Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16457
    • Asikkala

    #16
    Originally posted by Jalmarsson666 View Post
    Vm 90 e30 autona ja päästöt hylätty, HC ppm arvo yli 2000 ei vähäpäästöisessä se sanoi vissiin että täytyy olla alle 600. Mistäkön toi johtuu ja miten sais kuriin?
    Co liian pieni jolloin hc nousee ? O2 myös melko korkealla.

    Comment

    • AlpinWeiss
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2007
      • 927
      • West coast

      #17
      Originally posted by Jalmarsson666 View Post
      Vm 90 e30 autona ja päästöt hylätty, HC ppm arvo yli 2000 ei vähäpäästöisessä se sanoi vissiin että täytyy olla alle 600. Mistäkön toi johtuu ja miten sais kuriin?

      • Katti?
      • Lambda?
      • Venttiilit kuluneet?
      • Imuvuoto
      • Ei sytytä kunnolla, onko tulpat minkä väriset?
      • Suuttimet
      • Ajoitus ei ihan kohdallaan
      • Käy rikkaalla ym. tai muusta syystä

      Noista nyt lähtisin liikkeelle yksi kerrallaan tai sen perusteella onko jotain muita oireita tiedossa.
      MBCLK240 -02
      E36 318 -93
      E46 320 Ci -01
      E46 330 CiA -01
      E60 520i -04
      E93 325i -07
      F36 420xi -16

      Comment

      • Jalmarsson666
        Bimmer Rookie
        • Jun 2017
        • 91
        • Raasepori

        #18
        Originally posted by AlpinWeiss View Post
        • Katti?
        • Lambda?
        • Venttiilit kuluneet?
        • Imuvuoto
        • Ei sytytä kunnolla, onko tulpat minkä väriset?
        • Suuttimet
        • Ajoitus ei ihan kohdallaan
        • Käy rikkaalla ym. tai muusta syystä

        Noista nyt lähtisin liikkeelle yksi kerrallaan tai sen perusteella onko jotain muita oireita tiedossa.
        Kattia tai lamdaa ei ole, tulpilla ajettu 100km vaihdon yhteydessä huomasin että yksi niistä oli öljyinen. Suuttimet on vaihdettu m50 suuttimiin ja käy hieman rikkaalla. Voiko se pelkästään vaikuttaa noin isoon hc arvoon että käy rikkaalla?
        Kone savuttaa myös jonkin verran sinistä ja öljyä kuluttaa 1l/1000km~ onko silläkin merkitystä hc arvoon? Kaikki autot on ennen menny päästöistä läpi ni ei oikee oo aikasempaa kokemusta asiasta

        Bmw f32 - 435d &
        M50b20 Bmw e30

        Comment

        • _ville
          BTCF Member
          • Sep 2013
          • 244
          • Pirkanmaa

          #19
          Jos tulppa oli kerran öljyinen niin katso venakopan tiiviste kuntoon. Huono sytytys aiheuttaa palamattoman bensan pakokaasussa, eli hiilivedyt(hc) ovat koholla. Jos ei sillä auta niin suuttimet vaihtoon myös. Ja liian isot suuttimet voivat kyllä aiheuttaa hyvinkin tuollaista.

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16457
            • Asikkala

            #20
            Originally posted by AlpinWeiss View Post
            [*]Käy rikkaalla ym. tai muusta syystä
            Originally posted by Jalmarsson666 View Post
            Kkäy hieman rikkaalla.
            Miten se käy rikkaalla jos co on 0,3 ?

            Comment

            • mmie
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2012
              • 504
              • Kouvola

              #21
              Originally posted by Jalmarsson666 View Post
              Vm 90 e30 autona ja päästöt hylätty, HC ppm arvo yli 2000 ei vähäpäästöisessä se sanoi vissiin että täytyy olla alle 600. Mistäkön toi johtuu ja miten sais kuriin?
              Parikytvuotta sitten omassa -91 civicissä oli (muistaakseni juuri) HC korkealla, mittaaja kysyi öljyjen ikää, olivat 10tkm ajettu. Öljynvaihdon jälkeen putosivat. Kaipa tuo jotenkin huohotushöyryjen polttoon hondassa sitten liittyi.
              ex e36 325
              ex e46 328
              e92 335i FBO
              Ducati 900S ie
              KTM 640
              Suzuki GT550
              Honda CBR600

              Comment

              • Jalmarsson666
                Bimmer Rookie
                • Jun 2017
                • 91
                • Raasepori

                #22
                Originally posted by AlpinWeiss View Post
                • Katti?
                • Lambda?
                • Venttiilit kuluneet?
                • Imuvuoto
                • Ei sytytä kunnolla, onko tulpat minkä väriset?
                • Suuttimet
                • Ajoitus ei ihan kohdallaan
                • Käy rikkaalla ym. tai muusta syystä

                Noista nyt lähtisin liikkeelle yksi kerrallaan tai sen perusteella onko jotain muita oireita tiedossa.
                Toi m20 orkkis IMM oli sisältä aika öljyinen myös, tossa oli ylimääränen m30 IMM tallissa ja kun sen laitoin kiinni niin kone käy paljon tasasemmin tyhjäkäyntiä ja vastaa myös kaasuun paremmin.. Voisko se olla syy noihin HC arvoihin että imm:n lanka ollu öljyinen? Tietenkin sekin pitäisi saada selville miksi alunperin edes IMM oli öljyinen, ohivuoto?

                Originally posted by mmie View Post
                Parikytvuotta sitten omassa -91 civicissä oli (muistaakseni juuri) HC korkealla, mittaaja kysyi öljyjen ikää, olivat 10tkm ajettu. Öljynvaihdon jälkeen putosivat. Kaipa tuo jotenkin huohotushöyryjen polttoon hondassa sitten liittyi.
                Öljyt tuli kans tossa tulppien yhteydessä vaihettua noin 100km ennen katsastusta

                Edit: päätin tulpat viel kattoo vaikka vaihoin ne alle 100km sit niin sama joka viimeksi oli hieman öljyinen oli nyt ton näköinen (kuva alla) ei mikään ihme jos ei kunnolla sytytä... Kaikki muut tulpat ok
                Attached Files
                Last edited by Jalmarsson666; 30-09-2020, 23:54.

                Bmw f32 - 435d &
                M50b20 Bmw e30

                Comment

                • AlpinWeiss
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2007
                  • 927
                  • West coast

                  #23
                  Originally posted by Jalmarsson666 View Post
                  Toi m20 orkkis IMM oli sisältä aika öljyinen myös, tossa oli ylimääränen m30 IMM tallissa ja kun sen laitoin kiinni niin kone käy paljon tasasemmin tyhjäkäyntiä ja vastaa myös kaasuun paremmin.. Voisko se olla syy noihin HC arvoihin että imm:n lanka ollu öljyinen? Tietenkin sekin pitäisi saada selville miksi alunperin edes IMM oli öljyinen, ohivuoto?



                  Öljyt tuli kans tossa tulppien yhteydessä vaihettua noin 100km ennen katsastusta

                  Edit: päätin tulpat viel kattoo vaikka vaihoin ne alle 100km sit niin sama joka viimeksi oli hieman öljyinen oli nyt ton näköinen (kuva alla) ei mikään ihme jos ei kunnolla sytytä... Kaikki muut tulpat ok

                  On kyllä aika miehekkään näköinen tulppa! Aika paljon se huohottaa jos noin paljon öljyä pääsee "öljyttömiin paikkoihin." Suosittelisin ehkä vähän vv-kumi jumppaa. Aika erikoisen röpelöiseksi mennyt tuossa tulpan päässä tavara. Käytätkö jotain öljynlisäaineita, ihan mielenkiinnosta?
                  MBCLK240 -02
                  E36 318 -93
                  E46 320 Ci -01
                  E46 330 CiA -01
                  E60 520i -04
                  E93 325i -07
                  F36 420xi -16

                  Comment

                  • snadell
                    Newbiemmer
                    • Mar 2020
                    • 22
                    • Kainuu

                    #24
                    1995 E36 M52B20 Päästöjen ongelma.

                    Päästöt tyhjäkäynti/kierrokset
                    Co% 0.4/0.6 sallittu 0.5/0.3
                    Co2% 12.5/12.1
                    HC ppm 331/225 sallittu 100/100
                    02% 2.7/2.86 sallittu 5/5
                    Lambda 1.12 sallittu 0.97-1.03

                    Eli co kierroksilla korkea, hc kummallakin korkea ja lambda arvo korkea..
                    Rikkaallahan tuo käy, savuaa paljon ja haisee pahalle päästöjä ottaessa. Mistä kannattaisi aloittaa? Lambda, katti?

                    Suuttimien tiivisteet, imusarjan tiiviste, separaattori, tulpat vaihdettu vasta ja ilmanputsari alle 10tkm sitten ja hyvältä näyttää.

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16457
                      • Asikkala

                      #25
                      O2 on lähelle 3, vuotaako pakoputki ?

                      Comment

                      • vexu524tdic
                        BTCF Member
                        • Jan 2004
                        • 776
                        • Gallia = Kinnula

                        #26
                        Originally posted by Jalmarsson666 View Post
                        Toi m20 orkkis IMM oli sisältä aika öljyinen myös, tossa oli ylimääränen m30 IMM tallissa ja kun sen laitoin kiinni niin kone käy paljon tasasemmin tyhjäkäyntiä ja vastaa myös kaasuun paremmin.. Voisko se olla syy noihin HC arvoihin että imm:n lanka ollu öljyinen? Tietenkin sekin pitäisi saada selville miksi alunperin edes IMM oli öljyinen, ohivuoto?



                        Öljyt tuli kans tossa tulppien yhteydessä vaihettua noin 100km ennen katsastusta

                        Edit: päätin tulpat viel kattoo vaikka vaihoin ne alle 100km sit niin sama joka viimeksi oli hieman öljyinen oli nyt ton näköinen (kuva alla) ei mikään ihme jos ei kunnolla sytytä... Kaikki muut tulpat ok
                        Tarkista lohkon ja imusarjan välinen putki, että on kunnolla paikoillaan ja sen yläpään tiivistys kunnossa. Osa nro 11



                        Oliko 5. tai 6. sylinteri josta tulppa karstoittuu?
                        Last edited by vexu524tdic; 07-10-2020, 21:06.
                        e70 X5 3.0sd -08
                        f30 320i xdrive -16
                        e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                        e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                        e30 316 -88 2,2TIC M10
                        e21 323i -81 ruostekasa...

                        Comment

                        • snadell
                          Newbiemmer
                          • Mar 2020
                          • 22
                          • Kainuu

                          #27
                          Originally posted by jr66 View Post
                          O2 on lähelle 3, vuotaako pakoputki ?
                          Täytyy vklp puottaa koko putki ja katsoa. Joka mahdollinen sauma hitsattu edellisen omistajan toimesta...

                          Comment

                          • Juikee
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2015
                            • 41
                            • Tornio

                            #28
                            Mikähän mahtaa vaivata 2007 335xi:tä, elikkä N54. Vakio downpipet ja muutenkin koko putkisto, ainoastaan välijäähdytin ja kartiosuodattimet vaihdettu. Vakio softalla katsastus. Määräaikaiskatsastuksessa pomppasi päästöistä:
                            CO%: 0,91
                            CO2: 14,00
                            HC: 106
                            O2: 0,71
                            Lambda 1,002

                            Huomasin siinä takavasemmalla että vähän pätki kun oli kierroksia, hyllyssä oli molemmat uudet orkkis Bosch etulambdat niin vaihtelin ne, sekä uudet puolat. Tulpat tarkastin, OK, vaihdettu kesällä (1000km sitten). Nollasin lambda adaptaatiot jne. Jälkitarkastukseen paremmin käyvällä ja kuumaksi poljetulla autolla:

                            CO%: 0,95 sallittu 0,2
                            CO2: 14,00
                            HC: 155 sallittu 100
                            O2: 0,82
                            Lambda: 1,005

                            Eli huonompaan suuntaan mentiin. Mitäs sitten? Pakokaasu kyllä haisee kieltämättä pahalle, mutta auto käy kuin kello ja vetoja on.

                            Comment

                            • snadell
                              Newbiemmer
                              • Mar 2020
                              • 22
                              • Kainuu

                              #29
                              Originally posted by snadell View Post
                              1995 E36 M52B20 Päästöjen ongelma.

                              Päästöt tyhjäkäynti/kierrokset
                              Co% 0.4/0.6 sallittu 0.5/0.3
                              Co2% 12.5/12.1
                              HC ppm 331/225 sallittu 100/100
                              02% 2.7/2.86 sallittu 5/5
                              Lambda 1.12 sallittu 0.97-1.03

                              Eli co kierroksilla korkea, hc kummallakin korkea ja lambda arvo korkea..
                              Rikkaallahan tuo käy, savuaa paljon ja haisee pahalle päästöjä ottaessa. Mistä kannattaisi aloittaa? Lambda, katti?

                              Suuttimien tiivisteet, imusarjan tiiviste, separaattori, tulpat vaihdettu vasta ja ilmanputsari alle 10tkm sitten ja hyvältä näyttää.
                              Alkaa ideat pikkuhiljaa loppumaan, vaihdettu katti ja tilkitty pakoputki. Kaikki arvot ok paitsi hc n.200 koholla ja lambdan arvo ~0,95
                              Selvästi rikkaalla käy..
                              Vikakoodia antaa toisen lambdan esilämmityksestä, liekköhän vaikutusta? Ajoaikaa enää pari viikkoa ja jos ei ala selvitä nii saa talven odottaa tallissa ja keväällä katsoa uudelleen

                              Comment

                              • mmie
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2012
                                • 504
                                • Kouvola

                                #30
                                Originally posted by Juikee View Post
                                Mikähän mahtaa vaivata 2007 335xi:tä, elikkä N54. Vakio downpipet ja muutenkin koko putkisto, ainoastaan välijäähdytin ja kartiosuodattimet vaihdettu. Vakio softalla katsastus. Määräaikaiskatsastuksessa pomppasi päästöistä:
                                CO%: 0,91
                                CO2: 14,00
                                HC: 106
                                O2: 0,71
                                Lambda 1,002

                                Huomasin siinä takavasemmalla että vähän pätki kun oli kierroksia, hyllyssä oli molemmat uudet orkkis Bosch etulambdat niin vaihtelin ne, sekä uudet puolat. Tulpat tarkastin, OK, vaihdettu kesällä (1000km sitten). Nollasin lambda adaptaatiot jne. Jälkitarkastukseen paremmin käyvällä ja kuumaksi poljetulla autolla:

                                CO%: 0,95 sallittu 0,2
                                CO2: 14,00
                                HC: 155 sallittu 100
                                O2: 0,82
                                Lambda: 1,005

                                Eli huonompaan suuntaan mentiin. Mitäs sitten? Pakokaasu kyllä haisee kieltämättä pahalle, mutta auto käy kuin kello ja vetoja on.
                                Voisiko olla perinteistä n54:n suutin ongelmaa?
                                ex e36 325
                                ex e46 328
                                e92 335i FBO
                                Ducati 900S ie
                                KTM 640
                                Suzuki GT550
                                Honda CBR600

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎