Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vapaavirtaussuotimet , yhdistetty topikit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cricke
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 1977
    • espoo

    #31
    ihan mut pikkuhiljaa sais tää turhien kommenttien kirjottelu loppuu jos perkele jollai on jotai kysyttävää ja jollai ei oo siihen vastausta nii olkaa jumalauta kirjottamatta sitte :!: :!:
    E38 740ia -94
    E46 316 -00
    Volvo S60
    EX:E30 m50turbo Touring Mtech2 340hp 410nmo,5bar@
    E36328i cabrio, E30 316 -91, E30 323turbo,E30 m3, E46 330ia M-sport2, E30 M50B25 Touring -90, E30 335i Hartge, E30 320i, e36 316i, e34 525i, e30 M10b20turbo

    Comment

    • pete81
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 2056
      • .........

      #32
      no kysyimpähän vaan kokemuksia ja haluaisin vastauksia! sainpahan yhden hyvän vastauksen! ja totta mitä paskaa jauhaa jos ei tiedä mitään koko asiasta!

      Comment

      • TuomasTee
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 529
        • Kotka

        #33
        Vapaavirtaussuodin

        Ostin BMC-vapaavirtaussuotimen E36 TDS:ääni. Vein auton Saksasta tuonnin jälkeen varmuuden vuoksi merkkihuoltoon ja sanoin että kun siinä vauhdissa ootte niin pistäkää saman tien kiinni myös tää suodin ja ahtomittari. Eivät suostuneet laittamaan kumpaakaan! Sanoivat seuraavaa:
        -"Tommosen mittarin asentaminen ei ole meidän hommia, (ei ole alkuperäisosa)"
        -"Tollasta putsaria ei kyllä kannata laittaa. Tulee kaikenlaisia ongelmia..." (ja puhuivat jotain ilmamäärämittarista)
        -Halveksivat vielä Simonssin palikoista rakentamaani tuplaputkistoakin, koska se ei ole alkuperäisosa ja se on tehty palikoista ja koottu klemmareilla, ei siinä kuulemma mitään muuta "vikaa" ollut.

        Kannattaako tuohon koneeseen laittaa vapaavirtaussuodinta, tuoko se yhtään tehoa vai tuleeko pelkästään paremmat imuäänet? Mitä haittoja siitä on, vai onko? Vaatiiko asennus jotain erikoista, eli siis tuleeko sen ilmamäärämittarin kanssa ongelmia? Missä sen mittarin anturi on? Tarvitseeko tehdä muuta kuin tökkää tuon putsarin turbolta tulevan letkun päähän ja laittaa alkuperäisen putsarin kyljen kautta menevän pienen (öljy/huohotus?)letkun suoraan kanteen?
        BMW F15 X5 M50d -14

        Comment

        • wj
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 3253
          • Järvenpää

          #34
          ompas toimintaa. Jos imuääniä haluat niin Bmc ole oikea suodatin. Mutta vakioon verrattuna virtaa selvästi paremmin. Ihan perseessä tuntee eron.
          - 2006 Mustang cabriolet
          - Sleekcraft Enforcer 28'

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #35
            Perseessäpä hyvinkin tuntee eron...? Varsinkin jos on tyyppiä joka pitää rahapussia takataskussa...

            Comment

            • Jaksu
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 753
              • Kempele

              #36
              Vähän off topic, mutta kuiten....

              Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että öljyttäviä vapaavirtaussuodattimia ei kannattais käyttää ilmamäärämittarin tuhoutumisen pelossa?!?

              edit: typo veks
              xdrive

              Comment

              • Gonzalez
                BTCF Member
                • Jun 2003
                • 2632
                • Seinäjoki

                #37
                Originally posted by Jaksu
                Vähän off topic, mutta kuiten....

                Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että öljyttäviä vapaavirtaussuodattimia ei kannattais käyttää ilmamäärimittarin tuhoutumisen pelossa?!?
                Jotain tällasta juttua on joskus ollut, että se suodattimen öljy vaikuttas siihen kuumalanka-härdelliin ilmaMASSA mittarissa. Vanhemman mallin (esim.e30) ilmaMÄÄRÄ-mittarin kanssa ei mitään hätää...
                530d GT F07 2010
                325i E30 Cabriolet 1987

                Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                Comment

                • Frendiz
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2004
                  • 501
                  • Kajaani

                  #38
                  Eikös BMWn alkuperäis suodatin ole joissain malleissa jopa parempi kuin vapaavirtaus suodatin? näin minä olin jostain lukevinani että tehot saattavat jopa laskea vaparin matkassa minimaalisesti, mutta tietty imuäänet nousevat :lol:
                  BMW M5 3.8 -92 Mitt Volleder
                  EX:Ford Fiesta 1.1 8V -89 | BMW 525 24V -91 | Opel C kadett -76

                  "Ei Riemulla Rajaa, Ku Bemarilla Ajaa"

                  Comment

                  • wj
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 3253
                    • Järvenpää

                    #39
                    Mä en ymmärrä miten kartio tai vastaava paremmin virtaava suodatin voi rikkoa ilmamäärä/massamittarin.

                    Hemi: Tohon vaikutukseen. Paikalla oli 2 viikkoa vanha vakio suodatin. Tällöin täyskaasulla seossuhde säädetty 13.0:1 tuntumaan. Putsari vaihtoon ja koskematta mihinkään seossuhde tippu 14.0:1 - 14.5:1 välille.
                    No painetta ylöspäin ja sain seossuhteen takas tonne 13.0:1 tuntumaan. Ja eroa oli ihan tuntuvasti.
                    Mutta ilman mitään säätimiä ja mittareita tolla ei sen kummenpaa hyötyä ole
                    - 2006 Mustang cabriolet
                    - Sleekcraft Enforcer 28'

                    Comment

                    • madeiraschwarz
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2004
                      • 164
                      • kpää

                      #40
                      itse myyn töissä vapaavirtaus suodattimia. Ja on nyt hiljan menny jokunen vp-suodin bmw:hin ja ihan positiivisia kokemuksia on tullut. edustus meillä on raid hp suodattimista ja bmc suodattimista.
                      tässäkin pätee kylmä laki että laatua saa vain rahalla. eli bmc kalliinpana suodattimena on minusta toimivanpi ratkasu,ilman sen ihmeellisempää kaupallisuutta. RAID HP suodattimet ovat polymeroituja joten niissä ei ole varsinaista "öljyä". Ja yleensä näissä suodattimen putsaamisissa ja öljyämisissä voi käyttää maalaisjärkeä. eli käyttää ajatusta sen suodattimen öljyämisen tai polymeroinnin määrän kanssa.. liika on aina liikaa. ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan :wink: en usko että saat massamittarias pilattua vpsuodattimella.
                      Sen sijaan tälläinen on tullu ilmi:
                      kun vpsuodin asennetaan autoon ja haetaan sille paikkaa jossa se mahtuu oleen ja pysyisi mahdollisimman viileenä, yleensä jökötää se siinä koneen vieressä kun konepeltiä avataan. heti näkyvillä. huomattavasti parempia kokemuksia on saatu vpsuodattimen asennuksesta kun suodattimelle on tehty riittävän suuri kevyt kotelo esim alumiinista jonka sisällä vp suodatin on. 325 esim e36 voisi kotelo olla tilavuudeltaan 50litraa.. mahdollisuuksien mukaan,riippuen innovaatiosta.
                      tämän jälkeen vedettäisiin puskurista riittävän suuret hormit koteloon,hormit piäisivät huolen että suodattimelle tulisi ja olisi koko ajan tuoretta ja VIILEETÄ ilmaa.. lisäksi kotelossa olisi koko ajan jo ajettaessa 15 km/h monta litraa ylipaineistettua ilmaa valmiina kiihdytystä ja muuta runnomista varten. viksuimmat super matemaatikko mekatsut ovat laittaneet koteloon jonkinlaisen venttiilin jolla koteloon syntyvää painetta pystytään rajoittamaan/sääteleen jottei kone mene esim laihalle, kun ruiskujärjestelmässä ei enää ole säätövaraa. voitte kuvitella paljonko koteloon tunkee ilmaa 2kpl 100mm hormista 200km/h vauhdissa! aja 200km/h pistäkää käsi ulos autosta niin se auttaa hahmottaan ideaa. eikä muuten tuu sellaista jäätävää imu ääntä jos sitä jännittää.
                      tällä systeemillä loput on vain kiinni siitä miten hyvä se vpsuodin on!
                      itse aion kyseisen systeemin rakentaa kunhan kerkiän. tälläinen setti on ollu jo maailmassa kauan esim nm. ram air
                      pelkällä vp suodattimella homma jää puolitiehen.
                      onhan autossa jo alunperin suodatin ja KOTELO.. kommentoikaa[/b]

                      Comment

                      • Sene
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 925
                        • Enschede, The Netherlands

                        #41
                        Se oli semmosta juttua että se öljy irtoaa filtteristä ja lentää kuumalankaan ja siten tuhoaa mittarin.
                        F11 LCI 535xi


                        Ex.

                        E36 320i sedan
                        E36 LCI 328i coupe
                        E61 LCI 530xi

                        Comment

                        • TuomasTee
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2004
                          • 529
                          • Kotka

                          #42
                          Missä se ilmamassamittari on? Jossain imusarjassako?

                          Miten tuo polymeroitu suodatin sitten toimii käytännössä, tarviiko huoltaa mitenkään, onko pestävä? Minkä merkkinen kannattaa hommata? Miten nuo suodattaa alkuperäiseen verrattuna?

                          Onko kukaan täällä laittanut vapaavirtaussuodatinta kyseiseen koneeseen?
                          BMW F15 X5 M50d -14

                          Comment

                          • NHB
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2003
                            • 1120

                            #43
                            Originally posted by madeiraschwarz
                            tämän jälkeen vedettäisiin puskurista riittävän suuret hormit koteloon,hormit piäisivät huolen että suodattimelle tulisi ja olisi koko ajan tuoretta ja VIILEETÄ ilmaa.. lisäksi kotelossa olisi koko ajan jo ajettaessa 15 km/h monta litraa ylipaineistettua ilmaa valmiina kiihdytystä ja muuta runnomista varten. kommentoikaa[/b]
                            Patopaine on kaunis ajatus, mutta katukäytössä lähes täysin tarpeeton.
                            Ensinnäkin, tuollaisen "monta litraa ylipaineistettua ilmaa" jutut on täysin turhia. Moottorin läpi virtaava ilmamäärä on tuollaiseen verrattuna valtava. Pitkäänkö luulet tuollaisen muutaman litran auttavan?

                            Toiseksi, tuollaisessa 15 km/h vauhdeissa et saa aikaiseksi minkäänlaista vaikutusta tehoihin. Edelleenkin se moottorin läpi virtaava ilmamäärä on niin suuri, ettei pieni tuulen henkäys tunnu missään. PS-lehti sai moottoripyörien patopainesysteemeillä vaikutuksia tehoihin vasta +200 km/h nopeuksissa. Ja vasta kolmessa sadassa alkoi olla jotain edes jossain määrin näkyvää, jos nyt muutamasta hevosvoimasta voi näin sanoa.

                            Eli ongelmat ovat niin suuria, ettei koko systeemistä ole oikeastaan mitään iloa. Vaikutusta alkaa olla vasta hyvin suurissa nopeuksissa, ja sellaisissa nopeuksissa ei pienet tehoerot tunnu missään. Kymmenen prosenttia lisää tehoa kasvattaa vain kolme prosenttia huippunopeutta. Toisaalta jos rakentaa niin hurjan torven keulalle jolla jotain saadaan aikaiseksi, menee seokset laihalle silloin kun systeemistä olisi hyötyä.

                            Comment

                            • 327 2*t+ic
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2004
                              • 209

                              #44
                              Originally posted by TuomasTee
                              Missä se ilmamassamittari on? Jossain imusarjassako?

                              Miten tuo polymeroitu suodatin sitten toimii käytännössä, tarviiko huoltaa mitenkään, onko pestävä? Minkä merkkinen kannattaa hommata? Miten nuo suodattaa alkuperäiseen verrattuna?

                              Onko kukaan täällä laittanut vapaavirtaussuodatinta kyseiseen koneeseen?
                              Tds:ssä ei ole ilmamäärämittaria, joten ei ongelmia.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #45
                                Kuitenkin se millä ON MERKITYSTÄ, on imuilman lämpötila. jos/kun "vapaavirtausputsarilla" koneeseen syötetään kohuoneesta tulikuumaa ilmaa on tehon putoaminen tältä osin fakta. Asia on kuitenkin täysin verrattavissa turbokoneessa välijäähdytetyn ja välijäähdyttämäyyömän koneen tehoeroon.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎