m20b23:ssa on pidempi isku ja sen pitäisi vaikuttaa osaltaa siihen miten auto kiihtyy, tosin Sicknesillä oli tuossa yllä tietoa joka tuon kumoaa... Kummallista, m20b25 kun ei ole kovin vääntävä. Lussu paska, sanoisin.
t.Ville
Molemmat moottorityypit samassa korissa omistaneena ja jonkin verran jopa niillä ajaneena sanoisin, että kyllä b25 pesee b23:n mennen tullen. JOO - kyllä.. b23 on fiilikseltään sellainen maamoottorimainen, joka taas ei henk. koht. säväytä yhtään. b25:ssa taas on edes hieman sitä menemisen makua, vaikkakin alakierroksilla on suht. laiska.. (vääntökäyrä kuitenkin kokoajan b23:n yläpuolella?).
Huom. Tämä on sitten VAIN minun mielipide... Mielipiteet poikkeavat varmasti toisistaan. Mielellään näkisin seuraavaksi samalla lapulla olevat b23 ja b25 teho-/vääntökäyrät...
Huom. Tämä on sitten VAIN minun mielipide... Mielipiteet poikkeavat varmasti toisistaan. Mielellään näkisin seuraavaksi samalla lapulla olevat b23 ja b25 teho-/vääntökäyrät...
Mulla kokemusta on eri kopista, b23@e28 ja b25@e34. b25 on tuohon koppaan aivan liian tehoton, olisikin mielenkiintoista kokeilla b27:aa... Tai sitten suoraan ahdinta, ne vaan on yleensä niin epävarmoja viritelmiä ettei ole kovin houkutellut.
Topilla linee käyrät ja Topilla lienee dikikamera. Saa suorittaa...
Huippuvääntö / litra? Jaksaako joku laskeskellä konetyypeittäin.
Nimellisellä tehollahan ei niin tee mitään, esim huhujen mukaan 150hv m20b23 jättää samassa kopassa 170hv m20b25 taakseen. Toki b25:stä löytyy sitä runtua sitten yli 4000rpm eri malliin, mutta sen alla sitä yleensä ajellaan.
t.Ville
Missähän tämmösiä huhuja on?? Eihän tarvi katsoa kun:
Mulla kokemusta on eri kopista, b23@e28 ja b25@e34. b25 on tuohon koppaan aivan liian tehoton, olisikin mielenkiintoista kokeilla b27:aa... Tai sitten suoraan ahdinta, ne vaan on yleensä niin epävarmoja viritelmiä ettei ole kovin houkutellut.
Topilla linee käyrät ja Topilla lienee dikikamera. Saa suorittaa...
t.Ville
Onhan se mahdollista, että e28 kopassa tuo b23 on nopeampi, kun on paljon kevyempi kun e34, mutta ei kyllä saman painoisessa kopassa näin ole
Pitää muistaa että vaikka m20b27:ssa on vain n.46hv/l
on sen suorituskyky yllättävänkin hyvä, kiitos mielettömön väännön joka on isoin koko m20 perheestä.
Se miten minä m20 konetta parantelisin... pistäisin koneeseen m52b28 kampiakselin, kiertokanget ja wisecon männät(10,5 puristus), yläkerraksi vaikkapa m20b25 kansi vakiona, miedolla nokalla. Pakopuolelle peltisarja ja imupuolelle isompi ilmamäärämittari. Koko paketti hyvin säädettynä tuottaisi varmaan sen 190hv ja kone olisi miellyttävä ajaa jokapäiväisessä ajossa ilman mitään heikkouksia.
Mitä siis vaatii, että m20:stä otetaan ulos esim. 80hv/litra, vaparina? Riittääkö kevyemmät kiertokanget (m50 135mm)+ korkeapuristeiset männät (puristussuhde > 9,5) + kevyt vauhtipyörä + 7000rpm + paremmin virtaava kansi isoilla venttiileillä?
Todella mielenkiintoista pohdiskelua. Itsekin olen vähän tällaista miettinyt ja omaan M20b20-moottoriin jo jotain toteuttanutkin.
Mutta mutta...
Mitkä männät ajattelit laittaa 135mm kankien kanssa? Koneeseen löytyy myös 9.8 puristeiset männät, mutta nämä käyttävät vakioita 130mm kankia. Onko se paha asia käyttää vakioita kiertokankia? Saahaan niitä kevennettyä jos niin haluaa. Samoin mäntiä saa kevennettyä.
Meinaan vaan, että onko se taloudellisesti kannattavaa uhrata rahat uusiin kankiin ja mäntiin, kun ne voisi sijoittaa johonkin järkevämpään ja semmoiseen joka saa koneessa todella jotain aikaan. Esim. mekaruikkuun ja kunnollisiin seoksen ja SYTYN säätöihin.
Niillä 9.8 puristeisillä männillä ja lohkon pienellä madaltamisella päästään helposti yli kympin puristuksiin. Sillä luulisi olevan jo jonkinlaista vaikutusta.
Sitten nokasta. Voiko vakiosta M20b20-moottorista enää alaväännöt tuon enempää kadota? Eihän siellä ole mitä kadota . No joo, mutta saahan sen kireänkin nokan ajoitettua aikaisemmalle, jolla saadaan tehoaluetta alemmas. Lisäksi se kireä nokka vaati ne kovemmat puristuksetkin toimiakseen kunnolla.
Moottorihan se M20b20:kin on. Hienoa, että joku jaksaa olla sen sielunelämästä kiinnostunut.
Mm. Sirkus voisi kyydissä olleena kertoa miten puristusten ja kannenporttaus vaikuttaa kaksilitraisen läskiremmikuutosen alavääntöhin.
Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
2,3 on kyllä ihan kelpo kone, tasaisen varmasti puksuttaa mennä. Eikös T3:sella ollut joskus visio m20b25+b23 kampura ja jotain muuta pientä. 2,6l? Tee Ville semmoinen.
2,3 on kyllä ihan kelpo kone, tasaisen varmasti puksuttaa mennä. Eikös T3:sella ollut joskus visio m20b25+b23 kampura ja jotain muuta pientä. 2,6l? Tee Ville semmoinen.
2550 kuutiota...?
Kyllä tuo kiinnostaisi.
Tuosta matalapuristeisesta b25 koneesta ei taida muuten virittämällä kovin järkevää saada - eli ensin puristukset ylös ja sitten muita toimenpiteitä. Vai? Miten b25 saa helpoiten sen yli 80hv/ litra?
...meillä ei muuten ole parveketta, eli jos keittiön ikkunasta joku nakkaa imusarjan sisään, niin meidän kotipoliisi tulee pistämään sen heittäjälle suoleen.
Vaikka siellä paperilla olis kuinka muka enemmän numeerista vääntöa siinä 2,5-koneessa vs. 2,3, niin tosiasia kuitenkin on se, että kierroslukualueella 1000-3500rpm, ei ole pienintäkään epäilystä siitä, kumpiko noista moottoreista on miellyttävämpi ajaa.
Osaako joku muuten selittää miksi ihmeessä näin sitten on? Jos toinen kone tuottaa kaikilla kierroksilla selvästi enemmän vääntöä (sekä siis myös tehoa), niin miten se toinen jaksaa kuskata autoa paremmin? Eripainoiset autot? Eri välitykset? Vai onko moottoreissa kierrosluvun, väännön ja niistä laskettavan tehon lisäksi jotain muita mystisiä suureita, joita fyysikot eivät vielä ole löytäneet? Valistakaa tyhmää.
Comment