Vähän sivuaa nyt aihetta mut onkohan kellään tietoa automaattivahteiston "lastuista", omassa (540 E39) ainakin vaihtaa aika hitaan puoleisesti. Muistelisin et jossain olisin nähny juttua vilaukselta ....
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Smg vaihteisto
Collapse
X
-
Originally posted by hawkkiMlatvala: koitan tässä vastata joihinkin kysymyksiisi.
SMG on tietokoneohjattu kytkin&vaihdesiirtojärjestelmä. Siellä on siis aivan tavallinen 6vaihteinen manuaalilaatikko jonka kylkeen nakattu toi järjestelmä. "Perusasennossa" se vaihtaa juuri silloin kuin sinä vedät/työnnät siitä vaihteenvalitsimesta, paukuttaa rajottajaa vasten mikäli näin käsket tekemään. Jos kierrokset tippuu sammumisrajaan niin silloin se tosin automaattisesti iskee pari pykälää pienempää pesään. Tietokone myöskin valvoo kierroslukua niin että ei anna vaihtaa pienemmälle mikäli kierrokset tämän myötä nousisi punarajan yli/liian lähelle sitä.
"automaattiasennossa" tietokone tarkkailee sinun kaasunkäyttöä sekä nopeutta ja kierroslukua ja näitten perusteella päättelee milloinka se vaihteita vaihtelee. Tässä asennossa tapahtuu kickdown jos kaasua painaa reippaasti kierrosten ollessa matka-ajo lukemissa. Mikäli kaasun painaa aivan pohjaan niin että lattiassa oleva levy painuu sisään niin automaatti vaihtaa juuri ennen redlinea ja mikäli ylempänä mainittu kaasunpainallustilanne on niin raju että tämä nappula painuu maahan niin kickdown on kaksi tai jopa kolme vaihdetta.
SMG:ssä on ns. launch controll, jossa kun kaasun painaa rivakasti alas ja samalla pitää vaihdekeppiä työnnettynä eteenpäin, niin se nakkasee kytkimen pois vasta 3000rpm paikkeilla. Tämä siis nopeita lähtöjä varten. Normaalisti lähdettäessä alkaa auto ryömimään eteenpäin heti kun kaasua painaa.
Puhun tässä SMG:stä ja joku toiminto/ominaisuus voi olla erilailla SMGII:ssa.
edit: jos siis porhaltaa kaasupohjassa/staattisessa asennossa menemään ja vaan nakataan smg:llä vaihdetta pesään niin vaihdot eivät ole aivan yhtä pehmeitä kuin vastaavassa tilanteessa automaatilla. Mutta jos kaasua löysää sopivasti juuri ennen vaihtamista niin vaihdot ovat niin sujuvia että niitä ei edes huomaa. Eli mistään "rytkyämisestä" ei ole kyse SMG ykkösenkään kohdalla, jos nykii meno niin se on kuskista kiinni...
Mutta nyt tiedän.
Mites jos olen ostamassa M3:sta jossa jo 220tkm mittarissa (melkovarmasti aidot kilsat) ja SMG laatikko niin olenko tekemässä taloudellista itsemurhaa? Kytkin on varmaan ehditty näillä kilometreilla vaihtaa kerran?
Comment
-
-
E36 SMG = super mega Uber scheisse
E46 SMG II = Scheisse
Jos haluat välttämättä jonkun muun kuin manuaalin, niin osta vasta kun BMW:lta saa DSG (audi) tyyppisen ratkaisun, joka on tulossa piakkoin.
Olen ajanut vain tuota E46 versiota, mutta se on kuulemma valovuoden päässä tuosta ensimmäisestä versiosta, josta en ole kyllä kuullut yhtään hyvää sanaa.
Radalla tuo II versio on ihan kiva, mutta siinä se.F25 X3 35d
E87 118i
E46 330ti
E46 M3
E30 M3
E30 M3 Convertible
Z3 Roadster
Comment
-
-
Originally posted by remotionMites jos olen ostamassa M3:sta jossa jo 220tkm mittarissa (melkovarmasti aidot kilsat) ja SMG laatikko niin olenko tekemässä taloudellista itsemurhaa? Kytkin on varmaan ehditty näillä kilometreilla vaihtaa kerran?...
Comment
-
-
ihmetyttää kun kaikki tällä foorumilla kilvan haukkuu SMG:tä. itellä on ainakin pelkkiä hyviä kokemuksia ko. laitteesta (-98 M3:ssa), siinä yhdistyy mielestäni automaatin ja manuaalin parhaat puolet. tehoa ei mene hukkaan niinkuin tavallisissa automaateissa ja toisaalta vaihdekeppiä ei tarvitse koko ajan hiflata (ellei halua), mikä on erityisesti kaupunkiajossa ja ruuhkissa aivan briljanttia.
kytkin/laatikko kuluu taatusti vähemmän kuin manuaalilla jota pääsee itse luistattelemaan/repimään. sitäpaitsi SMG hoitelee välikaasut ja estää liian pienelle vaihdot yms. perinteisten automaattien 'ryömiminen' ilman kaasua ainakin itseäni ärsyttää, sitähän SMG:llä ei ole ollenkaan. itse en tule enää koskaan ostamaan manuaalilaatikkoista autoa.
toki jos kumin/kytkimenpolttelu on ainoa mitä autolla haluaa tehdä, kannattaa valita manuaali.too much hassel, too little hoff...
Comment
-
-
Originally posted by Mr. Zetorihmetyttää kun kaikki tällä foorumilla kilvan haukkuu SMG:tä. itellä on ainakin pelkkiä hyviä kokemuksia ko. laitteesta (-98 M3:ssa), siinä yhdistyy mielestäni automaatin ja manuaalin parhaat puolet.
Comment
-
-
Tää on kans näitä oikeen kunnon mutu juttuja. Muutamalta jannulta olen kuullut pelkkää hyvää ihan tuosta e36 M3 smg loodastakin. Kaikki 316i jannut kyllä tietää nakkarilla kuinka perseestä se laatikko on, mutta hassua on se, että ne joilla oikeesti on/on ollut tommonen kertovat olevansa siihen vilpittömästi tyytyväisiä. Itseäkin kiinnostaisi kovasti tuo smg laatikko jos/kun m3 bemarin hankintaa suunnittelen. Onko tuota lootaa saanut E36 M3 GT pirssiin?
Comment
-
-
Originally posted by JuppeTää on kans näitä oikeen kunnon mutu juttuja. Muutamalta jannulta olen kuullut pelkkää hyvää ihan tuosta e36 M3 smg loodastakin. Kaikki 316i jannut kyllä tietää nakkarilla kuinka perseestä se laatikko on, mutta hassua on se, että ne joilla oikeesti on/on ollut tommonen kertovat olevansa siihen vilpittömästi tyytyväisiä. Itseäkin kiinnostaisi kovasti tuo smg laatikko jos/kun m3 bemarin hankintaa suunnittelen.
eniwei, kuten jo sanoinkin, en aio enää manuaaliin palata 8 kuukauden smg-kokemuksen jälkeen (joista tosin 4kk oli kortti kuivumassa...).
too much hassel, too little hoff...
Comment
-
-
Originally posted by NHBNo vaikka perinteistä automaattia nykivämmät vaihdot ja perinteistä manuaalia tylsempi ajokokemus.
b) tule sitten puhumaan...
mikä siitä tekee tylsemmän ja miksi se on nykivämpi?
okei, kyllähän se kovastikin nykii jos nilkkasuorana menee ja rusauttelee vaihteita...
Comment
-
-
Niin yleensähän E36 M3 3,2 mallin SMG vaihteistoa on haukuttu hitaista vaihdoista. Idealtaan vaihteisto on pirun hyvä ja tekniikka kiinnostavaa. Kaikki on kuitenkin suhteellista. Kyllähän tuollainen SMG vaihteisto on kaupunkiajossa huomattavasti manuaalia miellyttävämpi, mutta manuaalivaihteistossa hyvä puoli on taas huollon helppous. Eli jos jotain hajoaa normaalissa ajossa niin se on yleensä kytkin, ei itse vaihteisto.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by JuhisNiin yleensähän E36 M3 3,2 mallin SMG vaihteistoa on haukuttu hitaista vaihdoista.too much hassel, too little hoff...
Comment
-
Comment