Originally posted by remotion
Announcement
Collapse
No announcement yet.
bmw:n turbotus (kerätään kaikkien tieto tänne)
Collapse
X
-
-
-
tossa asiaa akelta.. että mihin voi pistää ja mihin ei..
Terve.
Jos auto on tehtaalta lähtiessään ollut vähäpäästöinen, sitä koskee aina vähäpäästöisyysvaatimus. Vähäpäästöisyyttä ei voi poistaa, vaikka vähäpäästöisyyspakko tuli koskemaan kaikkia autoja vasta vuonna 1992.
Jos autosi on vähäpäästöinen, vaikka se on mallia 1991 ja haluat asentaa siihen turbon, on pakokaasupäästöt mittautettava virallisella tutkimuslaitoksella (VTT). Kuitenkin, jos auto on muuten vakio ja siihen asennetaan jokin valmis turbopaketti, jonka mukana tulevalla todistuksella valmistaja todistaa pakokaasupäästöjen tason riittäväksi asennussarjan asennuksen jälkeenkin, tämä riittänee todisteeksi päästöarvoista.
Auton ollessa vähäpäästötön riittää pelkkä katalysaattorin asentaminen, eikä em. asioita vaadita siinä tapauksessa. Katsastukseen mukaan siis päästö- ja tehotodistus
Tuomas Peltokangas
Tarkastusinsinööri
AjoneuvohallintokeskusF11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Kertokaas nyt paljon kestää suunnilleeen ottaa ahtoja m10b18 kone. Mitään ei oo moottrille tehty muuta kun vaihdettu tuplat ja tietenkin turbo sekä 2,5" putki.
Eli paljon kärsii ottaa ahtoja ennenkö kosahtaa.
Jos jollain olis kokemusta dellorton tuplien painestamisesta niin laittakaa linkit/tiedot tähän.
Kiitos.
Comment
-
-
Originally posted by hanzu12Kertokaas nyt paljon kestää suunnilleeen ottaa ahtoja m10b18 kone. Mitään ei oo moottrille tehty muuta kun vaihdettu tuplat ja tietenkin turbo sekä 2,5" putki.
Eli paljon kärsii ottaa ahtoja ennenkö kosahtaa.
Jos jollain olis kokemusta dellorton tuplien painestamisesta niin laittakaa linkit/tiedot tähän.
Kiitos.
Comment
-
-
Originally posted by IvvNHieman mutta ite on just aloittamassa Toyotan turbotusta. Kun ei mennyt kaupaksi niin tehdään siitä sitten ripempi. Eli kyseessä on toi uusin mr2:nen VTTi:llä ja tämmäistä olisi se suunnitelma tohon. Heti ekaksi rohkeaksi teoksi on toi, että moottoriin ei kosketa. Eli rakennetaan kaikki sen perusmyllyn ympäri. Tässä on pieni laskelma mitä siihen tehtäisi:
Titaani-Rosterinen pakosarja turbolle 750€
Katalysaattori 250-500€ (Kemiraracekat)
Tigillä hitsattu rosteriputki 350-500€
Vilijäähdytin vesi-ilma 1000-1200€ (2kpl kennoja +pumput)
Ahtoputket 200-400€
Ilmansuodatin + putki suodattimelle 200-300€
Imuputki + 4kpl suuttimia 300-500€
Bensapumppu + paineensäädin Bosh 300-500€
Ohjainyksikkö asennettuna 2000-3000€
Haltec E6X 1900€
Haltec E11 2400€
Hestek 2500 € (nokkien ajoitus ohjaus boxilla)
Tänään sitten löytyi halvempi versio APEXILTA millä myös sain tota VTT:tä ohjattua ja se on sitten varmaan viimeisin valinta.
Ahdin 1000-2200€
Carret t25 kuulalaakeroitu 2200€
Holset halpapaska HX40 600-800€
(Jos ei ahtimessa ei ole hukkaporttia mukana niin 300-350€ erillinen hukkaportti) Töiden kanssa toi on semmoiset abäut 10,000€ (ilman 6000-7000€)
Se pakokaasutesti ja katsastus sitten bonuksena vielä 1000€, mutta se sitetn myöhemmin.
Tehoa olisi tarkoitus saada max 300 mut koitetaan se 260, koska muuten toi mylly ei kovin monta päivää kestä.
Kertokaa ihmeessä mielipiteitä, koska vimeisin päätös tehdään huomenna, ja auto varmaan viedään pajalle tällä viikolla. Nyt olisi vielä mahdollista keksiä muita ideoita. Antakaa nopeasti jotain järkevää ideaa tohon vielä. Ajatus on se 10,000€ käyttää turbottamiseen....
Tämä kaikki olisi kesäksi tarkoitus saada toimimaan ja kesällä sitten vielä tämmöinen korisarja kiini. Ilman alusiipiä (sitä ei valitettavasti tuu tähän just nyt löytyy jo yksi bemarissa)
suosittelisin halvempaa ettei tarttis mäyrikselle lisälainaa anoa ;D meinaan et menee 350 egee yli ton kymppitonnin ja iloisesti halvemalla pääsis jos ossaa oikeista paikoista ettiä
10350
-6050
=4300
eli jos ossaa haeskella eikä tyytyä kaikkein kalliimpiin osiin niih pääsee jopa halvalla en oikee ymmärrä mist noi hinnat on peräisin ESSON baarist vai iha itse keksittyjä mutta joitenki osien hinnat tuntuu ylimitotetuilta. =/
Comment
-
-
Originally posted by TONI_VAANhoh hoh näkyy pojalla lentävän mielikuvitus kumman mukaan ajattelit mennä halvimman vai kalliiman
suosittelisin halvempaa ettei tarttis mäyrikselle lisälainaa anoa ;D meinaan et menee 350 egee yli ton kymppitonnin ja iloisesti halvemalla pääsis jos ossaa oikeista paikoista ettiä
10350
-6050
=4300
eli jos ossaa haeskella eikä tyytyä kaikkein kalliimpiin osiin niih pääsee jopa halvalla en oikee ymmärrä mist noi hinnat on peräisin ESSON baarist vai iha itse keksittyjä mutta joitenki osien hinnat tuntuu ylimitotetuilta. =/
Herralla joka haaveilee projektit osastolla touringin turbotuksesta,ei pitäis olla varaa haukkua muita...
Monta toimivaa ja kestävää turboautoa olet rakentanut?
Arvaan.Et yhtään!
Jatka haaveilua.E24 635csi
Comment
-
-
Originally posted by MuumiMitäs ihmeellistä noissa hinnoissa oli?
Herralla joka haaveilee projektit osastolla touringin turbotuksesta,ei pitäis olla varaa haukkua muita...
Monta toimivaa ja kestävää turboautoa olet rakentanut?
Arvaan.Et yhtään!
Jatka haaveilua.E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari
Comment
-
-
Originally posted by hanzu12Kertokaas nyt paljon kestää suunnilleeen ottaa ahtoja m10b18 kone. Mitään ei oo moottrille tehty muuta kun vaihdettu tuplat ja tietenkin turbo sekä 2,5" putki.
Eli paljon kärsii ottaa ahtoja ennenkö kosahtaa.
Jos jollain olis kokemusta dellorton tuplien painestamisesta niin laittakaa linkit/tiedot tähän.
Kiitos.E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari
Comment
-
-
niin kyllähän turboautoo saa menee rahaa vaikka kuinka paljo jos haluu mutta paljo säästää jos osaa ite tehä!! eikä tairvi muilla teettää ja kattoa peukalo suussa että mitä se nyt tekee tämä niille jolla on se peukalo siellä keskellä kämmentäBmw 525 Td e61
Bmw e34 535 Turbo
EX :BMW E36 316i E30 325 Tic E30 320i E30 323i E30 325i E32 750ial
-FatBoyRacing-
Comment
-
-
Originally posted by fraattitossa asiaa akelta.. että mihin voi pistää ja mihin ei..
Terve.
Jos auto on tehtaalta lähtiessään ollut vähäpäästöinen, sitä koskee aina vähäpäästöisyysvaatimus. Vähäpäästöisyyttä ei voi poistaa, vaikka vähäpäästöisyyspakko tuli koskemaan kaikkia autoja vasta vuonna 1992.
Jos autosi on vähäpäästöinen, vaikka se on mallia 1991 ja haluat asentaa siihen turbon, on pakokaasupäästöt mittautettava virallisella tutkimuslaitoksella (VTT). Kuitenkin, jos auto on muuten vakio ja siihen asennetaan jokin valmis turbopaketti, jonka mukana tulevalla todistuksella valmistaja todistaa pakokaasupäästöjen tason riittäväksi asennussarjan asennuksen jälkeenkin, tämä riittänee todisteeksi päästöarvoista.
Auton ollessa vähäpäästötön riittää pelkkä katalysaattorin asentaminen, eikä em. asioita vaadita siinä tapauksessa. Katsastukseen mukaan siis päästö- ja tehotodistus
Tuomas Peltokangas
Tarkastusinsinööri
Ajoneuvohallintokeskus
Tuossa tulee mieleen kysymys: Auto on vm-87. Kyseistä MALLIA on valmistettu sekä katilla että ilman kattia. Jos tuo yksilö on juuri se katilla varustettu jo tehtaalta tullessaan, niin onko todella niin ettei sitä saa rekattua "ei vähäpäästöiseksi"?
Nimittäin esimerkkinä mainittakoon ABS-jarrullinen auto. Samaa autoMALLIA on valmistettu sekä ABSeilla että ilman. Tapauksessani ABS ei toiminut katsastuksessa. Ei tullut leimaa ja uusintaan oli 1kk aikaa.Tilasin BMW-Finlandilta todistuksen jossa ilmoitettiin että kyseistä mallia on sekä absilla että ilman. Vein todistuksen konttorille ja löivät leiman paperiin NAP (eikä NAPL) vaikka ABS oli jo tehtaalta tullessa ollut tuossa autossa kiinni. Eikö sama periaate toimi katalysaattorin suhteen?Stadtluft macht frei.
Comment
-
-
Eipä taida toimia noin mut esim usa autot joissa on katti ollut jo jostain 70 luvulta niitä ei kuitenkaan ole merkitty otteeseen vähäpäästöisiksi ja katin voi tällöin poistaa ja eipä taitaisi tuollainen kaasutin katti jenkki alittaa vähäpäästöisen arvoja.Chrysler 300c crd touring 2010
Daily driver
Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
Man cave on wheels
Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
Built not bought
V8, only juice&milk come in 2 litres
Kawasaki zzr1100 fighter
Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88
Comment
-
-
Originally posted by LASSI-Smikä turbo ja onko cooleria, suuttimetkin vaikuttaa paljon minkälaisilla ahdoilla voit ajella kun se sopan riittävyys on aikalailla tärkeää ja tuo moottorinohjauskin pitäisi olla riittävä säätömahdollisuuksiensa puolesta että kone toimisi hyvin
Mitä suuttimia suosittelet?
Bensa pumppu vielä puuttuu. Kuinka monta bar sen pitääs tuottaa että toimii hyvin.
Vakio pumpulla ei varmaan voi ajaa pienilläkään ahdoilla.
Comment
-
-
Originally posted by hanzu12Ahdin garret to3 kiinteä hukkaportti. Suuttimista ei oo tietoa kun ei kaasarit ole vielä tullut. Mutta ne on 40mm ja ollut 2l koneessa. Sytty on se vakio kärjetön. Painekotelon on alumiinistä jossa dump kiinni.
Mitä suuttimia suosittelet?
Bensa pumppu vielä puuttuu. Kuinka monta bar sen pitääs tuottaa että toimii hyvin.
Vakio pumpulla ei varmaan voi ajaa pienilläkään ahdoilla.
bensapumpuksi käy vaikka joku yleismalli ruiskuauton pumppu ja sitten pitää myös olla paineentasaaja kaasareille että saa mahdollisimman alas paineen kaasareille ei kannata laittaa 0.25bar enempää tai saattaa ruveta tuluvii yli ja sitten aika varmaa joudut vetää autoo isomman bensanpaluu putken koska auton alkuperänen ei riitä ei kerkiä viedä niin noipiasti sitä bensaa tankkii takas niin kaasareille saattaa tulla liikaa painetta ja tulvii yli kokemusta on ja suuttimet on varmaa parasta laittaa jotku 150 aluksi ja säädellä niillä ja sitten kattoa pitääkö isontaa seosputket olis parhaat olla 11 ja sisäkurkut jotku 34 no tuossa jotainBmw 525 Td e61
Bmw e34 535 Turbo
EX :BMW E36 316i E30 325 Tic E30 320i E30 323i E30 325i E32 750ial
-FatBoyRacing-
Comment
-
-
Jos m20b25 koneen ahtaa niin riittääkö, että sorvaa vakiomännät vai vaihtaako suosiolla takomännät koneeseen? Mitkä asiat vaikuttaa mäntien kestävyyteen? Puristukset tarkoitus laskea sinne 7,5 - 8,0 tuntumaan ja ahtoja +1.0 bar.
(tarkoituksena olisi saada sen +350hp koneesta)
Kampiakseli on koneistettu, laakerit uusittu ja muutenkin alakerta tasapainotettu, niin ajattelin jos rakentais ton koneen kerralla kuntoon ja vaihtais noi männät samalla kertaa... Kestääkö noi vakio kiertokanget vai joutuuko niitäkin alkaa uusimaan?
Virheet saa korjata ja niistä ei vedetä herneitä!
Comment
-
Comment