Announcement

Collapse
No announcement yet.

Voiko korinvaihto-prosenttipommin vielä turbottaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeremias_touring
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 170
    • Kuopio

    #31


    Mistä löytäs ihan noi viralliset uudet säännökset saamen kielellä?
    RWD on pop

    Comment

    • jumpe1
      Bimmer Rookie
      • Dec 2003
      • 69
      • Pieksämäki

      #32
      laitetaampa samaan, vaikka onkin jo painunut melko alas,mut eipä väliä...
      eli siis mulla on tuo korinvaihto 49% 320ia cabrio ja rupesin vaan miettimään että jos sitä pitäis pidempään niin olisi kiva tehdä "matalapaine" cruising turbo, ihan vaan tuon m20b20 kylkeen ja 4v. automaatin kanssa.. mutta taitaa kuitenkin tuo prosenttimäärä olla niin suuri ettei voi mitään muutoksia tehdä, pakollisia olisi kuitenkin PAKOSARJA ainakin, muut olisivat lisäyksiä, eikös se näin menisi?

      niin ja tehot voisi olla se 129hp,vääntöä vaan lisää.. mut taitaa olla mahdoton tehtävä jos haluaa kilvet pitää?!?
      Tipparellulla mennään opiskeluaika..

      Comment

      • MasaTDS
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 1606
        • Tampere

        #33
        tuo myös kiinnostais,mutta voipi olla helpoin kysyä konttorilta suoraan
        E24 635csi
        M-B W140
        Citroen c4 coupe
        H-D sportster chopper

        Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
        Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
        Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
        www.mpanet.fi

        Comment

        • eeki
          BTCF Member
          • Jul 2003
          • 1966
          • HKI

          #34
          Originally posted by jumpe1 View Post
          laitetaampa samaan, vaikka onkin jo painunut melko alas,mut eipä väliä...
          eli siis mulla on tuo korinvaihto 49% 320ia cabrio ja rupesin vaan miettimään että jos sitä pitäis pidempään niin olisi kiva tehdä "matalapaine" cruising turbo, ihan vaan tuon m20b20 kylkeen ja 4v. automaatin kanssa.. mutta taitaa kuitenkin tuo prosenttimäärä olla niin suuri ettei voi mitään muutoksia tehdä, pakollisia olisi kuitenkin PAKOSARJA ainakin, muut olisivat lisäyksiä, eikös se näin menisi?

          niin ja tehot voisi olla se 129hp,vääntöä vaan lisää.. mut taitaa olla mahdoton tehtävä jos haluaa kilvet pitää?!?
          Huonosti käy. Prosenttitaulukko uudistui puolitoista vuotta sitten, ja vanhaa taulukkoa ei voi enää käyttää. Jo tehdyt muutokset ovat tietysti ok hamaan tulevaisuuteen saakka, mutta jos vaihdat jonkun osan jota ei ole jo vaihdettu (ja merkitty rekisteriin!), prosentit lasketaan kokonaan uudestaan tuon uuden taulukon mukaan. Uudessa prosenttitaulukossa korilla on sen verran suuri osuus että useimmat vanhat korinvaihtoautot menevät heittämällä yli 50 pinnan -> cabrioletista tulee hieno peltoauto.

          Tuossa vielä linkki siihen uuteen taulukkoon: http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5294.pdf
          Ducati 998 -02 //

          Comment

          • Soiled
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3216
            • Mystinen Kuopio

            #35
            Ajattelin tämän topikin nostaa muistutukseksi asiasta, kun itsellä homma vireillä kaverin puolesta.
            Eli korinvaihto-pommin voi turbottaa laillisesti jos kyseessä on esim. E30 325 jolloin jarrut ym. vastaavat jo mallisarjan "tehokkainta" peliä ja näin ollen mitään osia ei tarvitse enää vaihtaa vaan osia lisätään.
            Itsellä oli eilen taas väittely yhden katsastusinssin kanssa asiasta ja tämä inssi väitti niin vitusti vastaan siitä, että turbon lisäämisestä tulee %, kun homma rinnastetaan moottorin vaihtoon
            No pitää jatkaa taas vänkäämistä asiasta, kun kaverin esimies palaa lomilta
            Mystinen.Fi @ FB
            IG @tarmohanninen
            http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
            Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
            Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
            Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

            Comment

            • Janzki
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 4947
              • Lohja

              #36
              Originally posted by Soiled View Post
              Ajattelin tämän topikin nostaa muistutukseksi asiasta, kun itsellä homma vireillä kaverin puolesta.
              Eli korinvaihto-pommin voi turbottaa laillisesti jos kyseessä on esim. E30 325 jolloin jarrut ym. vastaavat jo mallisarjan "tehokkainta" peliä ja näin ollen mitään osia ei tarvitse enää vaihtaa vaan osia lisätään.
              Itsellä oli eilen taas väittely yhden katsastusinssin kanssa asiasta ja tämä inssi väitti niin vitusti vastaan siitä, että turbon lisäämisestä tulee %, kun homma rinnastetaan moottorin vaihtoon
              No pitää jatkaa taas vänkäämistä asiasta, kun kaverin esimies palaa lomilta
              Lukuunottamatta vakaajia jotka tulisi vaihtaa jos vertaa autoa 320is:sään.
              Sähköposti.
              IG: janzki_

              Comment

              • Soiled
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3216
                • Mystinen Kuopio

                #37
                Originally posted by Janzki View Post
                Lukuunottamatta vakaajia jotka tulisi vaihtaa jos vertaa autoa 320is:sään.
                Tässä puhuttiinkin "tehokkaimmasta" mallisarjan autosta eli 325
                Mystinen.Fi @ FB
                IG @tarmohanninen
                http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
                Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
                Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
                Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

                Comment

                • r.w.
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2007
                  • 2510
                  • Länsirannikko

                  #38
                  Originally posted by Soiled View Post
                  Ajattelin tämän topikin nostaa muistutukseksi asiasta, kun itsellä homma vireillä kaverin puolesta.
                  Eli korinvaihto-pommin voi turbottaa laillisesti jos kyseessä on esim. E30 325 jolloin jarrut ym. vastaavat jo mallisarjan "tehokkainta" peliä ja näin ollen mitään osia ei tarvitse enää vaihtaa vaan osia lisätään.
                  Paitsi, että jarrumuutoksista ei enää nykyään mene prosentteja. On toi katsastus hienoa puuhaa, joutuu maksamaan itsensä kipeäksi, että pääsee tappelemaan itsestäänselvyyksistä jonkun ammattitaidottoman talttahampaan kanssa.
                  1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                  Comment

                  • Soiled
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3216
                    • Mystinen Kuopio

                    #39
                    Originally posted by r.w. View Post
                    Paitsi, että jarrumuutoksista ei enää nykyään mene prosentteja. On toi katsastus hienoa puuhaa, joutuu maksamaan itsensä kipeäksi, että pääsee tappelemaan itsestäänselvyyksistä jonkun ammattitaidottoman talttahampaan kanssa.
                    Juu, tuon jarrumuutoksen oletin kaikkien jo tietävän siksi laitoin tuon ym. Etutolpat, kun menee kuitenkin vaihtoon 320->325.

                    Onneksi kyseisellä konttorilla (K1) on sellainen päällikkö joka lakipykälät tietää niin ei tarvitse sitten enää väitellä. Ei tarvitse ihmetellä enää miksi kyseinen päällikkö suorittaa konttorilla kaikki jälkiahdettujen autojen muutoskatsastukset

                    Toinen inssi vaan itkee "Minäpä luen sinulle nyt suoraan miten lakipykälä menee nönnönnööö...."
                    Mystinen.Fi @ FB
                    IG @tarmohanninen
                    http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
                    Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
                    Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
                    Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

                    Comment

                    • Magirus
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2006
                      • 875
                      • Keski-Suomi und Sawo

                      #40
                      Noniin, tässä nyt funtsinu ja pyöritelly ajatuksia tuon sigun E30 KV cabrion tulevaisuuden tekniikka muutoksien osalta. Eli tarkoituksena siis jollain tavalla piristää tuota nykyistä kokoonpanoa joka on -85 vuosmallin suomipommista noukittu L-jetti M20B20. Auto on alkujaan vuosmallia -86 325i. Paikallaan siis tuosta suomiautosta tuo moottori, akselistot ym. pikku hilpettä ja prosentteja 40%.

                      Vaihtoehtoja on muutamat mihin tulen päätymään:
                      1. Nykyisen M20B20 koneen stroukkaus M20B23 (Pelkästään L-jetin takia haluaisin koko paskasta eroon ja toisaalta, ei tuolla stroukkauksella suurta hyötyä saada.)

                      2. Moottorin vaihto motronic mallin M20B25 koneeseen (Tässä taas puistattaa "laittomuus" ja osapuilleen jos oikein ymmärtänyt niin nykysäännöksillä koko auton prosentit muutoskatsastus vaiheessa laskettaisiin uusiksi ja cabriosta tulisi puutarhakoriste. Sinäänsä taas outoa kun autoon tuli muutoskatsastettua viime vuonna vanteet + alustasarja eikä prosentteja laskettu uudestaan vaan lisättiin vanhoihin.) Tässäkin toiset väittää että kun kerran on ne prosentit merkattu niin tekniikkaa saisi puljata uudelleen ja uudelleen vaan prosentit ei lisäänny koska ne jo kertaalleen on merkattu.

                      3. Nykyisen M20B20 koneen ahtaminen. Tästäkin löytyy kahdenlaista mielipidettä, toiset väittää että ahtaminen rinnastetaan vaan TEHOILTAAN moottorin vaihtoon ja ahtimesta, pakosarjasta ja muista tulee vain lisäprosentteja. Minun tapauksessahan tuossa on vielä 10% pelivaraa lisätä roinaa ilman ongelmia. Autossa valmiina kaikki ABS liittyvät rojut paikallaan, tarttee vaan akselistot, tolpat ja muu krääsä vaihtaa 325i vastaavaan. Jarruista ja akselistoistahan ei nykyään tule prosentteja joten auton muuttaminen 325i:tä vastaavaksi ei pitäisi olla ongelma?

                      Loppuun vielä haluaisin yhteenvedoksi todeta että jos asiallista ja perusteluilla/omilla kokemuksilla katettua vastausta ei ole niin minun puolesta voi jättää pois kaikki mutupuheet KVpommeista ja siitä miten mittariston vaihtokin ampuu prosentit yli ja autosta tulee peltoauto. Tulen keskustelemaan asiasta myös katsastuskonttorilla, tästä syystä mukava kuulla omakohtaisia mielipiteitä että voi sitten vastaväitteeksi kinata inssin kanssa kärpäsestä härkästä.

                      Ja kyllä, ei ole varaa tällä hetkellä ostaa mitään lahoa "aitoa ja halpaa" cäbi pommia mistä alkaa rakentamaan. Nykyinen on niin hyvässä kunnossa että ihan säälittää se miksi siitä on joskus veronkiertokiesi tehty. Samoten moottori+vaihteisto paketti on peruskunnostuksen edessä niin hyvä punnita vaihtoehdot mistä lähteä suunnitelemaan.

                      M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                      M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                      M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                      M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                      O: E24 osasia

                      Comment

                      • -Markus-
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2005
                        • 1463
                        • Ihan Savossa

                        #41
                        Siis kanta-auto on 320i ? Hieman ymmärsin ensin väärin tuosta tekstistäsi ja en oikeen päässy jyvälle. "Auto on alkujaan vuosmallia -86 325i. "

                        e: Aika paljonhan siellä sitä muuta hilpettä on jos kanta-autoa on se 60 prosenttia.

                        Ford Mondeo Mk3 STW
                        VW E-Golf 2015
                        BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                        Comment

                        • Magirus
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2006
                          • 875
                          • Keski-Suomi und Sawo

                          #42
                          Originally posted by -Markus- View Post
                          Siis kanta-auto on 320i ? Hieman ymmärsin ensin väärin tuosta tekstistäsi ja en oikeen päässy jyvälle. "Auto on alkujaan vuosmallia -86 325i. "

                          e: Aika paljonhan siellä sitä muuta hilpettä on jos kanta-autoa on se 60 prosenttia.
                          Parin kaljan maistissa kirjoottelen niin saatta tulla hieman hassuja lauseita Eli siis auto on tehtaalta lipunut 325i:sena ja vuosimallia -86. Tuotu -90 luvun lopulla suomeen jolloin tehty korinvaihto. Kanta-autona ollut "aito" suomipommi eli 320i vuosimallia -85. Tästä suomiautosta sitten siirretty ilmeisesti sen aikaisten säännösten mukaan tarvitsemat ~40% osista jolloin saatu siirrettyä kilvet suomiautosta tähän cabrioon.

                          Otteessa käyttöönotto 00.00.85. Yksi hassu kohta on muunmuassa se että otteessa auton paikoitus viidelle henkilölle kun normaalistihan tuommonen avo on vaan nelipaikkanen? Tullut sekin varmaan suomiauton "kylkiäisenä".

                          Toivottavasti selkeytti..

                          M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                          M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                          M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                          M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                          O: E24 osasia

                          Comment

                          • -Markus-
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2005
                            • 1463
                            • Ihan Savossa

                            #43
                            Kai sitä kanta-autoa on 90-luvullakin pitänyt olla vähintään se 50,1 prosenttia ?? Eli autoon on vaihdettu osia se 40 prosenttia ja kanta-autoa on se 60 prosenttia ?

                            Jos näin niin yksi vaihtoehtohan voisi olla lohkon/perusmoottorin vaihtaminen 2.5 litraseen. Vai meneekö jo prosentit yli... Niin ja taitaa vaatia jotain alustanmuutoksia, menee aika tarkalle varmaan sen jälkeen prossat jos riittääkään.

                            Ford Mondeo Mk3 STW
                            VW E-Golf 2015
                            BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                            Comment

                            • Magirus
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2006
                              • 875
                              • Keski-Suomi und Sawo

                              #44
                              Originally posted by -Markus- View Post
                              Kai sitä kanta-autoa on 90-luvullakin pitänyt olla vähintään se 50,1 prosenttia ?? Eli autoon on vaihdettu osia se 40 prosenttia ja kanta-autoa on se 60 prosenttia ?

                              Jos näin niin yksi vaihtoehtohan voisi olla lohkon/perusmoottorin vaihtaminen 2.5 litraseen. Vai meneekö jo prosentit yli... Niin ja taitaa vaatia jotain alustanmuutoksia, menee aika tarkalle varmaan sen jälkeen prossat jos riittääkään.
                              Otteessa tästä suomipommista vaihdettujen osien määrä 41% ja osat on eritelty kukin erikseen ja ilmoitettu prosentti perässä. Paljonko tuossa sitten on vielä käyttämättömiä prosentteja? En sitten tiiä mitenkä tuo pitäs ajatella..

                              Alustan ja ainakin jarrujen muutoksista ei mene enää prosentteja. Eli ne voi muutoskatsastaa ilman että prosentit lisääntyy.

                              M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                              M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                              M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                              M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                              O: E24 osasia

                              Comment

                              • AnttiR
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2006
                                • 819
                                • Jyväskylä

                                #45
                                Originally posted by Magirus View Post
                                Noniin, tässä nyt funtsinu ja pyöritelly ajatuksia tuon sigun E30 KV cabrion tulevaisuuden tekniikka muutoksien osalta. Eli tarkoituksena siis jollain tavalla piristää tuota nykyistä kokoonpanoa joka on -85 vuosmallin suomipommista noukittu L-jetti M20B20. Auto on alkujaan vuosmallia -86 325i. Paikallaan siis tuosta suomiautosta tuo moottori, akselistot ym. pikku hilpettä ja prosentteja 40%.

                                Vaihtoehtoja on muutamat mihin tulen päätymään:
                                1. Nykyisen M20B20 koneen stroukkaus M20B23 (Pelkästään L-jetin takia haluaisin koko paskasta eroon ja toisaalta, ei tuolla stroukkauksella suurta hyötyä saada.)

                                2. Moottorin vaihto motronic mallin M20B25 koneeseen (Tässä taas puistattaa "laittomuus" ja osapuilleen jos oikein ymmärtänyt niin nykysäännöksillä koko auton prosentit muutoskatsastus vaiheessa laskettaisiin uusiksi ja cabriosta tulisi puutarhakoriste. Sinäänsä taas outoa kun autoon tuli muutoskatsastettua viime vuonna vanteet + alustasarja eikä prosentteja laskettu uudestaan vaan lisättiin vanhoihin.) Tässäkin toiset väittää että kun kerran on ne prosentit merkattu niin tekniikkaa saisi puljata uudelleen ja uudelleen vaan prosentit ei lisäänny koska ne jo kertaalleen on merkattu.

                                3. Nykyisen M20B20 koneen ahtaminen. Tästäkin löytyy kahdenlaista mielipidettä, toiset väittää että ahtaminen rinnastetaan vaan TEHOILTAAN moottorin vaihtoon ja ahtimesta, pakosarjasta ja muista tulee vain lisäprosentteja. Minun tapauksessahan tuossa on vielä 10% pelivaraa lisätä roinaa ilman ongelmia. Autossa valmiina kaikki ABS liittyvät rojut paikallaan, tarttee vaan akselistot, tolpat ja muu krääsä vaihtaa 325i vastaavaan. Jarruista ja akselistoistahan ei nykyään tule prosentteja joten auton muuttaminen 325i:tä vastaavaksi ei pitäisi olla ongelma?

                                Loppuun vielä haluaisin yhteenvedoksi todeta että jos asiallista ja perusteluilla/omilla kokemuksilla katettua vastausta ei ole niin minun puolesta voi jättää pois kaikki mutupuheet KVpommeista ja siitä miten mittariston vaihtokin ampuu prosentit yli ja autosta tulee peltoauto. Tulen keskustelemaan asiasta myös katsastuskonttorilla, tästä syystä mukava kuulla omakohtaisia mielipiteitä että voi sitten vastaväitteeksi kinata inssin kanssa kärpäsestä härkästä.

                                Ja kyllä, ei ole varaa tällä hetkellä ostaa mitään lahoa "aitoa ja halpaa" cäbi pommia mistä alkaa rakentamaan. Nykyinen on niin hyvässä kunnossa että ihan säälittää se miksi siitä on joskus veronkiertokiesi tehty. Samoten moottori+vaihteisto paketti on peruskunnostuksen edessä niin hyvä punnita vaihtoehdot mistä lähteä suunnitelemaan.
                                Faktaa:
                                Ajoneuvoon, johon on ennen 1.1.2007 tehty rekisteröinti- tai muutoskatsastuksessa todettuja ja rekisteröintitodistukseen kirjattuja muutoksia, sovelletaan aikaisempana muutosajankohtana voimassa olleita vanhoja laskentataulukoita
                                seuraavaan kanta-ajoneuvon osuuteen vaikuttavaan muutoskatsastukseen
                                saakka. Vanhojen prosenttitaulukoiden perusteella tehtyjen muutosten prosentit säilyvät siis ennallaan, jos ajoneuvoon ei tehdä uusia muutoksia. Jos ajoneuvoon tehdään uusia kanta-ajoneuvon osuuteen vaikuttavia muutoksia, prosentit on laskettava kokonaisuudessaan vanhojenkin muutosten osalta uuden
                                taulukon mukaisesti. Aiemmin jo vaihdetun ja rekisteröintitodistukseen kirjatun
                                osan vaihtaminen toiseen vastaavanlaiseen ei vähennä kanta-ajoneuvon
                                osuutta. Vaihdettujen osien prosentuaalinen osuus määräytyy kokonaisuudessaan joko vanhan tai uuden prosenttitaulukon mukaisesti. Ajoneuvo voidaan
                                esittää muutoskatsastukseen myös pelkästään uusien prosenttien määrittämiseksi.

                                Lähde

                                Originally posted by Soiled View Post
                                Ajattelin tämän topikin nostaa muistutukseksi asiasta, kun itsellä homma vireillä kaverin puolesta.
                                Eli korinvaihto-pommin voi turbottaa laillisesti jos kyseessä on esim. E30 325 jolloin jarrut ym. vastaavat jo mallisarjan "tehokkainta" peliä ja näin ollen mitään osia ei tarvitse enää vaihtaa vaan osia lisätään.
                                Itsellä oli eilen taas väittely yhden katsastusinssin kanssa asiasta ja tämä inssi väitti niin vitusti vastaan siitä, että turbon lisäämisestä tulee %, kun homma rinnastetaan moottorin vaihtoon
                                No pitää jatkaa taas vänkäämistä asiasta, kun kaverin esimies palaa lomilta
                                Ja eikö se turbon asennuskin joka tapauksessa vaadi muutoskatsastuksen koska se rinnastetaan moottorin vaihtoon? Ja siinä muutoskatsastuksessa ne prosentit lasketaan uudelleen ja ne menisivät yli, mainitsemillasi muutoksilla ei välttämättä tulisi lisää prosentteja mutta ne ylittyisivät siinä yhteydessä kun ne lasketaan uudelleen sen uuden prosenttitaulukon mukaan. Onko vaikeaa?
                                Last edited by AnttiR; 08-12-2011, 16:45.
                                E61 535d -04

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎