna.

                            #73
                            1.0 bar taitaa olla aikalailla maksimi tuolle T03:lle
                            E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                            Comment

                            • ykä
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2003
                              • 478
                              • Alaviirre

                              #74
                              Originally posted by hanzu12
                              Ahdin garret to3 kiinteä hukkaportti. Suuttimista ei oo tietoa kun ei kaasarit ole vielä tullut. Mutta ne on 40mm ja ollut 2l koneessa. Sytty on se vakio kärjetön. Painekotelon on alumiinistä jossa dump kiinni.
                              Mitä suuttimia suosittelet?
                              Bensa pumppu vielä puuttuu. Kuinka monta bar sen pitääs tuottaa että toimii hyvin.
                              Vakio pumpulla ei varmaan voi ajaa pienilläkään ahdoilla.

                              bensapumpuksi käy vaikka joku yleismalli ruiskuauton pumppu ja sitten pitää myös olla paineentasaaja kaasareille että saa mahdollisimman alas paineen kaasareille ei kannata laittaa 0.25bar enempää tai saattaa ruveta tuluvii yli ja sitten aika varmaa joudut vetää autoo isomman bensanpaluu putken koska auton alkuperänen ei riitä ei kerkiä viedä niin noipiasti sitä bensaa tankkii takas niin kaasareille saattaa tulla liikaa painetta ja tulvii yli kokemusta on ja suuttimet on varmaa parasta laittaa jotku 150 aluksi ja säädellä niillä ja sitten kattoa pitääkö isontaa seosputket olis parhaat olla 11 ja sisäkurkut jotku 34 no tuossa jotain
                              Bmw 525 Td e61
                              Bmw e34 535 Turbo



                              EX :BMW E36 316i E30 325 Tic E30 320i E30 323i E30 325i E32 750ial

                              -FatBoyRacing-

                              Comment

                              • Enzo
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2003
                                • 106
                                • Riihimäki

                                #75
                                Jos m20b25 koneen ahtaa niin riittääkö, että sorvaa vakiomännät vai vaihtaako suosiolla takomännät koneeseen? Mitkä asiat vaikuttaa mäntien kestävyyteen? Puristukset tarkoitus laskea sinne 7,5 - 8,0 tuntumaan ja ahtoja +1.0 bar.
                                (tarkoituksena olisi saada sen +350hp koneesta)

                                Kampiakseli on koneistettu, laakerit uusittu ja muutenkin alakerta tasapainotettu, niin ajattelin jos rakentais ton koneen kerralla kuntoon ja vaihtais noi männät samalla kertaa... Kestääkö noi vakio kiertokanget vai joutuuko niitäkin alkaa uusimaan?

                                Virheet saa korjata ja niistä ei vedetä herneitä!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎