Ahdetut M5x moottorit, tehokäyrävertailu-topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Supra^
    replied
    Originally posted by Suh0 View Post
    Juu kyllähän se siltä alkaa näyttämään, että siinä 80-90hp tuntumassa pyörii näillä "vakiokoneiden" nokkasetupeilla litrateho ja maksimit sielä 600 tuntumassa paineesta riippuen. Ensitalven jälkeen varmaan tulee sitten lista, missä kaikki on vaihtanut isompi asteiset tilalle ja sitä seuraavana nostettu litroja ja kansi käytetty työstössä

    Ettei ois heti täys, niin tekiskö 0-1bar, 1-1,5bar ja 1,5bar->:think
    Luultavasti ensi talven jälkeen tulee nokkamuutoksen kokeneita joo, täältä ainakin yksi.

    Lisätty listalle bmw89:n vanoksellinen B25. Näyttäisi heräävän.

    Leave a comment:


  • Suh0
    replied
    Originally posted by Supra^ View Post
    Taas tuli lisää vahvistusta siihen että vakio/perusmietonokkavireillä päästään B28:ssa tuohon noin 87-88hp laskennalliseen vaparilitratehoon. 280 nokilla sitten sinne sadan pintaan. No, mitä enemmän saadaan otantaa, sen parempi kuva muodostuu.

    Yhdeksän käppyrää on aikalailla maksimi, menee aika sekavaksi nyt... Jaan varmaan seuraavaksi nuo käppyrät '0-1bar' ja >'1bar ahtoja'-muotoon, tai jotenkin muulla tavalla, ideoita otetaan vastaan.
    Juu kyllähän se siltä alkaa näyttämään, että siinä 80-90hp tuntumassa pyörii näillä "vakiokoneiden" nokkasetupeilla litrateho ja maksimit sielä 600 tuntumassa paineesta riippuen. Ensitalven jälkeen varmaan tulee sitten lista, missä kaikki on vaihtanut isompi asteiset tilalle ja sitä seuraavana nostettu litroja ja kansi käytetty työstössä

    Ettei ois heti täys, niin tekiskö 0-1bar, 1-1,5bar ja 1,5bar->:think

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Jep pakopuoli siinä ahistaa. 0.6 bar ahtoja max tehon kohdalla ja tuo 0.7 max väännön kohdalla. Ettei litrateho nyt älyttömän kauas heitä. Pakosiipien ulostulo oli tuo 45mm vs. esim. 60mm hx35:ssa, eli melko pikku reijästä pitäs pakokaasujen mahtua pihalle. Jos käppyrät lähtis vaikka 1500rpm, niin silloin tuon pikkuahtimen laajan tehoalueen huomais eri malliin

    EDIT nythän siinä ois 260 nokat ja hx40 muttei vielä olla saatu penkkiin asti. Kardaani jo puneella...
    Last edited by Pazi88; 08-08-2017, 06:12.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Melko matalalta näyttää tuo 200€ kiinanturbolla saatu käyrä tuolla alimmaisena Mut toki siinä oli aivan välitön kaasunvaste, niinkuin ei olisi ollenkaan edes ollu turboa kiinni, vaan remmiahdin paikallaan.
    Vähän se mietitytti mua kans kun vapari/litrateho jää matalaksi vrt. muihin, toisaalta huipputehokin tulee aika matalalla, ei vaan hengitä sisään eikä ulos, ehkä ahdin ahdistelee pakopuolelta kerta on pieni? :think

    Taas tuli lisää vahvistusta siihen että vakio/perusmietonokkavireillä päästään B28:ssa tuohon noin 87-88hp laskennalliseen vaparilitratehoon. 280 nokilla sitten sinne sadan pintaan. No, mitä enemmän saadaan otantaa, sen parempi kuva muodostuu.

    Yhdeksän käppyrää on aikalailla maksimi, menee aika sekavaksi nyt... Jaan varmaan seuraavaksi nuo käppyrät '0-1bar' ja >'1bar ahtoja'-muotoon, tai jotenkin muulla tavalla, ideoita otetaan vastaan.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Supra^ View Post
    Päivitetty taas kourallinen B28-käppyröitä lisää, alkaa tunkua olemaan.
    Pazi88:n M52, PetKen M50, ja Suh0n M52.
    Melko matalalta näyttää tuo 200€ kiinanturbolla saatu käyrä tuolla alimmaisena Mut toki siinä oli aivan välitön kaasunvaste, niinkuin ei olisi ollenkaan edes ollu turboa kiinni, vaan remmiahdin paikallaan.

    Leave a comment:


  • Suh0
    replied
    Ompas masentavan näköinen alapää tosta näkee kyllä nyt hyvin että pakopesä sen tekee kun rinnalla kaikissa muissa pienempi ahdin, paitsi tepi_k:lla, mutta siinä z2 nokat:think..

    Ps. Siihen liittyen, tein tänään diilin yrityksellemme Enemin kanssa,joten kysykää jos tarvetta

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Päivitetty taas kourallinen B28-käppyröitä lisää, alkaa tunkua olemaan.
    Pazi88:n M52, PetKen M50, ja Suh0n M52.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Päivitetty listoille Banskun B25 johon nokat vaihtui vakiosta 2x imunokiksi ja ahtopaine 0.85->1.0bar, teho 398->443hv.

    Leave a comment:


  • HeiSy
    replied
    Originally posted by Bansku View Post
    En meinannu, en ota noihin ylempiin speksailuihin mitään kantaa. Tein vain nokka osastolle muutoksia
    Aa selvä

    Leave a comment:


  • Bansku
    replied
    Originally posted by HeiSy View Post
    Niin aiotko ottaa välijäähdyttimen pois? Kovalla mielenkiinnolla odotan kuinka käy
    En meinannu, en ota noihin ylempiin speksailuihin mitään kantaa. Tein vain nokka osastolle muutoksia

    Leave a comment:


  • HeiSy
    replied
    Originally posted by Bansku View Post
    Täytyy ens viikonlopulla jos penkkiin pääsee niin laittaa uutta lappua tulemaan, sama penkki kun viimeksi niin näkeepähän muutoksien tuoman eron
    Niin aiotko ottaa välijäähdyttimen pois? Kovalla mielenkiinnolla odotan kuinka käy

    Leave a comment:


  • Bansku
    replied
    Täytyy ens viikonlopulla jos penkkiin pääsee niin laittaa uutta lappua tulemaan, sama penkki kun viimeksi niin näkeepähän muutoksien tuoman eron

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Millä perusteella välijäähdyttimen poisjättäminen lisää tehoa?

    Kuulostaa siis todella oudolta, mut jos sulla on hyvät perusteet, niin ehdottomasti kokeilemisen arvoinen juttu jättää välijäähdytin pois.
    Polttoaineseos pitäisi saada höyrystymään täydellisesti ennen palotapahtumaa, kaikki sen jälkeen tapahtuva höyrystyminen on pois tehollisesta keskipaineesta. Omakohtaista kokemusta ei ole mutta kuulopuheiden mukaan porukka ajelee jopa 3-4 barin ahtopaineilla korkeapuristeisilla koneilla ilman välijäähyä, ja nimenomaan testattuna että välijäähyn jättäminen pois lisää tehoa. Välijäähyn ykköstavoitehan on ottomoottorissa vähentää nakutusta ja jos mitään nakutusta ei ilmene ilmankaan niin suurempia haittoja poisjättämisestäkään ei ole.

    Ite en ole testannut, voi olla että välijäähyn kanssa pääsee lähemmäksi stökiömetrista seosta kuin ilman ja sitä myötä parempiiin lopputuloksiin mutta netti on täynnä kokemuksia paremmista lopputuloksista E85:llä ilman välijäähyä....

    Leave a comment:


  • Miuge
    replied
    Niinhän se kai on, että joissain tietyissä tapauksissa välijäähdyttimen pois jättämisellä on saavutettu korkeampi teho, mutta ei voida kuitenkaan yleistää Asia on kuitenkin useiden eri muuttujien summa.

    Leave a comment:


  • ^Tonix^
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    Eri dynojen tulokset nyt eivät ole täysin vertailukelpoisia ikinä.

    Mutta sinällään tuo mitä epäilet ei ole ollenkaan mahdotonta, varsinkaan E85:llä. E85 tykkää puristuksista ja esimerkiksi välijäähdyttimen poisjättäminen lisää yleensä tehoa korkeapuristeisissakin puhumattakaan matalapuristeisista koneista. Ja ahdetussa kun saadaan hukattua lämpöä pakokaasuvirrasta pois itse moottorissa turbiini riittää pitemmälle....

    Enemmän kuin sitä tehon absoluuttista määrää kannattaa katsoa niitä tehokäyriä, jos samanlaisella konfiguraatiolla ja ahtopaineilla käyrä on identtisen muotoinen niin huippuarvojenkin voisi epäillä olevan....
    Sehän on itsestään selvää ettei eri dynot ole täysin vertailukelpoisia. Mutta jos kahdessa 400hv+ autossa samat pyörätehot mutta koneteho eroaa 100hv niin on jo aika ihme (molemmat ajettu rullilla)

    Välillä tuntuu kyllä siltä ettei porukka lue aikasempia postauksia ollenkaan.. Näkee vain yhden viestin ja vastaa siihen.
    Vertailussa on vaikka kuinka monta lähes identtistä konetta mutta yhdestä tulee 20hv enempi/litra kuin muista, jopa huomattavasti pienemmällä ahtimella.. Tietääkseni isompi ahdin yleensä pystyy siirtämään enempi ilmaa samalla paineella kuin pienempi..

    Ja tohon cooleri hommaan:
    Eli väität että jos otan coolerin autostani pois niin huipputeho nousee?

    Leave a comment:

Working...
X