Originally posted by Urpo_rotta
View Post
Tilavuudella ei liene suurta väliä hydrauliikassa. Vaan pinta-alalla jolle paine vaikuttaa. Varmaan sitä haitkin.
Edit(lisää höpötystä sekä lainaus lisätty):
Nytten kun tarkemmin laski esimerkin kun sain auton parkkiin, niin esim. 3mm sisähalkaisialla olevan 300mm pitkän letkun paineeseen vaikuttava pinta-ala on 70 kertaa suurempi kuin 26mm työsylinterin mäntä... Eli jos letku pullistuisi vaikka 0.1mm, niin se on kaksi kertaa männän pinta-ala. Jolloin esim. 19mm pääsylinterin tarvii liikkua selvästi enemmän, jotta työsylinteri liikkuisi saman verran, kuin tilanteessa jossa letku ei olisi pullistunut tasaisesti 0,1mm:ä.
Siitä en tiedä pullistuuko uusi/ehjä kytkimen letku yhtään normaalissa käytössä. Mutta sen tiiän, että kun yhdessä autossa letku oli lähellä pakosarjaa, niin vanha oem kumiletku ei tuossa toiminut kaikissa tilanteissa. Kun esim. parkkipaikalla burnaili ja ilmanvirta ei jäähdyttänyt paikkoja tässä tilanteessa, niin kytkin ei enää irrottanut kunnolla ja pykäliä ei saanut päälle. Teräspunosletkulla ei ollut enää samaa ongelmaa. En tiedä oisko uusi kumiletku ajanut saman asian, voi olla tai sitten ei.
Tässähän pitää ruveta kohta pyörtämään omaa kantaa, että kytkiletku ei "säätäisi" yhtään. Käykee nyt joku varmistamassa, pullistuuko se kumiletku yhtään, edes vaikka puolta kymppiä.
Comment