Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS - Tekniikkaa ja viritystä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kreuzotter
    Bimmer Rookie
    • Aug 2003
    • 145

    TDS - Tekniikkaa ja viritystä

    Viime jaksossa teimme vakionopeussäätimen miljoonalaatikon pohjalta löytyvistä osista. Tämän kertaisessa "budjettiluokan viritykset TDS:ään" episodissa lisäämme vääntömomenttia yksinkertaisella potikkavirityksellä :lol:

    Ensin pakollinen teoriaosuus kertaukseksi vanhoille nakuttelijoille ja opiksi vasta-alkajille. Dieselmoottoreissa tehoa säädellään - toisin kuin ottomoottoreissa - pelkästään polttoaineen määrällä. Vakiomoottorit toimivat (suurella) ilmaylimäärällä, joten syöttöä voidaan lisätä ennen kuin kone alkaa savuttaa. Ahtopaineen nostaminen tulee siis ajankohtaiseksi vasta kun musta häntä seuraa ajokkia. Olen huomannut kaksi hyvää seikkaa TDS-koneessa: syöttöä voi lisätä melko paljon ennen kuin ilma loppuu kesken eli saadaan paljon lisää potkua ja toiseksi pumpussa riittää tuottoa (saadaan kaikki ilma käyttöön).

    Sähköisesti ohjatun järjestelmän hämääminen on yksinkertaista. Tämä tuli keksittyä itse, mutta huomasin jälkeen päin TDI-foorumista, että herra Evry sovelsi tätä viritystä (tunnettu yleisesti Evry modina) jo vuonna 2000 VAG konsernin tuotteisiin. Onkohan kukaan BMW foorumilaisista kokeillut tätä?

    Ruiskutuspumppua ohjataan PWM tai mahdollisesti jännitesignaalilla (ei tullut mitattua), mutta olennaista on, että pumpulle menevästä signaalista ei voida tietä varsinaista ruiskutusmäärää. Tätä varten pumpussa on potikka (uudemmissa induktiivinen anturi), joka kertoo todellisen ruiskutusmäärän ohjausyksikölle. Yksikkö korjaa pumpulle menevää signaalia halutun (kaasupolkimen asento, RPM, lämpötila jne.) ja todellisen (paluusignaali pumpulta) erotuksen perusteella. Jos paluusignaalin perusteella pumppu ei ruiskuta tarpeeksi, "suurennetaan" ohjaussignaalia kunnes haluttu määrä saavutetaan. Juuri tähän ko. Evry mod perustuu. Viritysboksit toimivat muuten juuri tällä samalla periaatteella.

    Väärinkäsitysten kitkemiseksi todettakoon, että pumpulle menevää signaalia ei muuteta mitenkään. Pumpussa olevan polttoaineenlämpötila-anturin signaalia ei myös muuteta (kuten jotkut tahot erheelisesti luulevat).

    Omissa testeissä kirjasin muistiin seuraavia lukemia:
    VAKIONA
    Ahtopaineen nousu: 0,5 bar @ 1750; 1,0 bar @ 2200
    Kiihdytys 60-120 km/h vitosella n. 22 s

    miedosti VIRITETTYNÄ
    Ahtopaineen nousu: 0,5 bar @ 1500; 1,0 bar @ 2000
    Kiihdytys 60-120 km/h vitosella n. 17,5 s

    rankasti VIRITETTYNÄ
    Ahtopaineen nousu: 1,0 bar @ 1700; 1,2 bar @ 2000
    Kiihdytystä en voinut mitata, kytkin luistaa (yli 360 tkm mittarissa)

    TDS-koneessa ahtopaine ei ole sähköisesti säädettävissä kuten esim Volkkareitten TDI-koneissa. Ahtopaineen äkäisempi kasvu johtuu siis vain ketjureaktiosta: enemmän syöttöä -> enemmän pakokaasuja -> enemmän jenkaa turboon -> korkeampi ahtopaine. Vakiona paineet eivät nouse yli yhden baarin, joten näyttää siltä, että hukkaportti ei pysty rajoittamaan paineita.

    Miten viritys sitten oikein tehdään? Itse käytin testailuun vain kolmea komponenttia: 47k potikka, 15k vastus ja kytkin. Valitettavasti juuri nyt en saa laitettua kytkentäkuvaa, mutta tässä selostus. Skemassa numero 1360.1-05 (löytyy ainakin www.e34.de sivustolta) näkyy pumppu. DDE2 ohjausyksikön nasta 21 0.35 RT/GE eli puna/keltainen on pumpun potikan paluusignaali. Ruskea (BR) "miinuspuoli" menee DDE2:n nastaan 14. Potikka kytketään näiden johtimien väliin sarjaan kytkimen ja vastuksen kanssa. Tarkoituksena on siis pudottaa nastan 21 jännitettä potikkaa kääntämällä. Sarjavastus estää säädön menemisen täysin nollaan vaikka potikka olisikin aivan toisessa laidassa. Kytkimestä tämän ns. alasvetopiirin saa pois päältä. Ensimmäisiä kokeiluja varten johdot kannattaa vetää aivoboksista hyttiin ja liiskata vaikka tuhkakupin väliin kiinni siten, että kytkin ja potikka ovat hyvin esillä

    Ensimmäinen kokeilu kannattaa tehdä seuraavasti. Varmista, että kytkin on auki ja potikka toisessa laidassa (vastus potikan yli mahdollisimman suuri. Käytä moottori lämpimäksi ja kytke piiri toimintaan. Säädä potikasta (todella herkkä, jos ei ole monikierrospotikka) kunnes tyhjäkäynti menee epätasaiseksi ja käännä vähän takaisin päin (kone käy taas normaalisti). Aja testilenkki. Huomaat heti kuinka alavääntö on parantunut selvästi.

    Maksimitehoja voi kokeilla ajon aikana kääntämällä potikkaa tiukemmalle (varovasti asteittain) kiihdytyksen aikana. Nappi kannattaa olla käsillä, koska moottori ei käy kunnolla tyhjäkäynnillä ja osakaasulla. Hyvä demo on laittaa vitonen silmään kuudessakympissä ja sitten kaasupohjassa naksutella kytkintä päälle ja pois ja vääntää potikasta. Kun kone alkaa savuttaa ollaan saavutettu maksimiteho.

    Modin huonous on siinä, että jos maksimitehot ovat käytössä tyhjäkäynti- ja osakaasutoiminta ovat pielessä. Näppäränä turbonappina tätä voi mainiosti käyttä tällaisenaan, mutta ajattelin kehitellä systeemiä vähän pidemmälle.

    Tarkoituksena olisi aluksi tehdä kaksi rinnakkaista piiriä. Toisella saa hiukan lisää potkua normaaliajoon (edellä kuvattu ensimmäinen kokeilu). Tosin tämäkin täytyy ehkä kytkeä napista päälle vasta kun kone on lämmin. Toinen piiri olisi ohjattu kaasupolkimesta ja menee päälle kun pedaali on pohjassa. Kakkospiiri säädetään savutusrajalle maksimaalisen tehon takaamiseksi (kytkinrempan jälkeen kun tehoja voi taas käyttää).

    Joskus ensi talvena, jos aikaa on, voisi rakentaa vielä paremman kytkennän. Siinä voisi olla enemmän älliä ja kykyä sopeutua ajotilanteiden mukaan.

    Ei muuta kuin vapauttamaan tehot myllystä Niin älkääkä polttako kytkintä!
    Frauen fahren besser...mit dem Bus!
  • Sami
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 1332
    • Kajaani

    #2
    Eikös kick down nappi toimisi erinomaisesti tossa viritelmässä?

    Varsinkin jos tekis kaksipiiri järjestelmän eli olis mietona "käsi napilla" ja sitten isoilla kierroksilla kick down pohjaan ja täys teho päälle...

    Pitää testata ja kertoo sitten kokemukset...

    Comment

    • Aksu|
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 1063

      #3
      Asiallista. Lisää tämmösiä.
      Hienoa että joku viitsii tehdä, ja vielä vaivautuu kirjoittamaan siitä foorumille 8)
      EX:
      328CiA -99
      525tdsA -98
      525i -93
      316i -95
      Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

      Comment

      • Keimo
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2032
        • Kekkoslovakia

        #4
        Loistavaa! juuri tuollaista Pelle Peloton asennetta tarvitaan. Eiköhän täällä nähdä BMW:n oma "superturbo" jossain vaiheessa... 8)

        Comment

        • jani1632
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 2243
          • Etelä-pohjanmaa

          #5
          Luulisin myös että tämä sama ohjeistus pätee myös 2.4 td koneeseen jossa sähköisesti ohjattu pumppu...??onko tästä kellään tietoa?

          Itselläni ei ainakaan tuo pelkkä ahtopaineiden nosto vaikuttanut juurikaan mitään eli ainetta siis tarvittaisiin enemmän..
          Tallin täytteet:
          E70 3.0d -09
          E34 540ia -94
          E39 520d -00
          E39 528i M-sport -00
          E60 520i -04
          E30 -86
          E61 520da -09

          Comment

          • Rockwell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 1713
            • Helsinki

            #6
            Asiaa! Harmi kun sun kytkin ei kestänyt, tästä voisi tulla todella mielenkiintoinen threadi. Missä vaiheessa tulee isompi turbo ja isompi välijäähdytin?
            BMW F31 330d M-Sport -13
            ex. BMW F21 116i -13
            ex. BMW 540i(g) Touring -01
            ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
            ex. BMW 316g -99
            ex. BMW M5 Touring -92
            ex. BMW 535i -91
            ex. BMW M5 -91
            ex. BMW 325i Touring -90

            Comment

            • saastuttaja
              Bimmer Rookie
              • Feb 2003
              • 139

              #7
              Mielenkiintoista asiaa! Keep up the good work, Kreuzotter!

              Itselläni on 2,4td touring, jossa Kuberl-tuningin virityslastu. Tehoa tuon lastun pitäisi nostaa +25hv, ja vääntöä 40Nm. Ja kyllähän sitä tehoa todellisuudessakin tulee tuntuvasti. Säätö tuossa lastussa tapahtuu yhdellä potikalla.

              Olen ajatellut, että jos en saa autoani myydyksi, niin teen autooni pienen piristysoperaation. Suunnitelmissa olisi isompi turbo 524td:stä(löytyy jo) ja välijäähdytin, mahdollisesti ilmasta-veteen -tyyppinen, tilanahtauden vuoksi.

              Huhu kertoo, että M21 td:n ongelmallinen kaksoismassavauhtipyörä on korvattavissa esim. E30 325i vauhtipyörällä. Varmaa tietoa asiasta ei vielä ole, mutta jos kerran kampiakselit ovat vaihtokelpoisia ja vaihdelaatikot samaten, niin luulisi väliin mahtuvan 325:n vauhtipyörän ja kytkinasetelman. Sitä, kuinka dieselkoneen pyöriville massoille käy, ei ole tietoa. Jos joku tietää asiasta enemmän, niin kertokoon.

              Comment

              • rei7pir8
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2004
                • 248

                #8
                Itselläni oli 324 td:ssä kehittyneempi systeemi kuin kreuzotter kirjoitti. Ensinnäkin liitin vastuksen pumpun potikan jatkoksi plus puolelle! Eli kun ruiskutusmääränpotentiometrille syötettävä singaali on 5 volttia ja kun siihen laitetaan vastus jatkoksi niin se putoaa alemmas ja ruiskutusmäärä kasvaa koska ohjausboksi nostaa ruiskutusmäärän samaan jännitteeseen!!

                Sitten kaasupolkimessa oli katkaisija joka kytkeytyi kun kaasu painui lähes pohjaan! Eli ruiskutusmäärän potikalle menevän syöttöjännitejohdon väliin laitoin releen joka avautui kun kaasupoljinkytkin kyteytyi ja syöttöjännite meni vastuksen läpi!
                Tämä järjestely siksi että tyhjäkäynti ja osakuorma säilyy ennallaan!
                Moottori on ihan vakio kunnes kaasu painetaan pohjaan.
                Sitten tässä moottorissa oli alipaineella ohjattu hukkaportti turbossa. (Mitsubishi TD04)
                Tein ahtopaineensäätöön samanlaisen huijjauspiirin. Ja tätä piiriä ohjasi sama kaasupoljinkytkin kuin syötönsäätöä!
                Ainakin tässä moottorissa tapahtui semmoinen ilmiö jos otti hukkaportin kellosta alipaineletkun pois ja ahtopaineet nousi jonnekkin 1,3 bar niin tietokone pienensi ruiskutusmäärää ettei kone hajoa! Noin yhteen baariin asti ruiskutusmäärä säilyi täysillä.
                Ajattelin tuota M51:stä että pieneneeköhän siinäkin ruiskutusmäärä kun ahtopainetta nostaa liikaa!??
                Itselläni oli vastuksina kiinteät vastukset mutta säätövastukset olisivat paremmat!
                Osia oli: 2 avautuvaa relettä, kaasupoljinkytkin, ja 2 vastusta
                Tarvi katkaista kaksi johtoa joiden väliin liitettiin piirit!
                Tämä huijjaus ei ainakaan M21:ssä aiheuttanut mitään toimintahäiriöitä eikä vikailmoituksia!!
                Savutus ei lisääntynyt yhtään, tosin laitoin välijäähdyttimen!
                Ahtopaineita oli 1500 kierroksella 0,9 bar ja 2000 kierroksella täydet eli 1,3 bar! Arvatkaapa oliko alavääntöä!!??
                Ohituskiihtyvyys vakiona vitosvaihteella 60-120 oli 28 s!!! :(
                viritettynä sama 9,5 s
                M21:stä sais kyllä 200 heppaa ja 400 Nm vääntöä koska 524 td:stä on mekaanisella pumpulla penkitetty 165 hv ja 330 nm vääntöä ja tässä pumpussa on samankokoinen elementti mutta iskunpituus on 0,4 mm pitempi(2mm) kuin mekaanisessa(1,6mm). Eli prosenteissa ero on SUURI!

                Tarkoitus on lähiaikoina tehdä samat viritykset työkaverin 525 tds:ään.
                Siinähän on erilainen ruiskutussysteemi joten joutuu vähän perehtymään!
                Semmoinen ajatus ois että voisin tehdä valmiita paketteja asennusohjeineen semmoisille jotka eivät osaa/halua/jouda itse tekemään. Tarvis vain laittaa kaasupoljinkytkin ja muutama johto yhdistää niin ois valmis peli!
                Olen tästä maininnut aikaisemminkin tällä foorumilla, mutta ei herättänyt kiinnostusta!?? Tarkotus ei ole rahastaa kunhan sais vähän vaivanpalkkaa!
                Kysykää jos selostin jotain huonosti!!

                Kysymys: tietääkö joku missä M51:ssä on ahtopaineentunnistin?
                525iA -91
                518i -90
                324tdic -88

                Comment

                • saastuttaja
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2003
                  • 139

                  #9
                  Onpa hyvä tietää, että M21:sestä löytyy viripotentiaalia!

                  Nykyinen turboni on Garret ja ahtopainetta säädellään alipaineella. 524td:n turbon(merkkiä en muista), jonka asennusta olen suunnitellut, alipainetta ohjataan mekaanisesti(letku menee painepuolelle)? Kuinka tuo 524:n turbo soveltuu virittämiseen? Ja kuinka tuo Kuberl-lastu käyttäytyy kun ahtipaineen ohjaus muuttuu?

                  Kyllähän tuo huijauspiirisi kiinnostaa - lähinnä siinä tapauksessa, että tuo Kuberli ei toimi kunnolla isomman turbon ja välärin asennuksen jälkeen.

                  Comment

                  • rei7pir8
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2004
                    • 248

                    #10
                    Se 524 turbo on todellakin isompi ja varmasti saa enemmän tehoa. Omassani välijäähdytin oli liian pieni ja pakoputki kävi ahtaaksi. Pakoputki kannattaa tehdä 3 tuumasesta ja yksi pönttö vain.
                    Uskoisin että se lastu toimii , mutta ei se tehoa juuri enempää anna jos ei saa tavaraa lisää polttoon!
                    525iA -91
                    518i -90
                    324tdic -88

                    Comment

                    • Bemari E36
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2004
                      • 201
                      • Lapinlahti

                      #11
                      Valmispaketti kiinnostaa.... laita lisää tietoo, ja mahdollista kustannusta
                      E270 CDI, Oldsmobile Delta 88 350cid.
                      Ex E39 530D, Ex. E36 325 TDS Touringhttp://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=21868
                      X määrä mielenhäiriöitä...

                      Comment

                      • Keimo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2032
                        • Kekkoslovakia

                        #12
                        Originally posted by rei7pir8
                        Itselläni oli 324 td:ssä kehittyneempi systeemi kuin kreuzotter kirjoitti. Ensinnäkin liitin vastuksen pumpun potikan jatkoksi plus puolelle! Eli kun ruiskutusmääränpotentiometrille syötettävä singaali on 5 volttia ja kun siihen laitetaan vastus jatkoksi niin se putoaa alemmas ja ruiskutusmäärä kasvaa koska ohjausboksi nostaa ruiskutusmäärän samaan jännitteeseen!!

                        Sitten kaasupolkimessa oli katkaisija joka kytkeytyi kun kaasu painui lähes pohjaan! Eli ruiskutusmäärän potikalle menevän syöttöjännitejohdon väliin laitoin releen joka avautui kun kaasupoljinkytkin kyteytyi ja syöttöjännite meni vastuksen läpi!
                        Tämä järjestely siksi että tyhjäkäynti ja osakuorma säilyy ennallaan!
                        Moottori on ihan vakio kunnes kaasu painetaan pohjaan.
                        Sitten tässä moottorissa oli alipaineella ohjattu hukkaportti turbossa. (Mitsubishi TD04)
                        Tein ahtopaineensäätöön samanlaisen huijjauspiirin. Ja tätä piiriä ohjasi sama kaasupoljinkytkin kuin syötönsäätöä!
                        Ainakin tässä moottorissa tapahtui semmoinen ilmiö jos otti hukkaportin kellosta alipaineletkun pois ja ahtopaineet nousi jonnekkin 1,3 bar niin tietokone pienensi ruiskutusmäärää ettei kone hajoa! Noin yhteen baariin asti ruiskutusmäärä säilyi täysillä.
                        Ajattelin tuota M51:stä että pieneneeköhän siinäkin ruiskutusmäärä kun ahtopainetta nostaa liikaa!??
                        Itselläni oli vastuksina kiinteät vastukset mutta säätövastukset olisivat paremmat!
                        Osia oli: 2 avautuvaa relettä, kaasupoljinkytkin, ja 2 vastusta
                        Tarvi katkaista kaksi johtoa joiden väliin liitettiin piirit!
                        Tämä huijjaus ei ainakaan M21:ssä aiheuttanut mitään toimintahäiriöitä eikä vikailmoituksia!!
                        Savutus ei lisääntynyt yhtään, tosin laitoin välijäähdyttimen!
                        Ahtopaineita oli 1500 kierroksella 0,9 bar ja 2000 kierroksella täydet eli 1,3 bar! Arvatkaapa oliko alavääntöä!!??
                        Ohituskiihtyvyys vakiona vitosvaihteella 60-120 oli 28 s!!! :(
                        viritettynä sama 9,5 s
                        M21:stä sais kyllä 200 heppaa ja 400 Nm vääntöä koska 524 td:stä on mekaanisella pumpulla penkitetty 165 hv ja 330 nm vääntöä ja tässä pumpussa on samankokoinen elementti mutta iskunpituus on 0,4 mm pitempi(2mm) kuin mekaanisessa(1,6mm). Eli prosenteissa ero on SUURI!

                        Tarkoitus on lähiaikoina tehdä samat viritykset työkaverin 525 tds:ään.
                        Siinähän on erilainen ruiskutussysteemi joten joutuu vähän perehtymään!
                        Semmoinen ajatus ois että voisin tehdä valmiita paketteja asennusohjeineen semmoisille jotka eivät osaa/halua/jouda itse tekemään. Tarvis vain laittaa kaasupoljinkytkin ja muutama johto yhdistää niin ois valmis peli!
                        Olen tästä maininnut aikaisemminkin tällä foorumilla, mutta ei herättänyt kiinnostusta!?? Tarkotus ei ole rahastaa kunhan sais vähän vaivanpalkkaa!
                        Kysykää jos selostin jotain huonosti!!

                        Kysymys: tietääkö joku missä M51:ssä on ahtopaineentunnistin?
                        Tuohan on loistava patentti. Polkimeen yhdistettynä se toimii juuri silloinkuin sitä tarvii eli ohitukset jne. Säästäpähän konettakin,kun ei ole kokoajan päällä. Kuulostaa kuitenkin vähän karvalakilta eli mitä lisäarvoa lastu toisi tuohon patenttiin verrattuna muutakuin 1000 € laskun.

                        Comment

                        • jvakeva
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2003
                          • 2433
                          • Kouvola

                          #13
                          Originally posted by rei7pir8
                          Itselläni oli 324 td:ssä kehittyneempi systeemi kuin kreuzotter kirjoitti. Ensinnäkin liitin vastuksen pumpun potikan jatkoksi plus puolelle! Eli kun ruiskutusmääränpotentiometrille syötettävä singaali on 5 volttia ja kun siihen laitetaan vastus jatkoksi niin se putoaa alemmas ja ruiskutusmäärä kasvaa koska ohjausboksi nostaa ruiskutusmäärän samaan jännitteeseen!!

                          Sitten kaasupolkimessa oli katkaisija joka kytkeytyi kun kaasu painui lähes pohjaan! Eli ruiskutusmäärän potikalle menevän syöttöjännitejohdon väliin laitoin releen joka avautui kun kaasupoljinkytkin kyteytyi ja syöttöjännite meni vastuksen läpi!
                          Tämä järjestely siksi että tyhjäkäynti ja osakuorma säilyy ennallaan!
                          Moottori on ihan vakio kunnes kaasu painetaan pohjaan.
                          Sitten tässä moottorissa oli alipaineella ohjattu hukkaportti turbossa. (Mitsubishi TD04)
                          Tein ahtopaineensäätöön samanlaisen huijjauspiirin. Ja tätä piiriä ohjasi sama kaasupoljinkytkin kuin syötönsäätöä!
                          Ainakin tässä moottorissa tapahtui semmoinen ilmiö jos otti hukkaportin kellosta alipaineletkun pois ja ahtopaineet nousi jonnekkin 1,3 bar niin tietokone pienensi ruiskutusmäärää ettei kone hajoa! Noin yhteen baariin asti ruiskutusmäärä säilyi täysillä.
                          Ajattelin tuota M51:stä että pieneneeköhän siinäkin ruiskutusmäärä kun ahtopainetta nostaa liikaa!??
                          Itselläni oli vastuksina kiinteät vastukset mutta säätövastukset olisivat paremmat!
                          Osia oli: 2 avautuvaa relettä, kaasupoljinkytkin, ja 2 vastusta
                          Tarvi katkaista kaksi johtoa joiden väliin liitettiin piirit!
                          Tämä huijjaus ei ainakaan M21:ssä aiheuttanut mitään toimintahäiriöitä eikä vikailmoituksia!!
                          Savutus ei lisääntynyt yhtään, tosin laitoin välijäähdyttimen!
                          Ahtopaineita oli 1500 kierroksella 0,9 bar ja 2000 kierroksella täydet eli 1,3 bar! Arvatkaapa oliko alavääntöä!!??
                          Ohituskiihtyvyys vakiona vitosvaihteella 60-120 oli 28 s!!! :(
                          viritettynä sama 9,5 s
                          M21:stä sais kyllä 200 heppaa ja 400 Nm vääntöä koska 524 td:stä on mekaanisella pumpulla penkitetty 165 hv ja 330 nm vääntöä ja tässä pumpussa on samankokoinen elementti mutta iskunpituus on 0,4 mm pitempi(2mm) kuin mekaanisessa(1,6mm). Eli prosenteissa ero on SUURI!

                          Tarkoitus on lähiaikoina tehdä samat viritykset työkaverin 525 tds:ään.
                          Siinähän on erilainen ruiskutussysteemi joten joutuu vähän perehtymään!
                          Semmoinen ajatus ois että voisin tehdä valmiita paketteja asennusohjeineen semmoisille jotka eivät osaa/halua/jouda itse tekemään. Tarvis vain laittaa kaasupoljinkytkin ja muutama johto yhdistää niin ois valmis peli!
                          Olen tästä maininnut aikaisemminkin tällä foorumilla, mutta ei herättänyt kiinnostusta!?? Tarkotus ei ole rahastaa kunhan sais vähän vaivanpalkkaa!
                          Kysykää jos selostin jotain huonosti!!

                          Kysymys: tietääkö joku missä M51:ssä on ahtopaineentunnistin?
                          näin se homma toimii, OMAT RAKENNELMAT KUNNIAAN!!! :wink:
                          B10 V8 # 108
                          saab r560 8X4

                          Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                          Comment

                          • Kreuzotter
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2003
                            • 145

                            #14
                            Originally posted by rei7pir8
                            Ensinnäkin liitin vastuksen pumpun potikan jatkoksi plus puolelle!
                            Joo näin se kannattaakin tehdä. Tällä systeemillä saa lineaarisen muutoksen ruiskutusmäärään. Mun protokytkennällä soppaa tulee helposti liikaa keskialueella.
                            Originally posted by rei7pir8
                            Sitten kaasupolkimessa oli katkaisija joka kytkeytyi kun kaasu painui lähes pohjaan!
                            Tätähän mä jo suunnittelinkin. Kaasupolkimen potikassa on muuten kaksi kytkintä valmiina.
                            Originally posted by rei7pir8
                            M21:stä sais kyllä 200 heppaa ja 400 Nm vääntöä koska 524 td:stä on mekaanisella pumpulla penkitetty 165 hv ja 330 nm vääntöä ja tässä pumpussa on samankokoinen elementti mutta iskunpituus on 0,4 mm pitempi(2mm) kuin mekaanisessa(1,6mm). Eli prosenteissa ero on SUURI!
                            Tarkoitatko että M51:sta sais 400 Nm, sillä eikös 524 TD:ssä ole juuri M21?
                            Originally posted by rei7pir8
                            Tarkoitus on lähiaikoina tehdä samat viritykset työkaverin 525 tds:ään.
                            Kerrohan kokemuksistasi kun saat viritykset tehtyä.
                            Originally posted by rei7pir8
                            Kysymys: tietääkö joku missä M51:ssä on ahtopaineentunnistin?
                            Se on jarrutehostimen edessä kaihtimen ja EGR:n ohjausventtiilien alapuolella.
                            Frauen fahren besser...mit dem Bus!

                            Comment

                            • jani1632
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 2243
                              • Etelä-pohjanmaa

                              #15
                              Erittäin mielenkiintoista...olikos noi ´johtimien värit/paikat samat tossa 2.4td koneen ohjauksessa..????
                              Tallin täytteet:
                              E70 3.0d -09
                              E34 540ia -94
                              E39 520d -00
                              E39 528i M-sport -00
                              E60 520i -04
                              E30 -86
                              E61 520da -09

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎