Announcement

Collapse
No announcement yet.

kuinka m20:stä 80hv/litra?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freak
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 2539
    • .

    Originally posted by turbobliz View Post
    En usko tuohon, ennenkuin on eri penkeistä laput ja jotain suorituskykydataa. Hemmon asenne on tyypillisen ylimielinen ja lähdekritiikki puuttuu täysin.

    Kyllähän aina harvakseltaan netistä pomppaa kaikenmaailman fakiireita, joiden tekeleet ovat mullistavinaan maailman, mutta todellisuudessa kuitenkin palataan fysiikan lainalaisuuksin sitten myöhemmin.

    Tokan videon auto ei kyllä ole mikään 400hv 2.8 litrainen vapari. 150hv pois, niin ollaan tontilla .
    Kyllähän tuo oli aika vakuuttavan näköinen kansi ja ukko jotain asioista tuntui tietävän. Kirjoitusten perusteella tuli kyllä itsellekin mielikuva hiukan omahyväisestä kaverista, mutta silta hän kertoi melko yksityiskohtaisesti mitä moottori pitää sisällään. Speedtalkin foorumilla kirjoittelee asiansatuntevaa porukkaa, eivätkä he totaalisesti konetta alas ampuneet.

    Minä kyllä voisin uskoa yli kolmen sadan tehoihin. Onhan koneessa kuitenkin varmasti hyvin virtaava kansi, tiukka nokka ja e85:sta hyvin hyödyntävät puristukset.
    Last edited by Freak; 11-02-2014, 10:54.
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • turbobliz
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2003
      • 1002
      • e-suomi

      Kyllähän ruotsalainen viriekspertti Erland Cox selitti siellä juurta jaksaen, miksi se ei ole realistista. Väsyi vaan ylimielisen maailmanomistajan pullisteluun ja lopetti asiallisen kritiikkinsä. Loput ketjusta on "fking awesome, keep on posting -roskaa".

      Toki himpun yli 300 olisi linjassa sen kanssa, mitä parhaimmista 2v koneista saadaan täällä puolella palloa.

      Mutta tää on tällaista perus nettihuutelua. Kello kertoo miten autot kulkee, dynossa ei jaeta pokaaleja.

      Comment

      • Jukka81
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 1176

        Australiasta tämäkin N/A M20 motori, ja ihan kelloa vastaan ajettu 12,7s./179km/h E21 kopassa. http://www.youtube.com/watch?v=7XmznH6PND4

        300hv tienoilla nopeuden perustella tuossa on, ehkä hieman ylikin.

        Tuossa jotain juttua auton rakentajalta, http://www.e30tech.com/forum/showthread.php?t=117701
        -E30 325i M-TechII Turbo
        -E39 528iA M-Sport
        -E46 330i Cabriolet M-Sport Individual

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          Originally posted by turbobliz View Post
          Mutta tää on tällaista perus nettihuutelua.
          No mäkin huutelen
          400 heppaa @ 8000 on ~356 Nm. Ja se on tolle koneelle ~127 Nm/litra.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Peksu_M20
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 2121
            • Lahti

            Mulla olis tulossa kokoonpanolla:
            Noin 3000cc
            11.5 rutut
            erittäin virtaava kansi 885
            284 nokka
            40mm läppikset +plenumi
            martelius peltisarja

            Tavoitteena olis 240hv. Saas nähdä onnistuuko
            Mahtiala kustom - No connection
            Bmw E21 320A -81 "330i"
            Bmw e30 318is

            Comment

            • Antza
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2002
              • 2143
              • Espoo

              2.8L ja 400hv @ 8000rpm tarkoittaa n 125% täyttöastetta. Käytännössä vapareiden teoreeettisena optimina pidetään 110-115% ja sekin koskee vähintään neliventtiilisiä. Joissain F1 moottorien simulaatioissa on päästy yli 120%.

              M20 sielunelämästä tietävät voinevat arvioida, kuinka lähelle teoreettista ominaistehokkainta moottoria m20:lla voidaan päästä.

              edit: vertailun vuoksi nykymittapuun mukaan yksi kehittyneimmistä katulaillisista moottoreista, GT3:n 3.8l boxer, saavuttaa n 105% täyttöasteen, hyödyntäen kaikkea mahdollista optimoiduista imusarjoista suorasuihkutukseen ja erittäin kevyisiin sisuskaluihin. Käytännössä täysiverinen kilpamoottori.
              Last edited by Antza; 11-02-2014, 22:59.
              Current rides:
              F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

              Previous rides:
              E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

              Comment

              • Suutari
                Bimmer Enthusiast
                • May 2003
                • 3059
                • Suomi

                Sit kun vielä muistaa sen momenttikäyrän mallin eli yleensä momenttihuipun kohdalla moottorin volymetrinen hyötysuhde eli täytös on isoin koko kierrosalueella.

                No johtuen ihan siitä seikasta että eniten momenttia tulee kun saadaan eniten ilmaa ja eniten myös tätä kautta bensaa palamaan pytyssä. Lämpökoneesta kun on kyse. (Ei nyt aleta sit jutteleen mistään nokan pyöritykseen menevästä häviötehosta, AFR:stä, Ennakosta, pakarin pitusesta imarista, hävittäjän moottorilla ahdetusta tms. bullshitistä vaan tää on "yksinkertaistus")

                Jos täytös/vääntöhuippu koitetaan saada piikkaamaan siellä huipputehon paikkeilla niin voi kertoa että kovin mukava tollaisella ei ole ajaa. Yleensä vääntöhuippu/paras täytös ei ole huipputehon paikkeilla varsinkaan vapareissa.

                Joissain "huonosti" mitoitetuissa turboissa tuo saattaa toteutua silloin tällöin..

                Eli sen "115% täytöksen" (ja momenttihuipun) kun kaivaa huipputehon paikkeille M20 motilla niin melko velho saa olla... ja aivan älytön vaparimoottori muulta kuin dynokäytökseltään jolla ei tehne käytännössä paljoa normaalissa katuautossa.. vaatii nimittäin kaikkien komponenttien suunnittelua nimenomaan tuonne ylärekisteriin ja ala+keskialueen täydellisen unohduksen vaparissa.

                PS: Muistetaan sitten pohjata tämäkin juttu M20 mottia ajatellen eikä puhuta formulakäytöstä, 4.v kansista, juuttuvista teoreettisista imareista ja sähköisistä venttiilinohjaimista jne. taas..
                Last edited by Suutari; 12-02-2014, 12:33.
                Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                -Official BTCF-Sauna Team-
                -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                -Team BTCF Top Alcohol-
                -Team Pimp My Bride-
                TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                Comment

                • IKa
                  BTCF Member
                  • Apr 2007
                  • 877
                  • Klaukkala

                  Originally posted by turbobliz View Post
                  ...tää on tällaista perus nettihuutelua. Kello kertoo miten autot kulkee, dynossa ei jaeta pokaaleja.
                  …jatketaan samalla linjalla

                  Jos kyseessä on isolla rahalla rakennettu kompromissiton kilpamoottori, jonka rakentamista ei ole rajoittanut AKK:n tms. instanssin tekniikkasäännöt, niin eipä sitä välttämättä tavallisella pumppubensaakaan käytetä. Kyllä se oletettavasti tehovertailussa näkyy, onko perus spekseiltään vastaava moottori rakennettu toimimaan esim. V-Powerilla vai Panta XS RON 115 racing fuelilla. Aika harvoin vain keskusteluissa huomioidaan polttoaineen vaikutus.
                  G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

                  Comment

                  • Joba
                    BTCF Member
                    • Sep 2007
                    • 556

                    Noita Hondan neliventtiilisiä ihmetellyt niin kyllä tollanen 127nM/litra on mahdollista, niissäkin todella tiukassa. Niissä 2.7litraset parkuu 450hp molemmin puolin, mutta on plus 15:1 männillä, kannet virtaa 380-390cfm. Noin 340 asteisilla 17mm nostolla olevilla nokilla ja 66-70mm läppärungoilla.

                    Jotenkin mun korvaan noi 45mm Weberit kuulostaa pieniltä tehoon nähden. Ja muutenkin vähän laimean näköistä niihin verrattuna. :think
                    Auto käy varmasti VP Importilla tai vastaavalla.

                    Comment

                    • Freak
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2003
                      • 2539
                      • .

                      No niin, alkoihan sitä keskustelua syntyä. Lukemalla foorumia laittamani linkin kautta selviäisi mm. moottorin käyvän e85:lla. Lisäksi tekijä itse kehui moottorin käyvän 120% täytöksellä (VE 120%), nokassa asteita 280 0,05 tuuman nousulla mitattuna ja max nousu venttiilillä lähes 14mm. Lisäksi imusarja ja pakosarja oli suunniteltu muun moottorin ohella toimimaan huipputehon alueella. Kaasareissa oli 42mm sisäkurkut, joiden pitäisi tuonne asti ilmeisesti riittää. Siis tyypillinen kaikki munat samaan koriin -moottori, joka ei edes kärsi täyskaasua alle viiden tuhannen kierroksen.

                      Oli miten oli, mutta melko varmasti dynotuloksessa on "Lapin lisää". Moottorin specsien perusteella kuitenkin odottaisi helposti yli 100hv/litra tehoja, jopa M20:stä. Tehokkain vapari-m20 maailmassa tällä hetkellä..?
                      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                      Vanha Uuden liiton mies...

                      Comment

                      • Riki-
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2008
                        • 111

                        Originally posted by Joba View Post
                        Noita Hondan neliventtiilisiä ihmetellyt niin kyllä tollanen 127nM/litra on mahdollista....
                        Se moottori, joka nämä lukemat lyö nimenomaan moottorijarrussa tauluun, on nähtävä..

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          Originally posted by Riki- View Post
                          Se moottori, joka nämä lukemat lyö nimenomaan moottorijarrussa tauluun, on nähtävä..
                          Jep. 127Nm/l ja koneen rakentajalla on välittömästi töitä missä tahansa Formula 1 tallissa.
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • r.w.
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2007
                            • 2510
                            • Länsirannikko

                            Nyt haisee paska kyllä pistävän vahvana Australiasta aina tänne pohjoiseen saakka.

                            Ihan varmasti on voimakas ja hieno moottori, mutta joku raja kalajutuillakin. Sikäli erikoista, että rakentaja on nähtävästi lahjakas kaveri... jonka luulisi tietävän paremmin.
                            1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              Voi mahdollisesti kiinnostaa jotakuta M20-vapariviilaajaa.
                              This is the place to keep everyone at R3VLimited updated on the new and different projects you're doing on your E30
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎