Announcement

Collapse
No announcement yet.

Smg vaihteisto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nobody
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 224
    • KOTKA

    #16
    Vähän sivuaa nyt aihetta mut onkohan kellään tietoa automaattivahteiston "lastuista", omassa (540 E39) ainakin vaihtaa aika hitaan puoleisesti. Muistelisin et jossain olisin nähny juttua vilaukselta ....
    - Nobody is perfect -

    Comment

    • jls
      Newbiemmer
      • Oct 2005
      • 26
      • Jyväskylä

      #17
      Ei pala kytkin, kun palaa kumi. Ei muuta kuin poljin lattiaan ja renkaat sulaa.
      530d F10, Model 3 Performance & Corvette 1963.

      Ex:
      M3 e46 man, M3 e46 SMG, X5 e70, 125i e88 avo, 530d e60, 1502 (2002 turbolook), Mustang 1965 fastback....

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15256
        • Ajamisen Iloa

        #18
        Originally posted by hawkki
        Mlatvala: koitan tässä vastata joihinkin kysymyksiisi.

        SMG on tietokoneohjattu kytkin&vaihdesiirtojärjestelmä. Siellä on siis aivan tavallinen 6vaihteinen manuaalilaatikko jonka kylkeen nakattu toi järjestelmä. "Perusasennossa" se vaihtaa juuri silloin kuin sinä vedät/työnnät siitä vaihteenvalitsimesta, paukuttaa rajottajaa vasten mikäli näin käsket tekemään. Jos kierrokset tippuu sammumisrajaan niin silloin se tosin automaattisesti iskee pari pykälää pienempää pesään. Tietokone myöskin valvoo kierroslukua niin että ei anna vaihtaa pienemmälle mikäli kierrokset tämän myötä nousisi punarajan yli/liian lähelle sitä.

        "automaattiasennossa" tietokone tarkkailee sinun kaasunkäyttöä sekä nopeutta ja kierroslukua ja näitten perusteella päättelee milloinka se vaihteita vaihtelee. Tässä asennossa tapahtuu kickdown jos kaasua painaa reippaasti kierrosten ollessa matka-ajo lukemissa. Mikäli kaasun painaa aivan pohjaan niin että lattiassa oleva levy painuu sisään niin automaatti vaihtaa juuri ennen redlinea ja mikäli ylempänä mainittu kaasunpainallustilanne on niin raju että tämä nappula painuu maahan niin kickdown on kaksi tai jopa kolme vaihdetta.

        SMG:ssä on ns. launch controll, jossa kun kaasun painaa rivakasti alas ja samalla pitää vaihdekeppiä työnnettynä eteenpäin, niin se nakkasee kytkimen pois vasta 3000rpm paikkeilla. Tämä siis nopeita lähtöjä varten. Normaalisti lähdettäessä alkaa auto ryömimään eteenpäin heti kun kaasua painaa.

        Puhun tässä SMG:stä ja joku toiminto/ominaisuus voi olla erilailla SMGII:ssa.

        edit: jos siis porhaltaa kaasupohjassa/staattisessa asennossa menemään ja vaan nakataan smg:llä vaihdetta pesään niin vaihdot eivät ole aivan yhtä pehmeitä kuin vastaavassa tilanteessa automaatilla. Mutta jos kaasua löysää sopivasti juuri ennen vaihtamista niin vaihdot ovat niin sujuvia että niitä ei edes huomaa. Eli mistään "rytkyämisestä" ei ole kyse SMG ykkösenkään kohdalla, jos nykii meno niin se on kuskista kiinni...
        Todella asiallinen posti, olen tässä itsekin E36 3,2 SMG:tä pohdiskellut ja etenkin tuosta launch controllista en tiennyt ennen tätä.
        Mutta nyt tiedän.

        Mites jos olen ostamassa M3:sta jossa jo 220tkm mittarissa (melkovarmasti aidot kilsat) ja SMG laatikko niin olenko tekemässä taloudellista itsemurhaa? Kytkin on varmaan ehditty näillä kilometreilla vaihtaa kerran?
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • Convertible
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2003
          • 2638
          • Turku

          #19
          E36 SMG = super mega Uber scheisse
          E46 SMG II = Scheisse

          Jos haluat välttämättä jonkun muun kuin manuaalin, niin osta vasta kun BMW:lta saa DSG (audi) tyyppisen ratkaisun, joka on tulossa piakkoin.

          Olen ajanut vain tuota E46 versiota, mutta se on kuulemma valovuoden päässä tuosta ensimmäisestä versiosta, josta en ole kyllä kuullut yhtään hyvää sanaa.

          Radalla tuo II versio on ihan kiva, mutta siinä se.
          F25 X3 35d
          E87 118i
          E46 330ti
          E46 M3
          E30 M3
          E30 M3 Convertible
          Z3 Roadster

          Comment

          • reddewil
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 3015
            • West Coast

            #20
            Originally posted by remotion
            Mites jos olen ostamassa M3:sta jossa jo 220tkm mittarissa (melkovarmasti aidot kilsat) ja SMG laatikko niin olenko tekemässä taloudellista itsemurhaa? Kytkin on varmaan ehditty näillä kilometreilla vaihtaa kerran?
            Riippuen onko kuljettaja keppilaatikollisella ollut alle vai yli 20v, niin veikkaisin että SMG:llä olevien kiesien kytkimet on paremmassa kunnossa kun jalkakytkimellisien. Siksi koska SMG:n tietsikka luistattaa, eikä märkäkorva ratin ja penkin välissä! Tämä ei ole tieto, vaan kokeemukseen perustuva hypoteetti...
            ...

            Comment

            • Mr. Zetor
              BTCF Member
              • Oct 2005
              • 273
              • Lempäälä, Hell (summer home)

              #21
              ihmetyttää kun kaikki tällä foorumilla kilvan haukkuu SMG:tä. itellä on ainakin pelkkiä hyviä kokemuksia ko. laitteesta (-98 M3:ssa), siinä yhdistyy mielestäni automaatin ja manuaalin parhaat puolet. tehoa ei mene hukkaan niinkuin tavallisissa automaateissa ja toisaalta vaihdekeppiä ei tarvitse koko ajan hiflata (ellei halua), mikä on erityisesti kaupunkiajossa ja ruuhkissa aivan briljanttia.

              kytkin/laatikko kuluu taatusti vähemmän kuin manuaalilla jota pääsee itse luistattelemaan/repimään. sitäpaitsi SMG hoitelee välikaasut ja estää liian pienelle vaihdot yms. perinteisten automaattien 'ryömiminen' ilman kaasua ainakin itseäni ärsyttää, sitähän SMG:llä ei ole ollenkaan. itse en tule enää koskaan ostamaan manuaalilaatikkoista autoa.

              toki jos kumin/kytkimenpolttelu on ainoa mitä autolla haluaa tehdä, kannattaa valita manuaali.
              too much hassel, too little hoff...

              Comment

              • NHB
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2003
                • 1120

                #22
                Originally posted by Mr. Zetor
                ihmetyttää kun kaikki tällä foorumilla kilvan haukkuu SMG:tä. itellä on ainakin pelkkiä hyviä kokemuksia ko. laitteesta (-98 M3:ssa), siinä yhdistyy mielestäni automaatin ja manuaalin parhaat puolet.
                Joku voi myös nähdä myös niin, että siinä yhdistyvät automaatin ja manuaalin huonot puolet.

                Comment

                • Mr. Zetor
                  BTCF Member
                  • Oct 2005
                  • 273
                  • Lempäälä, Hell (summer home)

                  #23
                  Originally posted by NHB
                  Joku voi myös nähdä myös niin, että siinä yhdistyvät automaatin ja manuaalin huonot puolet.
                  ...which are?
                  too much hassel, too little hoff...

                  Comment

                  • Sene
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 925
                    • Enschede, The Netherlands

                    #24
                    Kyllä itselle ainakin SMG olisi se vaihtoehto jonka haluaisin jos voisi valita. Mielestäni juuri niinku tsetori sanoi että siinä yhdistyy automaatin ja manuaalin parhaat puolet.
                    F11 LCI 535xi


                    Ex.

                    E36 320i sedan
                    E36 LCI 328i coupe
                    E61 LCI 530xi

                    Comment

                    • Juppe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4541
                      • TURKU

                      #25
                      Tää on kans näitä oikeen kunnon mutu juttuja. Muutamalta jannulta olen kuullut pelkkää hyvää ihan tuosta e36 M3 smg loodastakin. Kaikki 316i jannut kyllä tietää nakkarilla kuinka perseestä se laatikko on, mutta hassua on se, että ne joilla oikeesti on/on ollut tommonen kertovat olevansa siihen vilpittömästi tyytyväisiä. Itseäkin kiinnostaisi kovasti tuo smg laatikko jos/kun m3 bemarin hankintaa suunnittelen. Onko tuota lootaa saanut E36 M3 GT pirssiin?

                      Comment

                      • NHB
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2003
                        • 1120

                        #26
                        Originally posted by Mr. Zetor
                        ...which are?
                        No vaikka perinteistä automaattia nykivämmät vaihdot ja perinteistä manuaalia tylsempi ajokokemus.

                        Comment

                        • Mr. Zetor
                          BTCF Member
                          • Oct 2005
                          • 273
                          • Lempäälä, Hell (summer home)

                          #27
                          Originally posted by Juppe
                          Tää on kans näitä oikeen kunnon mutu juttuja. Muutamalta jannulta olen kuullut pelkkää hyvää ihan tuosta e36 M3 smg loodastakin. Kaikki 316i jannut kyllä tietää nakkarilla kuinka perseestä se laatikko on, mutta hassua on se, että ne joilla oikeesti on/on ollut tommonen kertovat olevansa siihen vilpittömästi tyytyväisiä. Itseäkin kiinnostaisi kovasti tuo smg laatikko jos/kun m3 bemarin hankintaa suunnittelen.
                          true. true. yleensä argumenttina on jotain tyyliin 'kaikki kovat kuskit ajaa manuaalilla'... kyllä jalkakytkimellinen ja sotkettava manuaalilaatikko on varmasti paras kun suumakkeri ja muut f1-kuskitkin sitä käyttää! tai siis...

                          eniwei, kuten jo sanoinkin, en aio enää manuaaliin palata 8 kuukauden smg-kokemuksen jälkeen (joista tosin 4kk oli kortti kuivumassa...).
                          too much hassel, too little hoff...

                          Comment

                          • Remotion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 15256
                            • Ajamisen Iloa

                            #28
                            Originally posted by NHB
                            No vaikka perinteistä automaattia nykivämmät vaihdot ja perinteistä manuaalia tylsempi ajokokemus.
                            a) opettele ensin miten se koko systeemi edes toimii
                            b) tule sitten puhumaan...

                            mikä siitä tekee tylsemmän ja miksi se on nykivämpi?
                            okei, kyllähän se kovastikin nykii jos nilkkasuorana menee ja rusauttelee vaihteita...
                            Z3 coupé individual

                            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                            Comment

                            • Juhis
                              BTCF Honorary Member
                              • Jul 2002
                              • 19175
                              • -

                              #29
                              Niin yleensähän E36 M3 3,2 mallin SMG vaihteistoa on haukuttu hitaista vaihdoista. Idealtaan vaihteisto on pirun hyvä ja tekniikka kiinnostavaa. Kaikki on kuitenkin suhteellista. Kyllähän tuollainen SMG vaihteisto on kaupunkiajossa huomattavasti manuaalia miellyttävämpi, mutta manuaalivaihteistossa hyvä puoli on taas huollon helppous. Eli jos jotain hajoaa normaalissa ajossa niin se on yleensä kytkin, ei itse vaihteisto.
                              All good things come to those who wait.

                              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                              Sound Factory Bar & Nightclub

                              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                              Comment

                              • Mr. Zetor
                                BTCF Member
                                • Oct 2005
                                • 273
                                • Lempäälä, Hell (summer home)

                                #30
                                Originally posted by Juhis
                                Niin yleensähän E36 M3 3,2 mallin SMG vaihteistoa on haukuttu hitaista vaihdoista.
                                toi on kyllä täysin totta, (ylöspäin)vaihto voisi tosiaan olla nopeampikin. taitaa vetää välikaasun myös isompaa silmään laittaessaan, ainakin siltä kuulostaisi. alaspäin vaihdettaessa taas välikaasu on kiva olla olemassa, ainakaan itellä ei riittäisi taidot eikä motivaatio heel-toe -kikkailuihin edes radalla...
                                too much hassel, too little hoff...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎