Announcement

Collapse
No announcement yet.

m57 ketju poikki, mitä kannattaisi tehdä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juho_
    BTCF Member
    • Jul 2016
    • 1069
    • Suomi

    #61
    Mie oon aika paljon käyttänyt Febin ketjupaketteja.
    En tiiä kenen valmistamia alunperin, mut ihan kohtuu laadukkaan oloisia olleet.

    Samoin SKF paketeissa tulleita ketjusarjoja pari kertaa ainakin.

    Joku jolla pidemmältä aikaväliltä tietoa miten kestää, voinee paremmin kertoa.
    YouTube
    Instagram // Juhon Moottoripaja

    Comment

    • Kiding
      Bimmer Rookie
      • Dec 2015
      • 190
      • Tamperkele

      #62
      Näkyy olevan Autodocilta nuo sarjat n. puolet halvempia, kuin Kl osilta
      BMW E61 530D 2008

      Comment

      • joko
        Bimmer Enthusiast
        • May 2004
        • 1964
        • Seinäjoki

        #63
        Originally posted by Kiding View Post
        Näkyy olevan Autodocilta nuo sarjat n. puolet halvempia, kuin Kl osilta
        Joo meinasin kirjoittaa kans että esim ebayn kautta tilaten saman sarjan saa satasella. Onko muuten jollain jääny omasta remontista m57 ajoitus työkaluja hyllyyn voisin ostaa sellaiset. Jos ei niin täytyy tilata omat
        F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
        W906 319 sprinter - 14

        Comment

        • Juho_
          BTCF Member
          • Jul 2016
          • 1069
          • Suomi

          #64
          Jos päädyt hommaamaan oman ajotustyökalun, niin esim. tuota joutui hieman muokkaamaan että sai nokat ajoitettua JA pidettyä paikoillaan kun nokkapultin kiristi:


          Pitäis kyllä rakentaa ajoitustyökalu (jyrsimellä), millä molemmat nokat pysyy paikoillaan.. modauksen jälkeenkin joutuu hieman kikkailemaan ja pitämään samaan aikaan nokasta kiinni kiintoavaimella ettei liiku.

          On yks kansi hyllyllä ja nokkapari, niin jossain välissä saan tehtyäkkin.. pitää vaa hakea sopiva aihio jostain.
          YouTube
          Instagram // Juhon Moottoripaja

          Comment

          • Kiding
            Bimmer Rookie
            • Dec 2015
            • 190
            • Tamperkele

            #65
            Noita kannentiivisteitä on aeromotorssilla useampia paksuuksia, osaako joku kertoa mikä niistä sopii?
            BMW E61 530D 2008

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5271
              • Pirkkala

              #66
              Paksummalla tiivisteellä konpensoidaan sitä, paljonko kannesta on höylätty
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • Juho_
                BTCF Member
                • Jul 2016
                • 1069
                • Suomi

                #67
                Mittaa männän ylitys.
                Siellä lukee se mitta, esim. 0.75-0.80mm ylitys = sopiva kannentiiviste.

                Toki mittoja en ulkoa muista, niin esimerkistä älä välitä.

                Heittokello magneettijalalla kiinni lohkoon ja katot paljonko mäntä tulee tasopinnan yli.

                428.440 / ELRING on 0.72-0.83mm ylitykselle. Omalla kohdalla useimmat olleet tuon 0.79-0.81mm.. putsatun männän kanssa.
                Paksuus = 1.45mm.
                YouTube
                Instagram // Juhon Moottoripaja

                Comment

                • joko
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2004
                  • 1964
                  • Seinäjoki

                  #68
                  Tosiaan tämä topicin aloittajan auto on nyt menossa itellä työnalle (ostin sen). Kannen irrotus moottorin ollessa paikoillaan on varmaan suht simppeli homma mut mahtuuko öljypohja tulemaan etupalkin välistä pois vai onko pakko irrottaa kone ja nostaa ylöspäin tai sitten poistaa palkki että öljypohjan saa pois? En oo joutunu m57 moottoria ikänä e60 korista irrottamaan joten ei oo tietoa miten paljon pitää purkaa mut ajatus oli että hattu ja öljypohja pois ja kartoitetaan vauriot. Kokonainen vaihtokone minulla on raaka moottorina mut mieluummin niin että käytän siitä vain kannen ja nokat tähän koneistamon kautta (kansi on samalla osanumeroilla). Toki tuo "uusikin" kansi menis klneistamon kautta joten sitten vain pitää puntaroida jos lla kerta vaikuttaa olevan ok että kumpaanko kanteen lähdetään tekemään. Aivan pystymetsästä remonttiin ei kuitenkaan ryhdytä että useamman N47 ja n57 ketju ja laakeri remontin oon tehny mut toi m57 irrotus/paikallaan remppaaminen on vähän mysteeri kun ei oo koskaan tarvinnu tehdä ennen tätä
                  F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                  W906 319 sprinter - 14

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    #69
                    Moottori kannatukseen yläpuolelta ja apurunkoa sen verran laskee, että saa öljypohjan välistä tiputettua pois.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Juho_
                      BTCF Member
                      • Jul 2016
                      • 1069
                      • Suomi

                      #70
                      Jos vaa mahdollista ni ota kone pois.
                      Paljon helpompaa silleen.

                      Nosturilla n. 2h homma irrottaa koko kone.
                      Kardaani kannattaa ottaa irti että saat lootaa sit riittävästi taaksepäin.

                      Voi toki irroittaa vaihteiston kanssa, mut melko helppo homma ottaa pelkkä moottori ja jättää lootan sit esim tangon ja liinan varaan koppaan.. ja vaihteistotukipalkin (siihe vaa pitkät m8 pultit korialuslevyillä et saa takapäästä alemmas).

                      Miusta ainaki on sen verra epämiellyttävää puuhastella koneen parissa jos yhtää jotai isompaa tekee ni suosiolla kone huoltotilaan = ulos korista
                      Last edited by Juho_; 18-12-2022, 09:50.
                      YouTube
                      Instagram // Juhon Moottoripaja

                      Comment

                      • joko
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2004
                        • 1964
                        • Seinäjoki

                        #71
                        Joo onhan sekin toki vaihtoehto että ottaa koneen ylös kokonaan. Naapurin tallissa on toki nosturi että jos oikein ryhtyy kerjäys hommiin niin moottorin voi irrottaa sielä ja tuoda sitten omaan talliin. Mutta oon mä tuossa f11 N47 ja n57 koneet irrottanu ihan tunkin varassa eikä se loppupeleissä niin paha oo kun on lattialämmitys ja nostaa keulaa niin että saa et pyörien alle noin 20-30cm puuta alle. Tuo moottori ei ilmeisesti mahdu tulemaan sen öljypohjan patin takia pois niin et laatikko jöis paikalleen? Vaan laatikkoa täytyy saada taaksepäin tai sitten ottaa laatikon kanssa. Noissa äffissä oon tehny niin että oon nostanu laatikon etupäätä tunkilla ylöspäin ja sitten vielä vähän liinalla varmistanut ja samalla moottoria myös nostimella ylöspäin niin on tullut akseli palkin yli kivasti. Noin kun ei ole nosturia niin oon pyrkinyt jättämään auton rullaavaksi jos tulee joku homma että täytyy saada tallia tyhjäksi niin saa tarvittaessa korin pihalle.
                        F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                        W906 319 sprinter - 14

                        Comment

                        • joko
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2004
                          • 1964
                          • Seinäjoki

                          #72
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Moottori kannatukseen yläpuolelta ja apurunkoa sen verran laskee, että saa öljypohjan välistä tiputettua pois.
                          Olikos sitä öljypohjaa muuten pakko irrottaa sillon jos kannen irrottaa joka tapauksessa että saa sen jako kopan välistä pois. Katoin purku kuvasta että öljypumpun ketjun sais kyllä mahdollisesti siitä välistä vaihdettua ja tuskinpa tuo pumpun ratas noissa kuluu muistaakseni esim N47 täydellisen jakopään setin mukana ei tule edes pumpun ratasta. Sit toki että saako sitä ketjua kuitenkaan päälle irrottamatta ratasta. N moottorissa oon tehny siten ett oon irrottanut koko pumpun niin ei tarvi sitä hengetöntä pumpun rattaan vääränkötistä ruuvia availla. Öljypohjassa luultavasti on laahaimen paloja mutta kyllä ne sieltä kaiketi jakopään kotelon kautta sais imuroitua pois
                          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                          W906 319 sprinter - 14

                          Comment

                          • Juho_
                            BTCF Member
                            • Jul 2016
                            • 1069
                            • Suomi

                            #73
                            Juu ottaa öljypohja muistaakseni hammastankoo kii jos ei lootaa saa vähintää pari senttiä taakse päin.
                            Toine on et vetolevy ottaa lootan koteloo kiinni jos oikein pystyssä nostaa.
                            Ei nouse lootan etupää riittävästi et sais ilman taaksepäin liikuttelua koneen tulemaa pois, ku loota ottaa koriin kii.

                            Mie oon automaateissa aina jättäny lootan autoon ja E6X kopassakin helppo jättää sinne ja kone ylös vaa sit ja auto rullaavana kokoajan -> helppo siirtää pihalle ja ottaa sisälle.
                            YouTube
                            Instagram // Juhon Moottoripaja

                            Comment

                            • Kiding
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2015
                              • 190
                              • Tamperkele

                              #74
                              Onkos kaikki nuo 173kw perusmoottorit samanlaisia?
                              Vai soveltuuko muutkin versiot raakamoottorin ja kannen osalta?
                              Last edited by Kiding; 21-12-2022, 08:34. Reason: Kysymyksen sisältö muuttui
                              BMW E61 530D 2008

                              Comment

                              • joko
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2004
                                • 1964
                                • Seinäjoki

                                #75
                                Originally posted by Kiding View Post
                                Onkos kaikki nuo 173kw perusmoottorit samanlaisia?
                                Vai soveltuuko muutkin versiot raakamoottorin ja kannen osalta?
                                Kansi on minusta "nappistartillisissa" aina sama jos tulkitsin oikein realoem sivustolta. Lohkon osalta en huomannut katsoa. Itellä olis ehkä m57n2 170kw raakakone nurkissa niin pitää katsoa onko siitä apuja tuossa omassa projektissa
                                F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                                W906 319 sprinter - 14

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎