S38b36 ja Athenan tiiviste repesi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naikou
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2010
    • 1786
    • vihti

    #61
    Itekin kun joitakin vuosia sitten käytin lohkon ja kannen koneistamolla niin työn vastaanotossa erikseen kysyttiin että tuleeko millä tiivisteellä kasaan, tarkoituksella eivät tehneet ihan kiiltävää pintaa, toimii kuulemma siten paremmin massatiivisteen kanssa :think
    E39 523i Turbo

    Comment

    • Spetke
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 3450
      • Janakkala

      #62
      Osaakos kukaan sanoa mitä eroa on E28 korisen M30 lohkolla verrattuna E32 / E34 lohkoihin? Puhutaan nyt siis 3.5 litraisista?
      Ajatuksena siis jos löydän E28 535i lohkon niin käykö se tuohon E34 suoraan vai onko siinä jotakin eroa minkä vuoksi ei kannata tai pysty käyttämään?
      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

      Comment

      • sierra4x4tbo
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 2099
        • Lappeenranta

        #63
        Originally posted by Spetke View Post
        Osaakos kukaan sanoa mitä eroa on E28 korisen M30 lohkolla verrattuna E32 / E34 lohkoihin? Puhutaan nyt siis 3.5 litraisista?
        Ajatuksena siis jos löydän E28 535i lohkon niin käykö se tuohon E34 suoraan vai onko siinä jotakin eroa minkä vuoksi ei kannata tai pysty käyttämään?
        Moottorinkorvakkeiden kiinnityspisteissä eroja. Ei enää muista ihan tarkkaan kummin päin oli pahempi, mutta 23/24/28 vaati special koneenkorvakot että 34 lohko käy.

        Öljypohjan takapäässä eroa, ei tietoa tuohon suuntaan muutoksesta. Kakskasin kamit vaatii pari lisäpalikkaa 34 lohkon takapäähän.

        Runkolinja on 34 lohkossa vahvistettu, ulkopuolen rivat puuttuu 28 lohkosta. Ja taisipa itse pukitkin olla vahvemman näköiset 34ssa.

        Jotkut puhuu, että 28 lohkossa olisi vahvemmat kannenpultin ympärykset, mutta pari lohkoa paloiksi leikelleenä materiaalivahvuus on ainakin sama.

        EDIT: öljyputsarijalan kohdassa taisi olla ”tyhjennys”-kanavassa eroa jossain vanhemmissa 28 lohkoissa. Olikohan niin, että lohkosta puuttuu yksi poraus.

        -Timo
        Last edited by sierra4x4tbo; 11-04-2022, 07:35.
        M535i BiTurbo -85
        740iA -95 ”#tonnin_pommi"

        --=MushroomMotorsport=--
        --=MaxTuned.com=--

        Comment

        • Spetke
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 3450
          • Janakkala

          #64
          Originally posted by sierra4x4tbo View Post
          Moottorinkorvakkeiden kiinnityspisteissä eroja. Ei enää muista ihan tarkkaan kummin päin oli pahempi, mutta 23/24/28 vaati special koneenkorvakot että 34 lohko käy.

          Öljypohjan takapäässä eroa, ei tietoa tuohon suuntaan muutoksesta. Kakskasin kamit vaatii pari lisäpalikkaa 34 lohkon takapäähän.

          Runkolinja on 34 lohkossa vahvistettu, ulkopuolen rivat puuttuu 28 lohkosta. Ja taisipa itse pukitkin olla vahvemman näköiset 34ssa.

          Jotkut puhuu, että 28 lohkossa olisi vahvemmat kannenpultin ympärykset, mutta pari lohkoa paloiksi leikelleenä materiaalivahvuus on ainakin sama.

          EDIT: öljyputsarijalan kohdassa taisi olla ”tyhjennys”-kanavassa eroa jossain vanhemmissa 28 lohkoissa. Olikohan niin, että lohkosta puuttuu yksi poraus.

          -Timo
          Kyllähän toi sitten siltä kuulostaa, että olisi parempi vaan löytää jostakin E34 tai E32 lohko
          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

          Comment

          • Spetke
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 3450
            • Janakkala

            #65
            Osaako kukaan sanoa saako M30 3.0 litraisesta lohkosta jossa poraus on noin 89mm poraamalla 3.5 litraisen eli noin 92mm? Onko molemmat lohkot valettu samoilla mitoilla ja toinen vaan porattu 3mm isommaksi halkaisijaltaan? Vai onkohan valumuotit omat molempiin lohkoihin?
            Eräs avuliainen harrastaja tarjosi tuollaista 3.0 lohkoa niin siksi kyselen.
            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

            Comment

            • Flamen
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2011
              • 586
              • Kuopio

              #66
              Originally posted by Spetke View Post
              Osaako kukaan sanoa saako M30 3.0 litraisesta lohkosta jossa poraus on noin 89mm poraamalla 3.5 litraisen eli noin 92mm? Onko molemmat lohkot valettu samoilla mitoilla ja toinen vaan porattu 3mm isommaksi halkaisijaltaan? Vai onkohan valumuotit omat molempiin lohkoihin?
              Eräs avuliainen harrastaja tarjosi tuollaista 3.0 lohkoa niin siksi kyselen.
              Noissa vanhemmissa (mm. E3) on ainakin 2.5 / 2.8 lohkot on omilla mitoillaan, 3.0 / 3.3 sama homma ja vielä 3.5 (M90) lohkot on omilla mitoillaan. Kattelin realoemistä esimerkkinä E34 530 lohkon numeroa (11111720658 ) ja 535 lohkon numeroa (11111720650), niin osanumeroiden perusteella joku ero siellä on. Veikkaan että kolmelitrasesta jos yrittää porata kolmepuolikkaan niin ohenee seinämät sylintereissä sen verran että ei onnistu.
              Ruosteeton Karmann

              Comment

              • Spetke
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 3450
                • Janakkala

                #67
                Originally posted by Flamen View Post
                Noissa vanhemmissa (mm. E3) on ainakin 2.5 / 2.8 lohkot on omilla mitoillaan, 3.0 / 3.3 sama homma ja vielä 3.5 (M90) lohkot on omilla mitoillaan. Kattelin realoemistä esimerkkinä E34 530 lohkon numeroa (11111720658 ) ja 535 lohkon numeroa (11111720650), niin osanumeroiden perusteella joku ero siellä on. Veikkaan että kolmelitrasesta jos yrittää porata kolmepuolikkaan niin ohenee seinämät sylintereissä sen verran että ei onnistu.
                Juu tokihan ne on omilla varaosanumeroilla. Siinä 3.0L on noin 89mm poraus ja 3.5L on 92mm poraus.
                Ajattelin vaan jos ne olisi tehty samalla valumuotilla joista sitten vaan osa lohkoista olisikin porattu vaan 3mm isommille männille. :think
                Näkisihän tuon jos sahaisi vannesahalla lohkot halki ja mittaisi. Mutta kun ei ole ylimääräisiä mitä sahailla.
                ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                Comment

                • MH motorsport
                  BTCF Member
                  • Sep 2011
                  • 2301
                  • Turku

                  #68
                  Uskon että lohko on ns sama. Voihan ne seinämät mitata ultraääni paksuus mittarilla.
                  Autopalvelu MH-motor
                  Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                  Maxxecu myynti ja asennus
                  www.mh-motor.fi
                  0503218217
                  Kulkineet:
                  E6 2000 touring
                  E6 2002 touring
                  E30 318is ///Mtechnic 2
                  E34 ///M5 nürburgring
                  E34 S62b50 turbo dct
                  E39 523i ///Msport
                  F30 320d

                  Comment

                  • Oksanen
                    BTCF Member
                    • Jul 2006
                    • 737
                    • Nokia

                    #69
                    Ja noista moottorikorvien pulttien sijainneista jääny jotenkin mieleen että jossain e32 lohkossa olis ollu ”kaikki” reijät uudemmassa lohkossa. On mielikuva että kun ahdoin aikoinaan e28 ensimmäistä kertaa oli moottori peräisin 735 ja siinä oli uudempi isokanavainen kansi ja auton omat moottorinkorvat istahti siihen (e28 535). Sitten kun laitto s38 niin joutu tekeen uuden korvan pakosarjan puolelle kun puuttui reikä tai reikiä. Jotenkin muistikuva että kuskinpuolella oli silti alkuperäinen e28 korva. Tää ny o tämmöstä historian muistikuvien kaivelua, kuitenkin yli 10v aikaa.

                    Ne öljynsuodatinkotelot ei menny heittämällä ristiin e28 ja e32 välillä, niissä oli tosiaan jotain eroa niinkuin Timo muisteli
                    E28 535 1985 (S38B36+K31)

                    E36 323 1996

                    E46 Compact 2001

                    Comment

                    • -jacko-
                      BTCF Member
                      • Sep 2006
                      • 207
                      • Tampere

                      #70
                      Originally posted by Oksanen View Post
                      Ja noista moottorikorvien pulttien sijainneista jääny jotenkin mieleen että jossain e32 lohkossa olis ollu ”kaikki” reijät uudemmassa lohkossa. On mielikuva että kun ahdoin aikoinaan e28 ensimmäistä kertaa oli moottori peräisin 735 ja siinä oli uudempi isokanavainen kansi ja auton omat moottorinkorvat istahti siihen (e28 535). Sitten kun laitto s38 niin joutu tekeen uuden korvan pakosarjan puolelle kun puuttui reikä tai reikiä. Jotenkin muistikuva että kuskinpuolella oli silti alkuperäinen e28 korva. Tää ny o tämmöstä historian muistikuvien kaivelua, kuitenkin yli 10v aikaa.

                      Ne öljynsuodatinkotelot ei menny heittämällä ristiin e28 ja e32 välillä, niissä oli tosiaan jotain eroa niinkuin Timo muisteli
                      Oma muistikuva alkupään E34 ja E32 koneissa oli koneen korvan paikat myöskin E28.

                      Omassa E28 M30b34 peräisin E32 ja alkuperäisilllä E28 M30 korvilla. Varastossa mulla on yksi E34 lohko missä ei ole korvan paikkaa E28, mutta minkä vm autosta se on ei ole muistikuvaa. Sitä varten mulla on erikseen korvat mitkä aikoinaan hommasin S38 swappiin mutta konetta ei ole vieläkään löytynyt mitä istuttaa Saa vain todeta näin vuosia jälkeenpäin että se mikä oli silloin 10-8v sitten kallista on nyt tuplaten kalliimpaa ellei enemmän. Siis juurikin S38 koneet ja pelkät kannet.
                      E28 528i -82 m30b34
                      E46 330CI
                      Chevrolet K3500 6.5TD

                      Comment

                      • Spetke
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 3450
                        • Janakkala

                        #71
                        Originally posted by MH motorsport View Post
                        Uskon että lohko on ns sama. Voihan ne seinämät mitata ultraääni paksuus mittarilla.
                        Kysyin koneistamolta niin poraus tehdään tuntitöinä ja kerralla saadaan porattua ½mm. Tulee kyllä kallis lohko kun ruvetan 6 sylinteriä poraamaan 3½mm isommaksi. Eli ei tuossakaan hommassa ole mitään järkeä. Kun ei noi 3.0 lohkot / moottoritkaan ilmaisia ole. :think Etsinnät jatkukoon oikean moottorin / lohkon löytymiselle.
                        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                        Comment

                        • sierra4x4tbo
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 2099
                          • Lappeenranta

                          #72
                          Jossain kohtaa oman uuden moottorin specsejä miettiessä, pähkäilin M30B32:sen tekemistä.
                          Olisi saanut (ehkä) 1,5mm paksummat sylinteriseinät ja menettänyt vaan ~0,2l iskutilavuutta.

                          Toki tämähän ei auta, jos/kun männät on 92mm poraukselle.

                          -Timo
                          M535i BiTurbo -85
                          740iA -95 ”#tonnin_pommi"

                          --=MushroomMotorsport=--
                          --=MaxTuned.com=--

                          Comment

                          • Spetke
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 3450
                            • Janakkala

                            #73
                            Originally posted by sierra4x4tbo View Post
                            Jossain kohtaa oman uuden moottorin specsejä miettiessä, pähkäilin M30B32:sen tekemistä.
                            Olisi saanut (ehkä) 1,5mm paksummat sylinteriseinät ja menettänyt vaan ~0,2l iskutilavuutta.

                            Toki tämähän ei auta, jos/kun männät on 92mm poraukselle.

                            -Timo
                            No joo sittenhän se olisi eri asia jos mäntiä ei vielä olisi, mutta tarkoitus olisi käyttää noi jo olemassa olevat 92.5mm cp pistonssit.
                            Oli tuossa jo hetkellinen ajatus laittaa Volvon 6 kone keulille, se kestäisi ja niitä löytyisi ihan eritavalla kuin näitä BMW museoaikaisia koneita.
                            Se on vaan aika ajanut ohi näistä M30 turboista. Nyt en ikimaailmassa enään alottaisi tämmöistä järjetöntä projektia vaan laittaisin laakista jonkin järkevämmän moottorin. Jonkinlaiseksi haasteeksi tuossa tulee vaan öljypohja kun E34 se patti on akseliston etupuolella ja vissiin lähes kaikissa nykymoottoreissa ne on koneen takapuolella. Noh mietitään... :think
                            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                            Comment

                            • sierra4x4tbo
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 2099
                              • Lappeenranta

                              #74
                              Ei oo nykymoottoreissa vaan samanlaista höpinää kuin M30/S38..
                              Isot/painavat romut pyörimässä, tulee mataluutta ääneen.

                              Uudet muovimoottorit kuulostaa ihan ompelukoneelle tuommoisen vanhan maamoottorin rinnalla.

                              -Timo
                              M535i BiTurbo -85
                              740iA -95 ”#tonnin_pommi"

                              --=MushroomMotorsport=--
                              --=MaxTuned.com=--

                              Comment

                              • ooopeee
                                BTCF Member
                                • Dec 2011
                                • 2115
                                • Kouvola

                                #75
                                Originally posted by sierra4x4tbo View Post
                                Ei oo nykymoottoreissa vaan samanlaista höpinää kuin M30/S38..
                                Isot/painavat romut pyörimässä, tulee mataluutta ääneen.

                                Uudet muovimoottorit kuulostaa ihan ompelukoneelle tuommoisen vanhan maamoottorin rinnalla.


                                -Timo

                                Tämä. Ainakun käynnistää tuon oman s38 turbon ni se ääni on jotain aivan timanttista.
                                VW passat 1.9tdi 4motion
                                E36 "328" cabrio

                                Comment

                                Working...
                                X