Laitoin kehittämäni kytkiksen myös www.e34.de foorumille. Saksan pojat ei kauheesti innostunu. Syynä on TDS:n heikko kansi, se kun ei tahdo kestää vakiotehoillakaan. No tämä ei ollut ainakaan mulle mikään ylläri. Olen seuraillut noita ongelmia em. foorumista ennenkin. Huonon laadun voi todeta pikaisella www.mobile.de kierroksella. Motorschadeneita, Zylinderkopf defektejä ja moottorin vaihtoja löytyy useita.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
TDS - Tekniikkaa ja viritystä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Tässä olisi hiukan lisäinfoa piirin toiminnasta. Rele naksauttaa piirin päälle kun kaasupoljinta painetaan ihan vähän. Tässä vaiheessa lisärikastus on minimissään. Kun kaasua painetaan lisää muuttuu "viritysaste" portaattomasti kaasupolkimen mukaan. Pedaalin olessa pohjassa syöttöä riittää savutukseen asti.Frauen fahren besser...mit dem Bus!
Comment
-
-
Originally posted by rei7pir8Se niiaus johtuu siitä että kun ahtopaine nousee noin korkeaksi niin ecu rajoittaa syöttöä!
Laita ihmeessä se välijäähdytin!!! :roll: :roll:
Saat 0,4 bar pienemmällä ahtoopaineella samat tehot kuin nyt ja huomattavasti paremmalla hyötysuhteella!!!!
Sen ahtopainetunnistimen huijjaus onnistuu sillä tavalla että:
Eculta lähtevä ohut valkoinen johto, joka menee tunnistimelle, joka sijaitsee polttoainesuodattimen lähellä katkaistaan ja siihen väliin säätövastus (500ohm)!
Eli sama juttu kuin syötön huijjauksessa!!
Noin 300 ohm vastuksella paine nousee kun on cooleri noin 1,2 bar!!!
Ilman cooleria ahtopaine nousee sen vuoksi niin korkeaksi koska imuilma laajenee todella paljon ja hukkaportti käy pieneksi!
jos toimii niin voitko tarkentaa tuota ecun sijaintia/kertoa miltä se näyttää että tyhmempikin löytää varmasti oikean johdon :lol:E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari
Comment
-
-
Originally posted by KreuzotterTässä olisi hiukan lisäinfoa piirin toiminnasta. Rele naksauttaa piirin päälle kun kaasupoljinta painetaan ihan vähän. Tässä vaiheessa lisärikastus on minimissään. Kun kaasua painetaan lisää muuttuu "viritysaste" portaattomasti kaasupolkimen mukaan. Pedaalin olessa pohjassa syöttöä riittää savutukseen asti.E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari
Comment
-
-
Originally posted by LASSI-SOriginally posted by rei7pir8Se niiaus johtuu siitä että kun ahtopaine nousee noin korkeaksi niin ecu rajoittaa syöttöä!
Laita ihmeessä se välijäähdytin!!! :roll: :roll:
Saat 0,4 bar pienemmällä ahtoopaineella samat tehot kuin nyt ja huomattavasti paremmalla hyötysuhteella!!!!
Sen ahtopainetunnistimen huijjaus onnistuu sillä tavalla että:
Eculta lähtevä ohut valkoinen johto, joka menee tunnistimelle, joka sijaitsee polttoainesuodattimen lähellä katkaistaan ja siihen väliin säätövastus (500ohm)!
Eli sama juttu kuin syötön huijjauksessa!!
Noin 300 ohm vastuksella paine nousee kun on cooleri noin 1,2 bar!!!
Ilman cooleria ahtopaine nousee sen vuoksi niin korkeaksi koska imuilma laajenee todella paljon ja hukkaportti käy pieneksi!
jos toimii niin voitko tarkentaa tuota ecun sijaintia/kertoa miltä se näyttää että tyhmempikin löytää varmasti oikean johdon :lol:525iA -91
518i -90
324tdic -88
Comment
-
-
Originally posted by KreuzotterSitte olis tarjolla vähän uutuuksia viritysrintamalla. Tuli väsättyä himmeli, jolla saa mukavasti lisää vääntöä muutenkin kuin kaasu pohjassa. Tämä toimii vain vanhemmissa vehkeissä, joissa on ruiskutuspumpussa potikka.
Kytkentä toimii seuraavasti. U7 on 10 voltin jänniteregulaattori, jolle syötetään (sulakkeella suojatut) sähköt (K1 ja K2). Liittimeen K3 kytketään kaasupolkimen potikan "liuku" eli se naru, josta polkimen asentotieto menee ohjausyksikölle (DDE nasta 37). K4:een tulee "kaasupoljinta painettu enemmän kuin yhdeksän astetta" signaali (ks. BMW:n skemat) kaasupolkimen potikalta (DDE nasta 25). Aivolta tuleva (DDE nasta 39) ruiskutuspumpun potikan plussaan menevä johto katkaistaan ja kytketään liittimeen K5 ja pumpulle menevä pää kytketään K6:een.
Mod ON/OFF kytkimellä voidaan valita onko piiri toiminnassa vai ei. OFF asennossa nuolella merkitty johto "korvaa" alkuperäisen katkaistun yhteyden ja auto on vakio. U1A on differentiaalivahvistin, jonka ulostulo on alkuperäinen pumpulle menevä signaali vähennettynä kaasupolkimen asennosta riippuvalla jännitteellä. J1 potikalla voidaan säätää kaasun vaikutusta (lue: tehoa ja savutusta). U2A toimii bufferina estäen kaasupotikan kuormittumisen. U2B, J9 ja rele kytkevät virityksen pois kun kaasua ei paineta -> tyhjäkäynti on vakiosäädöissään.
Operaatiovahvistimien pitää olla ns. rail-to-rail tyyppiä eli lähdön pitää pystyä ohjautumaan käyttöjännitteeseen saakka. Rele on avautuvaa tyyppiä (K4 jännite on n. 11 V kun kaasua ei paineta, tällöin rele on auki).
Rakensin himmelin reikälevylle (huom. ei mikään mallisuoritus) ja mukavasti tuntuu pelittävän. Ennen kaikkea alavääntö on parantunut selväsi. Rauhallisesti kiihdytettäessä vaihteet voi selata läpi minimaalisella kaasun käytöllä. Haittapuolella on ehkä pieni nykäisy pienillä vaihteilla kaasua painettaessa ja releen naksahtaessa.
Laittakaahan kolvi kuumaksi ja poustailkaa kokemuksia!
Tuo kelpaa jo vaativallekkin virittäjälle!
Mietin sitä että saiskohan sitä ennakkoa lisättyä sillä tavalla että viivästyttäs suuttimelta tulevaa avautumissingaalia niin ecu lisäis ennakkoa!
Sehän ei haittais vaikka se kasvais koko kierrosluku/kuormitusalueella!
Siinäkin pitäis tietysti olla säätö!525iA -91
518i -90
324tdic -88
Comment
-
-
Jos joku on kiinnostunut ostamaan tuollaisen "evo"-piirin, niin voin sellaisen rakentaa. Osat maksavat pikaisen laskutoimituksen mukaan 18..20 € ja proton näköisen reikälevylle kasatun, omassa autossani testatun, kytkennän hinnaksi tulee 50 € (+mahd. postituskulut). Jos hinta tuntuu korkealta, niin voi laittaa oman kolvin lämpenemään tai etsiä halvempia tarjouksia (rei7pir8 muistaakseni tarjoutui aikanaan valmistamaan omaa kytkentäänsä). Kytkentä on kaikkien nähtävillä eli fair play hengessä ollaan liikkeellä.Frauen fahren besser...mit dem Bus!
Comment
-
-
Koneen kesto?
Tossa vaan tulee mieleen että jos samalla vakiosuuttimella (siis ilman isompia suuttimia) koneeseen ruiskutetaan enemmän löpöö, niin suomeksi sanottuna se tarkottaa että ruiskutus aikaa pitää kasvattaa. Eli ruiskutus alkaa aikaisemmin ja loppuu myöhemmin. Ruiskun myöhentäminen tekee heti ainakin sen että savutus kasvaaa. Ja aikasempi ruiskun aloitus tekee lisää painetta koneelle. ELi lämmöt ehkä kasvaa ja mekaaninen rasitus, vähän turhaan, verrattuna siihen että laittetais heti isommat suuttimet. Mitkähän isommat suuttimet tohon TDS:ään oikein kävis/ olisko helppo nakki vaihtaa?__________________________________________________ ________________________
Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.
Comment
-
-
Originally posted by CarmanMites tälläinen "virityspiiri" toimii verrattuna tuollaisiin lastuihin mitä tuolla myydään-palstalla myydään, tais olla 115€?
Lisäpurkit eivät saa tietoa kuin maksimissaan kahdesta asiasta: polttoaineen lämpötilasta ja ruiskutusmäärästä. Yksinkertaisimmissa on vain vastus, jolla lisätään syöttöä koko alueella. Näillä ei saavuteta suurta tehoa korkeammilla kuormitusasteilla, koska tyhjäkäynti menee helposti epätasaiseksi. Olettaisin että fiksummat purkit toimivat progressiivisesti eli mitä enemmän syöttöä ennestään sen suurempi lisäys.
Originally posted by jpeltomaTossa vaan tulee mieleen että jos samalla vakiosuuttimella (siis ilman isompia suuttimia) koneeseen ruiskutetaan enemmän löpöö, niin suomeksi sanottuna se tarkottaa että ruiskutus aikaa pitää kasvattaa. Eli ruiskutus alkaa aikaisemmin ja loppuu myöhemmin. Ruiskun myöhentäminen tekee heti ainakin sen että savutus kasvaaa. Ja aikasempi ruiskun aloitus tekee lisää painetta koneelle. ELi lämmöt ehkä kasvaa ja mekaaninen rasitus, vähän turhaan, verrattuna siihen että laittetais heti isommat suuttimet. Mitkähän isommat suuttimet tohon TDS:ään oikein kävis/ olisko helppo nakki vaihtaa?Frauen fahren besser...mit dem Bus!
Comment
-
-
Originally posted by KreuzotterOriginally posted by CarmanMites tälläinen "virityspiiri" toimii verrattuna tuollaisiin lastuihin mitä tuolla myydään-palstalla myydään, tais olla 115€?
Lisäpurkit eivät saa tietoa kuin maksimissaan kahdesta asiasta: polttoaineen lämpötilasta ja ruiskutusmäärästä. Yksinkertaisimmissa on vain vastus, jolla lisätään syöttöä koko alueella. Näillä ei saavuteta suurta tehoa korkeammilla kuormitusasteilla, koska tyhjäkäynti menee helposti epätasaiseksi. Olettaisin että fiksummat purkit toimivat progressiivisesti eli mitä enemmän syöttöä ennestään sen suurempi lisäys.
Originally posted by jpeltomaTossa vaan tulee mieleen että jos samalla vakiosuuttimella (siis ilman isompia suuttimia) koneeseen ruiskutetaan enemmän löpöö, niin suomeksi sanottuna se tarkottaa että ruiskutus aikaa pitää kasvattaa. Eli ruiskutus alkaa aikaisemmin ja loppuu myöhemmin. Ruiskun myöhentäminen tekee heti ainakin sen että savutus kasvaaa. Ja aikasempi ruiskun aloitus tekee lisää painetta koneelle. ELi lämmöt ehkä kasvaa ja mekaaninen rasitus, vähän turhaan, verrattuna siihen että laittetais heti isommat suuttimet. Mitkähän isommat suuttimet tohon TDS:ään oikein kävis/ olisko helppo nakki vaihtaa?
vakiosuuttimet joutuu vaihtamaan vasta sellaisilla tehoilla, ettei tällä palstalla ole kenelläkään tehot vielä sieläpäinkään. näin siis näissä perinteisellä polttoainejärjestelmällä varustetuissa, eli rivi- ja jakajapumppu koneissa."Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
-Andy McCoy
Comment
-
-
Originally posted by KreuzotterJos joku on kiinnostunut ostamaan tuollaisen "evo"-piirin, niin voin sellaisen rakentaa. Osat maksavat pikaisen laskutoimituksen mukaan 18..20 € ja proton näköisen reikälevylle kasatun, omassa autossani testatun, kytkennän hinnaksi tulee 50 € (+mahd. postituskulut). Jos hinta tuntuu korkealta, niin voi laittaa oman kolvin lämpenemään tai etsiä halvempia tarjouksia (rei7pir8 muistaakseni tarjoutui aikanaan valmistamaan omaa kytkentäänsä). Kytkentä on kaikkien nähtävillä eli fair play hengessä ollaan liikkeellä.
Jalo pyrkimykseni on kuitenkin edistää TDS:n tuntemusta ja virittämistä käytettävissä olevin voimavaroin. Mielummin käytän kolme tuntia esim. yleishyödyllisten rakennusohjeitten tekoon, jotta mahdollisimman moni saa hyödyn, kuin yhden virityspiirin rakentamiseen.
Laittakaa vaan reippaasti kysymyksiä foorumiin jos olette asian kimpussa. Yritän auttaa parhaani mukaan. Tämä koskee myös niitä jotka rakentavat systeemiä muille korvausta vastaan. Tekemäni proton kierrättäminenkään (kokeiltavaksi/malliksi) ei ole pois suljettu vaihtoehto. Tai sitten tsydeemille ei yksinkertaisesti ole tarvetta...?Frauen fahren besser...mit dem Bus!
Comment
-
-
Kiitokset vaan rei7pir8 ja Kreuzotteri:lle
hyvistä ohjeista ja mielenkiinnosta kiisseleitten virittämistä kohtaan.
Ja ennen kaikkee tiedonjaosta meille vähemmän osaaville/ymmärtäville.
Mulla on nappi jokapäiväisessä käytössä... tulee paineltua aina silloin tällöin .
Lupaan tarjota pojille seuraavassa miitis tai missä tavataankaan kaljat tai siiderit kiitokseksi hyvistä ohjeista ja halvoista lisä tehoista...
Yks huono puoli tossa vaan on... pitää varmaan ens kesäs taas ostaa uudet takagummitE270 CDI, Oldsmobile Delta 88 350cid.
Ex E39 530D, Ex. E36 325 TDS Touringhttp://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=21868
X määrä mielenhäiriöitä...
Comment
-
-
No niinhän siinä kävi että työkaverin autosta johon tein boksin meni kansi halki!! :(
Mahdollisia syitä: noin kuukausi sitten oli termostaatti jumiutunu kiinni, toiseksi: oli kuulemma ajanu äskettäin muutama kymmenen kilsaa kaasu pohjassa!!
Siis älkää ajelko viritettynä kaasu pohjassa pitkiä aikoja!
Siksihän näistä saksassa menee vakionakin kansia kun ajetaan baanalla näin!!
Oli kyllä ihan pieni halkeama joten helppo korjata hitsaamalla!525iA -91
518i -90
324tdic -88
Comment
-
Comment