Mielessä pyörii tuollainen kysymys, että kuinka siitä omasta koneesta loppujen lopuksi on otettu niin vähän tehoja ulos. Eli omassa koneessa on 129hv ja 1990cc (m20b20 motronic, ei KAT), eli hieman alle 65hv/litra. Lukema kuulostaa säälittävän alhaiselta, varsinkin kun päästöjä ei juurikaan ole rajoitettu...
Muista m20 koneista vertailun vuoksi:
m20b23 l-jetronic (150hv) samainen 65hv/litra
m20b25 motronic (171hv) 69hv/litra.
Käytännössä siis b23 koneessa täsmälleen sama viritysaste, vaikkakin "heikommalla" ruiskulla. B25:ssä taas on hieman parempi viritysaste, mutta silti varsin alhainen. m50b20 on neliventtiilitekniikalla aika tarkalleen 75hv/litra samalla iskulla ja porauksella kuin m20 -koneessa.
Mitä siis vaatii, että m20:stä otetaan ulos esim. 80hv/litra, vaparina? Riittääkö kevyemmät kiertokanget (m50 135mm)+ korkeapuristeiset männät (puristussuhde > 9,5) + kevyt vauhtipyörä + 7000rpm + paremmin virtaava kansi isoilla venttiileillä?
Olisi kiva kuulla mielipiteitä ja erityisesti kokemuksia millä toimenpiteillä mielestänne tuosta myllystä mennään tuosta tehtaan peruskokoonpanosta 65hv/litra eteenpäin millekin "seuraavalle pykälälle" ja missä vaiheessa arkipäivän käyttöominaisuudet rupeavat rajoittamaan rakentelua. Sinänsähän esim. m20b20 motronic -koneen luonteessa tapahtuisi jo ihan HELVETIN iso muutos jos viritysaste muuttuisi tasolle 70hv/litra, mutta toisaalta itse en ole ainakaan valmis uhraamaan kauheasti jo valmiiksi ohutta alavääntöä huipputehojen kustannuksella (pelkkä jyrkemmän nokan vaihto).
Vielä selvennettäköön, että en hae tässä perus viritysvinkkejä, vaan koetan pohdiskella tuon periaatteessa hyvän, mutta monella tapaa rasittavan m20 -koneen sielunelämää ja miettiä kuinka näin parikymmentä vuotta moottorin kehittämisen jälkeen asioita voisi sen suhteen tehdä paremmin. Tiedän, että tälläkin foorumilla monella on kokemusta tuon myllyn virittämisestä samoin kuin tietoa teoreettisesta lähestymisestä ylipäätään moottorien virittämiseen.
Muista m20 koneista vertailun vuoksi:
m20b23 l-jetronic (150hv) samainen 65hv/litra
m20b25 motronic (171hv) 69hv/litra.
Käytännössä siis b23 koneessa täsmälleen sama viritysaste, vaikkakin "heikommalla" ruiskulla. B25:ssä taas on hieman parempi viritysaste, mutta silti varsin alhainen. m50b20 on neliventtiilitekniikalla aika tarkalleen 75hv/litra samalla iskulla ja porauksella kuin m20 -koneessa.
Mitä siis vaatii, että m20:stä otetaan ulos esim. 80hv/litra, vaparina? Riittääkö kevyemmät kiertokanget (m50 135mm)+ korkeapuristeiset männät (puristussuhde > 9,5) + kevyt vauhtipyörä + 7000rpm + paremmin virtaava kansi isoilla venttiileillä?
Olisi kiva kuulla mielipiteitä ja erityisesti kokemuksia millä toimenpiteillä mielestänne tuosta myllystä mennään tuosta tehtaan peruskokoonpanosta 65hv/litra eteenpäin millekin "seuraavalle pykälälle" ja missä vaiheessa arkipäivän käyttöominaisuudet rupeavat rajoittamaan rakentelua. Sinänsähän esim. m20b20 motronic -koneen luonteessa tapahtuisi jo ihan HELVETIN iso muutos jos viritysaste muuttuisi tasolle 70hv/litra, mutta toisaalta itse en ole ainakaan valmis uhraamaan kauheasti jo valmiiksi ohutta alavääntöä huipputehojen kustannuksella (pelkkä jyrkemmän nokan vaihto).
Vielä selvennettäköön, että en hae tässä perus viritysvinkkejä, vaan koetan pohdiskella tuon periaatteessa hyvän, mutta monella tapaa rasittavan m20 -koneen sielunelämää ja miettiä kuinka näin parikymmentä vuotta moottorin kehittämisen jälkeen asioita voisi sen suhteen tehdä paremmin. Tiedän, että tälläkin foorumilla monella on kokemusta tuon myllyn virittämisestä samoin kuin tietoa teoreettisesta lähestymisestä ylipäätään moottorien virittämiseen.
Comment