Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbopakosarjan suunnittelu m20b25

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • samivaan
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 176

    #61
    Mikä logiikka kutoskoneessa on putkien samanpituisuudella pulssien kannalta?

    Neloskoneessa ymmärrän, että kun tulee tasaisesti neljä pulssia, jos menee vaikka aikajana näin: (X=pulssi ja - on aikayksikkö)
    --X--X--X--X ja sitten kierros alkaa alusta, kokoajan tasaisesti pulsseja.

    Mutta kutoskoneessahan neljä tahtia tulee kuudesti per kierros, niin eikös tuo syklitys mene per kierros jotenkin näin:
    -XX--XX--X-X

    Eli teoriassa kutoskoneeseen pitäisi tehdä kaikki putket eri mittaiseksi, että tulisi tasaiset välit pulssien välille?

    Onko tuota dynotettu, että onko putkien saman pituisuudella merkitystä tehoihin 5% vai 0.5% turbo myllyssä?

    Comment

    • Spetke
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 3447
      • Janakkala

      #62
      Originally posted by BMW 325I avo View Post
      Eli jonkinlainen suppilo/kartiosekasikiö niissä kaikissa on. Kuvia varmaan löytyy netistä vaikka millä mitalla.
      Itselläni se on toteutettu TUOLLAISELLA kartiolla, kolmesta tuumasta --> kolmeen ja puoleen tuumaan
      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

      Comment

      • culli
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2005
        • 378
        • Helsinki

        #63
        SAMIVAAN:
        Mutta kutoskoneessahan neljä tahtia tulee kuudesti per kierros, niin eikös tuo syklitys mene per kierros jotenkin näin:
        -XX--XX--X-X


        Eikös ne tahdit nyt kuutosessakin tasaisesti mene.
        G20 320i M-sport
        Alfa GTV 1750

        Comment

        • SledgeHammer82
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1651
          • Pk-seutu

          #64
          Originally posted by samivaan View Post
          ...
          Mutta kutoskoneessahan neljä tahtia tulee kuudesti per kierros, niin eikös tuo syklitys mene per kierros jotenkin näin:
          -XX--XX--X-X
          ...
          Tarkoittaako tuo siis, että peräkkäin tulee 1 ja 5 pytyiltä pulssi, sitten hetki taukoa ja sitten 3 ja 6 pytyiltä, taas hetki taukoa ja sitten pulssi kakkos pytyltä, lyhyt tauko ja nelospytyltä pulssi, lyhyt tauko ja sitten taas kierros alusta, vai mitä oikein ajat takaa? Ei ihan mene jakeluun, kyllä ne pulssit ihan tasaisin välein tulee kuusisylinterisissäkin.

          Comment

          • Spetke
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 3447
            • Janakkala

            #65
            Originally posted by samivaan View Post
            Neloskoneessa ymmärrän, että kun tulee tasaisesti neljä pulssia, jos menee vaikka aikajana näin: (X=pulssi ja - on aikayksikkö)
            --X--X--X--X ja sitten kierros alkaa alusta, kokoajan tasaisesti pulsseja.

            Mutta kutoskoneessahan neljä tahtia tulee kuudesti per kierros, niin eikös tuo syklitys mene per kierros jotenkin näin:
            -XX--XX--X-X
            No ihan samalla tavalla se kutonen sykkii... mietippä hiukan...
            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

            Comment

            • samivaan
              Bimmer Rookie
              • Nov 2004
              • 176

              #66
              Niin totta. Kampikulma jos vaihtuu lyhyemmäksi sylinterimäärää lisätessä niin silloin putket tulevat samanmittaisiksi. Ainoastaan pituusero eri koneiden välillä vaihtelee 4,5,6 ja 8syl koneissa. Entäs V12, eikö kasikoneessa jo osa pytyistä sytytä samaan aikaan, jolloin "single turboa" ei voi rakentaa, tai pitää olla eri mittaiset putkitukset?
              Kutoskonehan on 2kpl 3syl koneita vastakkain, tuleeko siinä samaan aikaan pulsseja, vai onko siinä silti kaikki pytyt 60 asteen kulmalla "jonossa"?

              Comment

              • kalle7876
                Bimmer Fanatic
                • May 2005
                • 493

                #67
                tommonen tuli omasta sarjasta
                masterpower -009 ja 2xtialin 46mm kopioo kiinni siinä
                Last edited by kalle7876; 08-03-2009, 09:25.
                www.kkdmotorsport.com
                www.pirkanmaanturbo.fi

                Comment

                • Neppo
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 721
                  • Laihia

                  #68
                  Kiitoksia Spetkelle kuvasta/ linkistä. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Kuvissa taisi myös esiintyä edellisessä viestissäni mainittu julmettu turbo

                  Comment

                  • m50 turbo
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2005
                    • 454

                    #69
                    Originally posted by kalle7876 View Post
                    tommonen tuli omasta sarjasta
                    masterpower -009 ja 2xtialin 46mm kopioo kiinni siinä
                    mihin toi paketti on menossa?
                    http://www.teammadmax.com

                    Comment

                    • kalle7876
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2005
                      • 493

                      #70
                      Originally posted by m50 turbo View Post
                      mihin toi paketti on menossa?
                      noo e28 oon sitä haaveillu, saas nähä sopiikos:think
                      www.kkdmotorsport.com
                      www.pirkanmaanturbo.fi

                      Comment

                      • culli
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2005
                        • 378
                        • Helsinki

                        #71
                        Originally posted by samivaan View Post
                        Niin totta. Kampikulma jos vaihtuu lyhyemmäksi sylinterimäärää lisätessä niin silloin putket tulevat samanmittaisiksi. Ainoastaan pituusero eri koneiden välillä vaihtelee 4,5,6 ja 8syl koneissa. Entäs V12, eikö kasikoneessa jo osa pytyistä sytytä samaan aikaan, jolloin "single turboa" ei voi rakentaa, tai pitää olla eri mittaiset putkitukset?
                        Kutoskonehan on 2kpl 3syl koneita vastakkain, tuleeko siinä samaan aikaan pulsseja, vai onko siinä silti kaikki pytyt 60 asteen kulmalla "jonossa"?
                        Kutosessa on ikään kuin kaksi kolmepyttyistä peilikuvana vastakkain. Kaikki sytkät tulee yksittäin 120 asteen välein. V8:ssa sytkät tulee 90 asteen välein.
                        Last edited by culli; 26-11-2006, 13:49.
                        G20 320i M-sport
                        Alfa GTV 1750

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎