Millä perusteella välijäähdyttimen poisjättäminen lisää tehoa?
Kuulostaa siis todella oudolta, mut jos sulla on hyvät perusteet, niin ehdottomasti kokeilemisen arvoinen juttu jättää välijäähdytin pois.
Ahdetut M5x moottorit, tehokäyrävertailu-topic
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Originally posted by ^Tonix^ View PostEn vieläkään voi uskoa että 2800cc 240 nokilla "kehittää" huomattavasti enemmän tehoa kuin 3150cc 268/280 nokilla.
vaikka olisi 2.8ssa puristussuhde 15:1 ja nokat ihan millä ajoituksilla vaan.
Mutta sinällään tuo mitä epäilet ei ole ollenkaan mahdotonta, varsinkaan E85:llä. E85 tykkää puristuksista ja esimerkiksi välijäähdyttimen poisjättäminen lisää yleensä tehoa korkeapuristeisissakin puhumattakaan matalapuristeisista koneista. Ja ahdetussa kun saadaan hukattua lämpöä pakokaasuvirrasta pois itse moottorissa turbiini riittää pitemmälle....
Enemmän kuin sitä tehon absoluuttista määrää kannattaa katsoa niitä tehokäyriä, jos samanlaisella konfiguraatiolla ja ahtopaineilla käyrä on identtisen muotoinen niin huippuarvojenkin voisi epäillä olevan....
Leave a comment:
-
Originally posted by Maza View PostPyöräteho rulladynossa ja pyöräteho napadynossa on kaksi eri asiaa. Rulladynossa vaikuttaa myös se miten auto on sidottu kiinni ja kuinka paljon rullien pyöriminen ottaa voimaa. Sen takia pelkkien pyörätehojen vertailu noiden välillä ei oikein toimi. Rulladynon koneteho on järkevämpi vertailukohta siinä mielessä, että siinä on mitattu downrunissa myös se sillä hetkellä vallitseva renkaiden/rullan välinen häviö. Eihän nuo mitään absoluuttisia totuuksia koskaan ole.
Lyökää logit dynovedoista näkyville, jossa näkyy suuttimien käyttöaste (ja bensanpaine) niin alkaa olemaan paljon enemmän vertailukelpoisia asioita.
Ja omia napalukemia vertasin muitten ns konelukemiin.
En vieläkään voi uskoa että 2800cc 240 nokilla "kehittää" huomattavasti enemmän tehoa kuin 3150cc 268/280 nokilla.
vaikka olisi 2.8ssa puristussuhde 15:1 ja nokat ihan millä ajoituksilla vaan.
Leave a comment:
-
Originally posted by ^Tonix^ View PostSitte on se käytännön matemaattinen laskeminen.. Auton paino ja esim 402m loppunopeus. Niin näkee aika äkkiä mikä on metsässä ja mikä ei..
Miksi porukka ilmottelee konetehoja kuin ovat laskennallisia? verrataan autoja pyörä/napa tuloskien perusteella niin ovatkin kaikki tämänkin topicin autot hyvin linjassa toisiinsa. Mutta sitten kuin verrataan laskennallista konetehoa niin jotku autot ns. samoilla osilla paljon tehokkaampia? niin silloinhan häviöissä menee vituiksi eikö?
Lyökää logit dynovedoista näkyville, jossa näkyy suuttimien käyttöaste (ja bensanpaine) niin alkaa olemaan paljon enemmän vertailukelpoisia asioita.
Leave a comment:
-
Originally posted by ^Tonix^ View PostSitte on se käytännön matemaattinen laskeminen.. Auton paino ja esim 402m loppunopeus. Niin näkee aika äkkiä mikä on metsässä ja mikä ei..
Miksi porukka ilmottelee konetehoja kuin ovat laskennallisia? verrataan autoja pyörä/napa tuloskien perusteella niin ovatkin kaikki tämänkin topicin autot hyvin linjassa toisiinsa. Mutta sitten kuin verrataan laskennallista konetehoa niin jotku autot ns. samoilla osilla paljon tehokkaampia? niin silloinhan häviöissä menee vituiksi eikö?
Leave a comment:
-
Originally posted by naukkis View PostTehohäviöt on sitten vedetty täysin hatusta, ei niitä kannata pitää faktana. Penkit tekee jonkinlaisen arvion rullien vapaasti pyörimisen vastuksista mutta varsinkin suuremmilla tehoilla arviot on metsässä ja pahasti. Jos rullille saadaan oikeasti 680whp eikä sitä ole jo korjattu jollain kaavalla niin moottorin pitää kehittää reilusti enemmän kuin 731hp, karkea arvio hyvästä voimansiirtoketjusta on noin 15% häviöt, mopot voimansiirron palikat ja paljon vääntöä niin häviöt alkaa kasvaa nopeastikin suuremmiksikin. Ja rulladynossa on vielä renkaat välissä joista tulee myös huomattava hävikkilisä ja tuo 15% on vain voimansiirron arvioitu hävikki, pätisi siis napadynossa.
Tuollaisen penkin joka laskee häviöitä vapaasti pyörimisen vastuksista saa korjaamaan moottoritehot tosi ylös kun sipaisee vähän jarrua vedon jälkeen vapaastipyörimisen aikana....
Miksi porukka ilmottelee konetehoja kuin ovat laskennallisia? verrataan autoja pyörä/napa tuloskien perusteella niin ovatkin kaikki tämänkin topicin autot hyvin linjassa toisiinsa. Mutta sitten kuin verrataan laskennallista konetehoa niin jotku autot ns. samoilla osilla paljon tehokkaampia? niin silloinhan häviöissä menee vituiksi eikö?
Leave a comment:
-
Originally posted by ^Tonix^ View PostJa tohon häviöön niin viimeksi kuin olin penkissä jossa rullat niin suoralla vaihteella perävälitys 2,65:1 eli aika rajut välit. Ajettiin siis rullissa melkeen 300km/h.
Tulos: 680whp ja laskennallinen koneteho 731hv. Eli tässäkin vain 51hv:n häviöt.
Tuollaisen penkin joka laskee häviöitä vapaasti pyörimisen vastuksista saa korjaamaan moottoritehot tosi ylös kun sipaisee vähän jarrua vedon jälkeen vapaastipyörimisen aikana....
Leave a comment:
-
Originally posted by Osku View PostEi ole NV imu 240astetta millist milliin.Kyllähän noista Z2-nokkaisista näkee että sitä eroa tulee. Tälleen hihavakiolla heittämällä osuu myös yllättävän hyvin ihan vaan nokkien täysiä asteita vertaamalla tuo litratehonkin nousu.
240ast vs 280ast = 17%
88hp/ltr vs 103hp/ltr = 17%
Korjattu nimim. Sukliksen nokkien tiedot oikeiksi.
Leave a comment:
-
Originally posted by Joni* View PostOnkos tuo Matuhin auto penkitetty 5 (suurin) vaihteella? Selittäisi osittain korkeamman häviön vs. pienemmällä vaihteella penkitetyt. Ei toki noin suurta kumminkaan.
Onko porukalla kokemusta aiheesta, miten suuri vaikutus vaihteella/nopeudella mitattuun häviöön?
"Taulukon" autoista varmaan kaikki ajettu suoralla vaihteella.
Ja tohon häviöön niin viimeksi kuin olin penkissä jossa rullat niin suoralla vaihteella perävälitys 2,65:1 eli aika rajut välit. Ajettiin siis rullissa melkeen 300km/h.
Tulos: 680whp ja laskennallinen koneteho 731hv. Eli tässäkin vain 51hv:n häviöt.
Originally posted by Osku View PostYksinkertanen juttu.
Vakionokalla on yhen pytyn imuvenat auki kerrallaan sitten kun mennään yli 240 asteiseen niin siellä onkin kolmessa pytyssä venat auki.
Muuttuu vähän erilaiseks koko moottori
Melkein pitäs olla max väännötkin vaikka vaan teholukeman perässä max tietona/millä kierroksilla se on tullu.
Noissa b30+ koineissa vääntöä ~970nm ja toisessa ~1100nm.Last edited by ^Tonix^; 21-07-2017, 10:22.
Leave a comment:
-
Originally posted by Osku View PostYksinkertanen juttu.
Vakionokalla on yhen pytyn imuvenat auki kerrallaan sitten kun mennään yli 240 asteiseen niin siellä onkin kolmessa pytyssä venat auki.
Muuttuu vähän erilaiseks koko moottori
Melkein pitäs olla max väännötkin vaikka vaan teholukeman perässä max tietona/millä kierroksilla se on tullu.
Leave a comment:
-
Originally posted by Supra^ View PostEi nyt oikein aukea mitä tarkoitit. :think
Lisäilin lähettämäsi lapun, nick Suklis, penkki NPR-racing eli sama kuin Matuhin. Eriytän vielä >2.8litraiset omaansa koska alkaa olemaan tunkua.
Vakionokalla on yhen pytyn imuvenat auki kerrallaan sitten kun mennään yli 240 asteiseen niin siellä onkin kolmessa pytyssä venat auki.
Muuttuu vähän erilaiseks koko moottori
Melkein pitäs olla max väännötkin vaikka vaan teholukeman perässä max tietona/millä kierroksilla se on tullu.
Leave a comment:
-
Onkos tuo Matuhin auto penkitetty 5 (suurin) vaihteella? Selittäisi osittain korkeamman häviön vs. pienemmällä vaihteella penkitetyt. Ei toki noin suurta kumminkaan.
Onko porukalla kokemusta aiheesta, miten suuri vaikutus vaihteella/nopeudella mitattuun häviöön?Last edited by Joni*; 21-07-2017, 06:52.
Leave a comment:
-
Nuo matuhin pyörätehot on kyl tosiaan linjassa kaiken muun kanssa, mut melko levottomat häviöt voimansiirrossa
Mun käppyrät pitää näköjään tulkata vaikka exceliin, kun kierrosluvun mittaus ei sillon pelannu. Mut ~näköjään 443 heppaa oli pyöräteho 1bar paineilla ja hx35:lla. (490 koneesta).
Leave a comment:
Leave a comment: