Muistaakseni siitä jatkuu putki lähelle pohjaa, voihan sen lyhentää
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M52B28 Viritys ym Haaveilutopic
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Laikkanen View PostOmassa b28ssa ruvennu pakosarjan tiiviste vähä vuotamaan niin tuli siinä mieleen, että samallahan sitä vaihtas koko pakosarjan. Mietin sitte näiden kahden välillä, että kumpikohan lie ois parempi? Tuo: https://www.schmiedmann.fi/fi/bmw-e3...te=SCM3436TYP2
Vai tuo: https://www.schmiedmann.fi/fi/bmw-e3...?tuote=SCM3436
Comment
-
-
Originally posted by Skarpa View PostNo jos viitsit räpätä muutaman kuvan tosta, niin hienoa. Tulo tosiaan näkyy olevan suoraan pahkan päällä, eikä öljytikussa, kuten M52:ssa. Öljyn pinnan normaali taso on käsittääkseni vähän pahkan yläpinnan alapuolella. Jos huohottimen tulossa ei ole mitään öljyn pinnan alapuolelle menevää pilliä öljypohjan sisällä, niin voidaan päätellä, ettei palautus vapaaseen ilmaan ole ongelma. Teollisuuden nesteenerotussykloneissa on alapäässä nestelukko, mutta sen tarve riippunee aika paljon alipaineen tasosta ja monesta muusta tekijästä.e36 M3 -97 "katukilpuri"
e36 M3 -98 evo kilpuriprojekti: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=332448
Käyttis F01 730d: http://www.btcf.fi/forum/showthread....40#post3862140
Comment
-
-
S54 öljypohjasta löysin tällaisen kuvan. Alla näkyy huohotuksen paluunippa, jossa tosiaan on putki öljypohjan pohjalle, eli täytyypä tehdä paluu öljypohjan pahkaan vastaavalla osalla. Katselin tänään, että öljynerottimen saa kyllä tuotua imusarjan alle koneen etupäähän, jolloin paluu saa lorotella osapuilleen suoraan alaspäin. Korkeuseroa erottimen ja öljyn pinnan välille tulee vähän vähemmän kuin vakiona, eli alipaine saattaa nostaa öljynpinnan paluuletkussa vähän ylemmäs suhteessa erottimeen, mutta kokemus osoittaa miten toimii käytännössä.
Last edited by Skarpa; 09-04-2019, 14:31.
Comment
-
-
penkitys
Noniin nyt olis penkissä taas käyty, muutoksia viimevuoteen: s50b32 imutorvet, itsetehdyt pakosarjat ja re85 polttoaineeksi. sanottakoon että vääntö notko pieneni jota pakosarjoilla lähinnä tavoittelinkin ja tehoa olisi ehkä tullut vielä lisää jos plenumilta suodattimelle menevä letku ei menisi lyttyyn syylärin ja maskipellin välissä, koska letku irti plenumista tehoa tuli 4hp lisää ja kuulemma aina suoran letkun lisääminen plenumin jatkoksi on ollut hyväksi. parhaan tehon lapussa on pieni pätkäsy koneessa 5000rpm nurkilla niinkuin sen voi huomata, tämän takia on myös tuo reilu 310hp veto näkyvillä. kolmaskuva on tietysti vuodentakainen veto.-g20 330e
-e31 840ci sc
-e46 316i (m52tub25)
EX- f11 530d lci
Ex- f01 730d
Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
Ex: -06 e61 535d m-sport
Ex:-02 e39 530d manual
Ex -93 e34 520i
Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.
M62tu ajoitustyökalut.
N47/n57 ajoitustyökalut.
Comment
-
-
Noni sehän parani paljon Vaan melko aaltoilua seoksessa :think Onko vielä niin et käy laihalla tossa notkossa, eli vois osaksi johtua siitä :think
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostNoni sehän parani paljon Vaan melko aaltoilua seoksessa :think Onko vielä niin et käy laihalla tossa notkossa, eli vois osaksi johtua siitä :thinkLast edited by mige95; 10-04-2019, 22:35.-g20 330e
-e31 840ci sc
-e46 316i (m52tub25)
EX- f11 530d lci
Ex- f01 730d
Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
Ex: -06 e61 535d m-sport
Ex:-02 e39 530d manual
Ex -93 e34 520i
Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.
M62tu ajoitustyökalut.
N47/n57 ajoitustyökalut.
Comment
-
-
No ei se nyt hirveän laihalla ole. Mutta tuo 13.5-14.5 on oman kokemuksen perusteella semmonen tosi herkkä alue tehontuoton suhteen. Että jos seosta ei saa tasaseksi, niin antaa vaikka vaihdella välillä 13-13.5, eikä 13.5-14. Koska jälkimmäinen heilahdus laihalle tuntuu äkkiä jo persdynossakin.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
-pazi:
Kyllähän niitä seoksia ajeltii paljonkin kai huomasi jo osakaasu alueella että rikastus ei auta tai toinen syy voi olla siinä että kartta on sillee skaalattu että jos rikastaa aijemmasta kohdasta niin menee sillon alkuu niin rikkaallee ennenku ollaa tossa laihemman alueen kohdalla et se on pienempi paha laittaa se niin että siinä toimivalla alueella se on parhaalla seoksella ja tossa vääntö notko kohdassa sitten ei niin rikkaalla koska tuskin se mitää muuttaisi.
Toinen asia, koneen sai osakaasulla nakuttamaan ja sellaisella erikoisuudella että esim 10% kaasua kestää hyvin ennakkoa ja vetää hienosti, sitte 50% kaasua ei kestä enää samaa ennakkoa joutuu tiputtaa vissii jonninverranki (tähän lisäten imunokka myöhäsellä kesti ennakkoa mutta tuotti vähemmän vääntöä ja tehoa) sitten täyskaasu veto kestää taas ennakkoa ilmeisesti lähes sen mitä sillä 10% kaasulla. :think-g20 330e
-e31 840ci sc
-e46 316i (m52tub25)
EX- f11 530d lci
Ex- f01 730d
Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
Ex: -06 e61 535d m-sport
Ex:-02 e39 530d manual
Ex -93 e34 520i
Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.
M62tu ajoitustyökalut.
N47/n57 ajoitustyökalut.
Comment
-
-
Soittelin kosuselle ja kysyin vähän mistä pitäisi jatkaa jos haluaa koneesta vielä enemmän irti, kysyin imuventtiileitten vaihdosta suurempiin, oli vastaus et voidaan ne vaihtaa mutta kylläne 33mm virtaa toyotassakin +130 vai jopa +140hp/L. Imukanava kuulemma on sellanen mikä ahistaa vakioventtiileilläkin, sitä kairataan jonninverran suuremmaksi ja tehää venturia, mulla on lähinnä siistitty ja muotoiltu vaa niitä. Käski kattomaa type r imukanavia kuinka suuret sieltä löytyy ja kuinka sellanen tuottaa pirusti tehoa/L tollassilla 1-1mm ~250° nokilla, sano että jos laitetaa isommat venttiilit niin ei nokkaa tarvi välttämättä asteita lisätä, mutta kustannustehokkaampaa on päivittää sitä imunokkaa vaa rajummaksi. No tossa samalla dynolla on m52b28 kyseisen herran kannella ja pykälää rajummalla imunokalla ollut ja litratehot on aika liki+ mulla teki nyt viimeks huiput korkeemmalle kun tämä, niin en nyt innostunut käyttämään 2ke kannen lisä hierontaa. :think
Lisäys: tota vääntönotkoa oon koittanu miettiä jälleen ja tullu siihen päätökseen että pitäisiköhän kokeilla kääntää pakonokkaa aikasemmalle eli venttiilit sulkeutuis aijemmin ykk:ssa, jos nyt on se tilanne että pakokaasut alkaa virrata imukanavaa päi siinä kohti kun mäntä on pysähtynyt ylhäällä, kun sulkis pakoventtilit hieman aikaisemmin ei näin pääsisi tapahtumaan. Toinen juttu on sitte se että kuinka paljon kone huononee kaikilta muilta alueilta kun overlapjakso pienenee no tämä alue koskee todennäkösesti aluetta jolloin mennää imunokka aikasella, koska 6000rpm eteenpäi käännetää imunokka myöhäselle jolloin overlap tilanne on sellainen että imu on 2.8mm ykk:ssa auki ja pako 3.7mm eli ns nurinkurinen. Jos kääntäsin vaikka pakonokkaa 3.7->3.0mm ykk:ssa ja kattois kuin käy.Last edited by mige95; 30-04-2019, 13:54.-g20 330e
-e31 840ci sc
-e46 316i (m52tub25)
EX- f11 530d lci
Ex- f01 730d
Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
Ex: -06 e61 535d m-sport
Ex:-02 e39 530d manual
Ex -93 e34 520i
Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.
M62tu ajoitustyökalut.
N47/n57 ajoitustyökalut.
Comment
-
-
Imukanavan muoto on aika kehno tehoja ajatellen m50/m52 kansissa ainakin.
B25 imukanavista joutuu tekemään aika kookkaat, jos aikoo oikeesti merkittävää parannusta saada aikaan.
Mut ihan vakio m50b25 vanos koneeseenkin sai mukavasti lisäpotkua imukanavia kairaamalla.. ja palotiloja.
Hieromalla sit entistä enemmän ja ihmeellisen notkonkin sai lopulta tehokäppyrästä pois, tällä hetkellä tulee 3 rykäisyä (tuntee penkissä ja näkyy tehokäppyröissä vähän jyrkempänä nousuna, eli ei kuoppia).
N. 2500rpm, 4000rpm ja 6000rpm ulkomuistista heitettynä, noilla alueilla ääni muuttuu selvästi korkeammaksi.
Imupuoli siinä rajoittaa aika hanakasti.. Suodatinkotelosta lähtien.
Voi olla et suuttimet alkaa olemaan aika tapissa hyvinkin pian, mut en tiedä kun moista tietoa en saa autosta.
Vakio nokat, alakerta, pakosarjat+putkisto (pl. takapönttö), imusarja ja koskematon ecu. E98 bensalla ja vakio suuttimilla ja bensapaineella.
Aika jännä kone.
Ihmeempää viimeistelyä en tehnyt ko. hatulla, eli kaikki käytännössä turha työ jätetty pois (koska 24v hattuu saa menemään helposti useita kymmeniä työtunteja muutenkin).
Hiomakiven jäljeltä pinta.
Liian isot kuvat, niin laitoinkin vaa linkit pelkästään...
Pakopuoli on oikeasti hyvin tehty noissa hatuissa.
On yks 24v kone (edelleen) rakenteilla, vaikkakin loppusuoralla, niin huutelen sit enemmän kun on jotain tietoa sen toiminnasta - samalla saan palautetta omasta osaamisesta/tietotasosta, et tiedänkö oikeesti yhtään mitään 4-t moottorin virityksestä.
Toivottavasti ei nyt viivästy kannen tasopinnan jyrsinnän vuoksi, että saisi ens kuussa savut otettua siitä ja säädettyä.
Pitäis vissii olla tolkuton jyrsinvalikoima, oma mira, sorvi ja muut kilkkeet ettei olis kuin itsestään kiinni.
Comment
-
-
Ei ole, mutta pitäisi käydä kunhan auton saa ns. penkkikuntoon.
Eli pyöräkulmien tarkastus/säätö, kesäpyörät alle painotettuna ja nestevuotojen tarkastus+mahdollinen korjaus.
Lappeenrannan AMW lähimpänä penkkinä, mistä meinasin kysellä jos sitten onnistuisi ottaa pari-kolme vetoa (tehojen mittaus).
Gsf dyno nimisellä softalla saanut tehokäppyröitä tarkasteltavaksi ja ihmeteltäväksi.
Kätevä 'köyhän ihmisen' työkalu, jos ei halua käyttää rahaa penkissä ajeluun.
Omalla kohdalla ainakin olisi tullut ihan älyttömän kalliiksi virittelyt jos aina olisin penkissä käyttäny työn alla olevaa ajokkia.
Niin virityksessä, säädössä kuin vianhaussa ollut suuresti apuna.. kun ei näppituntuma pelkästään riitä.
Varmasti moni kyseenalaistaa tuollaisen käytön, ja haukkuu tulokset pystyyn vaikka näkyisi vedon pituudessa esimerkiksi yli 15% erona, ja tulokset olisi toistettavissa. Samoissa olosuhteissa ja paikassa.
Vedon pituus on oikeastaan se tärkein kohta mihin ite kiinnitän huomiota, tai tarkemmin sanottuna sen muutokseen aiempaan verrattuna.
Comment
-
-
Mutta kun vakio ecusta loggaa ilmamäärää ja/tai kuormaa, saa erittäin tarkkaan ja luotettavaati selvitettyä paljonko koneeseen menee ilmaa sisään = paljon se tuottaa tehoa. Toki mitään absoluuttisia arvoja tehosta sieltä ei saa pihalle, mutta muutokset koneen hengityksessä hyvinkin, kun vertaa ennen ja jälkeen muutoksen. Paljon toistettavammin kuin tommoisella auton kiihtyvyyteen perustuvalla mittauksella. Itsekkin ko. Tapaa käytän, mutta vetojen välillä erot on äkkiä niin isoja että kovin tarkkaa tulosta sillä ei saa.
Se vakio ilmansuodatinkotelo ja suodatin ei btw rajoita tehoja yhtään. Mut sen kun vaihtaa johonkin muuhun, mikä vähääkään imee lämmintä ilmaa konehuoneesta, niin huonompaan suuntaa mennään...
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Voihan se toki olla sattumaakin, mut tuon koneen kanssa tuli ihmeteltyä pidemmän aikaa miksi tulee semmoinen notkahdus n. 5000rpm paikkeilla.
Ekan kerran kannen muutoksien jälkeen (ecu nollattu, ajettu muistaakseni ainakin 200km sen jälkeen) notkahdusta ei ollut.
Termostaatti ei sulkeutunut täysin, tai avautui ainakin liian aikaisin minkä vuoksi jäähdytysnesteen lämpö jäi alle 80C ajossa.
Muistin sitten vasta kuukausia tämän jälkeen et tuohan oli se varmasti merkittävä ero millä on voinut olla tekemistä notkahduksen kanssa.
Termostaatin vaihdoin ja lämmöt pysyi siellä 85-90C alueella mitä nyt sen verran tuli mittailtua, samalla tuli sitten ecu nollattua uudelleen.
Minkä jälkeen notkahdus siis tuli.
Vanos alkoi pitämään meteliä (ja pitää edelleen), mutta vaikutusta tehoihin tai moottorin käytökseen ei ollut. Siinä samassa yhteydessä kun vanosta tuli ihmeteltyä, oli akun maakenkä irrallaan.
Notkahdus pysyi edelleen tehokäppyrässä, ja sen huomasi ihan penkissäkin jonkinlaisena "piikkinä" kun lähteekin vetämään paremmin.
Suodatinkoteloa tuli sit ihmeteltyä jos sitä kautta saisi jotain muutosta aikaan, ja myös uudella ilmansuodattimella (vaikutus oikeastaan nolla, kuten oli odotettavissa).
Kotelossa on joku palikka jonka ympärillä tulee sit imuputki (kiertää ajovalon).
Okei, joo se pienentää pinta-alaa aika reippaasti mut on jonkunlainen pyöristys siinä.
Vaikutus about nolla.
Seuraavaks testiä et snorkkeli pois.
Noniin imuäänet kasvoi pirusti ainakin.
Ajossa sit huomas tuon muutoksena:
"Hieromalla sit entistä enemmän ja ihmeellisen notkonkin sai lopulta tehokäppyrästä pois, tällä hetkellä tulee 3 rykäisyä (tuntee penkissä ja näkyy tehokäppyröissä vähän jyrkempänä nousuna, eli ei kuoppia).
N. 2500rpm, 4000rpm ja 6000rpm ulkomuistista heitettynä, noilla alueilla ääni muuttuu selvästi korkeammaksi. "
Ja ei enään notkahdusta 5000rpm paikkeilla.
Tiedä sitten, onko tuo just sitä sattumaa vai tuottaako ne imuäänet sit niin merkittävän muutoksen persdynoon et auto tuntuukin kiskovan vähän paremmin?
Mutuilen lisää, ettei välttämättä täysin vakio m50b25 kanssa e36 suodatinkoteloa muuttamalla, tai poistamalla snorkkelia tms. saa kummoista eroa jos ollenkaan.
Mut en tiedä, kun en ole kokeillut. Tuon auton parissa vaan tullut testailtua kaikkea pientä.
Varmasti yleisin mielipide on ettei suodatinkoteloa muokkaammalla, tai erilaisella ratkaisulla saa tehoja kuin huonompaan suuntaan.
Ja siitä oon ainakin samaa mieltä et kotelon poistamalla mennään paljon huonompaan suuntaan.
Ja vielä huonompaan suuntaan kun laitetaan joku "vapaavirtaussuodatin" joka todellisuudessa virtaa huonommin mitä se paperisuodatin, tai tämmönen käsitys on miulle muodostunut.
Mut tosiaan nuo on vaan omia kokemuksia.
Comment
-
Comment