Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS - Tekniikkaa ja viritystä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rei7pir8
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 248

    #46
    Ei onnistu tuo kuvien lisäys niin täytyy kirjottaa!!
    500-sarjaan boksi löytyy konehuoneesta vänkärinpuoleisesta takanurkasta! Semmonen musta muovikansi 4 ruuvilla kiinni.
    Siellä on myös ABS-boksi etummaisena ja mahd. auomaatin boksi joka on takimmainen. Eli moottorinohjausboksi/t on keskellä.
    M51:ssä on 1 boksi ja M21:ssä 2 boksia.
    M21:sen syötönboksi se jossa on pitempi liitinkampa!
    E30 ohjainboksit löytyvät hanskalokeron yläpuolelta.

    M21:sen ja M51:sen (vanhempi malli) huijjaus onnistuu tällä tavalla:
    Etsitään ohut kokoviolettinen johto (pin39) katkaistaan se ja tähän väliin liitetään 500 ohm säätövastus ja katkaisija joka yhdistää johtojen päät!
    Kun katkaisin on päällä eli se yhdistää tai vastus nollissa niin motti on vakio!
    Kun vastus kasvaa niin myös syötön määrä kasvaa!!!!
    Tyhjäkäynnillä ja osakuormalla katkaisin täytyy olla kytkettynä koska se ei oikein toimi hyvin!

    Jos et ymmärrä heti niin lue muutaman kerran ja piirtele vaikka paperille kuva niin eiköhän se sitten selviä!
    Jos ei selviä niin kysy lisää!!
    525iA -91
    518i -90
    324tdic -88

    Comment

    • rei7pir8
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2004
      • 248

      #47
      Tähän voidaan vielä lisätä avautuva rele ja kaasupolkimen alle kytkin joka avaa releen ja silloin virta menee vastuksen kautta!
      525iA -91
      518i -90
      324tdic -88

      Comment

      • Sene
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 925
        • Enschede, The Netherlands

        #48
        Eli tässä tämä kaaviokuva:


        F11 LCI 535xi


        Ex.

        E36 320i sedan
        E36 LCI 328i coupe
        E61 LCI 530xi

        Comment

        • kalle perttula
          Bimmer Rookie
          • Nov 2003
          • 43

          #49
          Nonnii, taas yks savutin tehty lisää
          Kyllähän tuosta mukavasti tuli potkua lisää(324 TD), mut minkälaisiin vastusarvoihin ootte kotteronne säätäny. Mulla on nyt kiinni 500ohm säätövastus ja noin perstuntumalta 200-250ohm paikkeilla alkaa julmettu savutus, jos on kaasu pohjassa. Osakuormalla ei juurikaan savua tule. Onkohan tuossa moottorinohjauksessa itsessään jo sellainen systeemi, että se antaa enemmän syöttöjä, kun on talla ihan pohjassa? Ahtopaineita ei ole nostettu, eikä vielä ole välijäähdytintäkään.
          Pienen koekäytön jälkeen tuntuu, että kaikkein eniten tuli vetoja lisää justiin osakuormalla, täydellä kaasu tuntuis tukehtuvan, vaikka säätää miten...?! Nyt kiinnostais, että mikä ohjaa sitä hukkaportin alipainekelloa, löytyiskö sille piuha myös moottorinohjauksesta ja onnistuisko sen huijaaminen samaan tapaan säätövastuksella? Mulla tulee ainakin sellanen efekti, kun painaa kaasun pohjaa, niin ahtopaineet käy n. 1,3 barissa, sen jälkeen putoaa n. 0,6 bariin ja sit heiluu 0,8 - 0,9 barin välillä. Tulee ikävä niiausilmiö ja kun sais noi paineet johkin esim. 1,2 bariin tasasesti, niin vähenis ehkä vähän myös ne savut ja potkua lisää...

          Vaikka noi kovat jätkät puhuu, että diesel on persaukisten polttoaine, niin kyllä siinä taas hymy hyytyy, kun tulevat taunuksilla ottaan kisaa... Jos ei muuta, niin tukehtuvat savupilveen!

          Comment

          • rei7pir8
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2004
            • 248

            #50
            Se niiaus johtuu siitä että kun ahtopaine nousee noin korkeaksi niin ecu rajoittaa syöttöä!

            Laita ihmeessä se välijäähdytin!!! :roll: :roll:
            Saat 0,4 bar pienemmällä ahtoopaineella samat tehot kuin nyt ja huomattavasti paremmalla hyötysuhteella!!!!

            Sen ahtopainetunnistimen huijjaus onnistuu sillä tavalla että:
            Eculta lähtevä ohut valkoinen johto, joka menee tunnistimelle, joka sijaitsee polttoainesuodattimen lähellä katkaistaan ja siihen väliin säätövastus (500ohm)!
            Eli sama juttu kuin syötön huijjauksessa!!
            Noin 300 ohm vastuksella paine nousee kun on cooleri noin 1,2 bar!!!

            Ilman cooleria ahtopaine nousee sen vuoksi niin korkeaksi koska imuilma laajenee todella paljon ja hukkaportti käy pieneksi!
            525iA -91
            518i -90
            324tdic -88

            Comment

            • Carman
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2002
              • 676
              • Vilppula

              #51
              No virittelinpä omaankin autooni vastukset, ihan miljoonalaatikosta löytyneillä osilla. Potentiometrinä on 250ohm versio ja hyvin tuntuu kulkevan!
              Kävin kokeilemassa tuossa kylällä ja olipa gti-korolla pojat :shock: kun dieseli suti vielä kolmosella asfaltilla (märällä tosin)

              Comment

              • Kreuzotter
                Bimmer Rookie
                • Aug 2003
                • 145

                #52
                Sitte olis tarjolla vähän uutuuksia viritysrintamalla. Tuli väsättyä himmeli, jolla saa mukavasti lisää vääntöä muutenkin kuin kaasu pohjassa. Tämä toimii vain vanhemmissa vehkeissä, joissa on ruiskutuspumpussa potikka.




                Kytkentä toimii seuraavasti. U7 on 10 voltin jänniteregulaattori, jolle syötetään (sulakkeella suojatut) sähköt (K1 ja K2). Liittimeen K3 kytketään kaasupolkimen potikan "liuku" eli se naru, josta polkimen asentotieto menee ohjausyksikölle (DDE nasta 37). K4:een tulee "kaasupoljinta painettu enemmän kuin yhdeksän astetta" signaali (ks. BMW:n skemat) kaasupolkimen potikalta (DDE nasta 25). Aivolta tuleva (DDE nasta 39) ruiskutuspumpun potikan plussaan menevä johto katkaistaan ja kytketään liittimeen K5 ja pumpulle menevä pää kytketään K6:een.

                Mod ON/OFF kytkimellä voidaan valita onko piiri toiminnassa vai ei. OFF asennossa nuolella merkitty johto "korvaa" alkuperäisen katkaistun yhteyden ja auto on vakio. U1A on differentiaalivahvistin, jonka ulostulo on alkuperäinen pumpulle menevä signaali vähennettynä kaasupolkimen asennosta riippuvalla jännitteellä. J1 potikalla voidaan säätää kaasun vaikutusta (lue: tehoa ja savutusta). U2A toimii bufferina estäen kaasupotikan kuormittumisen. U2B, J9 ja rele kytkevät virityksen pois kun kaasua ei paineta -> tyhjäkäynti on vakiosäädöissään.

                Operaatiovahvistimien pitää olla ns. rail-to-rail tyyppiä eli lähdön pitää pystyä ohjautumaan käyttöjännitteeseen saakka. Rele on avautuvaa tyyppiä (K4 jännite on n. 11 V kun kaasua ei paineta, tällöin rele on auki).

                Rakensin himmelin reikälevylle (huom. ei mikään mallisuoritus) ja mukavasti tuntuu pelittävän. Ennen kaikkea alavääntö on parantunut selväsi. Rauhallisesti kiihdytettäessä vaihteet voi selata läpi minimaalisella kaasun käytöllä. Haittapuolella on ehkä pieni nykäisy pienillä vaihteilla kaasua painettaessa ja releen naksahtaessa.

                Laittakaahan kolvi kuumaksi ja poustailkaa kokemuksia!
                Frauen fahren besser...mit dem Bus!

                Comment

                • LASSI-S
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 4918
                  • hattula/hämeenlinna.

                  #53
                  8) täytyy varmaan ruveta rakenteleen
                  E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                  Comment

                  • Rocker
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 1023
                    • Suburb of SUUR-Oulu

                    #54
                    Dodii, nyt on jo niin selkeet ohjeet että tyhmäkin ymmärtää ja älyää miten sydeemit rakennellaan 8) . Tuli mieleen sellanen kyssäri, et onko kukaan mitannu säätöpotikan vastusta kun koneeseen on saatu parhaat vedot? Jäis pois toi potikka ja tilalle vaan pelkkä tehovastus? Ja miten olette toteuttaneet ton kaasupoljinkytkimen? Normaali mikrokytkin verhoiluun kiinni roudarinteipillä 8) . Eikäkö ku oikeesti, onko mitään jousikurmitteisia säätötankoja yms? Palan halusta tietää :lol:
                    T:Tero

                    Ja kipin kapin SP-elektroniikkaan ostaan hilppeitä
                    2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
                    Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
                    EX: 524Tda, 324TdicT
                    Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
                    ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

                    Comment

                    • LASSI-S
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 4918
                      • hattula/hämeenlinna.

                      #55
                      en tiedä toimiko :lol: tyhjäkäynti nousi ihan pirusti, auto liikkuu kuin rasvattu pieni eläin ja savu on vähintäänkin miehekäs sen vähän aikaa kunnes auto sammui. lähti heti käyntiin mutta ei enään liikkunut niinkuin piti (siis kytkin järjestelmän pois käytöstä ja ajoin normaali säädöillä) ja ajoin takas kotiin. voisikohan olla että mulla on se uudempi tyyppi tuosta koneesta, miten saan sen selville ja miten teen tuon jos on se uudempi

                      tais jotain hajota, voiko esim loota hajota tollasesta tehonlisäyksestä.
                      E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                      Comment

                      • Robi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2002
                        • 7606
                        • Vantaa

                        #56
                        Miten toi systeemi toimii kun on lastutettu vehje
                        ...eli kyse muijan -98 325TDS touringista jossa tehot 164 ja vääntö 315Nm :?:
                        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                        Tiedustelut priva tai 0452210069

                        Current
                        E61 530d
                        E39 530d
                        E39 520iA
                        E46 330xd
                        E28 528i

                        Comment

                        • LASSI-S
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 4918
                          • hattula/hämeenlinna.

                          #57
                          no nyt toimii hyvin. aikamoinen lisäpotku 7 euron sijoituksella. nyt vaan ahtopaineet vielä korkeemmaksi
                          E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                          Comment

                          • jvakeva
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2433
                            • Kouvola

                            #58
                            onko noilla rakenneltuja autoja penkitetty? paljon?
                            B10 V8 # 108
                            saab r560 8X4

                            Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                            Comment

                            • vexu524tdic
                              BTCF Member
                              • Jan 2004
                              • 776
                              • Gallia = Kinnula

                              #59
                              Ylivieskassa on melkoinen dieselexpertti, meinasi että 524td:stä saa pelkästään isolla coolerilla ja pumpun uudelleenrakentamisella n.250hv ja 450Nm :shock: Tds:stä saisi e28 palikoilla eli mekaanisella pumpulla ja turbolla + isolla coolerilla yli 300hv ja 500Nm :!:
                              Pumppuun tulee isompi elementti ja nokkalevy muokataan sopivaksi yms. pientä muutosta
                              Ai että mitä maksaa? 850e sis. osat ja pumpun rakennustyön.

                              Ei ollut aloittelija tämä kaveri, kehui olevansa jo eläkeiässä ja lupasi tehdä pumpusta juuri sellaisen kuin haluaisin
                              Arvatkaa iskikö himo?
                              e70 X5 3.0sd -08
                              f30 320i xdrive -16
                              e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                              e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                              e30 316 -88 2,2TIC M10
                              e21 323i -81 ruostekasa...

                              Comment

                              • Tykki
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2004
                                • 197
                                • Ii

                                #60
                                onko e28:ssa vielä rivipumppu?
                                "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                                -Andy McCoy

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎